Gjakmarrja Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Litt bakgrunn og generell info først. I starten av 2011 tok jeg kaninen min til en sjekk hos en dyreklinikk som seinere gikk konkurs. Dato 02.02.2011. Jeg gjorde opp for meg ved å betale med kort, dette har jeg utskrift på fra banken. Jeg fikk aldri faktura og har aldri hørt i fra de siden. Inkassokravet/varselet Et annet selskap kjøper opp konkursboet for å drive videre og sender ut inkasso på alle ubetalte fordringer. Jeg mottar et hovedkrav på 816,-. Dato oppgitt for forfall av denne imaginære fakturaen er 17.02.2011. 15 dager etter jeg besøkte dyreklinikken. Lindorff gir meg ikke dato for når fakturaen ble opprettet, har jeg ikke krav på det? Til problemet Summen som er trukket kortet mitt er på 753,14,-. Jeg har ringt og hørt med dyreklinikken som fortsatt er i drift og de fant fakturaen det gjelder, den er 816,-. De kan ikke se om det er lagt til noe purregebyr i fra de før saken er sendt til lindorff. Det tror jeg nemlig. For om jeg plusser på 62 kroner, vanlig purregebyr sats eller noe, på det som er trukket kortet mitt får vi 753,14+62 = 815,14. Derfor er jeg sikker på at kravet gjelder det besøket til dyrelegen. Hun var veldig behjelpelig hun jeg snakket med, hun fant på dataen alle de totalt tre gangene jeg har besøkt klinikken med kaninen. Er det tilstrekkelig å sende inn kvittering fra banken på det beløpet som ble trukket kortet mitt selv om dette ikke stemmer på kronen? Bør ikke lindorff ha en spesifikasjon av kravet? Jeg vurderer og stikke innom dyreklinikken og få en utskrift av kravet fra dem og få det skriftlig at det ikke er noen automatikk i at beløp betalt med kort automatisk blir "sjekket ut av" regnskapsprogrammet deres. Tenk vist en matvarebutikk gikk konkurs og nye eiere skulle kreve at alle tidligere kunder beviste at de hadde betalt for varene sine. For en tvilsom praksis. Hadde jeg betalt kontant hadde jeg vært totalt rævkjørt. Hvilken rettigheter har jeg her? Tusen takk for hjelp. Skikkelig irriterende. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Du har krav på at det vises til en konkret faktura dersom det skal ilegges purregebyr. I ditt tilfelle vil det være tilstrekkelig å vise til at du bestrider kravet med begrunnelse i at kravet allerede er gjort opp, og legge ved en kopi av en kontoutskrift som viser overføringen. 1 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 Du har krav på at det vises til en konkret faktura dersom det skal ilegges purregebyr. I ditt tilfelle vil det være tilstrekkelig å vise til at du bestrider kravet med begrunnelse i at kravet allerede er gjort opp, og legge ved en kopi av en kontoutskrift som viser overføringen. Det er dette jeg også mener. Men hva vist de bare blankt avviser dette fordi summen ikke er identisk? Jeg har ikke noe motargument der. Utover det at beløpet ble tastet manuelt på terminalen og det kan ha blitt gjort en feil. Jeg tror mer på at et purregebyr er lagt på, men da burde de nå virkelig vite dette de som sendte fakturaen til Lindorff. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Purregebyret er 61,- fra 1.1.2011 (62,- fra 1.1.2012). De tre kronene i differanse kan imidlertid godt være forsinkelsesrente for et par uker. Man kan ikke blankt avvise en innsigelse mot fordringens eksistens begrunnet i at fordringen allerede er betalt, og fortsette inndriving som om kravet var ubestridt. Det vil først og fremst være i strid med inkassoloven § 8 om god inkassoskikk, og det vil videre føre til at inkassatoren risikerer å tape retten til å kreve dekning for gebyrer ifbm purring/betalingsoppfordring etter inkassoloven § 17 annet ledd. Det vil derfor være i inkassatorens egen interesse å avdekke hva som er skjedd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå