Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den inverse verdi av en vektor.

Anbefalte innlegg

Hei !

Det er åpenbart noe jeg har glemt. I et to eller treakse system, hva er egentlig den inverse verdien av en vektor.

Med "invers" så mener jeg 1/A av vektoren A. (Er ikke bombe sikker på at det er det riktige ordet/utrykket heller.)

Hvis en vektor A har samme retning som X aksen og den er 2 enhetsvektorer lang, hva blir lengden og retningen til 1/A ?

Grunnen til at jeg begynte å tenke på dette (og oppdage at jeg hadde glemt det) det var at jeg ville regne ut impedansen av en parallellkopblet, resistans, kondensator og spole, altså:

1/Z = 1/R + 1/Xc + 1/XL

Noen som kan hjelpe litt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spolen, kondensatoren og motstanden kan vel fremstilles med 3 vektorer, og kan lage en 3x3 matrise (La oss kalle den A) som tilsvarer den totale Impedansen. Du kan så bruke Indentitetsmatrisen I til å finne den inverse til A.

Dette gjøres ved å utføre de samme rekkeoperasjonene på A og I, slik at matrise A blir omgjort til en identitetsmatrise. Når A er blitt en identitetsmatrise, vil I være den inverse av A, eller A^(-1)

Jeg tror dette kan være en mulig fremgangsmåte - men skal ikke si noe for sikkert:)

Men siden jeg er litt nyskjerrig. Hvorfor ikke bare bruke tallverdier for å finne den totale impedansen?:)

Lenke til kommentar

Hei !

Takker for innspill !

Satt å studerte litt på elektriske motorer og fasekompensering og slike ting.

Hvis man har en seriekobling med resistenser, induktanser og slike ting så kan man vel bare summere speningsvektorene geomterisk.

Tisvarende ved en parallellkobling så kan man summere strømvektorene, også geometrisk og så regne ut impedansen,

Men hva når man har kobinasjoner av serie og paralellkobling .. ?

Sliter litt med å forstå figur 7.3.6

Lenke til kommentar

I de fleste tilfeller hvor man har både parallell og serie, vil det vel være best å lage ekvivalente kretser - slik at man sitter igjen med enten parallell eller serie. Angående impedanstrekanten, så klarer jeg ikke helt å forklare den. Er lite vant med anvendelse av slike.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...