Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Lenge siden jeg oppdaterte PCen min og ser at jeg ihvertfall bør kjøpe nytt:

Hovedkort

CPU + kjøling

Skjermkort (entall)

Ram

Bruker PC'en til Premiere, Photo Shop, 3D Studio Max, FPS-spill og som videoavspiller (Blu-ray 3D).

Viktig for meg at PC'en: støtter 3TB disker (uten PCI), stillegående når den ikke kjører på fullt, klare 2560x1600 oppløsning på spill, støtte for full 3d med HMZ-T1 3d Viewer, helst støtte for 4 skjermer samtidig, HDMI eller DP, CUDA støtte e.l., Windows 7

Budsjett 3000-6000

Har mistet totalt oversikt over hva som er bra for tiden så håper noen snille mennesker her inne kunne gitt meg noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja dette blir vel litt tøft budsjett

Men kan si sånn veiledene:

• core i7 2600k eller Intel Core i7 3820
  • 16 GB DDR3 Ram 1333 mhz (I prinsippet kan du ha 4x4 GB ellere mere på sokkel 2011)
  • ATI HD 6870
  • Noctua NH-D14 er den som er anbefalt spessielt til mye overklokking på luftkjøling, men Cooler Master Hyper 412S funger greit hvis pris er viktigst, da bør man ikke vurder så mye overklokking i så fall.

Angående hovedkort, er valget mellom sokkel 2011 og LGA 1155 begge vil fungere like bra.

Men sokkel 2011 er for de kravstore.

Er enig med olestokk da må du nok øke budsjettet ditt et sted mellom 8000-10000 kr å kjøpe HD 7970 i minstefall. Husk på ivybrigde muligens vil komme om noen måneder så med mindre du vil ha det nyeste er muligens sokkel 2011 litt mere fremtidrettet siden prosessorer som i7 3770 vil komme

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Tja dette blir vel litt tøft budsjett

Men kan si sånn veiledene:

• core i7 2600k eller Intel Core i7 3820
  • 16 GB DDR3 Ram 1333 mhz (I prinsippet kan du ha 4x4 GB ellere mere på sokkel 2011)
  • ATI HD 6870
  • Noctua NH-D14 er den som er anbefalt spessielt til mye overklokking på luftkjøling, men Cooler Master Hyper 412S funger greit hvis pris er viktigst, da bør man ikke vurder så mye overklokking i så fall.

Angående hovedkort, er valget mellom sokkel 2011 og LGA 1155 begge vil fungere like bra.

Men sokkel 2011 er for de kravstore.

Er enig med olestokk da må du nok øke budsjettet ditt et sted mellom 8000-10000 kr å kjøpe HD 7970 i minstefall. Husk på ivybrigde muligens vil komme om noen måneder så med mindre du vil ha det nyeste er muligens sokkel 2011 litt mere fremtidrettet siden prosessorer som i7 3770 vil komme

Er det ikke bedre å vente på Ivy Bridge CPUer?

Jeg tror det kan være en god ide å vente på GK110 (GTX 780) eller kjøpe GTX 680 i stedet for ATI HD 6870.

Lenke til kommentar

ivy bridge er ikke noe man venter på, mer noe man tar som en bonus når det har kommet, er kek store ytelsesforbedringen

Sandy er 'tick' og Ivy er 'tock'. Med andre ord så er det bedre å vente på Ivy hvis man har en eldre CPU enn Sandy etter min mening. Hvorfor kjøpe Sandy når Ivy er rett rundt hjørnet?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Asus GTX 690 DirectCU II syns jeg hadde vært noe her både for meg og trådstarter.

Er synd vi må nok vente en del måneder men slik er livet, disse koster nok forhåpenligvis en rundt 5400 kr når de kommer i butikkene.

Er enig det ikke er noe stort å vente på ivybrige hvis man trenger pcen med en gang, men en del av de skulle få thounderbolt også. Prisen vil vel muligens bli den samme muligens ram og hovedkort prisene vil øke litt.

Men det er jo snakk om prioritering. Har man dårlig råd kunne man kjøp i5 2500k også overklokket den. Man kan også kjøpe LGA 1366 oppsett brukt hvis det fysisk er tilgjengelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

ivy bridge er ikke noe man venter på, mer noe man tar som en bonus når det har kommet, er kek store ytelsesforbedringen

Sandy er 'tick' og Ivy er 'tock'. Med andre ord så er det bedre å vente på Ivy hvis man har en eldre CPU enn Sandy etter min mening. Hvorfor kjøpe Sandy når Ivy er rett rundt hjørnet?

ivy er Tick+...

ivy er bare en krymping av sandy fra 32nm til 22nm

Lenke til kommentar

ivy er Tick+...

ivy er bare en krymping av sandy fra 32nm til 22nm

Ser på wikipedia nå. Ser ut som om Sandy var 'tock' og Ivy er 'tick'. Men en mindre die size burde redusere temperatur og derav øke potensialet for bedre ytelse. Jeg mener at det er bedre å vente fordi det er ikke så lenge til. Q2 2012.

http://en.wikipedia....Intel_Tick-Tock

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Feil. Ivy Bridge er Tick. Krymping av prosess=Tick. Ny mikroarkitektur=Tock.

Jeg foretrekker å oppgradere på Tick, altså etter prosesskrymping pga jeg føler det er mer å hente på raskere transistorer etter prosesskrymping enn ved ny mikroarkitektur. Det går egentlig for det samme så lenge man holder seg på enten Tick eller Tock og det kan være unntak der det er banebrytende ny mikroarkitektur.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Feil. Ivy Bridge er Tick. Krymping av prosess=Tick. Ny mikroarkitektur=Tock.

Jeg foretrekker å oppgradere på Tick, altså etter prosesskrymping pga jeg føler det er mer å hente på raskere transistorer etter prosesskrymping enn ved ny mikroarkitektur. Det går egentlig for det samme så lenge man holder seg på enten Tick eller Tock og det kan være unntak der det er banebrytende ny mikroarkitektur.

Ser på wikipedia nå. Ser ut som om Sandy var 'tock' og Ivy er 'tick'. Men en mindre die size burde redusere temperatur og derav øke potensialet for bedre ytelse. Jeg mener at det er bedre å vente fordi det er ikke så lenge til. Q2 2012.

http://en.wikipedia....Intel_Tick-Tock

Lenke til kommentar

Sist runde var det et stort ytelseshopp fra Clarkdale/Lynnfield 32nm LGA 1156 til Sandy Bridge LGA 1155. Jeg hadde ikke den problematikken siden jeg allerede var på 32nm Gulftown LGA 1366.

Temperaturer på idle og load er vel så viktig som ytelseshoppet. Man får ta tålmodighet til hjelp og bruke sunn fornuft når 22nm lanseres.

Det er uansett dumt å kjøpe Sandy Bridge nå for å få trykket i fleisen at nye hovedkort og prosessorer lanseres rett etterpå.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sist runde var det et stort ytelseshopp fra Clarkdale/Lynnfield 32nm LGA 1156 til Sandy Bridge LGA 1155. Jeg hadde ikke den problematikken siden jeg allerede var på 32nm Gulftown LGA 1366.

Temperaturer på idle og load er vel så viktig som ytelseshoppet. Man får ta tålmodighet til hjelp og bruke sunn fornuft når 22nm lanseres.

Det er uansett dumt å kjøpe Sandy Bridge nå for å få trykket i fleisen at nye hovedkort og prosessorer lanseres rett etterpå.

Er helt enig. Jeg konstaterte tidligere at trådstarteren burde vente til Ivy med tanke på forbedringene. Det er bare to måneder til.

Lenke til kommentar

Mhm, det er ikke så farlig hva man kjøper så lenge man kjøper til rett tid. Sandy Bridge var et genialt kjøp for étt år siden, nå er det for nært lanseringen av Ivy Bridge.

Trådstarter bør opp på 10k i budsjett for å komme noenlunde i mål det som er nevnt i første post. Å spille i 2560x1600 med et oppsett til 3-6k funker ikke på nyere titler. Det funker vel knapt nok på kostbare high-end-oppsett. IMO er det mer fornuftig å holde seg til 1920x1080 når det gjelder spilling. Fordelen med 2560x1600 er først og fremst plass til flere vinduer på skjermen for de som multitasker.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...