Eirik---- Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 For et par måneder siden kjøpte jeg et par beats by dre øretelefoner, etter etter kort tid begynte ledningen å ryke i endene. (bilde) Har jeg noen som helst rettigheter? Det er jo ikke min feil at ledningen er svak i endene? Disse kostet jo også en del (over 1000kr) Jeg har også brukt øretelefonene ganske normalt, eneste er at jeg har brukt dem mye. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Dette dekkes vel av forbrukerkjøpsloven og reklamasjonsrett. Reklamer på dem du. Lenke til kommentar
Eirik---- Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 (endret) jeg gikk innom butikken og de sa at de ikke dekket ledningsbrudd -.- . Noen spesiell paragraf elns jeg kan henvende til som gjør at jeg kan kreve ny/heving? Endret 3. april 2012 av Eirik---- Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Det er jo ikke min feil at ledningen er svak i endene? Disse kostet jo også en del (over 1000kr) Jeg har også brukt øretelefonene ganske normalt, eneste er at jeg har brukt dem mye. Skaden kommer nok av en kombinasjon av mye bruk, svak konstruksjon og (muligens) at du har bøyd ledningene mer enn de har hatt godt av. Jeg ville ha forventet at "merkevarer" av denne type hadde bedre holdbarhet enn det ser ut til at disse har hatt. Om ikke butikken er samarbeidsvillig, så kan kanskje importøren eller produsenten være det? Kontakt dem via email og ring for å purre på svaret. Det vil vel heller ikke skade å 'twitre' litt om dine opplevelser så langt, med noen velplasserte hashtags. Noen får fikset sine problemer raskt når produsenten opplever at det blir for mye negativ omtale på sosiale mediaer. [Det kan hende at forbrukertvistutvalget er rette sted å ta det opp, men det vil uansett ta mye lenger tid.] 1 Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Sjekket om produsent har "garanti" som kan dekke dette? Husk at garanti og reklamasjon ikke er det samme. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Har du surret dem rundt telefon/MP3-spiller? Jeg ser mange gjør dette, og det medfører en god del belastning nettopp på de punktene som har røket på bildet ditt. Dette er ting som butikken kan argumentere for er "uvøren bruk", da det er alment kjent at skarpe knekker ikke er spesielt bra for noen ledninger. 1 Lenke til kommentar
Eirik---- Skrevet 4. april 2012 Forfatter Del Skrevet 4. april 2012 Har du surret dem rundt telefon/MP3-spiller? Jeg ser mange gjør dette, og det medfører en god del belastning nettopp på de punktene som har røket på bildet ditt. Dette er ting som butikken kan argumentere for er "uvøren bruk", da det er alment kjent at skarpe knekker ikke er spesielt bra for noen ledninger. nei, ledningen har også røket ved enden av selve øretelefonene, totalt 4 plasser har ledningen røket, og alle plassene er det i ''enden''. jeg føler selv at dette tyder på dårlig konstruksjon. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Tja, hvis det er mindre en 6 måneder siden så kan du prøve deg på paragraf 18 i Forbrukerkjøpsloven § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Da er det butikken som må bevise at det ikke er en mangel. Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Siden det er såpass dyre øretelefoner det er snakk om, så ville jeg forvente at de tåler ganske mye juling uten å bli ødelagt. Hadde det vert øretelefoner til en 50-lapp kunne du selvsagt ikke forventet like mye. Så jeg synes dette burde dekkes av reklamasjonsretten. Å si at de "ikke dekker ledningsbrudd" er bare bullshit, for hvordan kan de vite om det var en produksjonsfeil som førte til bruddet, eller ikke? Gå til butikken og nevn at dette faktisk er øretelefoner til over 1000 kr, og da skal man kunne forvente at de er av mye bedre kvalitet enn billige jalla-øretelefoner. Ta gjerne også kontakt med forbrukerombudet, de kan sikkert gi deg noen svar du kan printe ut og ta med til butikken. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå