Gå til innhold

Canon FD på mFT

Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt OM Zuiko objektiver en hel del på mFT og lært meg å like å bruke manuel fokus, har jeg blitt interessert i å utvide utvalget med manuellfokusobjekitver. Fra før av har jeg OM 35/2, 50/1,4 og 135/2,8. Vidvinkelobjektiver er det vel ikke så veldig mye vits i å satse på, der har jeg Panasonic 20/1,7, mulig jeg ser etter 14/2,5.

Siden prisen på OM objektiver er noe stiv, i alle fall for de med god lysstyrke, samt at de litt lengre objektivene med god lysstyrke er litt vanskelige å få tak i, lurer jeg på hvordan Canon FD er å bruke på mFT. Her ser jeg at jeg kan få mye brennvidde til en relativt rimelig pris. Manuellfokus og lengre brennvidder ble jeg plutselig ikke så skeptisk til etter at jeg prøvde en FD 500mm f4,5L på E-M5 (som jeg har forhåndsbestilt) inne hos FotoVideo. Fra før av følte jeg at 135/2,8 var i grenseland på E-PL1. 5-akse Bildestablilsering (som også stabiliserer søkerbildet), godt grep og god høy-iso ytelse gjorde virkelig underverker der. De FD-objektivene jeg vurderer er: FD 85mm f1,8, 135mm f2, 200mm f2,8, samt eventuelt 300mm f4L (ikke helt sikker på den). Noen som har noen synspunkter på dette? Eventuel erfaring med å bruke Canon FD optikk med adapter på speilløst?

Også, er det noen som har erfaring med de forskjellige adapterne? Jeg ser at de varierer en hel del i pris. Jeg misliker sterkt at ting er slarkete og upresist, derfor kjøpte jeg orginal til OM. Ser at Novoflex adapteret er det dyreste,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...