Gå til innhold

Fem ting vi ikke liker med Metro

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde metro for en liten stund siden og jeg må erlig si at jeg kan ikke finne noe posetivt og si om det nye win8 til PC. Jeg kan derimot se at det er greit på nettbret og telefoner, men det ser fortsat ut som et lekeprogram laget til 5 åringer. Det blir spendene og se hvor lang tid det tar etter at win8 kommer ut og det blir mulig og fjerne alt av metro (for ikke å snakke om å få tilbake startknappen!!!) men beholde ytelses forbedringene som kansje kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På ytelses siden så er det klart en fremgang, og det kommer en del nye og spennende funksjoner både på desktop- og server siden som jeg gleder meg til å teste i praksis. Jeg har ingen formening om dette kommer til å bli en "flopp" eller ikke, jeg syns bare det var litt vel brutalt å fjerne startknappen helt bastant. Det er klart det er en tilvenning, men det er ikke der problemet ligger. Problemet mitt ligger i hvor mye resurser Metro trekker. Om Tynnklientene i dag sliter med Aero og høy oppløsning, og Metro krever enda mer, så vil vi måtte bytte ut 75% av hele tynnklientparken, og kanskje inn med kraftigere jern på TS clusteret. Dette kombinert med at vi antageligvis må ut med en betydelig sum i brukeropplæring for ansatte som sitter på terminal servere gjør at kostnaden med en Windows8 migrering skyter i taket. Jeg tror dette kan sette en demper for salget i bedriftsmarkedet for MS. Hjemme PC markedet håndterer i veldig stor grad seg selv med "pakke maskiner" fra de store leverandørene. Jeg håper bare MS fortsetter trenden med å integrere mange drivere og gjøre ut rulling lettere.

Jeg gir MS cred for å prøve. For alt jeg vet så kan det bli så finpussa med konsollene i Metro på server siden at jeg kan sitte på stranda og drifte fra ARM brettet... sånt kan man ikke klage på.

Lenke til kommentar
Slapp av.. windows 8 er dømt til å være drit dårlig, bare se på tidligere OSer fra microsoft, annenhver suger hest:win 95 (dritt) -&--#62; win 98 -&--#62; win ME (dritt) -&--#62; win XP -&--#62; win vista (dritt) -&--#62; win 7 -&--#62; win 8 (dritt?)
Tåpelig at du ikke får med windows 4 og windows 2000, for da blir jo resonemanget ditt endel haltende.Win95 var langt fra noe dritt...

Nja, de var vel begge basert på NT-kjernen, dvs. Windows NT 4, og deretter Windows 2000 basert på NT (mulig jeg husker feil)? Ikke blant de mest utbredte hos hjemmebrukere, Win98 hadde brukbar utbredelse, og deretter XP.

WinME er jeg glad jeg ikke har særlig personlig erfaring med. Vi fikk inn noen maskiner med det på jobben, men kun i forbindelse med hardware. Ble det noensinne litt populært engang?

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Slapp av.. windows 8 er dømt til å være drit dårlig, bare se på tidligere OSer fra microsoft, annenhver suger hest:

win 95 (dritt) -> win 98 -> win ME (dritt) -> win XP -> win vista (dritt) -> win 7 -> win 8 (dritt?)

Tåpelig at du ikke får med windows 4 og windows 2000, for da blir jo resonemanget ditt endel haltende.

Win95 var langt fra noe dritt...

Tja, man må ta det i parallell, med NT -> Win2K -> XP og Win95 -> Win98 -> ME -> XP. Er først fra XP hvor det var ett OS som var beregnet på både kontor og hjemmebruk. Men er enig i at argumenter halter, om det er noe hold i det i det hele tatt. Er kun ME og Vista som har vært dårlige OS, selv om Vista fungerte helt utmerket for meg (har ikke svak hw eller tråløst nett, og da var de fleste Vista problem området omgått).

Skal bli spennende å se hvordan Metro blir mottatt, i de forskjellige bruker gruppene.

Lenke til kommentar

Tror MS har kopiert Apple ikke bare på konseptet med et lukket økosystem i Windows Phone (ingen/kryptert minnekort, kun mulig å overføre via Zune, ikke mulig med apper fra utenfor butikken, ...), men har tenkt å ta dette prinsippet med seg til PC-verden.

Hva skjer da? Alle klorer seg fast til WIndows 7 i år etter år?

Det blir som WIndows XP versus Vista, da?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slapp av.. windows 8 er dømt til å være drit dårlig, bare se på tidligere OSer fra microsoft, annenhver suger hest:win 95 (dritt) -> win 98 -> win ME (dritt) -> win XP -> win vista (dritt) -> win 7 -> win 8 (dritt?)

95 og vista var første verson av et nytt os, slet med mye barnesykdommer, inkompatible programmer, svak hardware og ikke minst uerfarene brukere.

win me, var en ren melking av de som ikke kunne / ville kjøre 2000.

Du glemmer Win 2000 som var et utmerket, os brukte det i masse år.

Lenke til kommentar

Tror MS har kopiert Apple ikke bare på konseptet med et lukket økosystem i Windows Phone (ingen/kryptert minnekort, kun mulig å overføre via Zune, ikke mulig med apper fra utenfor butikken, ...), men har tenkt å ta dette prinsippet med seg til PC-verden.

Hva skjer da? Alle klorer seg fast til WIndows 7 i år etter år?

Det blir som WIndows XP versus Vista, da?

Tror ikke det vil falle i god jord, tipper alle her kjører alle lags bakrom kompilerte freeware. Mod manager for skyrim er et typisk eksempel. Men værre at masse firmaer bruker egen/ konsulent utviklet programvare men er ikke store nok til å ønske å ta det via offisielle kanaler. Alt fra services på servere til front for database applikasjoner og utskrivning av etiketter.

Funker på telefoner da det er mye lettere bruk der, har laget masse programmer på pc for ulike formål men har ikke hat behov for det på telefoner.

Resultatet vil bli at ingen kraftbrukere kjøper win 8 og forteller alle at det er noe dritt. Om noen kjøper en pc med det vil de få problemer med å få hjelp fra venner. Firmaer, vel mange kjøerer fortsatt IE 6 pga endringer i egenutlviklete aplikasjoner :o)

Vil få vista til å fremstå som en stormende suksess.

Lenke til kommentar

Er ikke navnet Windows nettopp fordi man kan ha flere vinduer oppe samtidig? Kanskje en idé å omdøpe dette monsteret til Window? (merk entallsbenevnelsen)

En ting var Vista som la på alt for mye fett i en periode da laptoper var i fremvekst og ytelse til overs var i manko, en annen ting er et slikt GUI som legger opp til et program oppe av gangen. Slik jeg bruker windows har jeg minst 3 programmer på skjermene samtidig når jeg ikke kjører et spill, hvordan skal jeg multitaske når man har en haug med programmer som insisterer på å kjøre fullskjerm?

Om dette blir release-utgaven kan man bare gratulere Microsoft: annenhver lansering siden Windows ME er god/dårlig.

Lenke til kommentar
Nei, tydelig at Microsoft ikke har helt peiling her, her burde selskapet ha såpass mye baller at man har kunnet hatt 2 utgaver av windows 8 tilpasset en datamaskin som har touch eller ikke. Mye idiotisk som har blitt gjort og det er tydelig at Microsoft ikke hører på testerne, men de skal nå jaggu meg få høre litt på lommeboka vår!

Jeg håper det er litt rom for endringer ihvertfall. Burde vel gå an å fjerne tjenester og komponenter av OS-et som i Windows 7 og Vista osv.? Og hva med verktøy som vLite? Hvis Microsoft lager OS-et slik at det ikke finnes noen praktisk måte å modifisere dette på, vil jeg trolig holde meg til Windows 7. Tenkte jeg skulle prøve Windows 8 nå å se hvor dårlig/bra det er. Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 8 er den beste OSen windows har laget. Den er mye raskere og har ca 10% bedre ytelse. I sammenheng med dette så konstaterer du at Windows 8 er dømt til å være dårlig? Gir ingen mening.

10% ytelse er ingenting i forhold til et dårlig grensesnitt.

Nå har jeg riktignok ikke prøvd det selv, men har overhodet ikke likt det jeg har sett så langt.

Og grunnen til at jeg ikke har brukt det er at jeg ikke liker å skifte OS før det er lansert. Blir bare knot etter min erfaring.

Lenke til kommentar

Windows 8 er den beste OSen windows har laget. Den er mye raskere og har ca 10% bedre ytelse. I sammenheng med dette så konstaterer du at Windows 8 er dømt til å være dårlig? Gir ingen mening.

10% ytelse er ingenting i forhold til et dårlig grensesnitt.

Nå har jeg riktignok ikke prøvd det selv, men har overhodet ikke likt det jeg har sett så langt.

Og grunnen til at jeg ikke har brukt det er at jeg ikke liker å skifte OS før det er lansert. Blir bare knot etter min erfaring.

Windows 8 er fortsatt under utvikling og mye kan forandre seg med tiden. Etter min mening så er mangelen av start-knappen ubetydelig og Metro har potensiale. Jeg bruker PCen hele dagen, hver dag.

For eksempel så kan Metro brukes i sammenheng med en gamepad hvorav jeg kan bruke PCen som en 'slags' super konsoll. Ser at mange er misfornøyde men jeg er åpen for forandring.

For meg har det alltid handlet om performance over looks/design.

Lenke til kommentar

For meg har det alltid handlet om performance over looks/design.

For meg så er det som sagt omvendt. Jeg setter anvendelighet og valgfrihet høyere en marginale ytelsesforskjeller.

For eksempel så kan Metro brukes i sammenheng med en gamepad hvorav jeg kan bruke PCen som en 'slags' super konsoll. Ser at mange er misfornøyde men jeg er åpen for forandring.

Det er nettopp det. Jeg har allerede en konsoll. Jeg trenger ikke en til. Jeg vil ha en PC.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...