Gå til innhold

Fem ting vi ikke liker med Metro

Anbefalte innlegg

For meg er windows omtrent synonymt med startknappen. Jeg har alltid vært kjapt ute med å bruke de nyeste versjonene av Windows, gjerne i ganske tidlig betafase, men etter å ha prøvd den første betaen av win 8 har jeg ikke giddi og prøvd den nyeste. Syns rett og slett ikke windows 8 har noe på en ordinær pc å gjøre, enten det er snakk om bærbar eller stasjonær.

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke Windows 8 er så annerledes å bruke en Windows 7. I stor grad fant jeg ut at det handler om tilvenning. Forøvrig angående tick tack: Windows XP ble ikke godt mottatt da det kom ut og med god grunn. Windows 7 er egentlig den første Windows versjonen jeg kan huske som ikke ble pepret ved utgivelse.

Windows 7 ble ikke pepret fordi det er en rebranding av Windows Vista med service pack. Litt moro at vi sitter med de to likeste operativsystemene i Microsofts historie, hvorav det ene ble dømt nedenom og hjem, mens det andre ble hyllet opp i skyene. Sier litt om hvor mye folk lar seg påvirke av PR-kampnajer og hva røkla mener ...

Forøvrig er det generelt lurt å holde seg unna "Tock`ene" til Microsoft. Da er det alltid mange oppstartsproblemer, og i motsetning til hos Intel så følger det som regel ikke med noen ytelsesøkning. Ofte er det heller motsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre har nevnt, METRO på Server? Huff, kan allerede se for meg de stakkars Windows server administratorene banne og kjefte når de skal sette opp Active Directory, da igjen er Microsoft under angrep både bakfra og forfra som de ikke kan gjøre noe med.

Server markedet blir angrepet forfra av Samba teamet med en egen Domene kontroller for Linux som støtter Win 2008 server features (Fortsatt i Alpha, men kan bli ett godt alternativ) og bakfra kommer russerne og tar desktopen med en lovlig reverse engineeret XP kloning i OpenSource format (ReactOS)

Så da er det ikke rart at Microsoft prøver å stake ut ett nytt og voksende marked som nettbrett og notebooks med touchskjerm.

Dessverre ser vi nå resultatet av kursendringen, vi får Metro på en desktop hvor det slettes ikke fungerer, ett nettbrett er det ikke like lett å multitaske med som en desktop med flere skjermer og mus og tastatur som våpen, men det markedet skal skrotes, da nettbrett er fremtiden hevdes det av ekspertene, og det er godt mulig at det desktopen dør ut fra hvermannsen bruk, men den vil alltid spille en rolle i 3D modellering, virtualisering, programmering, lydredigering og videoredigering for å nevne noe, saker og ting som krever presisjon vil du ikke få til på ett nettbrett uten at du konverterer det til en desktop skjerm med mus og tastatur tilkoblet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Synest Microsoft kunne skjerpa seg og ta eit hint frå Gnome 3 og OSX. Dei har tross alt laga fantastiske brukergrensesnitt for arbeidsmaskiner. Ein god del anna som eg ikkje liker både med OSX og Linux/FreeBSD, men har ingenting og sei på sjølve GUI opplevelsen Gnome 3.

Håper du ikke refererer til Unity-grensesnittet.. Ubuntu mistet all interesse etter overgangen... Liker det slik Win7 er og slik Gnome var før Unity..

Lenke til kommentar

Synest Microsoft kunne skjerpa seg og ta eit hint frå Gnome 3 og OSX. Dei har tross alt laga fantastiske brukergrensesnitt for arbeidsmaskiner. Ein god del anna som eg ikkje liker både med OSX og Linux/FreeBSD, men har ingenting og sei på sjølve GUI opplevelsen Gnome 3.

Enig i at gnome 3 virker som et mye bedre gui enn metro (og win7-gui). Er ikke så begeistret for linux pga manglende driverstøtte osv men det er mye gode løsninger på gui :)

Lenke til kommentar
Hva faen har de røyka.

Den nye Prince typen som er laget av sure sokker blandet med litt malingstynner :D

Uansett, Gnome 3 er mindre plagsomt enn Metro, men fortsatt ikke noe jeg er helt med på når det gjelder desktop.

Linux Mint vil jeg si er den beste overgangen jeg har sett så langt, men med all motstanden så har Canonical gitt etter og faktisk vil de tilby Gnome classic i deres LTS, så jeg slipper noen overgang til nytt OS for neste LTS, så får vi se om det kommer noe bedre GUI som virker mer som forbedring enn forverring om noen år.

Jeg er ikke motstander av nye ting, men jeg er motstander av det som er nytt bare for å være nytt og som er meningsløst, hoppet fra 95/98 til XP med engang når det kom for eksempel, da jeg ville ut av blåskjermshelvetet som var den gangen :p

Lenke til kommentar
Håper du ikke refererer til Unity-grensesnittet.. Ubuntu mistet all interesse etter overgangen... Liker det slik Win7 er og slik Gnome var før Unity..

Må bare legge til at Unity ikke er det samme som Gnome. Det bruker Gnome programmer men er et annet GUI. Man kan velge Gnome Classic om en vil og få et Ubuntu pre-unity grensesnitt. Prøver du Precise betaen så vil du se at Unity har kommet en lang vei siden 11.10 releasen og begynner å bli temmelig brukbart og inuitivt

Lenke til kommentar

Nr 3 : Ting tar for lang tid.

Værtfall ikke på stasjonær pc, hvis dere lærer dere osen og setter dere inn i dette, så er denne win8 10 ganga raskere å bruke en win 7.

for eksempel nr 5, hvis du høyre klikker der, så får du opp alt du trenger til proffesjonell bruk.

Og siden den vanlige start knappen er vekke, fører det til at os kreve mye mindre ram og der igjen fører til at den blir raskere.

Uansett de som vil begynne å bruke denne OS, så er det bare å sette seg inn i det.

Du lærer fort.

Hvis du lurer på noe, bruk youtube.

Hvor vansklig kan det være ?

Jeg er værtfall stor fornøyd og har brukt denne betan nå i over 1 1/2 mnd.

Det er reint, fint og lett å komme seg runt når du har lært det.

Nå klarer jeg å gjøre ting raskere en før.

Lenke til kommentar

for eksempel nr 5, hvis du høyre klikker der, så får du opp alt du trenger til proffesjonell bruk.

Og siden den vanlige start knappen er vekke, fører det til at os kreve mye mindre ram og der igjen fører til at den blir raskere.

Jeg har vanskelig for å tro at startknappen fører til store endringer i minnebruken...

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

I starten syns eg det gjekk heilt fint med måten du hadde charms og start knappen, men då hadde eg ein skjerm, når eg no har to skjermer på kvar side av hovudskjermen, er det eit slit å komme inn på startmenyen med musa, også å få fram charms-greia! Vil veldig gjerne ha tilbake startknappen, slik som den var på developers preview! Charms er ikkje så fryktelig viktig når eg kjører i desktopen, sia eg har superbaren uansett :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Slapp av.. windows 8 er dømt til å være drit dårlig, bare se på tidligere OSer fra microsoft, annenhver suger hest:

win 95 (dritt) -> win 98 -> win ME (dritt) -> win XP -> win vista (dritt) -> win 7 -> win 8 (dritt?)

Tåpelig at du ikke får med windows 4 og windows 2000, for da blir jo resonemanget ditt endel haltende.

Win95 var langt fra noe dritt...

Lenke til kommentar

Jeg klarte ikke å bruke det i det hele tatt med 1080x1920 (vippet skjerm). Siden jeg surfer, leser og skriver mye, er det helt naturlig at skjermen min står på høykant. Når jeg prøvde det i Windows 8 så klikka alt fullstendig.

Er det noen som har noen erfaring med det?

Lenke til kommentar

Slapp av.. windows 8 er dømt til å være drit dårlig, bare se på tidligere OSer fra microsoft, annenhver suger hest:

win 95 (dritt) -> win 98 -> win ME (dritt) -> win XP -> win vista (dritt) -> win 7 -> win 8 (dritt?)

Windows 8 er den beste OSen windows har laget. Den er mye raskere og har ca 10% bedre ytelse. I sammenheng med dette så konstaterer du at Windows 8 er dømt til å være dårlig? Gir ingen mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...