Gå til innhold

– Wii U er slappere enn Xbox 360 og PS3 (WiiU)

Anbefalte innlegg

Om den blir tre ganger kraftigere enn PS360 skal ihvertfall jeg si meg fornøyd, med tanke på at det er Nintendo.

At de "prioriterer gameplay foran grafikk" er egentlig bare noe tull. Når man lager konsollen må man forsøke å gjøre den så kraftig som mulig innenfor hva som er ansvarlig med tanke på f.eks pris, så kan spillutviklerne fokusere på gameplayet når de utvikler hvert enkelt spill. Dessuten gir kraftig maskinvare gjerne flere tredjeparts utviklere, og i så måte flere gode spill. Jeg tror de fleste er enige i at PS3 og Xbox 360 har vel så mange gode spill som Wii, selv om de er kraftigere. De er til og med nesten like billige.

Jeg er helt enig i at relativt kraftig maskinvare er nødvendig for tredjepartsstøtte, men det er ikke slik at å lage konsoller uansett dreier seg om å "gjøre den så kraftig som mulig" slik du skriver. Nintendo, Sony og MS må alle prioritere hvordan de ønsker å bruke de ressursene de har, og selv om det gjerne betyr å investere i kraft, så kan det også - slik tilfellet har vært med både Wii og Wii U - være å¨investere i andre ting som produsenten mener kan tjene gameplay. Hvis Wii U hadde hatt en vanlig kontroller, så ville den nok ha vært betydelig kraftigere, men Nintendo prioriterer altså å åpne opp for andre spillopplevelser, noe jeg egentlig tror vi skal være glade for slik at vi ikke blir sittende med tre bokser som gjør akkurat det samme. Likheten mellom PS3 og 360 er stor nok allerede. Da er det fint at den tredje aktøren jevnt over velger å prioritere litt andre ting enn bare kraft. Så å si at Nintendo prioriterer gameplay fremfor grafikk er kanskje enn litt tullete måte å si det på (men jeg parafraserte bare dine ord), men det er definitivt riktig at de prioriterer å gi utviklere og seg selv nye måter å kontrollere spill på fremfor mest mulig kraft. Dette er forståelig nok ikke spesielt interessant for mange, spesielt ikke de cod-elskende ungdommene som dominerer på internettforum (uten at jeg anklager deg for å være en slik), men da er det vel bare å se seg om andre steder etter konsoller, er det ikke? Det er vel ikke slik at det er mangel på selskaper som appellerer til disse gruppenes behov, ihvertfall ikke sist jeg sjekket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et betimelig spørsmål som reiser seg i en slik debatt som foregår her og som det omtrent alltid blir når nye konsoller annonseres fra de respektive merkene er, hvorfor skal en disse Nintendo når de velger sin vei i spillutvikling når både Sony og Microsoft tilfredsstiller deres behov angående hestekrefter naturtro grafikk?

Har Nintendo såret dere på noen måte, skuffet dere eller er det bare for å ha noe å diskutere om dette 123 år gamle selskapet?

Hvorfor vil dere at Nintendo skal ha samme kraft i grafikken, eller bedre, som de to andre, er det fordi dere liker spillene deres så inderlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at mange av de som sutrer høyest over den eventuelle kraften i Wii U er personer som ikke ville tatt i et Nintendo-produkt med ildtang en gang, dog er det nok også flere som genuint liker Nintendo-spill og som ønsker å oppleve også disse med så god visuell ytelse som mulig. De jeg likevel har inntrykk av at det er flest av på dette forumet er PC-gamere som mener at konsollene "holder tilbake" grafikken utviklere gidder å utvikle også på PC, og som derfor ønsker så kraftige konsoller som mulig, selv om de ikke selv kommer til å kjøpe dem. Jeg trenger vel ikke å legge til at dette er den gruppen det gir aller minst mening for Nintendo (og MS og Sony) å forsøke å tilfredsstille.

Lenke til kommentar

Jeg for min del tror de fleste verken hater eller elsker Nintendo i utgangspunktet. Alle kjenner nok Mario og har fått med seg dette med bevegelseskontroller, mens Zelda og Metroid neppe er så kjent som vi liker å innbilde oss.

Folk som skal kjøpe en konsoll vil starte med å orientere seg. De vil allerede vite, eller fort snappe opp at Wii ligger ca to lysår bak ps360 i ytelse. Gaming kompisen/nevøen/ naboen/ekspeditøren vil kanskje fraråde Wii som konsoll for andre enn barn og eldre, fordi de store titler (CoD, FIFA, GTA, Assassins Creed f.eks) faktisk ser signifikant dårligere ut på Wii, eller ikke er tilgjengelige på denne konsollen.

Hvis Wii U har dårligst ytelse tror jeg dette inntrykket vil bestå. Hvis Wii U er kraftigst (om enn bare med 50% margin) tror jeg den vil selge godt til de som kjøper konsoll for første gang. At ms/sony "sikkert kommer med noe kraftigere om 2 år" vil vel bare utløse et stort "Duh" hos de fleste.

Lenke til kommentar

Du har nok i all hovedsak rett i det Philber, ihvertfall om man ser på populasjonen som helhet. Dog tror jeg de fleste av oss som skriver på slike forumer som dette i mye større grad enn mannen i gaten har sterke preferanser i forhold til de ulike plattformene, og noen ganger er disse kraftige nok til at de grenser over i hat/elsk eller det som vi kanskje kan kalle for positiv og negativ fanboyisme. Ihvertfall virker det slik for meg når så mange av de som vi gjennom daglig les av dette forumet over flere år vet at ikke interesserer seg nevneverdig for Nintendo gjerne er de første inn i slike "negative rykter"-tråder som dette for å godte seg eller uttrykke sin "skuffelse" over at Nintendo "enda en gang" ikke "forstår hva som må til".

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke overdrive betydningen av maskinkraften. Nintendo har bevist igjen og igjen at de kan slå ut konkurrentene på gameplay til tross for at maskinene deres sjelden dytter noen grenser teknisk sett. Jeg synes på en måte det er positivt og at man ikke satser på å lage grafiske underverk, for et av de store problemene med spillutvikling i dag er at det er blitt så dyrt at å produsere smalere titler blir for risikabelt. Jeg tror f.eks. Xenoblade på PS3/360 ville blitt ekstremt dyrt å produsere, og kanskje ville vi gått glipp av både denne perlen og andre uten en lavkostnadskonsoll på markedet.

Lenke til kommentar

PS: Jeg er overbevist om at Wii U blir en megahit. Dette av to grunner:

1. Veldig mange sitter på rådyre Wiimotes, spill og annet ekstrautstyr de ikke har lyst til å skrote. Selv de som er skuffet over Wii'en vil se at Wii U er et annet dyr som kan "redde" tidligere investeringer.

2. Jeg tror markedet er veldig klart for en ny konsoll. De som hele tiden ønsker det siste nye orker ikke vente 2 år.

Jeg forutsetter at Nintendo finner en god balanse mellom pris og ytelse. Noe på nivå med Radeon 4850 + 1GB RAM ville vært ganske billig, men udikutabelt kraftigere enn de andre konsollene på markedet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at maskinkraften ikke egentlig er det viktigste her - det så vi tydelig denne generasjonen. Imidlertid var det ikke egentlig Nintendo som først erfarte dette, det var - utrolig nok for mange av de plutselig så tech-opptatte PlayStation-entusiastene - det faktisk deres konkurrent Sony som viste da deres klart svakere PS2-konsoll utklasset de betydelig kraftigere maskinene fra Nintendo og MS. Satoru Iwata, CEO i Nintendo, har selv sagt at det var det faktum at kraften i Xbox/Gamecube ikke ble ansett som noen særlig fordel av det store og PS2-kjøpende flertall som gjorde at han realiserte at når grafikken i vanlige folks øyne likevel var "god nok" - ja så betyr ikke de små forskjellene som vi sitter og diskuterer på internettforum egentlig noe.

Det var altså Sony som inspirerte Nintendo til å gå den veien de gikk med Wii og høyst sannsynlig kommer til å gå med Wii U. Likevel mener jeg at Nintendo har mer å lære av Sony her, for mens Sony i to generasjoner på rad posisjonerte sin konsoll som betydelig svakere enn de kraftigste på markedet, så var de i begge tilfeller (PS1 og PS2) også helt klart solide sprang frem fra det beste forrige generasjon hadde å tilby - og særlig PS2 ble jo port-kamerat med Xbox/GC. Det store spørsmålet neste generasjon er slik om Nintendo klarer å posisjonere Wii U som en PS2 - den svakeste av de tre men likevel kraftig nok til å få nedgraderte porter av de fleste store spill - eller som Wii - for svak til å få porter fra de to andre. Det er ting som tyder på begge deler, for det første så vil en med en moderne arkitektur med relativ enkelhet kunne nedgradere spill til å kjøre på svakere hardware på en måte som eksempelvis ikke var mulig med Wii (da den mangler programmerbare shadere), men samtidig så kan også styrkeforholdet bli såpass stort at utviklerne ikke ønsker å kompromittere så mye som nødvendig med sine produkter for å få de til å kjøre på Wii U. Derfor tror jeg Nintendo er mest tjent med å plassere Wii U som en slags Dreamcast - et sted midt mellom 360 og Xbox3. Det meste tyder dog på at de kommer til å legge seg nærmere enn Wii-strategi igjen og at den vil bli ca tre ganger kraftigere enn dagens HD-konsoller.

Jeg kan forresten opplyse om at i starten av januar, så hadde utviklingsverktøyet til Wii U 3 gb ram. Det tyder på at maskinen selv nok vil få rundt det halve, altså 1.5gb. I så fall er det en tredobling av det vi finner i PS360. I tillegg vet vi at Nintendo bruker en IBM-utviklet ny type edram som vistnok kan gi tre ganger kraftigere ytelse på en enkelt chip, og per januar så brukte Nintendo 32mb av dette - også en solid økning fra dagens konsoller. Anngående både prosessor og gpu eksisterer der også rimelige kunnskaper om hva de vil bruke - spørsmålet her er dog på hvilken måte Nintendo har valgt å kustomisere dem - og det er vel egentlig det største spørsmålet som gjenstår å besvare for å gi eksakte tall på hvor kraftig Wii U vil bli. Her er forøvrig mine tips som jeg skrev i Nintendo-kaféen 20. januar i år:

CPU

Tre kjerner, POWER7-basert. 3+Ghz

3MB L2 cache (delt 1.5MB:768KB:768KB)

GPU

600-800Mhz

640-800 SPUs

Minne

32MB integrert 1T-SRAM-Q

1.5GB GDDR5 ram

Annet

Blu-ray 6x-10x lesehastighet.

8-16GB Flash minne

~1 USB 3.0 port

Siden den gang så tror jeg vi kan avskrive USB 3.0-porten, men jeg ser ingen grunn til å endre på det andre. For de som lurer, så kan jeg også bekrefte at Wii U får en kontobasert onlinetjeneste via Nintendo Network.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Siden Wii U ligger såpass mye før i lanseringsløypa synes jeg det er merkelig per dags dato ikke har mer eksakt informasjon om spec. Det virker som det bare er masse gjetninger på gang.

Hverken Nintendo eller utviklere kommer nok noen gang til å gå ut offisielt med specs - det vil bare slå tilbake på dem selv når neste generasjon av Sony og MS-konsoller kommer og knuser de specsene. Men vi vil fortsette å få litt informasjon her og litt der helt til noen faktisk åpner en Wii U-konsoll og beskriver innmaten nøyaktig for oss. Det vil dog ikke skje før etter den er i salg.

Lenke til kommentar
Litt interessant info som selvfølgelig må taes med en klype salt.

Trodde han her hadde peiling, helt til han begynte aa sammenligne core og memory clock paa de to kortene. Totalt forskjellig arkitur, Nvidia vs. ATI og han sammenligner frekvenser. Budskapet hans kan jeg nok vere enig i

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at maskinkraften ikke egentlig er det viktigste her - det så vi tydelig denne generasjonen. Imidlertid var det ikke egentlig Nintendo som først erfarte dette, det var - utrolig nok for mange av de plutselig så tech-opptatte PlayStation-entusiastene - det faktisk deres konkurrent Sony som viste da deres klart svakere PS2-konsoll utklasset de betydelig kraftigere maskinene fra Nintendo og MS. Satoru Iwata, CEO i Nintendo, har selv sagt at det var det faktum at kraften i Xbox/Gamecube ikke ble ansett som noen særlig fordel av det store og PS2-kjøpende flertall som gjorde at han realiserte at når grafikken i vanlige folks øyne likevel var "god nok" - ja så betyr ikke de små forskjellene som vi sitter og diskuterer på internettforum egentlig noe.

Det var altså Sony som inspirerte Nintendo til å gå den veien de gikk med Wii og høyst sannsynlig kommer til å gå med Wii U. Likevel mener jeg at Nintendo har mer å lære av Sony her, for mens Sony i to generasjoner på rad posisjonerte sin konsoll som betydelig svakere enn de kraftigste på markedet, så var de i begge tilfeller (PS1 og PS2) også helt klart solide sprang frem fra det beste forrige generasjon hadde å tilby - og særlig PS2 ble jo port-kamerat med Xbox/GC. Det store spørsmålet neste generasjon er slik om Nintendo klarer å posisjonere Wii U som en PS2 - den svakeste av de tre men likevel kraftig nok til å få nedgraderte porter av de fleste store spill - eller som Wii - for svak til å få porter fra de to andre. Det er ting som tyder på begge deler, for det første så vil en med en moderne arkitektur med relativ enkelhet kunne nedgradere spill til å kjøre på svakere hardware på en måte som eksempelvis ikke var mulig med Wii (da den mangler programmerbare shadere), men samtidig så kan også styrkeforholdet bli såpass stort at utviklerne ikke ønsker å kompromittere så mye som nødvendig med sine produkter for å få de til å kjøre på Wii U. Derfor tror jeg Nintendo er mest tjent med å plassere Wii U som en slags Dreamcast - et sted midt mellom 360 og Xbox3. Det meste tyder dog på at de kommer til å legge seg nærmere enn Wii-strategi igjen og at den vil bli ca tre ganger kraftigere enn dagens HD-konsoller.

Jeg kan forresten opplyse om at i starten av januar, så hadde utviklingsverktøyet til Wii U 3 gb ram. Det tyder på at maskinen selv nok vil få rundt det halve, altså 1.5gb. I så fall er det en tredobling av det vi finner i PS360. I tillegg vet vi at Nintendo bruker en IBM-utviklet ny type edram som vistnok kan gi tre ganger kraftigere ytelse på en enkelt chip, og per januar så brukte Nintendo 32mb av dette - også en solid økning fra dagens konsoller. Anngående både prosessor og gpu eksisterer der også rimelige kunnskaper om hva de vil bruke - spørsmålet her er dog på hvilken måte Nintendo har valgt å kustomisere dem - og det er vel egentlig det største spørsmålet som gjenstår å besvare for å gi eksakte tall på hvor kraftig Wii U vil bli. Her er forøvrig mine tips som jeg skrev i Nintendo-kaféen 20. januar i år:

CPU

Tre kjerner, POWER7-basert. 3+Ghz

3MB L2 cache (delt 1.5MB:768KB:768KB)

GPU

600-800Mhz

640-800 SPUs

Minne

32MB integrert 1T-SRAM-Q

1.5GB GDDR5 ram

Annet

Blu-ray 6x-10x lesehastighet.

8-16GB Flash minne

~1 USB 3.0 port

Siden den gang så tror jeg vi kan avskrive USB 3.0-porten, men jeg ser ingen grunn til å endre på det andre. For de som lurer, så kan jeg også bekrefte at Wii U får en kontobasert onlinetjeneste via Nintendo Network.

Når det gjelder PS2 så kom xbox1 og gamecube senere en PS2, PS2 hovedfordel var vel egentlig PS1 som solgte veldig godt. xbox1 var veldig kraftig for sin tid men også et nytt merke, den ble sterkt sponset av MS for å komme seg inn på markedet.

I denne generasjonen vant xbox360 mye på at den kom først. PS3 tapte mye i starten på at den var dyr.

Wii tjente mye på orginale spill i starten.

Når det gjelder specen din virker den grei, men den 32MB integrert 1T-SRAM-Q sjønner jeg ikke, er det lvl 3 cache?

Forsto at den ville få en egen disk type ikke Blu-ray, spiller liten rolle så lenge den er stor nok.

Ellers er jeg enig med deg at gpu neppe betyr så mye, set ut som om alle neste generasjon får DX 11 kapable gpu og det bør være mulig å nedgradere enkelt.

CPU ser grei nok ut, er en nyere generasjon en den i xbox360, cpu er ikke en flaskehals i dag og ps4 får trolig en 4 kjernes amd cpu, mens xbox(x) får en nyere powepc med 4 kjerner.

Minne kan bli viktig, er også en grun til at ikke wii får multiplatform spill. 1.5GB er relativt greit, selv om PS4 får 4GB vil mesteparten bli brukt til å lagre textures samt cache så en nedgradert versjon bør også virke.

Lenke til kommentar

Det man må huske, er at konsollene har et helt annet tidsperspektiv enn pcene har.

PC-gamers bytter ut pc ofte (gjerne hvert 3 år), eller de bytter i det minste skjermkortet.

4K tver kommer i år, men de blir neppe billige før om 3-4 år. Men om 3-4 år sitter folk med denne nye wii, ps4 og xbox 720. Det kan tenkes at Nintendo vil selge bra i et par år, men så vil den nok dabbe av. Det holder ikke å være på høyde med dagens konsoller, når dagens konsoller er mange år gamle! Man kan ikke trylle med maskinvare og alle vi pcinteresserte vet at et godt grafikk-kort tar stor plass :-) (du får aldri GOD grafikk i en veldig portabel bærbar! og selv en tung bærbar er svakere enn et medium skjermkort i en stasjonær pc).

Man kan snakke om at man satser på gameplay, men utviklerne vil nok gå der mulighetene for inntjening er størst. Om den nye nintendoen har kort levetid, vil nok utviklere også investere mye i gameplay på ps4 og xbox 720. Man har der også fra før spill som har mye gameplay (og samtidig god grafikk).

Gameplay trenger ikke å bety dårlig grafikk, selv om mange casual gamers gjerne kjøper "enkle" spill. Jeg har selv kjøpt mange enkle spill til mobilen, samt jeg har diverse småspill på min egen ps3. Jeg har også mer grafisk avanserte spill og jeg skal selv innrømme at jeg mener de fleste spill har for dårlig gameplay (jeg gamer de vel ca 60% ferdige). NOen spill har jeg ikke testet en gang. Men jeg er en casual gamer og derfor kjøper jeg som regel det som imponerer med grafikk eller gameplay. Min neste konsoll blir nok MS eller Sony igjen, det ser jeg når konsollene er der. Min forrige var xbox, men jeg har eid ps3 siden launch.

Nintendo har jeg ikke eid siden gameboy med sorthvitt-skjerm og det har ikke fristet siden.

Jeg husker dog gamle nintendo 8bits og supernintendo. Det var morroe tider.. Og jeg har også gamet på C64 og Amiga, samt Spectravideo-konsollen. Men jeg synes nintendo har mer et barneappell. Det er nå bare meg, en casual gamer :-) Og mitt inntrykk kanv ære feil, men i så fall er det Nintendo som må gjøre noe med seg selv, sitt omdømme..Jeg føler alt ser så barnslig ut og at alt reklameres på en barnslig måte, alt ser så kjipt og barnslig ut. Jeg testet WIi når den kom ut også og ble lite imponert. Spillene appellerte i ca. 10 minutter, før upresise kontrollere ødela alt og repeterende gameplay og dårlig grafikk gjorde at den casual gameren i meg aldri igjen har hatt lyst å se på en wii.

ps. flest spill har jeg til pc.. ca. 150 spill i steam tror jeg, samt kanskje 50-60 spill på plate. Til ps3 har jeg sikkert rundt 70-80 spill + div kjøpt online. Til mobilen har jeg kjøpt kanskje 10 spill(?).-

Endret av Olavxxx
Lenke til kommentar

Det man må huske, er at konsollene har et helt annet tidsperspektiv enn pcene har.

PC-gamers bytter ut pc ofte (gjerne hvert 3 år), eller de bytter i det minste skjermkortet.

4K tver kommer i år, men de blir neppe billige før om 3-4 år. Men om 3-4 år sitter folk med denne nye wii, ps4 og xbox 720. Det kan tenkes at Nintendo vil selge bra i et par år, men så vil den nok dabbe av. Det holder ikke å være på høyde med dagens konsoller, når dagens konsoller er mange år gamle! Man kan ikke trylle med maskinvare og alle vi pcinteresserte vet at et godt grafikk-kort tar stor plass :-) (du får aldri GOD grafikk i en veldig portabel bærbar! og selv en tung bærbar er svakere enn et medium skjermkort i en stasjonær pc).

Man kan snakke om at man satser på gameplay, men utviklerne vil nok gå der mulighetene for inntjening er størst. Om den nye nintendoen har kort levetid, vil nok utviklere også investere mye i gameplay på ps4 og xbox 720. Man har der også fra før spill som har mye gameplay (og samtidig god grafikk).

Ja 4K kommer neste år, 4-5 før vanlig, kansje 3 for midles entusiaster (de med to konsoller)

Men vi kan likegodt vente på 8K med brillefri 3D, seriøs AI, og avatar grafikk i 2020.

Det spiller ingen rolle, Nintendo har spilt første kort i konsoll spillet, nå må MS og Sony kalle det en bløff eller svare, minimun insatsen her er en milliard $.

Dette gjør styrken til wii U viktig, er den svakere en PS3 kan den ignoreres, er den betydelig sterkere er den en fare.

Syntes selv dette er bedre underholdning en noe reality tv, mer seriøst og insatsen er litt større :o)

Lenke til kommentar

Nicalis: Wii U most powerful console in Nintendo history, life cycle 5-10 years

Nicalis boss, Tyrone Rodriguez has something very interesting to say about Nintendo upcoming console, Wii U. In a recent interview to Blogocio, Rodriguez said that Nintendo is the most powerful console in the history of Nintendo, and its life cycle is for 5 or 10 years.

Rodriguez said (Translated), "all too far the most powerful console in the history of Nintendo" and it will be battling with other console in the market for "5 or 10 years."

When quizzed about the power of Nintendo Wii U, Rodriguez simply said that it should meet all expectations of gamers. He further added that, gameplay experience and quality of the game on Wii U will matter the most rather that graphics and visual power.

http://www.gamepur.com/news/7759-nicalis-wii-u-most-powerful-console-nintendo-history-life-cycle-5-10-years.html

Lenke til kommentar

"Rodriguez simply said that it should meet all expectations of gamers"

Uten å ha urealistiske forventninger til nådagens "nextgen" konsoller så tviler jeg på at vi får se en nintendo konsoll i den kategorien også denne gang. Men jeg er spent på hva som endelig vises frem. Sony og MS virker ikke å lansere noe før julen 2013 så det blir uansett omtrentlig 1 år for Nintendo å etablere seg. Jeg er dog veldig skeptisk til håndbrett kontrolleren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Donald said, "So far the [Wii U] hardware's been on par with what we have with the current generations. Based on what I understand, the resolution and textures and polycounts and all that stuff, we're not going to being doing anything to up-res the game, but we'll take advantage of the controller for sure."

http://www.play.tm/news/34935/wii-u-hardware-around-the-same-spec-as-current-generation-says-vigil-games/

Så det er mulighet for å sprite opp grafikken da?, de bare vil ikke.

Lenke til kommentar

Wii U with Android tipped for launch

Today Nintendo‘s next gaming console Wii U has been tipped to be running Android applications right out of the box.

http://www.slashgear...aunch-26224951/

Jeg leste på et annet forum at det baserte seg på gjetning fra en nintendo-fanside, så ikke så mye troverdighet der. Uansett er det sikkert bedre om du poster dette i Nintendo-kafeen enn bumper en død tråd som få vil legge merke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...