Gå til innhold

– Wii U er slappere enn Xbox 360 og PS3 (WiiU)

Anbefalte innlegg

Antagelig kommer Nintendo til å bomme på HW fronten med sin nye konsoll. MS og Sony har nok vært veldig smarte med å avvente lansering av sine nye konsoller.

Hadde de levert en middels konsoll nå rett før masselansering av 4K tv'er ville folk koblet opp pc'er til tv'ene sine istedet.

Sony og MS sin nextgen må takle 4K. Så enkelt er det.

Mitt svar her er, ignorer 4k fulstendig. Ja de kommer kansje i salg i år, men det vil være svindyre 80" modeller, vil ta årevis før det begynner å nærme seg en standard, de fleste har greie 40" hd skjermer i dag så det er mindre push for å bytte dem ut en fra crt til lcd før prisen begynner å nærme seg ekisterend høykvalitest skjermer.

Ja legg inn støtte for det, men ikke bruk penger på det, gpu som takler spill med dagens grafikk i 4K er dyre og ingen av de to har lyst til å komme med en konsoll som koster 2000 mer en den andre.

Men jeg ville ønske at de gjorde det siden det ville gi grafikk i spill et seriøst hopp. En gtx 680 skulle klare 4K greit (3*full hd er ikke mye mindre) så hardwaren er der, for sony og ms ville det være for risikabelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konsoller har ingen gameplay-chip, derfor er hardware-specs og hva slags hardware som er med viktig for selve konsollen. "Gameplay er viktigere" er bare en dårlig unnskyldning.AtW

Korrekt, ja du kan lage meget gode spill på temmelig enkel hardware, mange av pc spillene på 90 tallet har god gameplay selv med dagens standard.

Men det er et problem her, svakere en xbox360 betyr at de neppe blir med på none av de store multiplatform titlene og derfor går glipp av de fleste gode spillene. Vil være begrenset til det de kan lage selv eller får andre til å lage for seg og hvorfor ikke likegodt lage det for standard vii som er mer utbredt?

Ja, du kan lage gode spill på enkel hardware, og du kan lage bedre spill på bedre hardware. Enn så lenge selve konsollen står for hardwaren, så er bare unnskyldinger å komme med "hardware betyr ikke alt for gameplayet", det er som canon skulle lage et dårlig kamera å unnskylde seg med "fotografen er viktigere", eller noen lager en dårlig bil og unnskylder seg med "sjåføren er viktigere enn bilen", ja, begge deler er sant, men det er tross alt hardware de leverer.

AtW

Tror vi er enige her, det er en tynn unskylning, det viktige er at de bekrefter den er svakere en xbox360.

Fatter det ikke, en gpu i den klassen kan umulig koste mye, her er det vist viktig å spare 200 kr.

Og ja det er en dårlig idee av Nintendo av de årsakene jeg lister.

Lenke til kommentar

Nintendo kjører seg kanskje på felgen atter en gang når det kommer til teknologi i selve konsollen. Wii U kontrollen i seg selv kan vel også være en stor kostnad for Nintendo, og de velger kanskje derfor å kutte bort en del i konsollen ettersom gameplay kommer først i rekken.

Men er litt smålei denne ynskyldningen til Nintendo om gameplay kontra hardware og dette greiene her. Ihvertfall når Wiimoten i seg selv viste seg å være en vits og uten betydning for min spillopplevelse i lengden på Wii.

Hadde det ikke vært for Wii Sports spillene og morrofaktoren når man er flere spillere hadde jeg kvittet meg med konsollen etter få måneder ihvertfall. Det tok ikke mange månedene før hypen hadde lagt seg, og atter en gang satt med standard kontrollene og hadde det uendelig mye mer morro på PS3 og 360.

Jeg har meldt skepsisen for Wii U siden dag 1 ettersom vårt første møte med konsollen bare var ett stor "WTF" øyeblikk i min bok. Har enda til gode å se noe som helst som endrer på det førsteintrykket. Frykter nok at det blir samme greiene om igjen, ihvertfall om konsollen blir å komme med utdatert maskinvare nok en gang og elendig 3.parts støtte etterhvert.

MEN, som sagt er jeg svak for Zelda...og kommer det ett skikkelig Zelda spill til konsollen så er jeg vel solgt :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nytt Zelda og Mario i HD er god nok grunn til å kjøpe denne

Ja å hva skal vi med konsoller med kraftigere grafikk når dagens konsoller får det maksimale ut av tv din som er 1080p full HD.

Når de kommer med kraftigere konsoller får du ikke benytta deg av det PGA Full HD er maksimumsgrensen. :(

Lenke til kommentar

Ja å hva skal vi med konsoller med kraftigere grafikk når dagens konsoller får det maksimale ut av tv din som er 1080p full HD.

Når de kommer med kraftigere konsoller får du ikke benytta deg av det PGA Full HD er maksimumsgrensen. :(

??? først veldig få spill kjører i full hd stort sett 1200*700 eller til og med mindre og de blir så skalert opp.

spill BF3 på en xbox360 og så på en god gaming pc og se om du ser forsjellen, ja grafikken er bedre og mer viktig load tiden er betydlig mindre, spillet er instalert på hd og mye av det ligger i minnet.

Så tenk på at spill som BF3 og Skyrim er designet for å virke på konsoller.

Nei du kan ikke ha flere karakterer på sjermen, eller større og flere textures fordi dette er begrenset at 256MB ram og 6 år gamle grafikk brikker. Brettene er spesielt tunet så du ikke skal se for mye om gangen.

Lenke til kommentar

Du må huske det magnemoe at det er ikke pengeproblemer som har gjort at Nintendo har valgt å følge sin egen strategi opp igjennom årene, de kunne sikkert fint ha gitt ut den kraftigste konsollen på markedet i 2012, men er det ett selskap som har banet vei for morsom og ny spillutvikling så er det nok et navn som står igjen alene på nyvinningtoppen.

Å spille COD 16 eller MW 19 er sikkert morro det, men for meg blir det litt som å tygge den samme tyggisen hele tiden, bare strø på litt sukker så er den som ny, nei takk ikke for min del.

Lenke til kommentar

Dagens konsoller utnytter ikke 1080p i det hele tatt, det finnes en håndfull spill som kjøres i 1080p men dem aller fleste kjøres nativt under 720p altså ikke i HD. Så kraftigere konsoller er hjertelig velkommen synes jeg, få spill til å kjøre i nativ 720p eller 1080p i minimum 30fps eller aller helst 60fps (lov å drømme) med skikkelig AA (kantutjevning) og mulighet for flere filter og effekter uten at en må spille i 20-25fps hadde vært noe.

Du må huske det magnemoe at det er ikke pengeproblemer som har gjort at Nintendo har valgt å følge sin egen strategi opp igjennom årene, de kunne sikkert fint ha gitt ut den kraftigste konsollen på markedet i 2012, men er det ett selskap som har banet vei for morsom og ny spillutvikling så er det nok et navn som står igjen alene på nyvinningtoppen.

Å spille COD 16 eller MW 19 er sikkert morro det, men for meg blir det litt som å tygge den samme tyggisen hele tiden, bare strø på litt sukker så er den som ny, nei takk ikke for min del.

Og å spille dem samme Nintendo spillene år etter år som dem spytter ut igjen er ikke å tygge den samme tyggisen...?

• Liker 2
Lenke til kommentar

"? Husker du Zelda-demoen? Hadde du ikke kjøpt en Wii U bare for å spille den? Selvsagt hadde du det. Zelda-demoen er smellvakker, og vi kan gjøre enda mer enn det der med Unreal Engine 3."

Den demoen virket da ikke som noe som ikke hadde vært mulig på PS360. Betyr ikke at konsollen ikke er kapabel til mye mer, men uansett så var det ikke noe veldig imponerende ved den.

Å henvise til at enda mer er mulig med Unreal Engine 3 er vel heller ikke spesielt betryggende å høre. Hallo, 2007 ringte... burde man ikke skryte av hvor bra ting kommer til å bli på UE4?

Lenke til kommentar

"? Husker du Zelda-demoen? Hadde du ikke kjøpt en Wii U bare for å spille den? Selvsagt hadde du det. Zelda-demoen er smellvakker, og vi kan gjøre enda mer enn det der med Unreal Engine 3."Den demoen virket da ikke som noe som ikke hadde vært mulig på PS360. Betyr ikke at konsollen ikke er kapabel til mye mer, men uansett så var det ikke noe veldig imponerende ved den.Å henvise til at enda mer er mulig med Unreal Engine 3 er vel heller ikke spesielt betryggende å høre. Hallo, 2007 ringte... burde man ikke skryte av hvor bra ting kommer til å bli på UE4?

who cares.... om de kommende zelda 201 og mario 300 og donkey kong 250 osv osv.. samme møkka spydd ut med litt bedre grafikk... år etter år.... det holder ikke lengre.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke touch skjermen gir helt samme WOW faktor som bevegelseskontroll gav da det kom, men skjønner ikke at folk kan være direkte negative til Wii U. Hva er vel kalt med å ha en touch skjem på kontrollerende? For ekstremt småvokste kan det være en utfordring at kontrollerende blir for stor å holde i. For oss over 60cm er det bare oppsider.

Hva er det egentlig folk håpet på? En gaming PC med nintendo logo?

Jeg håper ikke den er dårligere specket enn ps360. Ytelsen bør være nogenlunde tidsriktig, og det tror jeg faktisk den er.

Lenke til kommentar

Tja. Nintendo leverer jo òg software eksklusivt til sin eigen plattform, som for min del er viktigare enn å kunne spele multiplattformspel på den aktuelle Nintendokonsollen.

Ikkje at det gjer tekniske snarvegar og hjørnekutting "ok", men så lenge eg har ein PC er det likegyldig for meg om Nintendo sin nyaste kan vise 10/10 viscerals i sekundet - som hardwareplattform kjem ein konsoll alltid til å verte akterutsegla mindre enn eit år etter release.Edit: Oi, dette var eigentleg eit svar til AtW på førre sida.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Nå har det dukket opp et rykte om PS4 (via fudzilla):

Actually it’s about what we expected

Sources are now spilling the beans on exactly what we can expect from Orbis, or the PlayStation 4, when it is arrives. For the most part it is about what we already knew, with no real surprises; and it looks to be a very smart decision for AMD.

If the tech specs are correct, the latest info has the PS4 showing the unit being built from what amounts to off-the-self parts. The unit will use the AMD A8-3850 APU and Radeon 7670 GPU. The AP-3850 APU is said to clock in at 2.9GHz and it will be a quad core chip, while the HD 7670 which will offer 1GB of RAM and while we have heard rumors of a projected clock speed, we would wait till we are closer to release before we predict what this will actually be.

As we told you previously, this selection does take back from the PC side, but there still a lot more questions than answers. Our contacts in the development community seem divided on what the box can actually deliver in terms of performance. According to one developer, “…we really don’t know how well the unit can perform, but so far it has been on par with the current generation.”

Ser altså ut som om heller ikke PS4 blir særlig mye kraftigere enn denne generasjonen? Eller kanskje vi bare skal bli enige om at alle disse ryktene i det store og det hele ikke betyr stort når de - som her med Wii U og PS4 - kommer fra "anonyme kilder".

Ønsker dere å vurdere kraften i Wii U bør vi gå til de kildene som tross alt er sikrest, nemlig demoene fra E3, og kommentarene fra navngitte utviklere.

Lenke til kommentar

Nintendo sier jo selv at gamleplay prioriteres høyere enn grafikk, hva nå enn menes med det, utelukker jo ikke akkurat hverandre. Er dog ikke akkurat oppmuntrende at Nintendo sier noe sånt, alt tyder på at Wii U blir en katastrofe grafikkmessig.

Wii U blir definitivt en "katastrofe" grafikkmessig om en vuderer det opp mot de behovene som mange på dette forumet har. Men det er veldig stor forskjell på å si at den blir "slappere" enn PS360 slik som denne overskriften tilsier (og som ikke stemmer), og at den blir rundt tre ganger kraftigere slik alt tyder på. Den vil aldri tilfredsstille de som ønsker den kraftigste hardwaren, nettopp fordi Nintendo prioriterer gameplay fremfor grafikk, men det betyr ikke at vi skal tro alle anonyme "rykter" som dukker opp av den grunn.

Lenke til kommentar

Om den blir tre ganger kraftigere enn PS360 skal ihvertfall jeg si meg fornøyd, med tanke på at det er Nintendo.

At de "prioriterer gameplay foran grafikk" er egentlig bare noe tull. Når man lager konsollen må man forsøke å gjøre den så kraftig som mulig innenfor hva som er ansvarlig med tanke på f.eks pris, så kan spillutviklerne fokusere på gameplayet når de utvikler hvert enkelt spill. Dessuten gir kraftig maskinvare gjerne flere tredjeparts utviklere, og i så måte flere gode spill. Jeg tror de fleste er enige i at PS3 og Xbox 360 har vel så mange gode spill som Wii, selv om de er kraftigere. De er til og med nesten like billige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...