Gå til innhold

Nei, Start-knappen kommer ikke tilbake

Anbefalte innlegg

Bruker snarveier på skrivebordet allerede, men en god del av programmene er av og til brukt, eller brukt i perioder og da er Win 7 sin start meny kjekk og kompakt, mens Metro er bare gigantisk.

Kunne fyllt opp skrivebordet da det strekker over 3 skjermer, men er redd det blir mer rot enn nyttig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Er virkelig start-knappen så viktig? Bytter du til det vanlige temaet i windows 8 så er det helt likt windows 7 minus start knappen." Det gikk i DP - ikke i CP. Og det går heller ikke an å lage snarveier på skrivebordet. Kun 3.parts. Muligheten er fjernet, men for de som går inn i "mappetreet" finnes det mulighet på noen av programmene. Men hva er et OS til for da ? Og for hvem ?

Lenke til kommentar

"Er virkelig start-knappen så viktig? Bytter du til det vanlige temaet i windows 8 så er det helt likt windows 7 minus start knappen." Det gikk i DP - ikke i CP. Og det går heller ikke an å lage snarveier på skrivebordet. Kun 3.parts. Muligheten er fjernet, men for de som går inn i "mappetreet" finnes det mulighet på noen av programmene. Men hva er et OS til for da ? Og for hvem ?

Jeg tror formålet er å simplifisere bruken av OSet for alle. På en annen side så er det kun en vanesak som alle må tilpasse seg. Dersom vi kan kombinere Metro med en Gamepad så kan man lage en slags ekstrem konsoll (noe jeg alltid har ønsket). Vanskelig å konstatere nøyaktig hvordan dette blir med tanke på at Win 8 fortsatt er under utvikling. Kanskje de forandrer mye med tiden?

Lenke til kommentar

Jo, jeg trur også at mye er et spørsmål om tilvenning, men det er noen ting som koster flere klikk, og sikkert mye som ikke er på plass enda. Håper det resterende ikke gjør at en taper speed da.....

Diverse tester viser at Win 8 gir ca 10% bedre ytelse enn Win 7 til tross for at Win 8 både mangler drivere i seg selv og optimaliserte drivere. Jeg mener at folk dramatiserer og overdriver for mye bare på bakgrunn av at den 'ser' annerledes ut - noe som er unødvendig. Det er på tide med en forandring.

Lenke til kommentar

ser absolutt INGEN logikk i hva Microsoft holder på med. Selv om jeg hadde hatt en nettbrett så ville startknappen kommet godt med.

så sier dem at vi skal bruke metro istedet? altså, metro er for nettbrett, KUN for nettbrett. de som velger å bruke metro på en desktop/laptop er jo ikke mye smarte.

Lenke til kommentar

ser absolutt INGEN logikk i hva Microsoft holder på med. Selv om jeg hadde hatt en nettbrett så ville startknappen kommet godt med.

så sier dem at vi skal bruke metro istedet? altså, metro er for nettbrett, KUN for nettbrett. de som velger å bruke metro på en desktop/laptop er jo ikke mye smarte.

Med andre ord så insinuerer du til at at jeg er en idiot dersom jeg bruker Metro i sammenheng med en gamepad fordi jeg ønsker en konsoll lignende PC? Eller kanskje jeg ønsker bedre oversikt med et fint design slik som Metro?

Lenke til kommentar

De som bruker en PC på normalt hvis (surfe,spille osv) vil aldri velge Metro over vanlig, men mindre de har touchskjerm såklart.

Utenom deg da, virker det som.

Du burde forsøke å resonnere rundt potensialet og mulighetene med Metro. Jeg er nok blant de mest hardcore PC spillerne og bruker PC'en hver dag - hele dagen. Hvis jeg kan være åpen for Metro og dens potensiale så må folk skjerpe seg og tenke kreativt.

Dette forumet representerer ikke det generelle inntrykket av Windows 8 på verdensbasis - ikke glem det. Med andre ord så er din mening av Metro meningsløst dersom mange andre på verdensbasis er uenig i det. Microsoft har gjort det valge de 'vet' er hva de fleste ønsker. Bare vent - de fleste kommer til å bruke Windows 8 med tiden.

Endret av Symmetrical
Lenke til kommentar

Tja, har enda ikke funnet et forum/nettside der flestparten er for metro, men jeg har ikke sjekket så aaalt for mange sider da.

Uansett, ja, det er bra Microsoft fornyer seg, det trengs sårt. Men, det jeg ikke liker er "apple" holdningen deres, der de tvinger forbrukerne til ditt og datt. Windows betyr frihet for meg, og skal en ny "feature" slå igjennom må det være fordi folk selv vil det, ikke fordi dem blir tvunget til å gjøre det.

som sagt, metro er sikkert en fin ting, men jeg som både stasjonær og laptop-bruker kan ikke fordra det. Og det at startknappen som jeg sikkert bruker ørten ganger hver dag forsvinner, er et mystrium. Burde i det minste være valgfritt og få den tilbake.

Lenke til kommentar

Du har uansett en tast på tastaturet dedikert til funksjonen som start knappen hadde; den har tilogmed samme bilde på seg..

joda, men den knappen kommer vel ikke til å gjøre stort vist det ikke er en "start" knapp i windows. Kan vel ikke starte noe som ikke finnes.

Lenke til kommentar

Med midre de gir meg mulighet for classic start menu kan de holde Win 8 for seg selv. Egendefinert startmeny og verktøylinjer er nødvendig for effektiv bruk. Slik jeg har det nå kan jeg starte valgfri applikasjon i løpet av 2 sekunder, da frister det ikke med slike nymotens tull.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Liker dette ikke de kunne gjerne ha beholt start knappen, jeg bruker det til mange ting faktisk...

Som foreksempel kontrollpanel og min datamaskin, og så til ting som jeg ikke har lagt til skrivebordet/snarveier... og selvfølgelig søkefunksjonen..

Noen ganger sitter jeg skjeivt og bruker bare den ene honden til å navigere og gidder ikke å ha den andre honden på tastaturet til å trykke på snarver, faktisk bruker jeg det mye oftere med bare den ene honden.

Lenke til kommentar

Du har uansett en tast på tastaturet dedikert til funksjonen som start knappen hadde; den har tilogmed samme bilde på seg..

joda, men den knappen kommer vel ikke til å gjøre stort vist det ikke er en "start" knapp i windows. Kan vel ikke starte noe som ikke finnes.

Den sender deg til metro hvor du kan skrive navnet på programmet som du skal starte. indeksering og sortering etter hvor ofte de er brukt gjør at du som regel bare trenger skrive et par bokstaver.

Lenke til kommentar

Det er nå 17 år siden dagens system med startknapp ble lansert (med Windows 95).

Det er på høy tid å prøve ut nye ting.

Hadde resten av verdens befolkning vært like negative som enkelte i denne tråden, hadde vi fortsatt bodd i huler og brukt steinredskaper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nå 17 år siden dagens system med startknapp ble lansert (med Windows 95).

Det er på høy tid å prøve ut nye ting.

Hadde resten av verdens befolkning vært like negative som enkelte i denne tråden, hadde vi fortsatt bodd i huler og brukt steinredskaper.

Vi bruker jo hjulet fortsatt selv om det er mange tusen år siden vi tok det i bruk. Og selv om redskapene har utviklet seg så er jo mange av prinsippene de samme.

Så poenget mitt er at det er en dårlig sammenligning.

Ellers så tror jeg MS gjør noe dumt i å ikke la folk velge, og så hvis det viser seg at MS vet best kunne de tatt bort startknappen i neste versjon. Selv tror jeg det kommer til å bli ett problem for meg hvis ting tar lengre tid etter litt tilvenning, men hvis det nye er like sjapt når jeg er tilvendt så er det helt flott.

Er også veldig klar for kinect til PC, da tror jeg HTPC systemet mitt blir ultimat. :D

Lenke til kommentar

Dette med design er en pussig ting. Som mange påpeker så har vi hatt det eksisterende designet i rundt 17år. Det er faktisk endel eldre enn det og det har blitt brukt i sin nåværende form av alle som lager operativsystemer. Dette sier noe om hvor funksjonelt dette "aldrende" designet faktisk har vært og fremdeles er.

Det er endel firmaer som er eller prøver å være innovative på design som f.eks Citroen som har lagd en god porsjon pussige løsninger opp gjennom åra. Citroen kjørte en kundeundersøkelse for noen år tilbake og antagelig til stor overraskelse for dem så ville ikke kundene ha pussige ting som spedometer i midten, fast rattnav o.l. De ville ha en bil som så ut som og som fungerte som alle andre biler.

Alle nye Citroen er endret i henhold til den tilbakemeldingen kundene ga og ser og fungerer idag som andre biler noe jeg tror er en meget smart ide.

Jeg tror at dette også gjelder operativsystemer. Vi er vant til det oppsettet vi har idag og vi liker det faktisk også fordi det er enkelt og intuitivt å bruke og fungerer rett og slett meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...