Mann1982 Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Hvis jeg har bankkonto og bedrift i utlandet registrert med min utenlandsk statsborgerskap, (ikke med min norsk statsborgerskap), Må jeg da betale skatt av dette i Norge, selv om jeg ikke overfører ei øre fra min utenlandske konto til min norske konto? må jeg da nevne dette i selvangivelsen til norske skatte myndigheter? Lenke til kommentar
avo Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Om du må betale skatt av dette aner jeg ikke, men oppgi det må du nok. Selv om du har dobbelt statsborgerskap har du (forhåpentligvis) ikke to forskjellige identiteter. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Du registrerer ikke formue på et statsborgerskap, du registrerer det på en person. Norge følger globalskatteprinsippet, noe som innebærer at du er skattepliktig til Norge for all din formue og alle dine foretagender, med mindre det er gjort konkrete unntak enten i skattelovgivningen eller i skatteavtale med det aktuelle land. Så ja, dette må oppgis i selvangivelsen. Og til eventuelle andre norske myndigheter som har behov for opplysningene, typisk NAV som avgjør medlemskapet ditt i folketrygden. 1 Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Vil det i praksis si at man blir nødt til å skatte av beløpet i begge landene? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Nei, skattyter som er skattemessig bosatt i Norge kan kreve fradrag i norsk skatt for skatt som er betalt til fremmed stat (skatteloven § 16-20 flg). Skatteavtaler mellom Norge og andre land kan også få betydning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå