Gå til innhold

Skal ta bilder av en haug med malerier! Hvilket kamera?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bilder av en haug med malerier for å digitalisere de, i best mulig kvalitet til så liten pris som mulig! Hvilket kamera bør jeg gå for, og hvilke funksjoner og trekk ved kamera bør jeg vektlegge?

Jeg har aldri brukt speilrefleks før, nybegynner på feltet!

Har ikke noe bestemt budsjett, men helst ikke over 10.000

Det jeg tenker, siden jeg kun skal ta bilde av flater, under samme belysning (men varierende farger), trenger på en måte ikke prisen bli så høy for at jeg likevel kan få digitale utgaver av maleriene i en meget god kvalitet! Men mulig jeg tar feil!

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke noe dyrt kamera til dette bruket, men du bør legge pengene i et fast objektiv som ikke fortegner og vignetterer, samt et stativ.

1. Er lokalene godt opplyst?

2. Hvor langt unna kan du stå for å ta bildene?

Vil vertfall ikke anbefale å bruke blits. Verken ekstern eller innebygd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et veldig godt kompaktkamera og et stativ/utløser klarer jobben,burde også bruke et 18% gråkort samt raw-filer.

Mye av problemet ved denne type bilder er at du kan få forvrenging av bildene siden objektiver har et buet fokusplan og buete linjer, dette kan rettes opp i etterkant ved bruk av et redigeringsprogram.

Hvor store er maleriene samt avstanden du må ta bildene på er viktig for og vite hvilken kamera/objektiv du burde velge.

Hvor mye du er villig til og lære det om fotografering er også litt avgjørende på hvilken kamera du burde kjøpe.

Er maleriene i offentlige museum/gallerier kan det være restriksjoner på fotografering og på hvor stort/proft kamerasystem du kan bruke.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Å avbilde malerier er ikke enkelt. Dersom det kun er for dokumentasjon er det greit å bruke naturlig lys, kanskje spe på med en reflektor for å jevne skygger dersom det er struktur i bildene.

Husk også å ha bildene hengende i lodd og vatre opp kamera. Kommer du ut av planvil linjene i bildet fortegnes og perspektivet blir feil.

Jeg pleier å bruke 2 blitser med softboks, kamera på stativ og fastoptikk, gjerne i området 35 til 100 mm.

Det er mye refleksjoner i oljemaling, det vil ofte medføre at områder på bildet brenner ut. Prøv ut forskjellige innfallsvinkler på lyset.

Sjekk Flickr siden i linken under, der ligger det noen eksempler på bilder av malerier. Disse er brukt til katalogtrykk etc.

/Blouberg

Endret av Blouberg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen på kameraet er ikke viktig, billigste modell av Canon/Nikon/Pentax vil holde lenge når det gjelder kvalitet. Objektivet og erfaring er det viktigste.

Du må ha et stødig stativ av noe slag. To lyskilder som belyser maleriet jevnt, en på hver side som belyser i 45 graders vinkel. Da har du et utgangspunkt for videre eksperimentering.

Et forslag er Nikon D3100 og Nikkor 50 mm f/1.8D, jeg har brukt det objektivet før på malerier med veldig bra resultat og det er få objektiver som er bedre i forhold til prisen. Objektivet har ikke autofokus på det kameraet men det er uvesentlig til dette bruket.

Lenke til kommentar

Du må ha et stødig stativ av noe slag. To lyskilder som belyser maleriet jevnt, en på hver side som belyser i 45 graders vinkel. Da har du et utgangspunkt for videre eksperimentering.

Vinkel på lyset vil variere med avstanden mellom kamera og motiv, samt hvordan maleriet ser ut. Et oljemaleri har ofte mye struktur som gir reflekser som er vanskelige å kontrollere. Jeg har ofte måttet ha mye flatere vinkel på lyskildene enn 45 grader. Det viktige er at refleksene bommer på kamera..

Prøv og feile er nesten den eneste gode framgansmåten her.

Lenke til kommentar

Det er en mye vanskeligere øvelse enn man skulle tro. Jeg har tatt endel bilder av malerier som jeg selv har malt og dermed har hele tiden originalene på veggene.

Men for å si noe:

1. Objektivet bør skape minst mulig forvrengninger, noe som ikke er like selvsagt å finne.

2. Kameraet må stå nøyaktig likt maleriet i alle plan, dvs vertikalt, horisontalt og sideveis, altså må midtpunktet i objektivet være midt på maleriet.

Lys er komplisert, men prøv å få til et lysnivå som er mest mulig naturlig og prøv å unngå blits. Malerier har mye struktur i seg som skaper ørsmå fargenyanser og mikroskygger og disse vil lett bli ødelagte ved blitsbruk eller for hardt lys og dermed får man et dødt og livløst bilde av maleriet.

Etterbehandling av bildene må gjøres skånsomt og helst ved å ha maleriet ved siden av som mal.

Tor

Lenke til kommentar

Makroobjektiver er ofte veldig gode til slikt, da de er veldig rettegnende. Nikon sin 60mm makro er knallgod, og koster vel ca 4000 ny. Det kommer nesten litt an på hvor store bildene er og hvor mye arbeidsavstand du har.

Dette er jeg ikke sikker på, men kan et polariseringsfilter være kjekt mtp refleksjoner?

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Dette er jeg ikke sikker på, men kan et polariseringsfilter være kjekt mtp refleksjoner?

Dersom du bruker kunstig lys (Blits eller annet) må du også polarisere dette. Det vil si polafilter foran blitsene også. Dette vil effektivt fjerne alle reflekser, men er ganske så mye hassle..

Lenke til kommentar

Mange gode råd her. Det minst viktige her er kamera hus. Det som nok teller er (som ellers) fotograf, og for utstyr et bra stativ og et godt rettegnende objektiv.

Jeg ville ha kjøpt eller lånt en 35mm eller helst en 50mm fra Nikon eller Leica, og kjøpt et Sony NEX c3 eller 5N og brukt objektiv via adapter. Livevew, billig fjernutløser og tiltar skjerm gjør at de er ganske gode å jobbe med. Fjernuløser gjør at man unngår kamera rystelser og selv kan holde reflektor / blitz dersom dette behøves.

Et stativ med innbygd water, eller en bitteliten i-blitz-sko water hjelper.

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan eldre objektiv med manuell fokus vere ein god måte å spare pengar på?

Mange av desse kan ein bruke med adapter. Til dømes: smc takumar 35/3.5 og smc takumar 50/1.4. Eller vert det berre krøll ljosmålinga og bruk av blits med slike?

jeg fokuserer alltid manuelt på slike bilder. Live view og full forstørrelse.

Så lenge objektivet er skarpt og rett tegnende spiller det ingen rolle om det er manuelt.

Lenke til kommentar

Jau, men eg trur ikkje ein får ttl-måling med blits når ein brukar gamle objektiv og adapter. Då må ein bruke den førdigitale automodusen på blitsen(om blitsen har det) eller manuelle blitsinstillingar.

Då er kanskje ikkje forslaget mitt verdt det likevel. Spesielt sidan det er vanskeleg å finne ut om objektiva teiknar rett før kjøp. Dette er faktisk eit bruksområde der test-data frå t.d. photozone er direkte relevante.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for alle forslag og all hjelp! Settes virkelig pris på!

Jeg har måttet vente litt til jeg hadde spart opp litt penger, men nå skal jeg til og kjøpe!

Jeg tror faktisk jeg går for forslaget til Kristallo og kjøper Nikon D3100 med Nikon AF-S 50mm f/1.8 objektiv..

Jeg ser at du nevner versjon f/1.8D av det objektivet, men på komplett.no finner jeg bare versjon f/1.8G .... skal dette ha noe å si? http://www.komplett....ku=635027#links

Så lurer jeg på om det blir manuell fokus med den linsa ettersom du sier det ikke er autofokus med den?

Videre lurer jeg litt på det Shirmah sier om makro-objektiver... Kanskje jeg bør gå for Nikon sin 60mm makro istedet som han/hun sier, men jeg finner den ikke som tilbehør til Nikon D3100... Så er den da kompatibel? http://www.komplett....979#accessories

Regner med at det er denne linsen han mener: http://www.komplett....aspx?sku=491560

Beklager at det har tatt litt tid å svare... Det har vært påske og etter påsken har jeg ligget syk :( Men nå skal bilder taes!

Lenke til kommentar

Selv har jeg Canon 1100D og har kjøpt 50mm 1.8 til 900 kroner. Føler at dette gir fantastiske bilder. Med rette innstillinnger får det frem detaljer i motiver jeg ikke ante fantes, og det tegner så skarpt og rett at det er uhørt. Hadde jeg investert femsifrede beløp på utstyret hadde jeg jo forventet slike resultater, men når dette er det aller billigste som finnes av systemkamera og fastoptikk er det helt ufattelig. Med nøysom belysning og vinkelrett fotografering tror jeg du kan få så gode resultater du bare ønsker uten å investere mye penger.

Lenke til kommentar

Videre lurer jeg litt på det Shirmah sier om makro-objektiver...

Nikon D3100 vil sikkert fungere fint. Jeg har ikke oversikt over alle Nikon-objektiver, men det du trenger er en 50mm med autofokusmotor innebygd.

FotoVideo har en grei oversiktsside for Nikon normalobjektiv.

http://www.fotovideo...kon/Normal.aspx

Det er denne du trenger for AF på D3100:

http://www.fotovideo...0000137052.aspx

Du kan sikkert finne tester hvis du leter litt, men jeg forvente lav fortegning på dette og for allround bruk vil du ikke merke fortegningen, men for akkurat avfotografering kan det være verdt å gå til 60mm makro som jeg forventer gir ennå mindre fortegning. Det spørs litt på kvalitetskravene, makro er gjerne også optimalisert for bruk på kort avstand.

http://www.fotovideo...0000094729.aspx

60mm makro vil gi AF på D3100

Edit: Da fant jeg en test av 50mm på Photozone, litt mer fortegning enn jeg hadde ventet, men litt over en prosent er ikke så ille.

50mm_distortion.png

Edit2: Photozone har test av 60mm makro også, og fortegning er veldig lav på dette.

60mm_distortion.png

Edit3: Det finens en 40mm makro også som ligger på rundt 2000. Jeg kjenner ikke dette, men det kan også være et alternativ. Mindre foternign enn 50mm, mer enn 60mm makro.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Så lurer jeg på om det blir manuell fokus med den linsa ettersom du sier det ikke er autofokus med den?

Hei,

Du trenger MF, ikke AF. Det er også mange gamle Nikkor objektiver som du kan få for en billig penge og ha igjen noe til stativ og reflektorer.

Eks fra fotodotno bruktmarked:

Nikon Micro-NIKKOR-P.C Auto 55mm 1:3.5 AI-konvertert kr. 800,-

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for den informative posten se# og takk til alle andre også! Jeg sjekket ut alle testene.. interessant det med hvordan makro-linsene forvrenger mye mindre... Jeg har tenkt litt og...

Denne http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=605979

sammen med denne http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=491560

sammen med dette http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=614033 ...

Høres det ut som en plan?

Endret av morten_s
Lenke til kommentar

Det vil fungere helt utmerket. Det vil bare være dine egne kunnskaper som vil være begrensningen. Husk å øve en del før du setter i gang. Belysningne vil være kritisk for resultatet.

Hvis du har problemer så spør på forumet med et eksempel på problemet så vil du få gode svar veldig fort. Hvis man må gjette seg til hva problemet egentlig er så er det veldig vanskelig å gi fornuftige svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...