[Infected] Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg har en fat32 disk som jeg nå har flytett til en linux box... et lite skritt på veien til en windows fri hverdag... Alle de andre diskene kjører ext3 (siden jeg har hørt at dette er det sikreste filsystemet, med tanke på diskkræsj) Er det mulig å konvertere fat32 til ext3 eller et annet filsystem? Uten å miste det som er på disken, innholdet er uvurderlig! og jeg har ikke plass til lagre dette midlertidig. (160GB med knask) Hva er det beste filsystemet? Denne maskinen er brukt som en filserver for de andre maskinene mine, og det er sikkerheten som er viktig ikke fart! Takker for alle svar Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 "]Jeg har en fat32 disk som jeg nå har flytett til en linux box... et lite skritt på veien til en windows fri hverdag... Alle de andre diskene kjører ext3 (siden jeg har hørt at dette er det sikreste filsystemet, med tanke på diskkræsj) Vel, at det er journaling er en ting, men jeg trodde det bare 'journa' metadataene? Er det mulig å konvertere fat32 til ext3 eller et annet filsystem? Uten å miste det som er på disken, innholdet er uvurderlig! og jeg har ikke plass til lagre dette midlertidig. (160GB med knask) Ikke som jeg vet. Uansett ville jeg vel ikke ha gjort dette selv med 'uvurderlige' data. "Kjoep" deg noen hd'er og bruk dem som midlertidig lagring mens du lager nytt filsystem, lever dem saa tilbake i butikken. Elkjip fortjener vel aa bli brukt til dette. Hva er det beste filsystemet? Denne maskinen er brukt som en filserver for de andre maskinene mine, og det er sikkerheten som er viktig ikke fart! xfs er vel ett 'utproevd' filsystem, som vistnok kan konfigureres til aa kjoere bra joernaling og annet (acl, eksempelvis). Da har du vel beskyttet filsystemet, ellers vil raid-5 beskytte hardwaren. Lenke til kommentar
alive Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 "]Alle de andre diskene kjører ext3 (siden jeg har hørt at dette er det sikreste filsystemet, med tanke på diskkræsj) xfs er vel ett 'utproevd' filsystem, .. et par ting. XFS er ikke et "uprøvd" filsystem. det har eksistert for IRIX i mange år og har lenge blitt sett som det beste filsystemet i mange år (det er nå flere filsystemer som kan kjempe om den tittelen). XFS har blitt brukt mye brukt av filmselskap som lagrer store mengder data. XFS kan eksempelvis lagre filer på opptil 8000 TB (tera byte), dvs 8 peta byte (på IRIX). På Linux er begrensningen for tiden 2 TB, men filsystemet er designet til å støtte 9 mill TB. se her http://www.sgi.com/software/xfs/techinfo.html for mer info. Ellers har ReiserFS hatt stor fremgang de siste årene og har vist seg å være både rask og pålitelig. Det jobbes med en ny versjon (v4) av ReiserFS og den ser virkelig lovende ut, se her http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/ker...307.2/2340.html for noen benchmarks. Dette gir også litt svar på hvordan den eksisterende versjonen fungerer mot ext3. Selv har jeg hatt noen "uheldige" episoder med ext3 (noe som gjorde disken ubrukelig uten en skikkelig reformatering) og med det gått over til ReiserFS på det meste jeg har av maskiner. Litt hippsomhapp egentlig, men hvis Reiser4 blir så bra som det kan virke mener jeg at det ikke er noe å diskutere lenger Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 et par ting. XFS er ikke et "uprøvd" filsystem. Her er vel misforstaaelsen like mye min skyld som din feil, i og med at jeg skriver med dvorak saa fremt jeg kan - og dermed kan oeya gaa litt i kryss naar man leser. Jeg skrev da UTprøvet, ikke Uproevet. Nok om det. Litt nytt om XFS: http://freshmeat.net/releases/133447/ Selv har jeg hatt noen "uheldige" episoder med ext3 (noe som gjorde disken ubrukelig uten en skikkelig reformatering) og med det gått over til ReiserFS på det meste jeg har av maskiner. Ja, det hevdes at ext3 kun er et 'hack' over ext2 loesningen. ReiserFS 3 har foroevrig ogsaa faatt mye pisking, senest i forbindelse med nettopp reiserFS 4. Litt hippsomhapp egentlig, men hvis Reiser4 blir så bra som det kan virke mener jeg at det ikke er noe å diskutere lenger Enig, da vil nok folk drite i de fagre loeftene fra namesys om "Due to ship THIS CENTURY! Almost stable now folks, cross our hearts and hope to die!" Lenke til kommentar
alive Skrevet 25. august 2003 Del Skrevet 25. august 2003 Jeg skrev da UTprøvet, ikke Uproevet. Nok om det. ah, må beklage dysleksfisken min. sorry. skal prøve å lese litt nøyere neste gang. Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg har kjørt ReiserFS på alle diskene mine siden ext3-partisjonen min kræsjet rimelig heftig her for et par måneder sida, og er kjempefornøyd med det. ReiserFS skal visst være kjappere, mer effektivt når det gjelder mange små filer i tillegg til at det skal være stabilt som fy, noe jeg må si meg helt enig i MarcelSB Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Du kan jo kopiere alle data fra fat32 disken og inn på ein ext3partisjon, og så kopiere tilbake. (hviss du har plass, selførgelig) Eller lån deg ein tapestreamer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå