Yohohoho Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Ett nybegynner OC spørsmål. Har Asus P8Z68 og i5 2500k, vil ha den opp på 4.5 GHz(Kjører Corsair Hydro H70 vannkjøling med 2x Noctua 120mm NF-F12 vifter). Har holdt på litt i bios og sett på noen guider/youtube. Av en eller annen rar grunn så har ikke jeg samme bios som dem, selv om det er nøyaktig samme versjon nummer(manglet enn del OC muligheter). To the point: Starter opp bios og der står det 3.3ghz. Så starter jeg Windows, åpner CPU-Z og ser at det står 1.6 ghz(pga speedstep). Fyrer opp Prime95 og CPU-Z viser 4.5 GHz. Så kommer nybegynner spørsmålet, har jeg klart å overklokket til 4.5 GHz? Mtp. at det viser 3.3 GHz i bios så er jeg litt i tvil. Core temp ligger mellom 48-57 grader på alle 4 kjernene med Prime95 kjørende på Torture test blend mode. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Slå av speedstep (+ alt av strømsparing), turbo boost og alt som påvirker CPU frekvensen slik at den er konsistent og derav mer stabil. Etter det så kan du kjøre Prime95 i 12 timer for å sjekke stabilitet (blend). Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 å skru av strømsparing er rent tull på sandy bridge. du er på 4.5 ghz nå ja, bare sørg for å stabilitetsteste Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 å skru av strømsparing er rent tull på sandy bridge. du er på 4.5 ghz nå ja, bare sørg for å stabilitetsteste Ikke nødvendigvis. Har hørt om mange som konstaterer at systemet føles 'raskere' med dem skrudd av. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Heisann ! Som arni90 sier, ikke noe vits på 2500k å skru av strømsparings ting. Spesiellt på "bare" 4,5ghz. jeg har min på 4,7ghz og hadde først diverse strøm-stuff av, men nå med de tingene på er den minst like rask + den er faktisk litt kaldere også. Er også egentlig ikke vits å ta prime i 12 timer, du vil aldri oppnå stress på den måten visst du bare spiller og diverse. Klarer du prime i 2 timer ville jeg sagt den er mer enn bra nok. Jeg tar også ofte en liten dasj mer volt en nødvendig så den ikke ligger helt på grensen Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 (endret) Heisann ! Som arni90 sier, ikke noe vits på 2500k å skru av strømsparings ting. Spesiellt på "bare" 4,5ghz. jeg har min på 4,7ghz og hadde først diverse strøm-stuff av, men nå med de tingene på er den minst like rask + den er faktisk litt kaldere også. Er også egentlig ikke vits å ta prime i 12 timer, du vil aldri oppnå stress på den måten visst du bare spiller og diverse. Klarer du prime i 2 timer ville jeg sagt den er mer enn bra nok. Jeg tar også ofte en liten dasj mer volt en nødvendig så den ikke ligger helt på grensen strømsparing reduserer kun idle temp og ikke load. Mange anbefaler å skru de av for å øke stabilitet og ytelse. Hvorfor overclocke til 4.7Ghz hvis du lar bios+os redusere frekvensen når den mener det ikke er nødvendig med full kraft? Det reduserer ytelsen. Har opplevd at PCen fryser i Prime95 etter 6-7 timer tidligere med en temperatur på bare 60c hvorav det å øke voltagen litt gjorde PCen 24-timer stabil i Prime95. Etter min mening så er 12 timer 'blend' med Prime95 nødvendig for en 'rock solid' CPU. Bedre safe than sorry. Endret 3. april 2012 av Symmetrical Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 strømsparingsfunksjoner har ikke en fjert å si for stabilitet på sandy bridge før man ekstremklokker. alle overklokker er til en viss grad levende, i den forstand at du må være i stand til å fikse litt senere. Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Heisann ! Som arni90 sier, ikke noe vits på 2500k å skru av strømsparings ting. Spesiellt på "bare" 4,5ghz. jeg har min på 4,7ghz og hadde først diverse strøm-stuff av, men nå med de tingene på er den minst like rask + den er faktisk litt kaldere også. Er også egentlig ikke vits å ta prime i 12 timer, du vil aldri oppnå stress på den måten visst du bare spiller og diverse. Klarer du prime i 2 timer ville jeg sagt den er mer enn bra nok. Jeg tar også ofte en liten dasj mer volt en nødvendig så den ikke ligger helt på grensen strømsparing reduserer kun idle temp og ikke load. Mange anbefaler å skru de av for å øke stabilitet og ytelse. Hvorfor overclocke til 4.7Ghz hvis du lar bios+os redusere frekvensen når den mener det ikke er nødvendig med full kraft? Det reduserer ytelsen. Har opplevd at PCen fryser i Prime95 etter 6-7 timer tidligere med en temperatur på bare 60c hvorav det å øke voltagen litt gjorde PCen 24-timer stabil i Prime95. Etter min mening så er 12 timer 'blend' med Prime95 nødvendig for en 'rock solid' CPU. Bedre safe than sorry. Better safe than sorry, enig i den. Men visst man bare spiller samt surfer osv så er jo pc'n "stabil" til ditt bruk. Dvs jeg har aldri hatt blåskjerm eller noe som har med overclocken å gjøre, og jeg tar normalt prime bare 1-2 timer på det meste. Så er den stabil til det man bruker pc'n til, så er den på stabil. Det var dårlig forklart av meg kanskje, men regner med du forstår. Ja, strømsparinga reduserer tempen på idle, og ikke load. Men det er jo fortsatt bedre syntes jeg. Er jo bedre å ha feks 28 grader enn 34 uansett. Jeg kjører på min låst volt, dvs har 1,4v uansett. Og da med speedstep så er den kaldere på idle enn den var før da den hadde 4,7ghz uansett. "Hvorfor overclocke til 4.7Ghz hvis du lar bios+os redusere frekvensen når den mener det ikke er nødvendig med full kraft? Det reduserer ytelsen" Vel, biosen/os reduserer jo når den syntes det er nødvendlig som du sier, men svaret ligger i setningen din. Den reduserer jo ikke tilfeldig, den gjør det jo når du ikke trenger full load. Noe som jeg tar som en positiv ting. Bios/os gjør jo en ganske bra jobb så hvorfor ikke la den styre det selv ? Jeg trenger ikke 4,7ghz når jeg sitter og skriver her feks...eller gjør andre ting. Lenke til kommentar
Symmetrical Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 strømsparingsfunksjoner har ikke en fjert å si for stabilitet på sandy bridge før man ekstremklokker. alle overklokker er til en viss grad levende, i den forstand at du må være i stand til å fikse litt senere. En stabil overclock skal alltid være konsistent hvorav det er unødvendig å forandre noe. Det eneste unntaket jeg kan tenke meg er dersom CPUen blir presset så hardt over tid at den trenger mer voltage for å oppretholde stabiliteten - noe som er veldig usannsynlig. Heisann ! Som arni90 sier, ikke noe vits på 2500k å skru av strømsparings ting. Spesiellt på "bare" 4,5ghz. jeg har min på 4,7ghz og hadde først diverse strøm-stuff av, men nå med de tingene på er den minst like rask + den er faktisk litt kaldere også. Er også egentlig ikke vits å ta prime i 12 timer, du vil aldri oppnå stress på den måten visst du bare spiller og diverse. Klarer du prime i 2 timer ville jeg sagt den er mer enn bra nok. Jeg tar også ofte en liten dasj mer volt en nødvendig så den ikke ligger helt på grensen strømsparing reduserer kun idle temp og ikke load. Mange anbefaler å skru de av for å øke stabilitet og ytelse. Hvorfor overclocke til 4.7Ghz hvis du lar bios+os redusere frekvensen når den mener det ikke er nødvendig med full kraft? Det reduserer ytelsen. Har opplevd at PCen fryser i Prime95 etter 6-7 timer tidligere med en temperatur på bare 60c hvorav det å øke voltagen litt gjorde PCen 24-timer stabil i Prime95. Etter min mening så er 12 timer 'blend' med Prime95 nødvendig for en 'rock solid' CPU. Bedre safe than sorry. Better safe than sorry, enig i den. Men visst man bare spiller samt surfer osv så er jo pc'n "stabil" til ditt bruk. Dvs jeg har aldri hatt blåskjerm eller noe som har med overclocken å gjøre, og jeg tar normalt prime bare 1-2 timer på det meste. Så er den stabil til det man bruker pc'n til, så er den på stabil. Det var dårlig forklart av meg kanskje, men regner med du forstår. Ja, strømsparinga reduserer tempen på idle, og ikke load. Men det er jo fortsatt bedre syntes jeg. Er jo bedre å ha feks 28 grader enn 34 uansett. Jeg kjører på min låst volt, dvs har 1,4v uansett. Og da med speedstep så er den kaldere på idle enn den var før da den hadde 4,7ghz uansett. "Hvorfor overclocke til 4.7Ghz hvis du lar bios+os redusere frekvensen når den mener det ikke er nødvendig med full kraft? Det reduserer ytelsen" Vel, biosen/os reduserer jo når den syntes det er nødvendlig som du sier, men svaret ligger i setningen din. Den reduserer jo ikke tilfeldig, den gjør det jo når du ikke trenger full load. Noe som jeg tar som en positiv ting. Bios/os gjør jo en ganske bra jobb så hvorfor ikke la den styre det selv ? Jeg trenger ikke 4,7ghz når jeg sitter og skriver her feks...eller gjør andre ting. Jeg tenkte hovedsakelig på benchmarks. Hvis ikke så er en gammel i7 med stock frekvens mer enn nok til blant annet gaming. Med strømsparing (speedstep osv) så kan for eksempel physics scoren i 3DMark11 variere en del (+/- 200 poeng) mens uten så er den nesten helt konsistent (+/- 5 poeng). Nå er selvfølgelig forskjellen mellom benchmarks og real world performance stor - en merker nok ikke dette uten å se på benchmarks. Lenke til kommentar
vegmelan Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Skjønner at jeg har mye å lære her:) Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Jeg tenkte hovedsakelig på benchmarks. Hvis ikke så er en gammel i7 med stock frekvens mer enn nok til blant annet gaming. Med strømsparing (speedstep osv) så kan for eksempel physics scoren i 3DMark11 variere en del (+/- 200 poeng) mens uten så er den nesten helt konsistent (+/- 5 poeng). Nå er selvfølgelig forskjellen mellom benchmarks og real world performance stor - en merker nok ikke dette uten å se på benchmarks. Da er vi nok enig ja, var ikke så lett å forstå at du mente benchmarks Ja, merker det på min at det variere på physics scoren. Kan svaie ganske mye... Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 (endret) hiver meg i tråden da jeg har prøvd lit OC i natt. BCLK frequenzy: 104,1x44. Vcore : 1,38V og temp er på 64*C. og dette var mens jeg kjørte prime 95. er dette en clock som skader CPU på noen måte? noe jeg har glemt å skrive? og noe jeg bør endre på ? prøvde å convertere video, det tok 13min før OC og 9,5 min etter... Endret 8. april 2012 av BFF-BattleFieldForever Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 hiver meg i tråden da jeg har prøvd lit OC i natt. BCLK frequenzy: 104,1x44. Vcore : 1,38V og temp er på 64*C. og dette var mens jeg kjørte prime 95. er dette en clock som skader CPU på noen måte? noe jeg har glemt å skrive? og noe jeg bør endre på ? prøvde å convertere video, det tok 13min før OC og 9,5 min etter... Hadde vært interessant å vite hvilken frekvens du endte opp på Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 hiver meg i tråden da jeg har prøvd lit OC i natt. BCLK frequenzy: 104,1x44. Vcore : 1,38V og temp er på 64*C. og dette var mens jeg kjørte prime 95. er dette en clock som skader CPU på noen måte? noe jeg har glemt å skrive? og noe jeg bør endre på ? prøvde å convertere video, det tok 13min før OC og 9,5 min etter... Hadde vært interessant å vite hvilken frekvens du endte opp på 104x44=4576-4,57 Ghz Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 Trenger du virkelig så høy spenning for å få cpu stabil på 4,58? Spenning satt manuelt eller på auto? Temperaturen er helt grei og spenning bør gå greit for 24/7. Overklokking via bclk burde du teste for seg selv, eller bare la den være på 100. Det er veldig lite å hente der i forhold til ytelse, med mindre du ikke kommer lenger med multiplier. Prøv å hold RAM på eller under det de er spesifisert for, mens du tester overklokking av cpu. Overklokker du alt samtidig, blir det mye verre å se hvor problemet ligger når stresstest feiler. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 8. april 2012 Del Skrevet 8. april 2012 har hatt multiplier i 50 for lenge siden ...??!? men har alt stilt in på auto i FAST og ligger på 4,2 Ghz, max 60 grader og vcore 1,312+100bclk. høres dette bra ut ? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 11. april 2012 Del Skrevet 11. april 2012 1,312 Volt for bare 4,2 GHz er mest sannsynlig i overkant av det som er nødvendig for å få CPU stabil. 1,1-1,2 Volt burde holde, alt etter hvor heldig du har vært med CPU. Så lenge du har kontroll på spenninger og spesielt CPU Voltage, er det ikke noe i veien for å bruke Auto tuning. Men vær klar over at du kan komme mye lenger ved å bruke manuelle instillinger enten i TurboV EVO eller direkte i BIOS. F.eks. kan du sette 1,35V (Prøv å hold deg under 1,4V for 24/7) og så jobbe deg gradvis oppover ved å øke multiplier med 1 for hver gang. Rask stresstest for å sjekke stabilitet og at temperaturen er ok. Når cpu feiler stresstest, kan du senke multiplier med 1,begynne å kjøre grundig stresstest og evt. prøve å senke spenning. Mine resultater med FAST Auto tuning : 4326 = 103x42, 1,4V under load, satt av Turbo V. Manuell overklokking : 4500 = 45x100, 1,25V under load (linpack stabil) Extreme anbefales ikke. Kan fort sette spenning til godt over 1,5V. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå