Gå til innhold

Tips til valg av hund


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Madammen og jeg ser etter en hund - vår første. Ting vi ser etter:

 

* Ikke for stor - madammen må kunne gå tur med den, ikke omvendt.

* Rimelig enkel å trene - vi har ingenting imot å gå på kurs osv, men siden dette er vår første hund er det bedre å ta det rolig.

* Så "allergi-vennlig" som mulig. Vi har begge foreldre som er allergisk mot hund, og vil gjøre det så enkelt for dem som mulig. Jeg er inneforstått med at hyppig vasking og børsting kan hjelpe med dette, og dette er noe vi vil gjøre.

* En hund som tåler å være alene om dagen, da vi begge jobber fulltid.

 

Det er vel det viktigste. Jeg jogger, og vi har tid til å gå tur flere ganger om dagen, så en del mosjon kan vi bidra med, men er ikke ekstremt aktive.

 

En annen ting jeg har tenkt på; er det lurt å skaffe en valp, eller burde vi se etter en hund fra kennel/mottak?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bichon Frise

http://en.wikipedia.org/wiki/Bichon_Frise

 

+

Allergivenlig. (Må klippes)

Lever lenge.

Har inntrykk av at rasen ikke lider veldig av "liten hund syndromet" (Bjeffer og er illsint på alt mulig)

Veldig glad hund uten å ha ett masete behov for aktivisering hele tiden.

Er ganske smart.

 

-

Ikke akkurat førstevalget viss du er/blir en ivrig jogger, da ville jeg sett etter noe med litt mer krutt.

 

 

Anbefaler valp fra kennel ganske enkelt forde en seriøs en vil kunne tolke dine behov og ønsker og redgjøre for om rasen passer for deg eller ikke.

 

Selv har jeg Doberman og det er en utmerked joggebuddy så lenge man ikke jogger lange distanser i sterkt sol lys.

Lenke til kommentar

Har selv bedlington terrier

 

Nå er disse ganske så like bichon, men er litt mere fart i de selv om de er like glade for å få late seg på fanget ditt som de er for å bli tatt med på en mange timers skitur.

 

De er terriere og alle terriere er litt sta og joda de tror nok lett at de er større enn de er til tider men er også noen av de snilleste og minst terrier aktige terrierne jeg kjenner til.

 

De lærer også lett og fort men du må som med alle hunder passe på at dere er sjefen i huset.

 

Skal nå selv si at de ser helt latterlige ut når de er klipt og frisert for utstilling, men til daglig så ligner de ikke stort.

 

Som bichon så må de klippes og børstes og de har også ikke vanntett pels så pelsen suger opp vann i regnet og blir lett flokete.

 

Sånn ellers så er det få hunder som er mer allergivennlige men du kan også ta en titt på cairn og jack russel terrier, begge to er ganske allergivennlige og jevnt over hyggelige hunderaser med litt fart og personlighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...