Gå til innhold

Problemer med boot fra SCSI-CDROM

Lothorian

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er riktig sted for dette, men tror problemet er relatert til hovedkortet mitt.

Jeg har et MSI 694T Pro hovedkort. På dette står en Advansys Ultra SCSI PCI adapter med en Plextor PX-32TS CDROM tilkoblet. På mitt forrige hovedkort (Asus P2B) kunne jeg legge en bootable CD i CDROM'en. Jeg fikk da spørsmål om jeg ville boot'e fra CD'en (tydeligvis styrt av SCSI-adapteren). Det samme skjer med det nye hovedkortet, BORTSETT fra at jeg får Boot Failure etter at jeg har valgt å boot'e fra CD'en. Den eneste forskjellen jeg kan se på de to hovedkortene er at jeg på det nye kan velge at jeg skal boot'e fra SCSI. Dette har jeg da valgt, men får fremdeles feil. Noen som kan gi noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt samme hovedkortet selv engang, jeg tror jeg kjørte SCSI disk og SCSI CD-ROM på det, dersom jeg måtte indikere i BIOS å boote fra SCSI, og så i velge SCSI bios å boote fra SCSI CD-ROM'n. Du kan jo sette på try other boot devices i BIOS, dersom den på sin vei scanner over CD-ROM'n så vil den starte den.

Går alt annet galt, prøv å boot fra "CD-ROM" i BIOS, på et Tyan kort jeg har så må jeg gjøre det selv med SCSI CD-ROM.

Lenke til kommentar
Har hatt samme hovedkortet selv engang, jeg tror jeg kjørte SCSI disk og SCSI CD-ROM på det, dersom jeg måtte indikere i BIOS å boote fra SCSI, og så i velge SCSI bios å boote fra SCSI CD-ROM'n. Du kan jo sette på try other boot devices i BIOS, dersom den på sin vei scanner over CD-ROM'n så vil den starte den.

Har prøvd å sette på "Try other boot devices". Det står at den finner bootable medium i oppstarten (får OK), men deretter skrives det ut "Boot failure from previous device" eller noe sånt. Enda jeg vet at CD'en skal fungere. Har prøvd den på andre systemer.

Lenke til kommentar
De fleste (alle?) SCSI-adaptere booter fra cd ved å emulere floppy. Derfor må du ha satt opp i BIOS at hovedkortet ditt skal boote fra floppy før harddisk og scsi.

Har nå prøvd dette. Det hjalp ikke i det hele tatt. Virker som om SCSI-kortet "tar over kontrollen" når det finner et bootable medium, men mister den rett etter (blir "tatt tilbake" av hovedkortet). En annen ting er at dersom jeg har en bootable CD i CDROM'en og en bootable floppy i diskettstasjonen, fungerer ingen av delene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...