Ydidia Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som har begynnt å deffe fremover til sommeren. Spiser sunt og har kontroll over hva og hva jeg ikke skal spise.... men en ting jeg lurer på... når jeg skal deffe til sommeren(ned i fett%) betyr det at jeg ikke i det hele tatt må få i meg noe mettet fett om dagen ? siden jeg spiser peanøtter hver dag... ikke mye, men litt. men de inneholder for det meste enumetta og flerumetta fett... så er det da bare 15g eller mindre med mettet fett... er det farlig ? eller ødelegger jeg planen om å gå ned i fett om jeg spiser mettet fett ? og en ting... folk flest sier at man skal holde seg unna saltede peanøtter og heller ta, ubehandla nøtter! men så tenkte jeg: går det ikke ann å kjøpe de saltede, og sette det i veldig varmt vann og la det ligge en stund også deretter skylle med kaldt vann ? jeg gjorde det idag også så jeg masse fett, og salt som lå igjen da jeg skyldte nøttene? er det bra ? Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Av praktiske årsaker ville jeg nok kjøpt ubehandla nøtter. Lenke til kommentar
aomt Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Om du skal ned i fett %, må du spise mindre enn du forbrenner. DET er det du bør tenke mest på 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Når du er 15 år gammel bør du ikke rote for mye med dietten din, men generelt så legger du på deg av raske karbohydrater hvis du ikke bruker energien du får fra dem, samt at du ligger i energioverskudd. Mettet fett er kontroversielt i forhold til helse om du spør gamle hjertemedisinere, men nyere forskning begynner å frifinne mettet fett mer og mer (LCHF). Det som er viktig er å ha nok omega-3 og å unngå å blande det med raske karbohydrater. Hvis du forbrenner fett så skiller du ut glukagon fra bukspyttkjertelen og det gjør det lettere å få ut fett fra fettcellene dine. Spiser du raske karbohydrater så bremser du denne effekten fordi insulin som da uskilles virker motsatt fordi det lagrer overskuddsenergi i fettceller, men glukagon henter ut energi fra fettcellene. Det viktigste er å få i seg nok protein når du deffer, ellers bryter du ned musklene dine. 1 Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 3. april 2012 Forfatter Del Skrevet 3. april 2012 takk Jeg har visst alt det der mer med underskudd assa! sååeh, jeg bør bare tenke på å være på underskudd, og ikke tenke på hvor mye fett jeg får i meg ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Fettet har nesten dobbelt så mye energi som annen mat, men bortsett fra det ville jeg ikke vært særlig redd for det. Det handler egentlig om noe så enkelt som god blodsukkerkontroll uten av man overstresser bukspyttkjertelen ved å spise raske karbohydrater. Lenke til kommentar
Dr.Geek Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som har begynnt å deffe fremover til sommeren. Spiser sunt og har kontroll over hva og hva jeg ikke skal spise.... men en ting jeg lurer på... når jeg skal deffe til sommeren(ned i fett%) betyr det at jeg ikke i det hele tatt må få i meg noe mettet fett om dagen ? siden jeg spiser peanøtter hver dag... ikke mye, men litt. men de inneholder for det meste enumetta og flerumetta fett... så er det da bare 15g eller mindre med mettet fett... er det farlig ? eller ødelegger jeg planen om å gå ned i fett om jeg spiser mettet fett ? og en ting... folk flest sier at man skal holde seg unna saltede peanøtter og heller ta, ubehandla nøtter! men så tenkte jeg: går det ikke ann å kjøpe de saltede, og sette det i veldig varmt vann og la det ligge en stund også deretter skylle med kaldt vann ? jeg gjorde det idag også så jeg masse fett, og salt som lå igjen da jeg skyldte nøttene? er det bra ? Ønsker du å redusere fett prosenten i kroppen din?! Her er det en del faktorer du burde tenke på: 1. I din alder er du fortsatt i en vekstprosess - kroppen utvikler seg. Derfor vær veldig fortsiktig med dietter. Du burde spise et sunt og normalt kosthold som inkluderert også fett. Fett er viktig for kroppen din at du skal holde deg frisk og utvikle deg normalt! En enkel regel: Hold deg borte fra "fast-food, mye brus og godteri" alt annet kan du spise. Nøtter i all slags form er sunne, men naturlige nøtter er å foretrekke for saltede, det er riktig. 2. Alt dårlig mat (fast food, godteri, sjokolade, brus...) som inneholder mye karbohydrat(sukker,mettet fett) vil lagres i kroppen som fett. 3. Trener du vil fettet forbrenes og også omdannes til muskler. Altså: Spis et normalt og variert kosthold og tren 2-4 ganger i uken. Lenke til kommentar
Ydidia Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 Hei, jeg er en 15 år gammel gutt som har begynnt å deffe fremover til sommeren. Spiser sunt og har kontroll over hva og hva jeg ikke skal spise.... men en ting jeg lurer på... når jeg skal deffe til sommeren(ned i fett%) betyr det at jeg ikke i det hele tatt må få i meg noe mettet fett om dagen ? siden jeg spiser peanøtter hver dag... ikke mye, men litt. men de inneholder for det meste enumetta og flerumetta fett... så er det da bare 15g eller mindre med mettet fett... er det farlig ? eller ødelegger jeg planen om å gå ned i fett om jeg spiser mettet fett ? jo, takker ;D Men jeg har greie på hva jeg ikek skal og skal spise, men jeg spiser bra og sunt fra mandag til fredag så har jeg en dag(lørdager) hvor jeg koser meg. og en ting... folk flest sier at man skal holde seg unna saltede peanøtter og heller ta, ubehandla nøtter! men så tenkte jeg: går det ikke ann å kjøpe de saltede, og sette det i veldig varmt vann og la det ligge en stund også deretter skylle med kaldt vann ? jeg gjorde det idag også så jeg masse fett, og salt som lå igjen da jeg skyldte nøttene? er det bra ? Ønsker du å redusere fett prosenten i kroppen din?! Her er det en del faktorer du burde tenke på: 1. I din alder er du fortsatt i en vekstprosess - kroppen utvikler seg. Derfor vær veldig fortsiktig med dietter. Du burde spise et sunt og normalt kosthold som inkluderert også fett. Fett er viktig for kroppen din at du skal holde deg frisk og utvikle deg normalt! En enkel regel: Hold deg borte fra "fast-food, mye brus og godteri" alt annet kan du spise. Nøtter i all slags form er sunne, men naturlige nøtter er å foretrekke for saltede, det er riktig. 2. Alt dårlig mat (fast food, godteri, sjokolade, brus...) som inneholder mye karbohydrat(sukker,mettet fett) vil lagres i kroppen som fett. 3. Trener du vil fettet forbrenes og også omdannes til muskler. Altså: Spis et normalt og variert kosthold og tren 2-4 ganger i uken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå