Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Justering av CV-forgassere (GSX750)


Anbefalte innlegg

1980 GSX750 vil ikke gå jevnt ved "cruising". Prøver jeg å holde jevn fart (f.eks. 80kmt) begynner den etterhvert å miste kraft. Jeg må så gi nesten full gass litt og så kommer den igjen. Når jeg da reduserer gassen igjen for å holde 80kmt begynner den igjen å gradvis miste kraft.

 

Tomgangen er helt fin. Kjøring i lav fart, lavt turtall og lite gass går helt fint og jevnt. Aksellerasjon med full gass går også helt uten problemer. Det er kun når jeg skal prøve å holde jevn fart rundt ca. 3-5000 rpm.

 

Tar jeg på choken når den holder på å daue så kommer den seg igjen.

 

Sykkelen er original.

 

Edit: Problemet er nå redsert til noe som virker som standard forgasserjustering.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du ikke nevner det... har du gjenbygget forgasserne? For du nevner jo de som problemet i overskriften, og hvis de ikke er overhalt på en del år så er det nok på tide ;)

Hvis det er gjort, har du fått dem justert vakumet ordentlig?

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Forgasserne er plukka i deler, renset grundig og satt sammen igjen. Eneste justeringene jeg finner er tomgangsskruen og bensinskruene.

 

Dog oppdaget jeg at tennpluggen på sylinder 1 er kritt hvit mens de 3 andre er lyse/gyllenbrune. Justerte opp bensinskruen litt på forgasser 1. Har nå også bytta luftfilter, kjørt innpå med forgasserrens samt et tilsetningsstoff i bensinen som skal rense og smøre diverse greier. Mye bedre nå men ikke helt som jeg vil ha det.

Lenke til kommentar

Må nok frem med vakummålere ;)

Poenget er at de skal ha likt vakum, hvis ikke så må de bare justeres litt til alle fire er sånn ca. like.

Står fulle forklaringer på nettet, er nok en del videoer også. Hvis jeg husker riktig så må sykkelen bla. være ordentlig varm først.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Det er ingen justering på vakum på disse forgasserne. Det eneste som kan bestemme vakumet er gass-spjelda samt mottrykket/spennet på fjørene til forgasserstemplene.

 

Men nå tror jeg at jeg er på rett spor. Etter siste rens og en lang kjøretur så virker den mye mer forutsigbar. Nå virker det rett og slett som den bare får for lite bensin ved ca. halv gass. Hvis jeg ikke tar helt feil er det forgassernåla som må litt opp.

Lenke til kommentar

Kan det være pga. temperaturen? Det har vært nede mot null, og under null når jeg har kjørt. Det er jo ikke forvarmer eller noe på sykkelen så da vil den jo i teorien få mer luft enn i f.eks. 25 varmegrader.

 

Justere forgassernålene hjalp forresten sinnsykt mye.

 

Edit: Hvis man må justere forgassernålene sinnsykt mye opp kan det være tegn på for små hoveddyser? Tennpluggene er fremdeles veldig lyse. Nesten helt hvite.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 11 år senere...

Var flere problemer bl.a.

  • Forgasser 4 var full av olje og membranen til vakumspjeldet var stivnet. Fikk myka den opp igjen ved å spraye den med silikonspray og lot det virke over natta. Forgasseren var også full av stivnet olje og måtte renses ekstra godt.
  • Luftfilterboksen lakk og luftfilteret var ikke festet ordentlig.
  • Spenningsregulatoren var gåen så batteriet gikk tomt under kjøring. Dette fikk motoren til å fuske.
  • Og av en eller annen grunn måtte jeg inn med større hoveddyser i alle forgasserne.

Etter alt dette var fikset gikk den som den skulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...