NancyRude Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Heihei! Sitter nå på noe jeg anser som en relativt ålreit datamaskin mtp ytelse, men jeg kunne tenkt meg å bytte ut skjermkortet med noe litt nyere, og legge til en ssd. Jeg vurderer også å gå til anskaffelse av et nytt kabinett. I den sammenhengen trenger jeg noen anbefalinger, eller tips, til hva jeg burde velge av deler Maskinen jeg har nå består av følgende komponenter: Kabinett: Lian Li PC6070B Scand. PSU: Corsair HX750. Hovedkort: Asus M4A87TD EVO. CPU: AMD Phenom II x4 965 BE. GPU: Sapphire Radeon HD4890 1GB GDDR5 (Overklokket). RAM: 16GB Kingston DDR3 HyperX 1600MHz. + Et par vanlige 3,5" HDD'er. Cpu-kjøleren er en god, gammel Thermaltake Big Typhoon. Målet med å oppgradere skjermkort og ssd er vel først og fremst for å få høyere ytelse i spill og under "vanlig" bruk (surfing og diverse vanlige gjøremål). Her er delene jeg vurderer å anskaffe: Gigabyte Radeon HD 7850: http://www.komplett....aspx?sku=746817 OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB: http://www.komplett....aspx?sku=657310 Nå til noen spørsmål: SSD'en er vel grei nok? Er det noen andre anbefalinger i samme prisklasse og med samme kapasitet som det er verdt å gå for isteden? Jeg er ikke særlig lysten på å legge mer enn 2000 kr i nytt skjermkort, og ifølge tester jeg har lest av 7850, skal det være et godt kort for pengene. Kortet fra Gigabyte er også overklokket fra fabrikk til 975Mhz. Det skal vel dra alle nye spill ganske greit? Jeg har også sett på det samme kortet fra MSI som "bare" er klokket til 900Mhz, men dette kortet har "Twin Frozr III"-kjøleren, som visstnok skal være veldig god? Kortene koster jo det samme, så vil det være verdt å droppe kjøleren til MSI og gå for de ekstra frekvensene fra Gigabyte isteden? Er det andre kort jeg bør ta med i vurderingen? Oppløsningen jeg spiller med er forresten 1680x1050. Jeg liker å ha en maskin som lager så lite lyd som overhode mulig, og med tanke på at jeg også liker å ha lave temperaturer, så vurderer jeg også å bytte kabinett. Jeg har sett på Define R3 fra Fractal Design, og dette har fått mye skryt fra både tester på nettet og av kamerater av meg som har det. Kabinettet jeg har nå er jeg forsåvidt ganske fornøyd med når det kommer til lydnivå og design, men komponentene kan bli ganske varme innimellom etter en stund med spilling, spesielt GPU (selvom jeg ikke forventer noe annet fra et gammelt, overklokket 4890).. Vil Define R3 være en verdig arvtaker til mitt Lian Li? Sorry for lang post, men det er ikke hver dag jeg kjøper nye komponenter, og jeg vil egentlig bare få mest mulig for pengene. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar
Thomas Johannessen Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Har et antec 900 kabinett og gtx 560 ti 900mhz, tempen på skjermkortet ligger på 25-30 idle. i tilegg kjøpte jeg kabinettet brukt så har bare 1 vifte forran, en vifte i døra og en på toppen. Endret 2. april 2012 av Thomas Johannessen Lenke til kommentar
xcitu Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Ville ikke gått for OCZ agility. Jeg kjøpte nettop ny SSD og fant frem til samme disk, men ble anbefalt å kjøpe en annen siden det er mye problemer med ssd-kontrolleren. Jeg ble anbefalt en av disse SSD'ene: Intel 520, Samsung 830 eller Crucial M4. Jeg kjøpte en Samsung 830 128 gb, den er 100-200 kr dyrere enn OCZ Agility 120 gb. Har også Crucial M4 i Macbooken og den fungerer supert som systemdisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå