Gå til innhold

Nytt nettbrett + ny smarttelefon

Anbefalte innlegg

Beklager min manglende innsikt. Det er derfor jeg vender meg til dere og håper på hjelp:

Jeg vant en Galaxy Tab på TV2 sommeren for to år siden og tenkte at jeg skulle oppdatere meg der.

Jeg har forsøkt å følge noe med og har delvis bestemt meg for en Asus Transformer Prime, men er mer enn åpen for andre anbefalinger hvis det er andre brett som er bedre.

Det er den doble batterikapasiteten og muligheten til å ha et tastatur som en hendig del av enheten som tiltaler meg. Jeg gjør tross alt en del med tastatur hver dag, så muligheten til å gjøre dette også på reise er en fordel.

Det samme er muligheten (som visstnok ligger der) til å bruke USB-porten til minnepinne eller bærbar HD og dermed få muligheten til å ta med meg "uendelig" mye rart på ferie og reise.

At all overføring kan skje uten PC og iTunes ser jeg som en stor fordel.

Jeg har sett at Asus'en jeg har "blinket" meg ut synes å være utilgjengelig/ utsolgt over alt. Betyr det at den er i ferd med å bli erstattet av en som er enda bedre? Vil den eventuelt komme før sommereferien slik at jeg får med meg mitt nye brett på ferie?

Nettbrettet er en personlig greie, men fordi jeg har en del "ekstra penger" er ikke økonomien noe særlig argument. Det kan gjerne koste 5.000+.

Jeg trenger også en ny jobbtelefon. Den dekkes av arbeidsgiver, så også der er det ganske greit med økonomien. Spørsmålet er hvilken smarttelefeon bør jeg velge når:

1) Jeg har en iPhone 3S hvor telefon/ snakkedelen er mer eller mindre borte, men apper, SMS og mailmottak funmgerer utmerket

2) Jeg har allerede mange iTunes apps, og er vant til å bruke dem. De fleste på jobben har også iPhone, så det er en del hjelp og bistand å få.

3) Jeg trenger muligheten til å ta gode bilder med telefonen.Dette for at de skal kunne publiserers raskt på nett, og skal i tillegg kunne brukes som back-up for eventuell publisering på papir. Oppløsningen på bildene er altså et argument.

Takk for at du leste så langt!

Takk enda mer for alle anbefalinger, råd og vink du vil gi!!

Mvh. Boiling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden det ser ut som om du "kun" vil ha iphone så er jo ikke utvalget så stort.

Hadde du kunne valgt android ville jeg gått rett for en Samsubg galaxy note.

Bruker denne selv i dag (hatt den i lit over en uke) og er så langt STORfornøyd.

Det som ville tale mest for din sak med denne er jo at bildene har rimelig god oppløsning.

Når det gjelder lagring kan du jo bruke dropbox eller lignende, da har du jo backup på alle dine enheter så lenge du befinner deg i nærheten av internett.

Edit: Telefonen er jo forøvrig stor nok til å _NESTEN_ erstatte et nettbrett.

Man får vel festet bluetooth tastatur og mus til den også om jeg ikke husker helt feil

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar

Siden det ser ut som om du "kun" vil ha iphone så er jo ikke utvalget så stort.

Hadde du kunne valgt android ville jeg gått rett for en Samsubg galaxy note.

[

Bruker denne selv i dag (hatt den i lit over en uke) og er så langt STORfornøyd.

Det som ville tale mest for din sak med denne er jo at bildene har rimelig god oppløsning..

Takk for svar. Det er nok ikke slik at jeg må ha iPhone. Det er vel heller vanetenking. Har sjekket Galaxy Note etter å ha lest din anbefaling. Må si at jeg er svært interessert i den og lurer på om jeg ikke kan få overbevist innkjøpssjefen. Argumentet med svært god oppløsning og god brukervennlighet kan slå riktig ut ...selv om også iPhone matcher oppløsningen.

Når det gjelder nettbrettet hadde det vært fint med noen tilbakemeldinger ...så hvis det er noen som kan hjelpe er jeg lutter øre.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Transformer Prime så stemmer det at Asus har annonsert en arvtager. Når denne kommer, er det dog (meg bekjent) ingen som vet. "Senere i år".

http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/hands-on-asus-transformer-pad-infinity-700-review-1054037

Jeg prøver stort sett å unngå å oppfordre til venting på "neste generasjon", men det er mye som skjer på nettbrettfronten i år. Mest nevneverdig kommer det høyst sannsynlig nettbrett med Windows 8 utpå høstparten (oktober/september?). Før den tid kommer det dog trolig opptil flere nye androidfjøler med kraftigere maskinvare og en god porsjon høyere oppløsning, som f.eks Asus sin Pad Infinity.

Sitter selv på samme båten, dog med en førstegenerasjons Transformer. For min del vil ikke oppgraderingen til noen av dagens nettbrett være stor nok til at jeg ikke foretrekker å vente til den sagnomsuste "neste generasjon" før jeg oppgraderer. Om ingen kommer med tilsvarende lure løsninger som Asus og tastaturet, blir definitivt mitt neste kjøp en Pad Infinity eller evt en Win8-variant fra samme serie.

Lenke til kommentar

Vel. nå har jeg ikke noen som helst peiling på nettbrett, men om det er slik som du sier at mange av koleagene bruker apple og du har en mengde apper fra appstore. Ville da ikke vært mest fornuftig å kjøpe en ipad?

Forøvrig har jeg tittet en del på transformer prime.

ser meget snedig ut

Lenke til kommentar

Hadde selv store planer om å kjøpe en asus transformer prime, helt til jeg fant ut at det kun var mulig med wifi, ikke 3G. Asus skal erstatte prime med to nye pad'er - en som er "dårligere" og rimeligere, og en som er bedre men også dyrere. Sistnevnte for muligheter for 3G/4G så den skal jeg ha - det blir samma greien som med transformer prime, med tastatur, bra batteri osv, de fleste/alle spesifikasjoner er vel bedre i og med at den er dyrere. Altså mye av det samme, bare bedre. Håper på at den kommer før sommeren.

Har selv Sensation (HTC). Den er riktignok ikke særlig ny lenger, hadde jeg valgt en ny mobil nå ville jeg nok ventet til HTC one x kommer. Linker til et par bilder jeg har tatt, de er vel i full oppløsning regner jeg med - husk å zoome ut (ctrl og - flere ganger)! De er av katten og en tur i Oslo:

https://www.evernote...5296b74e9939a11

https://www.evernote...98c5d75b9c38add

For å ha orden i bildene kan man bruke blant annet Evernote og Dropbox. Bruker dem begge to, og kan anbefale dem sterkt. Bildene over er jo brukt med Evernote. Får tilgang til alle bilder, videoer og dokumenter på PC, mobil og evernote.com / dropbox.com Altså får jeg også tilgang til filene mine på andres maskiner så fremt de er koblet til nettet, det er bare å logge inn så har man alt. Man må selvsagt ikke velge HTC, men jeg liker dem fordi det er Android, men at de også skiller seg fra alle andre Androidmobiler ved å legge inn en del stuff selv. Får blant annet musikk og bilder direkte over på TV'n, uten en eneste kabel eller noe tilbehør av noe slag (kun wifi).

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...