aquafun Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Heisann! Lurer på om noen her kjenner til et par lovlige smutthull ved innførsel av båt til Norge. Båten jeg planlegger å kjøpe er en Marieholm Sweet Sixteen 1960 mod (http://www.blocket.se/skaraborg/Marieholms_Sweet_Sixteen_Nyrenoverad_39356503.htm?ca=3&w=3) uten motor. Hadde egentlig planer om å smugle denne inn, men ser at konsekvensene hvis jeg blir tatt er litt store... Men til saken: Jeg ser på tollvesenets hjemmesider at man må vise papirer om pris, og deretter betale 25% MVA av denne. Selvfølgelig er det da mange som trikser litt med papirene, og kommer inn til tollstasjonen med en kvittering som viser en brøkdel av båtens egentlige verdi. Dessverre går det som regel dårlig. Hvis jeg har forstått riktig fastsetter tollvesenet en mer realistisk verdi på båten, og så må jeg da skatte av den. Har ikke råd til å gå på en slik smell, så hvor lavt er det realistisk å prise denne båten når jeg kommer til tollstasjonen? Er 10.000 alt for lavt? Etter nøye grubling tror jeg kanskje at jeg har funnet et smutthull . Hva om jeg tar av hele dekket før grensa, og kommer inn med bare skroget og vindskjermen liggende løs oppi? Kan jeg da trikse med papirene og påstå at jeg kjøpte den for sånn rundt 8000 (altså som en delebåt)? Ser dere noen problemer med det? Mvh. Truls! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. april 2012 Del Skrevet 3. april 2012 Bistand med smugling eller tollundragelse er ikke tillatt i henhold til forumets retningslinjer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg