Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Treg PC

Anbefalte innlegg

Maskinen min har i det siste vært unormalt treg. Programmer fryser når jeg gjør enkle ting som å starte dem, lukke dem, høyre klikke på ting, skifte tab i nettleser, til og med autocomplete av filnavn i terminal får ting til å fryse.

Problemene oppstår både på Linux og Windows, også etter en reinstallasjon. Så jeg mistenker at det er et hardware problem. Tingen er at jeg får ikke opp noen feilmeldinger, blå skjerm, eller noen indikatorer på at ting er galt, utenom at alt går utrolig tregt.

Har oppdatert alt av drivere uten at det har gitt noe resultater, har sjekket harddisken med chkdsk, har kjørt memtest, har stresset GPUen for å se om den svikter, men ingen tester jeg har utført gir noe resultat i form av errors eller feilmeldinger. Å Google "My computer is slow" gir ikke overraskende dårlig med tips.

Maskinen er en Packard Bell EasyNote EN LS11HR med følgene hardware:

Intel Core i5 2450M

AMD Radeon HD 6650M

Atheros AR5B97 Wireless Network Adapter

Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller

Akkurat nå kjører jeg WIndows 7 x64

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket temperaturer?

Kanskje kjøre for eksempel en harddisk benchmark for å se at den har ok hastigheter. Chkdsk sjekker vel bare at innholdet på harddisken er i orden. Og ikke om selve disken fungerer optimalt. (rett meg gjerne om jeg tar feil)

Sykt om du har treig pc etter clean install. Da må det være noe som er ganske så feil ja.

Lenke til kommentar

Hei!

Har du vært inne på ctrl alt del og sett på oppgavebehandling om du har noen skjulte prosesser som kjører hele tiden i loop? Feks explorer.exe? Se på egenskaper, og om prosessoren er 100 % opptatt?

Hvor mye av prosessoren er opptatt med andre ord? Om det kan være en bugs?

Samtidig kan du se om det er kommet noen unaturlige mange prosesser i sving?

30-40 kan jo være normalt. Ser du 100 så er det nok mye ja.

Oppdatering:

Se om du finner ut om java er årsaken:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1424208

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hei!

Har du vært inne på ctrl alt del og sett på oppgavebehandling om du har noen skjulte prosesser som kjører hele tiden i loop? Feks explorer.exe? Se på egenskaper, og om prosessoren er 100 % opptatt?

Oppdatering:

http://www.diskusjon...owtopic=1424208

BmOnline

Hei! Eg har ein skikkelig treig pc og skjekka nettopp det du skreiv her. Når eg er innpå explorer.exe ser eg at det er rundt 90 prosseser i sving. Er det unormalt mykje, og ka kan eg gjer med det?

Lenke til kommentar

Hei!

Oppdatering:

BmOnline

Hei! Eg har ein skikkelig treig pc og skjekka nettopp det du skreiv her. Når eg er innpå explorer.exe ser eg at det er rundt 90 prosseser i sving. Er det unormalt mykje, og ka kan eg gjer med det?

Hei!

Ja, jeg skjønner. Kan du ta en titt først på det innlegget som jeg har postet om JAVA, her:

http://www.diskusjon...owtopic=1424208 :

Arni90 skrev:

Det ser ut som det er java som gjør det. Jeg har endret på instillingene sånn at java skal bruke -Xmx2048M altså 2gb ram. Jeg har jo 8gb ram.

Jeg fikk 100% nå nettopp og slo av java. Da gikk det ned til 1% cpu.

Slikt skjer når du møter på et Javaprogram som er kodet på en slik måte at du møter på en uendelig loop og da blir CPU kjørende 100% om du er "heldig"

og kenerik:

Av installer Java.

Scan så din pc med Superantispyware. http://www.superantispyware.com

Kjør så java inn på nytt.

Kan være ett rotkit virus som benytter seg i en svakhet i java.

Lykke til..

Les dette og se om du kan se at det er relevant til det?

Hvis ikke dette hjelper, så må du få få defragmentert filen pagefile.sys som er en skjult systemfil i systemdisken, normalt C.

Her er metoden for å innstallere pagfile.exe:

http://bmonline.no/f....php?f=44&t=151

Her kan du lese om hvordan du går frem for å installere pagefile.exe i win XP og Vista.

Jeg går ut ifra at du også kan installere den i W7, på samme viset som ved vista.

Er det noe du lurer på, så ta kontakt.

Men sjekk om du har bugs på java på din nettleser. Gå inn på verktøy og undersøk der i fanen verktøy.

Du kan gjerne slette java, og installere den på nytt.

Da det kan være at noen virusprogrammer har trigget denne loopen i Java. Slik at explorer.exe går i loop.

Jeg har hatt dette problemet, og det forsvant med å installere pagefile.exe.

Pagefile exe kan du ved første oppstart konfigurere til å starte opp ved hvert boot. Det er bare å hake av valget. Og dette programmet får tilgang til pagefile.sys før windows starter opp, og fjerner fragmenter i denne filen, slik at den blir friskemeldt, :)

Ta en titt på oppgavebehandling og se på prosessene som er i bruk.

Synes du hadde vel mange oppe å gå-. Se etter exe filene som er oppe.

BmOnline

edit: skrivefeil rettet opp.

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Det er mulig at HDDen eller RAMen svikter..

Etter å kjørt flere runder med memtest, giddet det feil. Etter at jeg fikk åpnet maskinen og teste de enkelte brikkene var det feil på begge + det luktet svidd. Bor ikke i Norge så har en adapter som dessverre ikke har jord, og er redd det har skjedd på grunn av det. Det virker igjen litt tvilsomt siden sikringen i laderen eller adapteren har ikke gått.

Hei!

Oppdatering:

BmOnline

Java har nok ingenting med dette å gjøre, var jo som jeg sa i første posten mest sannsynlig ikke et software problem da det har vist seg på flere operativsystem både før og etter reinstall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...