Gå til innhold

Forslag til nytt hovedkort?


klarsen91

Anbefalte innlegg

Jeg har for øyeblikket hardware som vist i signaturen, og sliter med at maskinen er litt for ustabil - både i Windows XP (får blåskjermen i snitt annenhver time), og faktisk hender det også at maskinen henger seg før Windows starter (dvs mens bios'en fortsatt tester enheter) Dessuten avslutter de fleste spill spontant i Windows XP, uten noen form for feilmelding.

 

I Windows Millennium virker alt tilsynelatende som det skal. Jeg har prøvd med både nyeste og nest nyeste bios, og i Windows XP har jeg de nyeste driverne til all hardware (har også testet med diverse litt eldre drivere til skjermkortet).

 

Jeg begynner egentlig å konkludere med at det enten er en fysisk feil på en eller annen hardware-enhet, eller en konflikt mellom noe. Derfor vurderer jeg å bestille nytt hovedkort, for å se om dette hjelper (og benytte angrefristen hvis det ikke hjelper...)

 

Jeg vil derfor sette pris på forslag til hovedkort jeg bør prøve med, som dere VET at går med den prosessorhastigheten jeg har, og skjermkortet (dette er vel de mest kritiske enhetene), og at det i hvert fall ikke er noen kjente problemer med scsi, sblive og 3com nettverkskort. Jeg har IKKE bruk for raid, skal ha DDR minne, og har ikke planer om å overklokke (cpu-temp ligger forresten mellom 40 og 50 grader, så dette skulle vel være greit). Skal som sagt kjøre Windows XP. Jeg vurderer å prøve EPoX EP-8KHA+, som anbefales under "anbefalinger" her på forumet.

 

På forhånd takk for alle svar!

 

_________________

ABit KG7-Raid, XP1800+, 512MB RAM

ASus V8200 GeForce3 Ti500

Adaptec AHA-2940U2W Scsi

Creative SoundBlaster Live

3Com Etherlink 10/100 (3C905B-TX)

Quantum Atlas 10K 18GB

IBM Deskstar 75GXP 60GB

 

[ Denne Melding var redigert av: klarsen91 på 2002-02-09 14:20 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på signaturen min jeg synes d er helt konge nå er uptimen min 7 dager og 4 timer ingenting som henger seg aldri hatt non prob m d.

Jeg var intel fan før men nå er jeg overbevist om at amd er like bra.

Systemet mitt er 3mnd gammelt.

Du burde å teste raid d rokker,kortet har oxo støtte for USB 2.0

 

_________________

MSI K7T 266 PRO2-RU

AMD XP 1800

MSI Geforce 2 TI 200 64 DDR

2*256 MB DDR 2100

2*40 GB WD raid 0

Win 2000 Pro

 

3dmark 2000 : 9063

3dmark 2001 : 4335

 

[ Denne Melding var redigert av: Espen_^ på 2002-02-09 14:30 ]

 

[ Denne Melding var redigert av: Espen_^ på 2002-02-09 14:31 ]

Lenke til kommentar

Vet du, jeg har ganske lik hardware som deg (amd athlon, ddr-ram (min var apacer), sblive, 3com nettverkskort osv...). Jeg hadde først det hovedkortet du har nå, KG7-RAID, men jeg fikk det ALDRI til å fungere skikkelig. Samme problemene som deg (klikker ofte før os starter osv). Så byttet jeg hovedkort, til MSI K7T266 Pro2 RU. Da fungerte alt som smør! Nå har jeg hatt det i 4 mnd, har ikke hatt noen problemer. Det jeg tror var problemet mitt med KG7-RAID, er strømforsyningen. Jeg har en 300W Ultra Quiet. Den greier seg nå, men var muligens svak for Abit KG7 ? Vet ikke sikkert men, prøv og bytt hovedkort du! Lykke til!

Lenke til kommentar

Har du prøvd å deaktivere RAID-funksjonen? Det kan være denne som lager problemene (hvis du har bare 1 disk da).

 

Har rettet samme problemet på ABIT KT7-RAID hvor det var bare en disk i maskinen. Den frøys bare i windows2000 men det kan være forsøket verdt.

 

ABIT er vanligvis stabile hovedkort så lenge innstillingene er korrekte.

 

Deaktivering av RAID gjøres i BIOS.

 

Sveinl

 

_________________

Chieftec Scorpio bigtower 340W :grin:

ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760 :grin:

POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024 :grin:

56x Acer, 24x Plextor :grin:

Logitech cordless optical :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-02-10 20:50 ]

Lenke til kommentar

hrm.. kan iallefall si hva du bør holde deg unna; msi-kort.

 

kjøpte et k7t266 pro2 for to måneder siden, og har bare hatt problemer med det. hvis du stikker inn på forumet på msi sin site, så er det uhyggelig mange som har akkurat samme problemet som jeg har.. 4 røde leds, cpu failed to initialize.

 

av og til bestemmer hovedkortet seg for å funke.. i går (lørdag) krasjet maskinen rundt 18.00, og først i dag (søndag) kl. 16.00 bestemte den seg for å virke igjen. i mellomtiden har jeg prøvd å slå den på med ti minutters intervall uten hell. 4 røde leds, og 8 pip.

 

har lest om folk som har fått byttet kortet, cpu og ram flere ganger.. og når de endelig bytter til et annet merke, da funker alt.

Lenke til kommentar

Raid er disabled, det samme er begge serieportene og parallellporten som jeg ikke bruker...

 

Kan det virkelig være harddisken (IBM Deskstar 75GXP 60GB) som skaper problemene? Jeg har Windows Millennium på scsi-disken, og Windows XP på IBM-disken, og Millennium er som sagt MYE mer stabilt.

 

Når det gjelder hovedkort, står valget mellom Epox 8KHA+ og Asus A7V266-E, hvis jeg skal kjøpe et nytt. Hvilket vil dere anbefale? (evt. andre kort?)

Lenke til kommentar

har Soyo Dragon Plus! her, funker helt glimmers!

Koster litt, men så får du med integrert LAN (som funker perfekt), RAID (som kan brukes som 4 IDE porter, totalt 8 IDE porter), integrert 6 kanals lydchip med SP/PDIF digital utgang osv som er helt på høyde med SB Live!, Smartkort leser for og lese av/lagre/redigere GSM SIM kort, 6stk USB porter (følger med kontakter for 4, 2 bak og 2 forran), ellers er kortet helt stabilt (ikke en eneste bsod), og har en XP1700+ kjørendes på 1650MHz (150MHz FSB) her. Kortet koster ca. 1800kr hos MultiCom.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-10 22:21, klarsen91 skrev:

Kan det virkelig være harddisken (IBM Deskstar 75GXP 60GB) som skaper problemene? Jeg har Windows Millennium på scsi-disken, og Windows XP på IBM-disken, og Millennium er som sagt MYE mer stabilt.



 

Det er ikke utenkelig at det er disken som er problemet, jeg har vært borti tilsvarende med en 45GB 75GXP disk. Dette kan du enkelt finne ut ved å laste ned "Drive Fitness Test" fra denne linken:

http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

 

Tips:

Dersom programmet finner feil på disken din, kan det være en fordel å skrive ned feilmeldingen i forbindelse med retur av disken.

Lenke til kommentar

Har du prøvd WIN 2000Pro med sevice pack 3

Hvis ikke MÅ du prøve det, for både WIN ME og XP SUGER. (brukte Xp i ca 5 min før eg begynte å mislike det) Jeg vet at det er mange som liker Win Xp så ikke slakt denne meldingen for att eg ikke liker det.

Men samtlige tester sier at Xp er en fiasko, også microsoft etusiaster sier dette.

Det er og bevist at WIN 2000Pro er mer stabilt og mye raskere, det kan virke som Win Xp er raskere men det er berre i oppstarten.

 

Vil og legge til at maskinen din burde ikke vere ustabil med di specs ene, så enten er det noen drivere som ødlegger ellers er det Windows`en.

Tror ikke det er noen grunn til å skifte HK.

Men vis du vil det bør du sjekke Asus A7V-266E og Abit KR7A

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Firstc på 2002-02-12 18:18 ]

Lenke til kommentar

Ved kjøp av evt. nytt hovedkort så ville jeg holdt meg til Abit var jeg deg,... Har vært borti endel abit og synes at hovedkortene er temmelig stabile sammenlignet med andre merker,... Kan godt være at akkurat ditt er fucka,.. men det er ikke ofte slik skjer med Abit,... (etter min mening da,..) Har selv Abit KG7-RAID og 0 problem med den,.. og pokker så stabil og,... Men må du ha nytt ,... så er nok KR7A et godt alternativ,... en kamerat av meg har det,.. og det virker som om det funkerer helt fint !

Lenke til kommentar

Fra Tomshardware test'

 

First choice among the boards equipped with a VIA KT266A chipset goes to the Soltek SL-75DRV2 and the Soyo SY-K7V (Dragon Plus!) as well as Abit KR7A. The Soltek is an ideal pick for any hardcore overclocker. Even at higher clock speeds (overclocking) and aggressive memory timing, the board runs much more stably than, say, the much-hyped Epox EP-8KHA+.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 18:12, Firstc skrev:

Vil og legge til at maskinen din burde ikke vere ustabil med di specs ene, så enten er det noen drivere som ødlegger ellers er det Windows`en.


 

Problemet kan i hvert fall ikke bare ligge hos Windows / drivere, siden maskinen en sjelden gang også henger seg mens bios'en leter etter hardware (altså før Windows starter) Dette gjelder alle de tre versjonene av bios'en som jeg hittil har testet.

 

For øyeblikket kjører jeg bios versjon 68, som visstnok er den aller nyeste. Jeg aner en ørliten forbedring av stabilitet, men antall BSOD i Windows XP er fortsatt uakseptabelt...

 

Skal byttelåne minnebrikke med en kamerat i morgen, for å se om dette kan være kilden til problemer.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-12 12:52, byggeren skrev:

Det er ikke utenkelig at det er disken som er problemet, jeg har vært borti tilsvarende med en 45GB 75GXP disk. Dette kan du enkelt finne ut ved å laste ned "Drive Fitness Test" fra denne linken:



 

Takk for tipset! Jeg kjørte programmet, som raporterte om bad sectors etter en rekke stygge lyder under "analyzing media"-delen av testen...

 

Jeg får returnere disken til Multicom, og håper de vil gi meg et annet merke tilbake. Så vil det vise seg om dette løser problemet. Skal dessuten kjøre et par tester med harddisken frakoblet, mens jeg venter på svar fra Multicom.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-13 19:47, klarsen91 skrev:

Quote:


On 2002-02-12 12:52, byggeren skrev:

Det er ikke utenkelig at det er disken som er problemet, jeg har vært borti tilsvarende med en 45GB 75GXP disk. Dette kan du enkelt finne ut ved å laste ned "Drive Fitness Test" fra denne linken:



 

Takk for tipset! Jeg kjørte programmet, som raporterte om bad sectors etter en rekke stygge lyder under "analyzing media"-delen av testen...

 

Jeg får returnere disken til Multicom, og håper de vil gi meg et annet merke tilbake. Så vil det vise seg om dette løser problemet. Skal dessuten kjøre et par tester med harddisken frakoblet, mens jeg venter på svar fra Multicom.

 

Fy skam!

 

Tenk å legge skylda på ABIT da... :roll: Neida, jeg bare spøker. Det kan være svært vanskelig å finne hardware-feil, fint at du fant ut av problemet. :wink: Personlig velger jeg kun ABIT HK pga. stabilitet og hurtighet.

 

Sveinl

Lenke til kommentar

Nå viser det seg faktisk at det er en feil med minnebrikken også! Har testet den i en annen maskin som har vært feilfri i flere måneder, og den har nå hengt seg 3 ganger på noen timer med brikken min :sad:

 

Brikkene jeg nå låner, som virker perfekt, er forresten Twinmos, mens brikken min er uten merke. Er Twinmos (evt andre merker) bedre / mer stabile enn umerkede? Har foreløpig sendt en mail til Komplett hvor jeg ber om å få byttet til 2 stk 256MB Twinmos, men de svarer vel ikke før på mandag.

 

Må dessuten få takke for alle svar! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...