Anskar Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Når jeg skulle ta bilen i dag, vil den plutselig ikke gå som den skal. Det er en 1997-modell Nissan Serena diesel kassebil. Den starter helt som den skal og går veldig fint på tomgang, men når jeg skal gi gass så er det nesten som at den vil stoppe, går veldig ujevnt. Kan kjøre noen meter, men det er nesten ikke trekkraft i motoren. Noen som anet hva den kan være som er feil? Sjøl frykter jeg at den kan være dieselpumpa og at dette vil bli en omfattende affære å få ordnet. Jeg klamrer meg dog litt til håpet om at det kan skyldes sterkt snøfall med storm, som vi har hatt her i dag, og at snø kan ha kommet inn i motorhuset og foråseket litt krøll og at alt er som det skal bare den før tørket; er det sannsynlig? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Få den inn i plussgrader og tin den. Prøv da. Kan være et spjeld elns som er frosset fast. Neppe dieselpumpe, da ville den gått ujevnt hele veien (for det meste iallfall).. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 2. april 2012 Forfatter Del Skrevet 2. april 2012 Ser at du har fått poeng for den og da tolker jeg at det du skriver er sannsynlig. Men da må bilen kanskje stå til over påske, det er visst ikke meldt bedring i været Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Sannsynlig er det ikke nødvendigvis, men en mulighet er det iallfall :-) Har vært borti tilsvarende, da rett nok på en bensiner. Fleste noenlunde moderne diesler har tilsvarende spjeld som frøs fast på den. Det var i forbindelse med frost og mye fukt. Kom seg da vi tinte bilen, og kom aldri tilbake. Men det kan selvsagt være andre feil. Uten at jeg kjenner din motor ,kan det være at du har vakuumstyring av spjeld. Da kan det f.eks være fuktighet/is i vakuumsystemet, tett filter til vakuumet. Jeg ville iallfall ha startet med å tine den, og så sjekke :-) Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Dette viste seg å være en bagatell. En slange som går inn på luftfilteret hadde løsnet og falt ned omtrent til veibanenivå slik at den dro inn snø og sørpe som tettet både slange og luftfilter. En bagatell som kostet rundt 900 kr å fikse, men onsdag før påske var det verdt såpass. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Spør du meg høres det billig ut. Du skulle hatt 4 nuller i grillen, og samme feil. Så hadde du fått merke det på lommeboken! Bra det løste seg Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Hehe, ja. Men du misforstår meg litt. "Bagatell" tilkjennegir at feilen var så minimal at jeg kunne ha fikset det sjøl med et skrujern, og sett i relasjon til dette er 900 kr et vesentlig større beløp enn 0.Men å slippe å krype under bilen i 25 cm nysnø og vind var verdt 900 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå