Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Lekker som en sol begge veier, ingen matlyst. hva bør jeg gjøre?

Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ble grusomt dårlig på fredag. Kastet opp et par ganger, og klarte ikke dytte i meg mat. Holdt meg likevel på jobb til dagen var ferdig, og var attpåtil smart nok til å dra på en god fyllekule med kollegiene mine etterpå. På lørdag er jeg fyllesjuk, men ikke syk lenger. Men har ingen matlyst whatsoever, og driter som en foss en gang i halvtimen. Drar likevel på jobb. Det samme skjer på søndag, og i dag. Spiser ikke, kaster opp og driter som en foss. Har kanskje ligger på rundt 800 kcal/dagen disse dagene, men har nok kastet opp brorparten av det jeg har fått i meg.

Det merkelige er at jeg, etter forholdene føler meg ganske bra. Er sliten, og har vondt i magen og er sår i rævva, men that's ut.

Men jeg kjenner jeg blir litt bekymret, har så og si fått i meg null næring på 4 dager nå, kaster opp hver gang jeg prøver å spise, og driter altså suppe.

Jeg blir litt bekymra, men er likevel motstander av å gi til legevakta, da det tar lang tid, koster penger, og sjeldent hjelper.

Noen som har en diagnose, eller råd til meg?

Edit: Beklager leifs, skriver fra telefon. Kan forøvrig melde at jeg har gått ned 3 kg på disse dagene. Mye av det er nok vann, men det er vel ikke bra det heller.

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat vært gjennom nøyaktig det samme som deg. Det startet forrige onsdag og gikk over i går. I dag er jeg bare utmattet og ekstremt sulten. Har nesten ikke spist noenting siden onsdag. Jeg vet ikke helt hva tipset mitt var, men det er vel greit å få høre at det går bra til slutt?

Edit: Salt kjeks og vann. MASSE vann! Og gjerne noe Farris også.

Endret av Lakus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som en variant av omgangsyke eller noe i den duren. Kvalmen gir seg etter et par dager, men sprøytelakkering av skål kan du drive med i ei ukes tid etterpå.

Om du klarer å spise noe, så gjør det. Men hold det til lette matvarer som suppe etc, Det viktigste er å holde væskebalansen oppe, med vann. Ikke brus, juice eller noe kaffe. Du får noe du kan ha i vannet på apoteket som fyller på med salt, sukker og sånt du trenger. Evt. bare røre ut en bitteliten dæsj salt og sukker i et glass vann.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spis noe som er lett å få ned, yogourt,bananer f.eks.

Hørt at cola er bra kan hjelpe mot magesjau, men dette er vell mer enn myte enn fakta.

Kanskje kultura eller biola kan hjelpe.

Kom deg til legen så fort som mulig.

Alt for mange hypokondere nå til dags. :p

Endret av WaterMarked
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det heter Norovirus (google det). Helt ufarlig for en frisk person. Ingen vits å dra til legevakta, du får ingen behandling. Spis det du har lyst på, din kropp tåler at du ikke spiser noe på mange dager. Vær imidlertid nøyaktig med væskeinntaket. Drikk ikke brus. Lag din egen væskeerstatting (gjerne med fun light smak):

En halv teskje (2,5 ml) bordsalt og to spiseskjeer (30 ml) druesukker (alternativt tre spiseskjeer – 45 ml – vanlig sukker pr 1 liter vann.

Gå ikke på jobb, hold deg hjemme, om ikke annet for andres skyll siden det er veldig smittsomt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd :)

Bare som en oppklaring var det ikke meningen å skrive at jeg lekker som en sol, det var autocorrecten som kicka inn. Men kanskje like greit vi lar det stå sol, virker litt hyggeligere :xmas:

Jeg droppa da legen, iom at jeg på et generelt grunnlag synes det er unødvendiog å gå til legen. Dro likevel hjem fra jobb rett etter å ha skrevet OP, det ble vanskelig å snakke med kunder etterhvert, når alt jeg konsentrerte meg om var å ikke drite på meg. :ph4r:

Har fått i meg litt salt potetgull, og noe Ritz, og kroppen har respondert mye bedre på det enn annen mat jeg har prøvd å dytte i den. Krysser fingrene for å fortsette bedringen og komme meg tilbake på jobb i morgen.

TOMpsy: Ja dette kan ligne på mine symptomer. Men fant ikke noe stoff på nettet som sier noe om totalt manglende apetitt. Det har vært det som uroet meg mest. Og hva mener du med "ikke drikk brus"? Har nå bøtta inn på en liter Cola, fordi jeg har hørt at dette skal hjelpe :confused:

Lenke til kommentar

Ikke rart det er sånn kø hos fastleger og legevakta når folk skal fly dit for alt mulig. :!:

Greia med brusen generelt er at det er vanndrivende, men ikke så ille som kaffe eller pils. Så det å dra på fylla er iallefall ikke noe sjakktrekk. ;) Salt mat og vann er det som skal til, Grunnen til at du føler deg ræva er fordi væskebalansen i kroppen går ned når det renner ut både bak og foran, ergo må du kompansere for det.

Lenke til kommentar

Manglende apetitt kommer av at ditt fordøyelsessystem er i ulag, ikk'no mer. Brus er hypotont, det vil si at det innholder så mye sukker at det trekker væske ut i tarmen hvis ikke du tilfører annen hyperton væske samtidig (vann). At brus hjelper mot sjætta er en forbannet myte.

Lenke til kommentar

Har gjort som dere har sagt (med unntak av å holde meg unna jobb), drukket mye vann, og fått i meg salt. Da i form av salte kjeks og gull. Er fortsatt ikke bra, men antar at jeg er på bedringens vei nå. Har faktisk fått i meg to nutrilettbarer (tenkte det var et godt valg pga høy nærings/kcaltetthet, godt med proteiner og mye vitaminer), spist litt lasagne til middag i dag, og to skåler med frukt. Det er omtrent det samme som samlet matinntak fredag-mandag :)

Og nei, jeg tror heller ikke det var hverken intelligent eller lurt å dra på fylla på fredag :p

Edit:

Magan er dog fortsatt det samme, i tillegg til at jeg har fått ekstremt mye luft i meg. Føler meg om en oppblåst ball, og trives best i sittende stilling.

:)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

mor mi har også lugget flat ut noen dager, er vel noe som går fortiden?

cola, knekkebråd, saltkjeks og salt- stenger er mat som er ufalig og spise.

er vel bare noe mageshaue + fyllekule hos deg tenker jeg.

Vi mennesker er ikke helt smarte og snille med kroppen vår. men høres ut som du er i form igjen nå.

Lenke til kommentar

(gjerne med fun light smak):

Kunstig søtstoff er vel det absolutt desidert aller siste man bør ha i seg når man er kvalm. Anonym poster: 3d0c5bea09170ceccb695d6dd69df6dc

Overhode ikke, kanskje du kan kan begrunne din påstand?

Hvis du tenker på søtstoffer som Xylitol, Mannitol, Sorbitol, er de ikke kunstige, men har ingen god innvirkning på fordøyelsen da de opptrer som lakserende. Fun Light inneholder ingen av de nevnte.

Lenke til kommentar

Da takker jeg for gode råd folkens, jeg erklærer meg selv som frisk :)

Spiser normalt, har sluttet å spraylakkere dassen, og i går hadde jeg til og med to lette joggeøkter. Merket at jeg var litt slapp og sliten, men utover det var det absolutt godkjent.

Lenke til kommentar

Omgangssyke kan sitte godt i en uke og vel så det(oppkast gir seg som regel fort, men kvalmen og slapphet er det som sitter igjen), men du gjorde nok vondt verre av å dra på en fyllekule. Når man har omgangssyke så skal man slappe av, drikke vann og ellers vente på at kroppens immunsystem tar seg av det. Dumt å være på jobb da, husk på at det er andre man kan smitte og det gjør ting verre for deg selv og andre. Hvis du har en arbeidsgiver som ikke forstår dette så bør du bytte jobb snarest.

Lenke til kommentar

Ja, og dra på fylla var nok ikke noe sjakktrekk, nei.. Ang. jobb så var det mitt eget valg. Jeg har et yrke der provisjon og bonuser utgjør en større del av lønna, og jeg trengte et par jobbdager for å klare neste hakk på kvartalsbonusen. Fri fra jobb får jeg alltid om jeg trenger det, og er det grunnet sykdom får jeg selvfølgelig full lønn, inkl gjennomsnittlig provisjon for de arbeidsdagene jeg tar ut sykmelding/egenmelding på.

I tillegg hever jeg sykelønn så lite jeg kan, iom at jeg ikke liker at arbeidsgiver (det er vel de første 14 dagene man er borte fra jobb) eller fellesskapet skal lønne meg mens jeg ligger hjemme. Det bare føles feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...