SLi Skrevet 2. april 2012 Rapporter Del Skrevet 2. april 2012 (endret) - Endret 15. mai 2013 av SLi Lenke til kommentar
cfager Skrevet 2. april 2012 Rapporter Del Skrevet 2. april 2012 (endret) På det øverste, synes jeg du burde hatt fokus på blomsten til høyre, vinkelen var fin. På det andre har du fokusert bra, men du burde beskjære vekk blomsten som allerede er noe avkuttet til høre. Da vil også blomsten som er i fokus følge "The rule of third" bedre Det nederste bilde er bare å skrote. merkelig komposisjon, du fikk med for lite av blomsten, i tillegg er bildet uskarpt Endret 2. april 2012 av cfager Lenke til kommentar
SLi Skrevet 2. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Takk for godt svar. Lærte også hva " The Rule of third " er nå. Takk E: Brukte forresten full zoom 55mm for å få den ufokuserte bakgrunnen. og hadde en liten tripod til 50 kroner ( som egentlig ikke klarer å holde et DSLR ). Jeg er ganske ny til foto skjønner du E2: Dette:: http://www.fotovideo.no/Produkter/Kompaktkamera/Tilbeh%C3%B8r-video/Stativ/Bordstativ/Hama/Hama-Bordstativ-m-Kulehode-4047-Ministativ-126628-p0000146281.aspx Endret 2. april 2012 av SLi Lenke til kommentar
cfager Skrevet 2. april 2012 Rapporter Del Skrevet 2. april 2012 Takk for godt svar. Lærte også hva " The Rule of third " er nå. Takk E: Brukte forresten full zoom 55mm for å få den ufokuserte bakgrunnen. og hadde en liten tripod til 50 kroner ( som egentlig ikke klarer å holde et DSLR ). Jeg er ganske ny til foto skjønner du Alle må jo begynne et sted, velkommen til en spennende verden For å få uskarp bakgrunn, vil du kunne styre dette bedre ved å bruke en videre blenderåpning. Sett kamera til lavest mulig, så blir bakgrunnen uskarp Lær deg også hvordan du styrer hvor fokuset havner, da kommer du veldig langt, veldig fort Ellers er det bare å leke rundt, er det en lærer av. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 2. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Takk for godt svar. Lærte også hva " The Rule of third " er nå. Takk E: Brukte forresten full zoom 55mm for å få den ufokuserte bakgrunnen. og hadde en liten tripod til 50 kroner ( som egentlig ikke klarer å holde et DSLR ). Jeg er ganske ny til foto skjønner du Alle må jo begynne et sted, velkommen til en spennende verden For å få uskarp bakgrunn, vil du kunne styre dette bedre ved å bruke en videre blenderåpning. Sett kamera til lavest mulig, så blir bakgrunnen uskarp Lær deg også hvordan du styrer hvor fokuset havner, da kommer du veldig langt, veldig fort Ellers er det bare å leke rundt, er det en lærer av. Takk, takk! fact: Jeg har CA 60Gb med bilder siden jeg fikk kameraet i slutten av februar eller starten av mars(!). Syntes det å ta bilder var mye morsomere en forventet E: har litt HD video der å da. Endret 2. april 2012 av SLi Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. april 2012 Rapporter Del Skrevet 3. april 2012 Det første som slår meg når jeg ser bildene er veldig hardt lys. Makrobilder i direkte sollys er ikke pent, og vertfall ikke når man ikke bløter opp evt. harde skygger med en ekstern blits. Ta med deg en bit med papp (eller egentlig hva som helst) som du kan bruke til å skygge for solen. Et tips er å stikke små hull i pappen slik at strølys kommer inn på motivet. Da skal du se du får helt andre resultater. Men av de bildene du har lagt inn her, så synes jeg det øverste var minst anstrengende å se på. Dog er jeg enig i at det er blomsten ved siden av som skulle vert skarp i steden. Har nettopp begynt med makrofotografering selv og jeg er såpass heldig at jeg har fått en flink læremester som virkelig kan dette med makro. Allerede etter en kveld i naturen fikkjeg et helt annet syn på makrofotografering enn det jeg hadde fra før. Et av de vanligste feilene er å ta makrobilder (eller bilder i det hele tatt) i direkte sollys. Dette blir sjeldent pent. Kom deg inn i skyggene hvor det finnes strølys etc. og legg deg ned på magan og knips løs. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 4. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 Tok bildene når sola lyste strekt, ja! Siden jeg er ganske ny til foto, brukte jeg 18-55 kit objektivet, man må jo starte et sted. Så jeg hadde på 55mm når jeg tok bilde. Kalles det macrofotografering? Trodde man trengte et eget macro objektiv jeg.. Takk for tilbakemelding! e: Bildene er tatt med et 550D Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. april 2012 Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Trådstarter: Det er flere forskjellige måter å fotografere makrobilder på. Man kan bruke en kraftig telezoom linse, og zoome helt inn på motivet. Her trenger man ofte makroringer for å blåse motivet skikkelig opp, for det forflytter fokusområdet på linsen slik at man kan fokusere enda "lengre" til høyre på den. En annen måte er å bruke et vanlig objektiv med makroringer slik at man må gå fysisk nærme motivet for å få det likt blåst opp. Fordelen (eller ulempen, avhengig av hvordan man ønsker komposisjonen) er at man konserverer perspektivet mer. Når man bruker telezoom til makro komprimerer man dybden og det kan gi en bra eller dårlig effekt, igjen avhengig av hvordan man ønsker komposisjonen. Eller så kan man bruke egne makroobjektiver. Man får gjerne skarpere bilder av disse objektivene når man gå så nære motiver da de er skapt for makrobilder og har fokusegenskaper deretter. Men makroobjektiver kan man nesten få som både vidvinkelobjektiv eller teleobjektiv. Så hvis man er skikkelig makrointeressert skaffer man seg gjerne en av hver Fotoutstyr er aldri dyrt. Det koster bare masse penger Med det mener jeg at vi interesserte bruker alt vi tjener av penger på fotoutstyr og ser på det hele som en investering og hobby. Og da kan det ikke kalles dyrt. Hvis jeg hadde sett på mitt utstyr som dyrt hadde jeg ikke kjøpt det. Men det koster fremdeles mye penger Så mitt poeng til deg er at siden du liker å ta bilder så godt ville jeg gått til innkjøp av et fastobjektiv for portrettbilder og lignende og et teleobjektiv for å ta bilder av dyreliv og spesielt landskap man gjerne ikke klarer å få tatt bilder av med vanlige linser Det krever sparing og koster mye penger, men sålenge du er interessert nok så er det ikke for dyrt til at du skaffer deg det Endret 4. april 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
SLi Skrevet 4. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Fotoutstyr er aldri dyrt. Det koster bare masse penger Det krever sparing og koster mye penger, men sålenge du er interessert nok så er det ikke for dyrt til at du skaffer deg det Takk for tips! Og jo, for en 16 åring uten jobb er det ikke så lett å få penger til slikt. Endret 4. april 2012 av SLi Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. april 2012 Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Fotoutstyr er aldri dyrt. Det koster bare masse penger Det krever sparing og koster mye penger, men sålenge du er interessert nok så er det ikke for dyrt til at du skaffer deg det Takk for tips! Og jo, for en 16 åring uten jobb er det ikke så lett å få penger til slikt. Ahhh skjønner. Da heter det jo selvfølgelig at ingenting er dyrt, det går bare ikke an å fremskaffe midler for å oppdrive utstyr :D Neida bare tuller Men med ditt kamera og linse så har du kommet EKSTREMT langt på vei mtp på å kjøpe godt utstyr. Når du ser folk her som har 5D III og arsenaler av linser så er det kun fordi vi har jobbet det opp over lengre tid, og kanskje fått en bærepose med inkassovarsler fra andre selskaper med på kjøpene Så du har god tid sånn sett. Husker da jeg selv begynte, var skikkelig misunnelig på de "store gutta" siden de hadde så mye utstyr og tenkte at jeg selv aldri kommer til å få tak i så mye. Men over tid så blir det etterhvert mye utstyr uten problemer Gi bånn gass med knipsing og bli skikkelig god. Når du da får tak på skikkelig utstyr så vil du få en pangstart innen seriøs fotografering Og best av ALT: Du kan skreddersy dine egne fotokurs helt gratis ved å lese på google om fotografering Så søk på google og les så mye du kan Kjøpte selv en bok på 140 sider som kun omhandlet bruken av mitt kamera. Ikke brukermanual, men en bok. Og lærte kjempemye bare der om det tekniske rundt mitt kamera. Etter jeg leste boken på 2 dager fikk jeg med en gang til mye bedre bilder Endret 4. april 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 4. april 2012 Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 Vi har alle vert 16 år gamle og i den alderen var ikke akkurat fotoutstyr til 100.000,-+ i noe jeg vurderte for å si det sån. Økonomien (normalt sett) stabiliserer seg i løpet av livet og mest sannsynlig på et høyere nivå, og kanskje får man seg også en samboer/kone og dele utgiftene med og da ser ting helt annerledes ut I løpet av mine 35 leveår så har jeg kun fått tre purringer, og det var fordi jeg hadde flyttet og noen av regningene havnet i feil postkasse Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. april 2012 Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 Hehe, var nok mer ment som en vits enn en realitet at man får utall med inkassovarsler. Var mer bare for å illustrere hvor høyt man ofte prioriterer kamerautstyr dersom man er bitt av basillen Lenke til kommentar
SLi Skrevet 4. april 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. april 2012 Hehe, ja. Skal til USA i sommer. Da skal det bli tatt mange fine bilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå