cfager Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 (endret) Et bilde jeg tok i Danmark forrige uke. I utgangspunktet er jeg fornøyd med det, men håper på at folk som er flinkere enn meg kan fortelle meg hvordan jeg kan gjøre lignende bilder enda bedre i fremtiden f/13.0 | ISO 100 | 35mm | 1/60 Endret 2. april 2012 av cfager Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 Bildet er litt utbrent på noen områder. Bruker du ikke RAW format eller? For hvis det er tatt i RAW kan dette bildet bli MYE finere med litt redigering. Guffe opp fill light og recovery så er man inne på noe her tror jeg Lenke til kommentar
to88he Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Tøft, men med den monotone bakgrunnen så syntes panoreringen mindre enn den kunne ha gjort. Med en mer rotete bakgrunn hadde dette muligens blitt kulere. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Synes foto er godt komponert, og liker i grunnen den rolige bakgrunnen. Jeg ville kanskje ha valgt landskap format, også for å ikke kutte skyggen foran, men dette blir en smaksak. Men, dersom bevegelse skal komme fram ville jeg ha valgt en noe lengre lukkertid; 1/8 -1/30. I denne serien har jeg forsøkt meg på samme type panorering med lukkertider på ca 1/15 men med ganske mye bevegelse på syklister. Beklager dersom noen synes det er ufint at jeg leggerut link til eget bilde. Si fra så tar jeg bort (finner ikke ut av dette med spoiler).: http://www.flickr.com/photos/70952617@N07/6719757423/in/set-72157628924629867/lightbox/ Lenke til kommentar
cfager Skrevet 9. april 2012 Forfatter Del Skrevet 9. april 2012 Bildet er litt utbrent på noen områder. Bruker du ikke RAW format eller? For hvis det er tatt i RAW kan dette bildet bli MYE finere med litt redigering. Guffe opp fill light og recovery så er man inne på noe her tror jeg Jeg tar bilder i RAW ja. Regner med du sikter til den hvite veggen. Enig at den med fordel kunne hatt tydeligere konturer. Takk for tilbakemeldingen Tøft, men med den monotone bakgrunnen så syntes panoreringen mindre enn den kunne ha gjort. Med en mer rotete bakgrunn hadde dette muligens blitt kulere. Jeg kunne eventuelt også forsøkt med noe langsommere eksponering. Takk for tilbakemeldingen Synes foto er godt komponert, og liker i grunnen den rolige bakgrunnen. Jeg ville kanskje ha valgt landskap format, også for å ikke kutte skyggen foran, men dette blir en smaksak. Men, dersom bevegelse skal komme fram ville jeg ha valgt en noe lengre lukkertid; 1/8 -1/30. I denne serien har jeg forsøkt meg på samme type panorering med lukkertider på ca 1/15 men med ganske mye bevegelse på syklister. Beklager dersom noen synes det er ufint at jeg leggerut link til eget bilde. Si fra så tar jeg bort (finner ikke ut av dette med spoiler).: http://www.flickr.co...29867/lightbox/ Vet du om det er forskjell på hvordan fullformat og cropformat takler lavere lukkertid? Mulig jeg tar feil, men føler at bilder tatt med fullformat ved feks 1/30 blir mye klarere enn når jeg tar med mitt D7000 crop kamera. Selvsagt også mulig at det stort sett er flinkere folk "bak rattet" på fullformat kameraer som er den egentlige årsaken Lenke til kommentar
telealf Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Vet du om det er forskjell på hvordan fullformat og cropformat takler lavere lukkertid? Mulig jeg tar feil, men føler at bilder tatt med fullformat ved feks 1/30 blir mye klarere enn når jeg tar med mitt D7000 crop kamera. Det korte svaret er nei dersom du bruker objektiver slik at det blir samme billedvinkel på begge. Dersom du med klarere mener skarpere ved panorering så avhenger dette av at fotograf klarer å bevege kamera slik at motivet som beveger seg hele tiden er på samme sted i foto, dvs ta foto i samme hastighet som syklist. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 10. april 2012 Del Skrevet 10. april 2012 Putter du på feks. en 50mm på begge kameraene og lysforhold etc. er de samme så vil så vil det være lettere for deg å unngå bevegelsesuskarphet med et fullframe kamera da 50mm på et fullframe faktisk er 50mm. På crop så tilsvarer brennvidden 80mm og da kreves det i følge den uskrevne regel en kortere lukkertid for å unngå bevegelsesuskarphet. Lenke til kommentar
cfager Skrevet 11. april 2012 Forfatter Del Skrevet 11. april 2012 Putter du på feks. en 50mm på begge kameraene og lysforhold etc. er de samme så vil så vil det være lettere for deg å unngå bevegelsesuskarphet med et fullframe kamera da 50mm på et fullframe faktisk er 50mm. På crop så tilsvarer brennvidden 80mm og da kreves det i følge den uskrevne regel en kortere lukkertid for å unngå bevegelsesuskarphet. Aha, da skjønner jeg det bedre I tillegg er det nok som telealf sier, at det også har med ferdighet å gjøre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå