Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe brukt Kia med "nybilgaranti"

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har kunnskap om Kia? Vi har prøvekjørt denne:

http://www.finn.no/f...nnkode=34030309

Det var en fin-fin bil å kjøre. Noen med erfaring som kan hjelpe en stakkar som ikke har så god greie på bil? Jeg vil være glad for alle typer hjelp her! :)

Er garantien faktisk av betydning?

Har Kia grei kvalitet?

Det var en meget svak "kvining" fra motoren, som en ambulanse langt langt vekke. Problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien er selvsagt av betydning. Så du etter om service var holdt hos merkeverksted? I så fall vil det være et meget trygt bilkjøp. Mange vil nok rynke på nesa bare de hører navnet Kia, og vil automatisk trekke konklusjonen at det er dårlig kvalitet selv om de ikke har grunnlag for påstanden.

Med Kia vil du kunne oppleve en gjennomgående god kvalitet, kanskje litt billig materialvalg i interiøret (hardplast), god driftsikkerhet, meget god garanti, serviceinnstilte verksteder som ikke koster skjorta, rimelige reservedeler.

Jeg er selv litt på utikk etter ny bil, og har lyst på BMW 5-serie. Fant for en stund siden en bil jeg kunne tenke meg. 6 år gammel og ikke rullet altfor langt (ca 110 000 kilometer). Etter prøvekjøring satt jeg igjen med en dårlig følelse. Tikking i motor, knirk i hjuloppheng, klakking i forhjulstilling. Tok dette opp med selgeren, og han innrømmet da at han hadde hørt noe av det samme og at han hadde hatt bilen hos et verksted for undersøkelse. De hadde visstnok sagt at dette ikke var noe å bekymre seg over. Som et oppfølgingsspørsmål spurte jeg ham hva de hadde antatt det kostet. Han ville ikke svare, men da jeg sa takk og farvel umiddelbart, åpnet han seg mer. Han hadde fått prisantydning på 25 000 kroner. "Fiks bilen og ta kontakt så kanskje jeg kommer tilbake" sa jeg.

En annen bil jeg har sett på hadde nylig blitt fikset. Ca 130 000 km hadde bilen gått, og eier hadde nylig hatt service på bilen. Regningen for service: 60 000 kroner...

Konklusjon: ikke være redd for å kjøpe en nyere Kia :)

Lenke til kommentar

har selv eid en kia sephia 98 mod, eide den i 1 år i 2009 mener jeg.. min erfaring er følgende:

ikke noe rust.

ingen tekniske problemer.

forferdelig kjørekomfor.

lytt i kupe.

høy driftssikkerhet, enkelhet.

dyre reservedeler.

dau motor.

brukte mye bensin ved litt "aktiv" kjøring. Her måtte man kjøre veldig passivt for å ha et greit forbruk. (1.5 liters 87hp mazda 323 motor.)

Pga. dyre deler droppa jeg i å fikse den opp etter påkjørsel. Så jeg kjørte bilen til skrotern. Først prøvde jeg og to kompiser å ødelegge bilen før jeg leverte den inn. alt fungerte etter endt kveld, clutchen var så og si ikke tilstedet. god byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Det du også må være klar over er at Kia før 1/1-2010 hadde 5 års garanti på hele bilen, og så +2 år med drivlinjegaranti.

Altså kun motor og girkasse etter bilen har passert 5 år.

Kjører forøvrig en 2010 cee'd, og er veldig fornøyd med den.

Jeg kjører stort sett motorsykkel i sommerhalvåret så den har ikke kjørt mer enn 23.000 km siden februar 2010, men har rukket å ha to servicer, siden det skal gjøres en gang i året.

Prisene er etter min forståelse helt ok, ikke svært lave, men ikke høyere enn normalt i Oslo-området heller.

Har ikke hatt noe tull, bortsett fra en oppdatering av motorstyreenheten som var en såkalt "service action".

Om du har planer om å ha bilen lenge så ville jeg nok vurdert å kjøpt en modell registrert etter 1/1-2010, men den bilen du har linket til har jo nybilgaranti til 2014.

Ville også forsikret meg om at den er priset riktig, for det ligger noen cee'd på Finn for tiden, og jeg ville nok vurdert andre enn den bilen du har funnet.

Om du velger å kjøpe den bilen så ville jeg nok klaget på den hylinga før du overtar bilen, og få Sandven til å fikse det for deg, det kan være turboen og om servicer ikke er fulgt så vil du kunne få et problem.

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319

Endret av Hachon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...