Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurder lett lappen deretter mellom tung

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en gutt på 16 år, jeg har moped lappen og moped. Men jeg har begynt å bli drit lei av moped nå. Så har vurdert lett lappen (A1). Er fast bestemt på at jeg skal ha mellom tung når jeg blir 18 og deretter tung når jeg er 20. Jeg lurer derfor på om det er noen fordeler med å ta lett lappen nå? For har hørt at du slipper unna en god del på mellom tung, hvis du har hatt lett lappen i 2 år (A1).

Håper noen har svar på dette. - Ken

Endret av firemann95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ganske lite du slipper unna med lettlappen fra før, eneste er nok at du har litt kjøreerfaring, både kjøreteknisk og trafikkmessig, som gjør at du trenger færre kjøretimer.

Priser for det obligatoriske i A1 inkl gebyrer og avgifter til vegvesenet (eks trafikalt grunnkurs som du ikke trenger når du har M), hentet fra kjøreskolen der jeg selv tar A-lappen:

MC- kurs + 2 stk veil.timer + sikkerhetskurs veg + leie av mc til oppkjøring + teoriprøve + gebyr førerprøve + utstedelse av førerkort =

1050 + 2*740 + 4100 + 2000 + 500 + 910 + 265 = 10305

Dette er da kun det obligatoriske, så kommer x antall kjøretimer à 740 kr i tillegg. Her bruker du så mange du trenger. Husk, det er en karantenetid mellom hver gang du kan kjøre opp om du ikke står på første forsøk, og oppkjøring er ikke billig det heller.

Om du allerede har A1 er det kun MC-kurs du slipper unna. Sikkerhetskurset på veg er dyrere (og lenger), og du trenger i tillegg sikkerhetskurs på bane (pluss baneleie) for å nevne noe. Obligatoriske utgifter for A med A1 fra før:

2 stk veil.timer + sikkerhetskurs veg + sikkerhetskurs bane + baneleie + leie av mc til oppkjøring + teoriprøve + gebyr førerprøve + utstedelse av førerkort =

2*740 + 5950 + 4950 + 650 + 2000 + 500 + 910 + 265 = 16705

Og dette er igjen kun inkl det obligatoriske. Det vil altså koste deg 16705 kr å ta A-lappen hos "min" kjøreskole dersom du allerede har A1-lappen og ikke trenger noen ekstra kjøretimer. Om du ikke har A1 fra før vil du trenge MC-kurs (1050 kr) og trolig noen ekstra kjøretimer (à 740) i tillegg.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...