cod4 Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Hei, jeg har holdt på med en oppgave veldig lenge nå og trenger hjelp :S Jeg er egentlig ute etter teorien om hvorfor det skjer. Oppgaven lyder slik Figuren nedenfor viser en slags transformatorkopling. Oppå spolen ligger en metallring, feks en kopperring a) Forklar hvorfor metallringen hopper rett opp når vi slutter strømmen Vi starter om igjen, men holder ringen på plass b)Må vi holde ringen hele tida, eller blir den liggende på plass av seg selv etter en liten stund? c) Vi antar at den blir liggende plass. Hva skjer når vi bryter strømmen. Det jeg lurer på er egentlig hvorfor metallringen hopper opp? Hvordan kan vi vite at den hopper opp? Er det en måte å regne hvor fort metallringen vil hoppe opp osv. Jeg er mest ute etter teorien om hvorfor dette skjer. Det holder egentlig om dere svarer oppgave a) Endret 1. april 2012 av cod4 Lenke til kommentar
V_B Skrevet 2. april 2012 Del Skrevet 2. april 2012 Heisann! Jeg vil tro at fenomenet som oppstår er såkalte "Eddy currents". Dette er noe som oppstår når man lager endring i magnetfeltet til en leder (som i dette tilfellet er en spole). Disse strømmene vil dermed indusere ett magnetfelt, som får ringen til å "hoppe". Merk at det kun er ved alternerende spenning (vekselspenning) at man vil få et vekslende magnetfelt. Spolen derfor kun gi "hopp" ved brudd og slutting av krets, hvis du har en likespenningskilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå