Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har overspist!

Anbefalte innlegg

Jeg har slanket meg i ca et halvt år, og har meget sjeldent spist godteri, kun sunn mat og fullkornsprodukter. Har klart å gå ned 12 kg ved hjelp av sunt kosthold samt ca en times gåing hver dag, i tillegg til en relativt aktiv jobb. Men i går og i dag sprakk det totalt; i går hev jeg i meg 4-5 hveteboller, og masse smågodt samt et halvt brød (grovbrød med spelt). I dag spiste jeg ca 3 hveteboller, litt mindre brød enn i går samt et par sjokoladebiter. Har ellers spist normalt i går og i dag, frokostblanding og fiskekaker til middag. Pga denne godterispisingen sitter jeg nå som i går og er superkvalm samt veldig oppblåst (her snakker vi gravid i siste mnd!). I tillegg har jeg veldig ekkel mage med tarmgass som lukter egg. Kan denne overspisingen gjøre utslag på vekten, og ødelegge vektnedgangen? Måtte bare veie meg i går kveld, og da var jeg hele to kg mer enn normalt. Veide meg i kveld også, var da en kg mer, altså 3 kg tilsammen. Normalt sett veier jeg 60, i kveld viste vekten 63. Er dette kun maten som ligger i magen, eller har jeg faktisk lagt på meg pga spisingen? Som sagt har dette ikke skjedd før, men denne helgen skeiet jeg totalt ut. Blir glad for svar, håper de er positive :)Anonym poster: f1b59f330477e8101db853c7eeb92622

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ofte "anbefalt" å ha en dag i uka hvor kan skeie ut litt, for å holde motivasjonen oppe. En dag eller to med fråtsing skal ikke ha mye si, det er det totale kaloriinntaket over tid som teller. Det at vekta plutselig har hoppet opp et par kilo, kan like godt skylles mye væske i kroppen feks. Hopp tilbake til gamle vaner så fort du kan, så betyr ikke denne hendelsen noe som helst. Litt snop/digg en gang i uka har lite å si, alt handler om mengder og det å begrense seg.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri skjønt greia med å ha en "skeie-ut-dag". Hvis man har en dag i uka hvor man skeier ut og spiser 7 hveteboller, er ikke det noe bedre enn å spise én hvetebolle hver dag i uka. Det virker som mange tror at det er greit å ha en skeie-ut-dag hvor man kan spise så mye usunt man vil, men etter min mening er det ødelegger dette en diett totalt.

Lenke til kommentar

Jeg har slanket meg i ca et halvt år, og har meget sjeldent spist godteri, kun sunn mat og fullkornsprodukter. Har klart å gå ned 12 kg ved hjelp av sunt kosthold samt ca en times gåing hver dag, i tillegg til en relativt aktiv jobb. Men i går og i dag sprakk det totalt; i går hev jeg i meg 4-5 hveteboller, og masse smågodt samt et halvt brød (grovbrød med spelt). I dag spiste jeg ca 3 hveteboller, litt mindre brød enn i går samt et par sjokoladebiter. Har ellers spist normalt i går og i dag, frokostblanding og fiskekaker til middag. Pga denne godterispisingen sitter jeg nå som i går og er superkvalm samt veldig oppblåst (her snakker vi gravid i siste mnd!). I tillegg har jeg veldig ekkel mage med tarmgass som lukter egg. Kan denne overspisingen gjøre utslag på vekten, og ødelegge vektnedgangen? Måtte bare veie meg i går kveld, og da var jeg hele to kg mer enn normalt. Veide meg i kveld også, var da en kg mer, altså 3 kg tilsammen. Normalt sett veier jeg 60, i kveld viste vekten 63. Er dette kun maten som ligger i magen, eller har jeg faktisk lagt på meg pga spisingen? Som sagt har dette ikke skjedd før, men denne helgen skeiet jeg totalt ut. Blir glad for svar, håper de er positive :)Anonym poster: f1b59f330477e8101db853c7eeb92622

Jeg tar ofte av meg 2-3kg bare ved et dobesøk, med mindre du er 10 år gammel og veier 40kg, vil jeg ikke si "sprekken" din var så veldig stor, når jeg detter av min slankediett, er det 4 ekstra store BigMav-menyer meg milshake og et par kilo godteri som går ned i løpet av et par timer så jeg ser ikke problemet. Men å spise mye "søppel" en gang i blant er ikke skadelig, det skal vist hjelpe å ha en skeie-ut-dag i uka for det holde forbrenninga oppe, for spiser man lite går kroppens forbrenning ned med den. (derfor det å sulte seg tynn ikke fungerer).

-frank

Lenke til kommentar

Det blir vel nevnt ofte at enkelte matvarer inneholder (og holder på) mye vann som gjør at vekten viser et tall som er høyere enn det reelle. Har hørt om flere som har opplevd dette, da som følge av at de har tatt en "skeie ut dag" hvor ikke-vanlige matvarer blir en del av inntaket. Det kalles visstnok vannretensjon, og er vanlig blant kvinner og som handler om at vann lagres i cellene

http://fitnessbloggen.no/derfor-gar-du-ikke-ned-i-vekt-pa-kaloriunderskudd/.

Slike skeie-ut dager er en god ide, såfremt man ikke spiser for mye. Det er fort gjort å spise på seg det en har trent bort i løpet av jobbuken. Helger er farlige!

Merk at jeg ikke er noen ekspert på dette området..

Lenke til kommentar

Du har lite sannsynlig lagt på deg tre kilo. Faktisk består kroppen din av særdeles lite fett og muskler. Mesteparten er vann og skjelletmasse. Når man sier en fettprosent på 25 %, betyr det ikke at resterende 75 % er muskler. I så fall ville vi vært geleklumper!

For eksempel er det ikke uvanlig for konkurranseutøvere innen fitness o.l. å legge på seg et horvelig mange kilo (f.eks. 20 % av kroppsvekt) noen uker etter å ha slanket vekk... Dvs, slanket vekk massevis av vann. Det er heller ikke uvanlig at kroppen forsøker vannretensjon når man går ned, slik at vekten står stille. Det ble vel først bevist i eksperimenter under VK2, iht. at man ønsket veltrente soldater.

Jeg vil ikke anbefale deg en skeie-ut-dag, jeg vil heller anbefale deg å være et menneske med god samvittighet. Nå er fakta slik at du har valgt å spise noen hveteboller, litt sjokolade og så videre. Det er ingen krise! Det hender ofte at både jeg og samboeren spiser mer enn vi skal og det uten at vi blir tjukke. Det handler om helheten. Den virker det som du har kontroll på. Din største fiende er å overdrive feilen av å smelle på "usunne" kalorier. Tillat deg selv å gjøre feil! :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig aldri skjønt greia med å ha en "skeie-ut-dag". Hvis man har en dag i uka hvor man skeier ut og spiser 7 hveteboller, er ikke det noe bedre enn å spise én hvetebolle hver dag i uka. Det virker som mange tror at det er greit å ha en skeie-ut-dag hvor man kan spise så mye usunt man vil, men etter min mening er det ødelegger dette en diett totalt.

Dette blir selvfølgelig veldig individuelt, noen vil trenge det for å holde motivasjonen oppe andre ikke. Det er vel heller ikke snakk om å spise så mye usunt man vil, men som jeg skrev, alt handler om å begrense seg. Hvis man spiser en bolle hver dag, i stedet for 7 på søndag, vil man kanskje slite med å begrense seg. Det blir litt som å ta en bit sjokolade. Da blir fort fristende med mer, og dersom det blir "litt ekstra" hver dag, blir det plutselig en betydlig økning totalt sett. Derfor kan det være bedre å samle det på en dag. Men som sagt, noen trenger kanskje ikke en "skeie-ut-dag" i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...