Shruggie Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Jeg er selvsagt enslig selv, hvis ikke hadde jeg antagelig ikke skrevet dette, men det slår meg altså at det er UTROLIG vanskelig for enslige i Norge å få råd til å kjøpe bolig. Når man i tillegg er langtidssykemeldt som jeg har vært kan jeg jo bare glemme å få meg bolig før i hvert fall sent i 30-årene. Hvorfor får ikke enslige over X år noen skattefordeler? Samfunnet er jo konfigurert slik at du må være to for å få romslig økonomi! 2 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Fordi det fører til at mange vil jukse på skatten, er nok av "enslige" mødre som popper ut unger helt tilfeldigvis, og får ekstra støtte selv om barnefaren angivelig har en annen adresse. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Mulig juks er ikke et argument mot dette, det er et argument for kontroll av ligningen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 Skattesystemet er på trynet slik. Kirken sin feil. Lønner seg også å gifte seg kontra å være samboere. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Men statskirken forsvinner jo i 2014, så det er for dumt hvis staten skal ha oss alle til å gifte oss bare for å få lov til å beholde nok penger til å klare oss! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Skattesystemet er på trynet slik. Kirken sin feil. Lønner seg også å gifte seg kontra å være samboere. Nei faktisk ikke. Det er materialistisk, ikke religiøst. Jeg vil bare si litt om det generelt, ikke direkte til deg eller noen andre. Hvorfor skal enslige ha skattelette? Ja det finnes en forening som har kjempet for dette lenge. Men det blir å motvirke virkeligheten. For hvis du bor alene må du ha 100% egen oppvaskmaskin, vaskemaskin, tørketrommel, dusj, kjøkken, kjøleskap, fryser og tv. Hvis du bor sammen med noen så får du plutselig 50% oppvaskmaskin, vaskemaskin osv. Skal man få skattelette fordi man ikke vil dele? Skal egoisme belønnes? Det eneste du får bedre pris på som enslig er seng. Du kan ha en vanlig seng og det er billigere enn dobbeltseng. Eller så kan to som bor sammen kjøpe hver sin seng, altså 100% egen seng, samme utgift som enslig. Kan hende at en dobbeltseng koster litt mindre enn to enkeltsenger av samme modell, og da blir det likevel billigere å bo sammen. Det lønner seg å bo sammen med noen og dele kostnadene. Hvis ikke du vil bo sammen med andre, skal da samfunnet tvinges til å betale for at du som enstøing skal få alt av livets nødvendige utgifter til halv pris? Endret 9. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 men igjen når du er 2 gifte personer så blir det jo 2x inntekt så jeg vil vri det om å spørre hvorfor skal gifte ha skattelette og enslige ikke? Vi er ikke i hva 60-70 tallet når kvinnfolkene var hjemme mens mannen arbeidet selv om det sikkert er noen som gjør det slik i dag enda. 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Fordi man deler! Paret kjøper 50% kjøleskap hver. Enstøingen kjøper 100% kjøleskap selv. Hvorfor skal man få skattelette når man ikke vil dele med andre? Hvorfor skal samfunnet dele med deg når du selv ikke deler? Det er forskjell på å eie en halv tv, en halv mikrobølgeovn, en halv playstation og en hel. Fordelen med å bo alene er at man eier alt 100% selv. Så kan man også bestemme alt selv i hjemmet. Det koster ekstra! Endret 9. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Fordi man deler! Paret kjøper 50% kjøleskap hver. Enstøingen kjøper 100% kjøleskap selv. Hvorfor skal man få skattelette når man ikke vil dele med andre? Hvorfor skal samfunnet dele med deg når du selv ikke deler? Det er forskjell på å eie en halv tv, en halv mikrobølgeovn, en halv playstation og en hel. Fordelen med å bo alene er at man eier alt 100% selv. Så kan man også bestemme alt selv i hjemmet. Det koster ekstra! Hva med oss som ikke har funnet en å dele med da? Lenke til kommentar
Xprez Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Fordi man deler! Paret kjøper 50% kjøleskap hver. Enstøingen kjøper 100% kjøleskap selv. Hvorfor skal man få skattelette når man ikke vil dele med andre? Hvorfor skal samfunnet dele med deg når du selv ikke deler? Det er forskjell på å ha en halv tv, en halv mikrobølgeovn, en halv playstation. Fordelen med å bo alene er at man eier alt 100% selv. Så kan man også bestemme alt selv i hjemmet. Det koster ekstra! Men det gir jo ikke mening i disse dager når begge arbeider, så de har dobbel inntekt og får skattelette siden de er gift, så de spleiser da på kjøleskap osv og sitter da med en ekstra 50% igjen hver da som de kan gjøre hva de vil med. Mens den enslige må kjøpe kjøleskapet og det andre selv og sparer ingenting ved det, så igjen hvor er logikken i at det skal være de gifte og ikke den enslige som får skattelette? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Mens den enslige må kjøpe kjøleskapet og det andre selv og sparer ingenting ved det, så igjen hvor er logikken i at det skal være de gifte og ikke den enslige som får skattelette? Det er et godt poeng, men den saken engasjerer meg ikke så mye, jeg kjenner ikke særlig til detaljene. Kan godt droppe skattelette for de som er gift, men jeg er imot skattelette fordi man ikke kan dele og må kjøpe alt selv. Hva med oss som ikke har funnet en å dele med da? To ting: 1)dere får bestemme alt selv 2)dere må kjøpe alt 100% selv Hvis ikke du deler så må du også betale prisen! Vil du kjøre taxi alene hjem fra byen så må du betale for det selv. Om du bor alene på toppen av et fjell og ingen andre skal den veien så er det prisen du må betale. Det er billigere å betale for taxi dersom man kjører full bil og bor i samme nabolag som resten av gjengen. Slik er virkeligheten. Hva er det de som ikke har råd gjør? De bor i kollektiv! Studenter er kjent for å ha dårlig økonomi, derfor bor de også 4-5-6 stykker sammen. Deler på leie, deler på strøm, deler på kjøleskap, kjøkken, bad og hvitevarer. Så får du også risikoen med at andre ikke vasker etter seg, at det er grisete i mikrobølgeovnen eller at noen glemmer å ta ut gammel og dårlig mat fra kjøleskapet. Også kan du ikke alltid velge kanal på tv'en. Endret 9. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 I gamle dager hadde de fleste familier og husstander én forsørger. Nå som vi har blitt mer likestilte er det vanlig med to inntekter, noe markedet har tilpasset seg. Dette har gått hardt utover de enslige. Skattelettet for gifte er utdatert, men bør ikke erstattes med et for enslige, det ville vært umulig å kontrollere. Men en svekkelse i kjøpekraften til dobbelinntekt-husholdningene ville også kommet enslige til gode, siden markedet som sagt følger etter. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Jeg synes det er helt absurd at de som ikke bor sammen med andre skal få kjøpe varer til en billigere pris... det vil tilsvare at taxi hjem fra byen koster 100kr hvis du er alene eller 150kr hvis det er to pasasjerer eller 200 kr hvis det er tre pasasjerer osv. Prisen på taxi bestemmes av bensin, lønn for sjoføren og driftskostnader for bil samt det organisatoriske. Prisen bestemmes ikke av hvor mange pasasjerer det er! Endret 9. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 To ting: 1)dere får bestemme alt selv 2)dere må kjøpe alt 100% selv 1) Ikke alt, mye blir nok avgjort av prisen på varen samt om jeg kan ta meg råd til dette eller ikke. Men hva hadde dette med saken å gjøre? 2) Nettopp, og derfor kunne det gjort dagen til de enslige litt lettere ved at vi som er enslige faktisk hadde fått et lite skattelette. Hvis ikke du deler så må du også betale prisen! Vil du kjøre taxi alene hjem fra byen så må du betale for det selv. Om du bor alene på toppen av et fjell og ingen andre skal den veien så er det prisen du må betale. Det er billigere å betale for taxi dersom man kjører full bil og bor i samme nabolag som resten av gjengen. Det er ikke snakk om å bo i samme nabolag som vennegjengen og taxiregninger. Det er snakk om skattelette for de som lever alene med halvparten så god økonomi og doble utgiften. Jeg synes det er helt absurd at de som ikke bor sammen med andre skal få kjøpe varer til en billigere pris... det vil tilsvare at taxi hjem fra byen koster 100kr hvis du er alene eller 150kr hvis det er to pasasjerer eller 200 kr hvis det er tre pasasjerer osv. Prisen på taxi bestemmes av bensin, lønn for sjoføren og driftskostnader for bil samt det organisatoriske. Prisen bestemmes ikke av hvor mange pasasjerer det er! Det er ikke snakk om prisen på taxi, eller noe annet. Det er snakk om skattelette. Dette betyr at de enslige vil betale litt mindre på skatt som igjen vil gjøre dagen litt lettere for de. Du har uansett tydligvis ikke satt deg inn i temaet i det heletatt mtp de absurde og latterlige sammenligningene og argumentene din. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Gift deg for pengenes skyld: http://www.singelnett.no/?ItemID=181 Det er jo egentlig ikke så rart. Giftemål har alltid hatt mer med økonomi enn kjærlighet å gjøre, det er bare nyere tids romantisering som lurer oss til å tro noe annet. Endret 9. april 2012 av Isbilen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Du har uansett tydligvis ikke satt deg inn i temaet i det heletatt mtp de absurde og latterlige sammenligningene og argumentene din. Jeg har absolutt satt meg inn i det. På grunn av materialisme er det dyrt for enslige. De må kjøpe alt selv. Men slik er virkeligheten. Det følger også med stor frihet. Dersom det blir skattelette for enslige så vil jo alle som bor sammen vips bli "enslige". Ja vi snakker om skattelette, men i bunn og grunn betyr det at en som ikke vil dele på utgiftene skal få av fellesskapet. Hvis ikke du vil dele med andre så skal andre dele med deg, slik at du får det du trenger. Å spleise på tv er ikke like bra som å ha egen tv! Å kjøpe egen tv med skattelette, da får du både velge kanal selv og betale mindre pris. Det er en grunn til at det å dele er billigere. Det er ikke like bra! Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 (endret) Hadde jeg vist om en dame jeg ville trivs med og kunne levd med så hadde jeg ikke vært singel i dag. Men problemet mitt, og garrantert mange andre single sitt, er jo det at jeg kjenner ikke den dama enda. Med andre ord så mener du indirekte det at for at jeg skal kunne ha litt mer økonomisk frihet og kunne faktisk flytte ut av den ekle kjelleren jeg bor i nå, eie et eget hus i nær framtid så må jeg bare finne meg ei jeg ikke trivs å være sammen med? Og nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, eller i området du bor i. Men her lokalt så synes det klart å tydelig at de som har samboer/er gift fint har to tv'er, to toaletter og mer eller mindre to av alt som det trengs to av. Jeg sitter her som enslig og har ikke råd til å kjøpe et hus engang. Hvorfor skal ikke jeg da få igjen litt av det jeg betaler selv til felleskapet så jeg kan ha et litt bedre liv? Endret 9. april 2012 av Hansien Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. april 2012 Del Skrevet 9. april 2012 Hadde jeg vist om en dame jeg ville trivs med og kunne levd med så hadde jeg ikke vært singel i dag. Men problemet mitt, og garrantert mange andre single sitt, er jo det at jeg kjenner ikke den dama enda. Med andre ord så mener du indirekte det at for at jeg skal kunne ha litt mer økonomisk frihet og kunne faktisk flytte ut av den ekle kjelleren jeg bor i nå, eie et eget hus i nær framtid så må jeg bare finne meg ei jeg ikke trivs å være sammen med? Og nå vet jeg ikke hvordan det er hos deg, eller i området du bor i. Men her lokalt så synes det klart å tydelig at de som har samboer/er gift fint har to tv'er, to toaletter og mer eller mindre to av alt som det trengs to av. For det er nok av par som hverken får lån, hus eller leilighet. Det har de ikke råd til. Så å få igjen på skatten, det blir du ikke alene om. Jeg sitter her som enslig og har ikke råd til å kjøpe et hus engang. Hvorfor skal ikke jeg da få igjen litt av det jeg betaler selv til felleskapet så jeg kan ha et litt bedre liv? Værsågod, du skal få skattelette og eget hus du. Men da skal jeg ha skattelette også, og partneren min skal ha skattelette og vi skal få hvert vårt hus også. For dersom jeg kan velge fritt så vil jeg helst ha eget kjøleskap, eget bad og egen vaskemaskin. Fint for de som er to og har hver sin tv. Jeg har bodd sammen med to andre og vi hadde en tv på deling, og det var attpåtil uten tv-kanaler! Noe hus, leilighet eller lån får man ikke bare fordi man bor sammen med andre heller. Om du reagerer på par som har to av alt så kan det jo ha noe med å gjøre at de har unger da, eller de planlegger det. Om man er et par og skal ha 2-3 unger så er det ikke så greit å ha et toalett med bad på deling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå