Gå til innhold

Hvorfor er skatteoppgjøret så ulikt?

cbwoll

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig dette temaet har vært oppe til diskusjon tidligere - men jeg fant dessverre ikke svaret når jeg søkte rundt.

Jeg og min samboer kjøpte leilighet sammen i 2009. Deler lånet 50/50. Er første gang vi begge er på boligmarkedet.

Når skatteoppgjøret for 2010 kom så endte hun med å få igjen rundt 25k mens jeg fikk igjen 4k ca.

Synes det hele virket merkelig men trodde at det ville bli "rettet opp" for neste ligning (2011) noe det ikke gjorde.

Samme gjentok seg for ligningen vi fikk nå (2011)

Hun fikk igjen rundt det samme som sist og jeg fikk igjen rundt 8k.

Så vi sjekket selvangivelsene og vi har fortstått det sånn at det er hun som står som eier mens jeg for "formuen"(?)

Hvordan gjør vi det nå? Kan jeg få "tilbakebetalt" noe på skatten når vi begge to står som 50/50 på lånet,eller er det lost case? Eller har jeg hatt "krav på" noe av det min samboer fikk igjen på skatten disse to årene?

Vi vil selvfølgelig fortsette som gode samboere - men jeg synes denne fordelingen på skatten var ganske skjeiv.

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange grunner til at den ene av dere får restskatt mens den andre får penger tilbake på skatten.

For å sikre at skatten blir riktig i forhold felles eie av bolig, og felles ansvar for lån og renter er det viktig at dere kontrollerer og ev. retter på begges selvangivelse.

Kontroller og eventuell rett:

1. At halvparten av boliglånet står på begge selvangivelsene.
  2. At halvparten av boliglån renten står på begge selvangivelsene.
  3. At halvparten av ligningsverdien til bolig står på begge selvangivelsene.
  4. At halvparten av borettslagets eller sameiets fellesgjeld og renter på fellesgjeld (og eventuell felles formue og fellesformue renter) står på begge selvangivelsene.

Hvis dere begge er registrert som eiere av boligen er sannsynligvis punkt 3 og 4 riktig i tilsendt selvangivelse.

Punkt 1 og 2 må dere normalt selv rette hvert år hvis dere har et felles lån der en av dere er (hoved)låntaker og den andre er med-lånetaker. Har dere har to helt separate lån er det riktig i tilsendt selvangivelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke det at alle rentene på lånet er betalt av henne eller fra en konto som står i hennes navn?

Det er disse rentene som "gir" penger tilbae på skatten. Dersom dere betaler likt her og ikke har fullstendig felles økonomi ville jeg syntes det var fair om dere omfordelte slik at dere får samme fradraget.

Dersom dere ikke omfordelte i fjor har du sponset hennes fradrag. Igjen, om dere ikke har felles økonomi, synes jeg hun burde sette over din del av fradraget.

Lenke til kommentar

Du kan ikke forvente at ligningskontoret fikser noe som helst. Det er ditt ansvar å sørge for at det stemmer eller blir endret slik at det stemmer. Det samme gjelder tabellkort/skattetrekk.

Det er mange som tror at ligningskontoret fikser opp i slike ting men det er hver enkelt persons ansvar å sørge for at man har riktig skattetrekk og fradrag.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at skattemyndighet (ved ligning) skal komme til et resultat som er mest gunstig for skatteyter(e)

Fordeling av fradrag og/eller formue skal gjenspeile disse forhold. Bare pass på at alt info er riktig.

(dog finns det noen unntak, bl.a har skattemyndigheter plikt til å orientere deg om endret ligning)

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...