Gå til innhold

50mm f1.8 sitter fast på mitt Canon 1000D. Tips ?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg byttet nettopp fra et Tamron 17-50mm f2.8 til mitt Canon 50mm f1.8. Da jeg satte på det sistnevnte slet jeg litt med å få gjengene på plass, men det fungerte til slutt. Nå skal jeg forsøke å bytte tilbake til tamronobjektivet, men 50mm'ern sitter fast!

Jeg får vridd det i underkant av halvveis av så langt det må vris før det sier et lite klikk, så stopp. Har forsøkt å brukt ganske mye kraft for å få det av uten at det har skjedd noe.

Noen som har opplevd noe lignende, eller som har noen tips?

Takker for alle tips og svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du kan ha klart å bøye et eller annet enten når du tok av Tamron 17-50 eller når du satt på Canon 50mm. Ikke bruk mer makt da det kan forverre problemet.

Du sier ikke hvor du bor, men bor du i nærheten av en fotobutikk så kan du spørre om de kan ta en titt. Bor du i Oslo området så kan du kontakte Serviceproffen på Holmlia.

Lenke til kommentar

Står den røde prikken på objektivet litt til venstre for tilsvarende rød prikk på kameraet ?

Tror nok du burde levere det inn, sålenge du må bruke makt kan du ødelegge mer en det smaker.

Kan hende du kan få dette på en form for reklamasjon, bare ikke nevn at du brukte makt for å få objektivet på plass :)

Edit: sett bakenfra.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg brukte ikke makt da jeg satte på 50mm, det var bare at jeg måtte "vikle" i tre sekunder mer enn ekstra. Jeg bor ved en japan photo, og kjøpte kameraet der, så jeg kan høre med de.

Den røde prikken kommer til like under der hvor "blitzflaten" starter (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det).

Fryktelig rart hvordan jeg har fått til dette :hm:

Lenke til kommentar

Det er et rødt merke på kameraet som er rett under blitsen og et tilsvarende på objektivet, de to merkene skal stå overrett når man monterer på et objektiv, etter at man har montert på objektivet skal merket på objektivet stå en kvart omdreining til venstre "sett bakenfra".

MF/AF-bryteren skal være sentret på venstre side "sett bakenfra".

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Oppdatering: I dag fikk jeg kameraet mitt tilbake fra service!

Jeg var litt spent på hvordan det ble mtp reklamasjon siden både objektivet som satt fast og kameraet var utenfor garantitiden, og det at jeg sendte det inn som privatpersom. Dette viste seg å ikke være noe stress :)

Det som var feil var at bakplaten på objektivet hadde løsnet, og gjorde at det ble umulig å ta av. Serviceproffen skiftet bakdekselet og sendte det til med med UPS, snakk om service :D

note: Jeg sendte ikke inn kameraet før 26. juni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...