You confound me brother Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Er mellomtung mc et vanskelig kjoeretoey aa haandtere, for en 18 aar gammel gutt (?): 65 kg, tynn kroppsbygning (jeg er ikke et skjellet, kun litt spinkel). Det foerste som slo meg var lappen for lett-mc, men jeg endte opp med mellomtung-mc som det endelige valg, da jeg innsaa at det er litt bakvendt aa velge lett-mc overfor mellomtung-mc... Ethvert svar settes STOR pris paa. Endret 1. april 2012 av You confound me brother Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 1. april 2012 Del Skrevet 1. april 2012 (endret) Spørs på sykkelen. Vekt, setehøyde, hvor lang, og hvor bred den er. Også kommer det an på dine kjøreegenskaper fra før av. Hestekrefter, dreving, er også ting som avgjør. Du vil nok merke stor forskjell på en scooter med automat, og en sykkel med gir. Har du kjørt sykkel før, så vil det nok ikke være en så vanskelig jobb, men du må tenke på at en mellomtung sykkel har mye kraft. Type modell har du sett deg ut? Endret 1. april 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
You confound me brother Skrevet 1. april 2012 Forfatter Del Skrevet 1. april 2012 Har verken kjoert scooter, moped, lett-mc, mellomtung-mc eller tung-mc foer. Jeg er belt ny pad hvert felt. Jeg har oppriktig talt ikke tenkt saa mye over hvilken modell jeg skal gaa for, men noe innenfor merket "Kawasaki"... er dette en mellomtung-mc(?): http://www.kawasaki.no/Z1000BlackEdition Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. april 2012 Del Skrevet 4. april 2012 (endret) Sitat En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg. 25 kW tilsvarer ca 34 hestekrefter. Altså kan du frem til du fyller 21 eller har hatt A i to år, kun kjøre sykkel som yter opptil 34 hk (mindre om sykkelen er tyngre lettere enn ca 156 kg). Slike sykler har typisk et slagvolum på om lag 250 ccm (0,25 liter). Sykkelen du linker til yter 101,5 kW med et slagvolum på over 1000 cm (1 liter). Den er med andre ord grisetung. Det er imidlertid ofte mulig å få plombert en sykkel som i utgangspunktet er "for tung", slik at du kan bruke den frem til du blir gammel nok. Slagvolumet i seg selv har mao. ikke noeå si for hvorvidt en sykkel anses som "tung" eller "mellomklasse" det er effekten (hk eller kW) og evt. sykkelens egenvekt som har noe å si. Du vil i utgangspunktet se etter en sykkel med opptil 25 kW/34 hk, men også "tyngre" sykler kan være aktuelle dersom de plomberes med en effektsperre. Endret 4. april 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå