Gå til innhold

Teknologi ødelegger mennesker?

Er teknologi med på å 'fjerne' vanlige mennesklig kjærlighet og verdier fra folk?  

85 stemmer

1. 1. Er teknologi med på å 'fjerne' vanlige mennesklig kjærlighet og verdier fra folk?

• Ja, men jeg elsker det.
      14
    • Ja, men verden kunne gått foruten.
      6
    • Nei, og den gjør det bedre!!
      20
    • Nei
      34
    • Jeg vet ikke
      6
    • Hva er kjærlighet og mennesklige verdier?
      18

Anbefalte innlegg

La oss heller ikke glemme at teknologi skaper ofte ikke problemer, men de avdekker at de faktisk finnes.

Dette går begge veier. Jeg har selvsagt aldri sagt at teknologi er helt ubrukelig og bare tull.

Det eneste som virkelig var bedre før var familiestruktuen., på sin måte.....

Jeg synes teknologien, da spesielt industrien, har gjort verden styggere. Stressmomentene får en mer signifikant påvirkning på menneskets psyke i et industrielt samfunn enn i et naturelt.

Vi har faktisk kommet i en situasjon der vi er slaver av teknologien. Teknologien har gjort oss ansvarsløse, og fratatt oss mye av autonomien vår. Og da trenger jeg ikke nevne lett synlige eksempler, som overvåkningssamfunnet, men også mer latent slaveri, som blir synlig med én gang mennesket i teknologisk utviklede land tvinges til å klare seg på egenhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ikke lenge klarer vi å lage maskiner som reparerer maskinene for oss og vi slipper å tenke på det også...

Neida, kan til dels være eenig med deg... Alt for mange klarer ikke engang å skifte dekk selv, langt mindre å klare seg uten alle duppedittene de har gjort seg avhengig av... Er faktisk glad jeg ikke er blandt dem OM hele korthuset som vi har bygget vår globale økonomi på skulle rase sammen... Den som lever for se...

Lenke til kommentar

Det er mye mer nyansert enn det TS påstår. Det er ikke noe rent JA/NEI, å legge til hvordan du føler for det er heller ikke noen nyansering. Pollen er nyttesløs, det er nok heller en diskusjon om hvor grensen går for når teknologi ødelegger for "menneskelighet" (som btw trenger en god og klar definisjon i førstepost). Selv mener eg vi ikke er kommet langt nok for at teknologien skal ødelgge for hva eg har oppfattet som menneskelighet.

Lenke til kommentar

På sin måte ja. Allikevel vil eg tro at 99% av vestens familier velger dagens familiestruktur, ikke den gamle. Skyldes dette uvitenhet? Eller kanskje at vi setter friheten og valgfriheten vi har i dag ganske høyt?

Lenke til kommentar

Det har vel meste å gjøre med at vi per i dag ikke lengre er tvunget til å måtte bo nære hverandre. Samt at barnedødeligheten er et fortidens problem, noe som gjør at familiene heller ikke blir store.

På en annen side så er det litt betenkelig hvor fragmentert dagens struktkur er, spesielt i forhold til bygd vs by. Det virker som om byene har hatt et forspang på mange år med å fragmentere seg, mens bygdefamiliene ble splittet enten på 50 eller 70 tallet. Litt pussig egentlig.

Lenke til kommentar

På sin måte ja. Allikevel vil eg tro at 99% av vestens familier velger dagens familiestruktur, ikke den gamle. Skyldes dette uvitenhet? Eller kanskje at vi setter friheten og valgfriheten vi har i dag ganske høyt?

Valgfriheten i dag skrenker seg inn til et valg mellom Merke A og Merke B. Vi er ikke fri i dag. det eksisterer så mange ting vi er slaver av at det nesten bare er komisk, og tkenolgoien er blant de skyldige for dét.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

og tkenolgoien er blant de skyldige for dét.

Kanskje, men jeg tror det er litt enklere enn som så - den skyldige heter; menneskets iboende latskap

Lenke til kommentar
Valgfriheten i dag skrenker seg inn til et valg mellom Merke A og Merke B. Vi er ikke fri i dag. det eksisterer så mange ting vi er slaver av at det nesten bare er komisk, og tkenolgoien er blant de skyldige for dét.

Det er eg ikke enig i. Mennesket står i dag langt friere til å velge det meste, i langt større grad en tidligere hvor man ikke engang hadde valget mellom merke A eller merke B fordi det kun fantes en type, eller ikke i det hele tatt.

Rammene for friheten settes av større overordnede valg alle gjør. Ja, eg er "tvunget" til å jobbe, men det er fordi eg ønsker å ha nok penger til å dekke den livsstilen som eg ønsker/er vandt med. Eg kan velge å ikke jobbe, men da må eg akseptere en annen livsstil. Eg kan stort sett velge å gjøre hva eg vil, men eg er nødt til å akseptere konsekvensene. Om det er innskrenking av frihet så er vi uenig på et veldig fundamentalt plan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En frihet vi har fordi...?

Friheten til å forlate ditt nåværende nærsamfunn. Det er en "frihet" fordi det er friere enn hva vi kunne gjøre før, til en vis grad. Friheten til å faktisk forlate ditt samfunn er en helt annen, og det eksiterer ikke for mange.

Men på en annen side, du er ikke fri til å faktisk overstyre alle de mentale prossesene hode ditt utfører, og mange av dem er ofte svært negativ til noe du vil. Bare å bryte en vane, eller å ikke holde et vanlig ritual er noe hodet ikke liker, og du har friheten til å sloss mot det, så lenge det er på ting hvor hodet ikke er for mektig.

For meg er mennesket en ufri skapning, bundet av naturens hard lenker. Vi har friheten til å prøve å være fri, men vi vil aldri bli fri.

Lenke til kommentar

Vi er slaver av arbeidsmarkedet, teknologien og verdensøkonomien. Vi har faktisk ingen valgfriheter på disse områdene, og det er så godt som umulig å komme seg ut av det. Det er ingen onde underjordiske Disney-figurer som definerer atferden vår, men vi blir fortsatt tvunget til å innfinne oss i systemets krav.

Det er kjempeenkelt å finne eksempler på hvordan slavesystemet vårt spiser opp alt av usiviliserte samfunn, og det er veldig skremmende. Stammesamfunnene rundt omkring i verden er i ferd med å utvannes fullstendig, og om noen tiår er jeg sikker på at alle disse "verneverdige urfolkene" er slaver av det samme arbeidsmarkedet som vi også er.

Kapitalistene og staten har grafset til seg alt som er av ressurser, og nå vil det snart kreves særdeles omfattende teknologi for å tilfredsstille konsumentene. Derav paradokset: Teknologien og markedet løser problemer de selv har skapt. Det alle overser, er at siste rest av mennesker med naturlige verdier er i ferd med å gå med i systemets dragsug.

Lenke til kommentar

- den skyldige heter; menneskets iboende latskap

He he...

Jepp... Du kan faktisk dra det ned til MENNS iboende latskap, for hva skjedde når menn måtte ta oppvasken? Jo, oppvask maskinen ble oppfunnet... og slik fortsetter det...

Duppeditter vi ikke ante vi trengte engang blir plutselig, en vakker dag, noe vi ikke kan klare oss uten...

Se på PC foreksempel... Da jeg kjøpte min første i 95 kunne jeg ikke en dritt om PC, men jeg hadde femten tusen jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av og gikk, i et anfall av galskap, hen og kjøpte med en flott 486 DX/2 med 2 X CD rom... Jeg turte ikke å si det til venner og bekjente at jeg hadde kjøpt en PC engang, for i 95 var PC'er forbeholdt folk med fotform sko, rare briller og merkelige hårsveiser, populært kalt NERD og jeg lignet ikke i det hele tatt på den karikaturen... I dag setter jeg sammen mine egne PC'er, jeg kan, om jeg gidder, programere hva det skulle være av små nytte programmer og reparerer mine egne PC'er når de går til helv.... ehh ikke virker mer. Merkelig hva man kan lære seg... Til og med min gamle far på 82 har bærbar PC i dag, som han sitter og surfer på og stortrives med det...

I dag så er det omvendt, folk ser rart på en som sier han ikke har en PC... Så trender snur...

Men duppeditter blir vi nok aldri kvitt... Ei heller maskiners iboende faanskap... Eller han derre Murphy, som dukker opp der han er minst ønsket... :)

Lenke til kommentar

Konkret hvilken frihet er det dere savner?

Konkret: Friheten til å være uavhengig av systemet, og dets krav. Systemet spiser opp alt av mennesker og landareal. Det verste av alt er at vår hverdag er basert på abstraksjoner. Det finnes ingenting av reell verdi i det vi jobber for.
Lenke til kommentar

Nei, vi står ikke fritt til å gjøre hva vi vil. Det er ikke frihet når vi kan velge mellom merke A, B eller C. Og det er ikke frihet når vi kan velge mellom kjip jobb nr. 1, 2 eller 3. Du skjønner sikkert hvor jeg vil. Alle de reelle "valgene" vi har i dag, er egentlig bare idéer unnfanget av et kapitaljagende system. Det er ingenting naturlig i det vi gjør, og ikke minst fryktelig meningsløst.

Og da har jeg enda ikke nevnt det kanskje aller kvalmeste av alt, nemlig konsumkulturen vår.

Lenke til kommentar

Eg håper eg ikke skjønner hvor du vil. For meg virker det som om du er irritert fordi du må jobbe?

Ta et konkret eksempel, siden du nekter å komme med noe konkret, så kan du i dag velge mellom egne ben, hest, sykkel, kollektivtrafikk, drosje, motorsykkel, moped eller egen bil for å komme deg fra A til B. Og kanskje flere alternativer også. Hvilke alternativer hadde du for 200 år siden?

Hva med arbeidsmarkedet for 200 år siden. Kunne du da velge mellom kjip jobb, grei jobb og kul jobb? Hva om du ikke kunne jobbe? Fikk man da AAP eller trygd? Eller var man kanskje overlatt til egen skjebne?

Lenke til kommentar

Eg håper eg ikke skjønner hvor du vil. For meg virker det som om du er irritert fordi du må jobbe?

Ta et konkret eksempel, siden du nekter å komme med noe konkret, så kan du i dag velge mellom egne ben, hest, sykkel, kollektivtrafikk, drosje, motorsykkel, moped eller egen bil for å komme deg fra A til B. Og kanskje flere alternativer også. Hvilke alternativer hadde du for 200 år siden?

Hva med arbeidsmarkedet for 200 år siden. Kunne du da velge mellom kjip jobb, grei jobb og kul jobb? Hva om du ikke kunne jobbe? Fikk man da AAP eller trygd? Eller var man kanskje overlatt til egen skjebne?

Dude, jeg romantiserer ikke 1800-tallet. Jeg mener problemet er såpass komplekst at det nærmest umulig kan forklares med en konkret setning. Jeg snakker faktisk om hele systemet. Jeg synes det er fjollete at alle mennesker på jordkloden skal underkaste seg det økonomiske system, det globale arbeidsmarkedet, all ny teknologi etc.

Jeg tror ikke mennesker har det veldig bra i dag. Selvsagt vil vi i Norge skryte over hvor materialistisk fantastisk vi har det, men jeg nekter å tro på at materialisme medfører ekte lykke. Vi har beveget oss bort fra naturen, og entret en tid der vi stadig vekk glir lengre og lengre bort fra det å være menneske. Dette kommer til å bli et skikkelig robotsamfunn på sikt, men inntil videre er det vi mennesker som er slaver av systemet.

Jeg mener dette samfunnet må kollapse. Naturressursene på jorda er begrenset, men kapitalistene og den jævla teknologien deres stjeler til seg alt de kommer over, for siden å feite oss vestlige borgere opp med det. På grunn av denne teknologien, har vi blitt avhengige av hjelp for å skaffe oss egen mat. Gå og test uten den gjennomsnittlige vestkantsossen, du. H*n vil ikke være i stand til å skaffe seg mat på egenhånd engang, all den tid h*n sikkert ikke har snøring på hvordan man jakter på mat. Teknologien fordummer oss ikke bare, den gjør oss avhengig av den, og derfor har vi blitt slavene dens.

Uansett, dette systemet kommer til å kollapse av seg selv en gang, og om jeg lever når den tid kommer, skal jeg gladelig sitte på første rad og nyte det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er faktisk helt enig med Magnusjs. Ettersom jeg bor i Norge benytter jeg teknologi og må følge det økonomiske systemet, men jeg mener ikke det er den beste veien å gå, og ihvertfall ikke på sikt. Såfremt de har nok vann o.l. er jeg 100% overbevist om at de har det bedre og mer harmonisk de få stedene i verden som ikke følger med i tida overhodet.

Endret av Dellers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...