sverreb Skrevet 13. april 2012 Del Skrevet 13. april 2012 Og, hva med eventuelt Cannondale caad 8 105? Den ligger en tusenlapp under 10'ern. Caad 8 er en finfin ramme, litt mer avslappet i geometrien enn caad 10. Det er desverre ingen andre forhandlere oppgitt hos cannondale i tr.heim, men sykkelhuset i molde står også som forhandler. Du finner forhandlere her: http://www.cannondale.com/dealer-locator/ Hvis du har tro på at det er sykkelen du vil ha så hør med de om de kan få den inn fra importøren, de er ofte villige til å gjøre dette slik at du kan prøve. Når det gjelder å kjøpe over nett etter å ha testet et annet sted, så er jo kanskje det litt uhøflig ovenfor de som bruker tid til å tilpasse og sette opp en sykkel for deg. Det er en del ting som skal justeres som kan være greit å ha hjelp til første gang: Setehøyde, setback (horisontal posisjon av sete), styrehøyde og vinkel. Eventuell garantiservice ytes av den som selger deg sykkelen, men alle sykkelverksteder vil være i stand til å hjelpe deg med alminnelige reparasjoner. Det er vanlig å tilby gratis etterkontroll av sykkel innen 3-12 mnd. Men dette er gjerne begrenset til gir og bremsejustering Lenke til kommentar
infinitiv Skrevet 14. april 2012 Forfatter Del Skrevet 14. april 2012 Jeg skjønner. Så caad 8 er også helt fin hvis de har den inne? Litt off topic dette, men: jeg veide nettopp Diamant-hybridsykkelen jeg bruker for tiden/låner av mamma. Den veide litt over 16 kg. Med andre ord, jeg med mine 158 cm og ca 54 kg gleder seg til å prøve sen sykkel som ikke veier mer enn halvparten Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. april 2012 Del Skrevet 14. april 2012 De som prøver en racersykkel for første gang pleier å få seg en aha opplevelse ja... Lenke til kommentar
infinitiv Skrevet 15. april 2012 Forfatter Del Skrevet 15. april 2012 Uff, nå vingler jeg litt frem og tilbake igjen. For øyeblikket er 10 000 kr veldig mye for meg å bruke på en sykkel, så jeg lurer på om det virkelig er et veldig dumt valg å for eksempel kjøpe Merida road racer 900 fra XXL som ligger på 5000 kr istedet? Jeg forstår at det er stor forskjell i kvalitet, men det jeg egentlig lurer mest på er hvor stor forskjell det vil være mellom tyngde når jeg sykler på den? Vil jeg oppleve en merkbar STOR forskjell når jeg sykler, på Cannondale caad 10 105 og Meridasykkelen? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. april 2012 Del Skrevet 15. april 2012 (endret) Vet ikke hvor mye mer du egentlig kan finne ut av her. Du må nesten prøve selv. Jeg vil si det er en vesentlig forskjell. Jeg tror at om du kjøper den billige og fortsetter med syklingen vil du bytte den ut relativt raskt. Har du sjekket om det er noen sykkelklubber i nærheten som kan være behjelpelige med å la deg prøvekjøre noen forskjellige sykler? Det kan hjelpe deg å danne et bilde av hva forskjellene er. Det er egentlig to elementer du sammenligner. Det ene er utstyrsnivået. sora vs. 105 i dette tilfellet. Test ut ergonomien i hvordan du bytter gir. En sora gruppe har også færre gir så du vil merke det er vanskeligere å finne et riktig gir på den billigere. Det andre du sammenligner er en cannondale ramme vs. en generisk aluramme (og for den billigere også alugaffel). Aluminium er et notorisk stivt matriale, det må det være fordi det er veldig vanskelig å bygge inn fleksibilitet i det uten at det går utover holdbarhet. Cannondale har historisk vært svært langt fremme her. Test ut hvor mye vibrasjoner fra asfalty forplanter seg til sete og styre. Mye vibrasjon betyr at man blir sliten raskere. Du vil høre veldig mange racersyklister som sverger til enten karbon eller stål* p.g.a. vibrasjonsabsorbsjon. Cannondale er meg bekjent den eneste produsenten av alurammer som har mange tilhengere blandt erfarne syklister. I din prisklasse er en god helkarbonramme ikke aktuelt så slik sett synes jeg en CAAD ramme er det beste du kan skaffe deg innen ditt budsjett. Du kan kanskje få samme utstyrsgruppe på en annen ramme for 500-1000 mindre, men på den annen side får du igjen dette og mer til hvis du en dag vil selge den en dag. Cannondale CAAD rammer vil nok alltid være mer attraktive på bruktmarkedet enn white og merida alurammer. Om du synes det er verdt prisen, det kan ikke jeg si det er til sist en vurdering du må gjøre. *) Og stål er enten veldig dyrt eller veldig tungt, samt i dag kun for spesiellt intresserte. Titansykler kan også finnes for de enda mer spesiellt intresserte. Endret 15. april 2012 av sverreb Lenke til kommentar
Bardn Skrevet 17. april 2012 Del Skrevet 17. april 2012 Hei, Ser du har fått masse bra svar og egentlig svar på det meste. For ikke lang tid tilbake var jeg i akkurat samme situasjon som deg, ny sykkel skulle anskaffes. Jeg var imidlertid låst til å handle hos XXL grunnet gavekort. Sverreb ga meg masse tips, etter et par prøveturer endte jeg på White RR Pro. Har ikke angret ett sekund, har tråkket 50 mil på den allerede så godt som uten problemer. Meget god service er det også hos XXL, har sykkelen inne der nå til gratis overgang og småjusteringer. Jeg måtte også heve budsjettet mitt fra 6-7000 og opp til 10000 som White'n koster. Røk på nok en tusenlapp til pedaler, så kommer sko, bukse og annet tilbehør, dette er strengt tatt ikke noe "must" i starten. Men jeg kan anbefale White. Til opplysning så har en ultegra fremre og bakre derailere, samt gir/bremsehendler.Resten sånn som kasett, nav og bremser er 105. Lykke til videre i leten etter sykkel. Lenke til kommentar
infinitiv Skrevet 10. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2012 Hei igjen, ville bare poppe innom og si tusen takk for alle råd. Jeg kjørte til Trondheim og kjøpte meg en racersykkel i slutten av april! Jeg hadde ringt Sportsbua dagen før, og de fikk ikke inn Cannondalen i min rammstørrelse på en stund, så jeg dro til XXL. Endte opp med å kjøpe White rr pro, og kunne ikke vært mer fornøyd! Angrer ikke et sekund, den er herlig å sykle. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 10. juni 2012 Del Skrevet 10. juni 2012 Så bra! Lykke til med sykkelen og syklingen. Lenke til kommentar
yda Skrevet 4. juli 2012 Del Skrevet 4. juli 2012 Hei! Kaster meg litt på denne diskusjonen her , selv om den egentlig er ferdig! jeg har også tenkt meg kjøpe en landeveisykkel,og har forstått at caad10 er et av de bedre kjøpene som start sykkel. Det jeg lurer på er om denne har en aggresiv sittestilling? Har hørt at kanskje en bianchi vil ha litt mindre aggresiv sittestilling og da være litt mer behagelig? Annet enn det lurte jeg også på om noen vet om det er stor forskjell på caad 10,dame og herre modell? Herremodellen er jo billigere,men kanskje verdt det lille ekstra for dame? Takk fo den hjelp dere kan gi! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. juli 2012 Del Skrevet 5. juli 2012 Mange leverandører har noen forskjellige rammeversjoner for forskjellige målgrupper. Bianchi Oltre er nok ikke noe mindre aggressiv enn caad10, mens en impulso godt kan være det. Caad8 er ofte nevnt som et alternativ for en noe mer avslappet sittestilling på cannondale. Grunnen til at cannondale ofte kommer bra ut i denne prisklassen er at de har lagt ned mye arbeid i å finpusse alurammene sine, mens mange andre prøver å få kunder over på de dyrere karbonrammene så fort som mulig. Det gjør at caad modellene ofte er gode kjøp rundt 8-15K. Når det er sagt så er individuell tilpassing og smak viktigere enn hvam som har de mest avanserte rammene. Forskjell på dame og herremodell er at overrøret er litt kortere på damemodellen samt at man gjerne har en damespesifikk sadel. Dette er fordi kvinnekropper gjerne har litt lengre ben/kortere overkropp i forhold til kroppslengde enn menn. Det går stort sett helt greit å tilpasse kvinner til herremodeller og omvendt, men pass på å sjekke sadelen. Herresadler kan være problematiske for kvinner. Lenke til kommentar
yda Skrevet 9. juli 2012 Del Skrevet 9. juli 2012 Hei igjen, og takk for svar! Jeg har tenkt litt på caad 8, men har ikke sett den noe sted. Vanskelig å finne butikker som i det hele tatt har små sykler/ damemodeller. Jeg står nå mellom caad 10 damemodellen eller bianchi impulso eller via virone damemodellen. Har ikke prøvd noen av dem, skal gjøre det nå iløpet av uken tenkte jeg om jeg finner alle. Har lyst å prøve både den litt mer aggresive caad 10 og de mer avslappende variantene av bianchi så jeg kan sammenligne, da jeg ikke har prøvd racer før. Har egentlig lyst å bare kjøpe caad 10, da jeg forstår det er meget bra alu sykler, men redd en for aggresiv sykkel kanskje kan gjøre at man spenner seg mer i nakke og skuldre? Men ja, får vel bare prøve og se hvordan det føles! Lenke til kommentar
yda Skrevet 16. juli 2012 Del Skrevet 16. juli 2012 i dag har jeg kjøpt sykkel! ble en liten endring på hva jeg hadde tenkt meg men! har jo tenkt på dame sykkel og om de er behagelig og tenkte meg en aluminiumsramme da det er min første! men..dro til en sykkelbutikk i larvik i dag..han skulle få inn noen bianchi bianca sykler..men hadde ikke fått inn de enda..men fikk en ganske så god pris på en bianchi sempre..med et damesete..så måtte bare slå til! får den først om en uke når jeg er tilbake her, gleder meg veldig til å få testa på veiene! Lenke til kommentar
yda Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 tenkte bare jeg skulle skrivr litt nå som jeg har testa sykkelen litt..jeg er jo en jente på 161..og endte opp med en bianchi sempre med en 53ramme som ble tilpasset te meg. Jeg lurte jo på dame vs herresykkel bl.a,men må si at jeg er veldig fornøyd med denne sykkelen sel om det er en herresykkel,flere ting man kan gjøre for å tilpasse sykkelen og med en damesadel oppå det er jeg veldig fornøyd med sykkelen:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå