Gå til innhold

Vurderer å gå til fullformat


Anbefalte innlegg

MEN, ikkje nytt utstyr. Heller ikkje Canon 5D mk2. Det har eg ikkje pengar til :p

 

Mitt noverande oppsett er

 

Canon 40D + batterigrep

Tokina 11-16mm/2.8

 

Det er bruker min 40D til, er rett og slett landskap, landskap og atter landskap. Det har de kanskje lagt merke til, om de stalker trådene mine ;)

 

Så, eg er på jakt etter betre biletekvalitet, samt betre ISO-handsaming. Dette kan fullformat gi meg. Eg har ikkje pengar til 5Dmk2. 5D (mk1) får ein kjøpt ganske rimeleg no for tida. Det begynner å verta ein gamal modell, men biletekvaliteten er framleis overlegen i forhold til 40D. ISO-handsaminga er mykje betre, det har eg sett døme på fleire gongar.

 

Så, eg må erstatta Tokinaen. Eg har sett på eit brukt Canon 16-35mm, men det kostar litt. Det fins eit eldre 20-35mm/2.8L som ein kan skaffa ganske rimeleg.

 

Dersom eg hadde erstatta mitt 40D med 5D, og 11-16mm med 20-35mm.......... då sit eg igjen med utstyr som er betre (for mitt bruk), og utan mykje (eller noko) pengetap. Dette ser ut som den perfekte planen! :D

 

Er det nokon som har gode tips, innvendingar eller andre meiningar angåande dette?

 

Ein anna ting eg lurer på, er kva eg kunne fått for utstyret mitt. Eg kunne lagt ut for sal:

 

- Canon EOS 40D (nylig byta lukkar, kvittering tilgjengeleg. Kosta 2000,-)

- Originalt batterigrep

- Tokina 11-16mm/2.8 (berre ein månad gamal, 6000,- nytt)

- to stk originale batteri

- original batteriladar

 

Eg tenker at kanskje eg kunne fått ein plass mellom 4500,- og 5000,- for tokinaen. 40D huset + batterigrep kunne eg nok fått ein 3500-4000,- for? Trass alt rett frå service.

Pakkepris ville eg nok lagt på ein 8000.

 

Eller? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du vil få problemer med et pakketilbud, tokinaen blir du nok kvitt fort for en god penge siden den er populær og til tider vanskelig å få tak på.

 

kameraet/greppet blir det verre med, hvis du lager 2 annonser på foto.no så kan du nok få rundt en 600.- for greppet og 3000.- for huset med batteriene.

 

Du kan sjekke bruktpriser hos team biathlon.

 

jeg tror nok du vil få stor glede av og bytte til 5D I, hvis det skorter på økonomien kan du alltid kjøpe en 50mm f/1.8 som et rimelig alternativ "normalbrennvidde".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

50mm/1.8 har eg allereie, så eg ville ikkje stått heilt utan optikk :)

 

20-35mm/2.8L begynner å bli gamalt....ganske gamalt. Trur det vart introdusert i 89? Eg tviler ikkje på den optiske kvaliteten, men heller om det er sannsynleg å finna "brukande" eksemplar på bruktmarknaden. Det skal vera veldig godt bygd, kun metall, men når det nærmar seg 25 år gamalt begynner ein å lura. På den andre sida, eg har kamera frå 60-talet som framleis fungerer fint!

 

Ville du fraråda meg 20-35mm-en? Eller hadde det vore eit "glupt" val?

Lenke til kommentar

Vær klar over at 5D mk1 ikke har Live View slik som 40D, slik at det kan bli vanskelig å foksuerer på stjerner optisk i mørket. Jeg tror du vil bli mer fornøyd med et nyere crop hus til samme pris som 5D mk1

Sammenligning her:

http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/%28appareil1%29/698|0/%28brand%29/Nikon/%28appareil2%29/180|0/%28brand2%29/Canon/%28appareil3%29/176|0/%28brand3%29/Canon

 

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_5D-vs-Nikon-D5100

Lenke til kommentar

Eit par testeksponeringar, så sit nok fokus på stjernene. Eg hadde nok sakna direktesjåing, eg fokuserer manuelt ganske ofte slik. Men folk har klart seg utan i mangfoldige år, det er berre ein vanesak.

 

Eg vil ha fullformat pga betre biletekvalitet. Betre ISO-handsaming. Eg er rimeleg sikker på at 5D klarer ISO-3200 langt betre enn til dømes 550D/600D.

Endret av kjikvadrat
Lenke til kommentar

Da lærte jeg noe nytt bare en times tid etter jeg registrerte meg på forumet. Genialt :)

 

Velkommen skal du være ;)

 

Man bruker hyperfokal-fokuset istedenfor uendelig, normalt så ligger det noen millimeter tilbake fra uendelig "ved himmelfoto".

 

Det fungerer det, men fordelen med live-view er at feilfokus på kamerahus og eventuelt objektiv blir en saga blott.

 

Eit par testeksponeringar, så sit nok fokus på stjernene. Eg hadde nok sakna direktesjåing, eg fokuserer manuelt ganske ofte slik. Men folk har klart seg utan i mangfoldige år, det er berre ein vanesak.

 

Eg vil ha fullformat pga betre biletekvalitet. Betre ISO-handsaming. Eg er rimeleg sikker på at 5D klarer ISO-3200 langt betre enn til dømes 550D/600D.

 

Men ingenting slår live-view for manuell fokus. At 5D(edit mk2) slår 550/600D det kan jeg skrive under på, 5D har jeg ikke prøvd. Men hvis du er villig til å bytte vil feks Nikon D5100 eller Pentax K-5 (De bruker samme sony 16mpx sensor) vil være tett opp mot 5D selv om det er crop. Men hvis du ofte bruker små blendere F8-F16 vil nok de større pikslene på 5D tåle diffraksjons uskarphet bedre.

 

Hvis jeg var deg ville jeg iallefall ikke gitt mer en 3500-4000kr for en brukt 5D mk1, de prisene selgerene har på rundt 5000kr, har ingenting for seg når man får 5D mk2 for 8000-9000kr brukt.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Planen er å ikkje tapa noko på utbytinga. På den måten kan mk1 vera ein fin måte å begynna fullformateventyret på :) mk2 er nok ein naturleg oppgradering seinare, om eg skulle få behov for det.

 

Planen kviler litt på at eg finn eit 20-35mm/2.8L i det heile tatt. Det verkar ikkje som om det er så frykteleg mange av dei.

 

Og live view gjer manuelll fokusering tusen gongar enklare, men eg skal nok klara meg utan :)

Lenke til kommentar

Planen kviler litt på at eg finn eit 20-35mm/2.8L i det heile tatt. Det verkar ikkje som om det er så frykteleg mange av dei.

 

Vurdert 20mm 2.8? Den går ganske billig, ligger en ute til bare 2000 her:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=20mm&id=171298

 

Om du trenger 35mm også finnes en 35mm 1:2 som er enda billigere, og dessuten gir deg blender 1:2.

Lenke til kommentar

Ut fra hva Photozone sier om det ser det ut til å være ålreit, men ikke supert på full åpning, og ganske brukbart blendet ned til f/4. 35/2 er meget bra fra full åpning og enda bedre blendet ned til f/2.8, men det har ikke USM og har derfor litt tregere autofokus.

Lenke til kommentar

Rask autofokus er ikkje noko eg prioriterer. Eg er meir komfortabel med å fokusera manuelt, uansett.

 

Eg vil ha så kort brennvidde som mogleg, i området 16-20mm. Dette rett og slett for å maksimera eksponeringa før stjernene strekar.

 

Eg ser 16-35mm/2.8L mk1 kan anskaffast til overkommelege 5000,-.

Lenke til kommentar

Hvis du er happy med manuell fokus kan du jo se på Samyang 14mm 2.8:

http://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonse.cgi?searchstring=14mm&id=170764

 

Photozone fant denne å være ekstremt skarp og med minimalt med CA, men med en del vignettering og tønnefortegning:

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/532-samyang14f28eosff?start=1

 

Sammenlignet med Canon 14mm 2.8L, som har mer CA, men mindre fortegning

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/541-canon14f28mk2ff?start=1

Lenke til kommentar

Noen innspill som både vil og ikek vil passe for deg. Hvilke du vil ta til deg er jo opp til deg.

 

Når du likevel vil fokusere manuelt er det lite som slår Nikon sin 14-24. Mange Canonfotografer bruker den med Canon-adapter. Det fordrer selvsagt at du finner den til en kurant pris.

 

Jeg driver mye med nordlysfotografering og natur på natt og har sjelden problemer med så lange eksponeringstider med en 17-40 f4 at det er problemer med stripende stjerner. 16-35 f2,8 er selvsagt hvassere, men dersom det er prisvurderingen som avgjør så kan det være et alternativ. Men skjønner godt hva du mener. Pga nordlysets bevegelse vil jeg også ofte ned i kortere lukkertider, men har heldigvis en 24mm f1,4 II som gjør jobben ved de anledningene.

 

Vil samtidig anbefale deg å lære trikset med sort vott/sort klut. Gjør samme jobben som et gradert gråfilter, men du kan selv styre mye bedre hva og hvor mye f.eks himmel eller landskap blir belyst.

 

Ellers ser jeg over at det er en utbredt missforståelse at man kjører fokusering på uendelig eller stjerner. Selv bruker jeg aldri dette, men bruker hyperfokaltabellen og fokuserer så nære som mulig, men som likevel har full skarphet ut til uendelig. I praksis er dette ofte et sted mellom 3-5 meter aavhengig av objektiv og ved full eller nær full åpning. På denne måten får man også skarphet så nær seg som mulig og kan inkludere lanndskap som ligger nærmere. Hyperfokalkalkulator fåes som app til smarttelefoner slik at man har de tilgjengelig i felt for de som ikke gidder ha en haug utskrevne tabeller i lommene...

 

Nå som 5D mk III er ute vil nok prisen på brukt 5D mk II ramle drastisk den nærmeste tiden. Hold utkikk etter butikkene som tar inn når f.eks VG og andre større redaksjoner kaster seg på å bytte ut store deler av rangen samt de åpenbare stedene som bruktmarkedet på foto.no

 

Forsøk gjerne å selge brukt via Finn - det ser ut til at i hvertfall prisene som forlanges der ligger noe over det den gjør på f.eks foto.no og andre steder hvor fotografer ferdes hyppigere. Om de oppnår disse prisene er imidlertid noe mer usikkert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...