Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Hvorfor kan ikke mekanikerne i den australske ødemarka sitte i autonome kjøretøy? Hva er det som gjør manuelt kjørte kjøretøy bedre for disse mekanikerne? Her er jeg faktisk enig med elgen. Kjører du manuelt så ser du kanskje lettere hvor du må forsterke veien, hvor vannet er grunt nok, når veien krever svært sakte kjøring osv. Det elgen sikter til her er jo kjøring på helt spesielle steder hvor transporten foregår på noe som knapt kan kalles vei. Jeg ser ikke bortfra at slik ekstremtransport forblir manuell(hvertfall en god del år) og så slår man over på automodus når man kommer inn på fornuftig veistandard. Jeg ser heller ikke bort i fra at slike strekninger blir fraktet av det som da vill bli kalt "spesialtransport". Altså alle biler i verden vill jo ikke bli autonome over natten, det er mange plasser de må ha manuelle biler enda. Som fattige strøk og ekstreme områder som krever spesial kjøretøy osv. Men en gang i fremtiden flyr vi nok alle uansett så da trenger vi ikke diskutere så mye lengre Lenke til kommentar
aklla Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Ser ikke for meg at autonome biler kommer til å kjøre på veier som det under med det første jeg heller... Men, 99,99999% kjører aldri på slike veier, så det vil være like uproblematisk for vanlige biler som det er nå, altså, ikke ett nevneverdig problem engang... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) derfor passer det ikke med avansert biler Hvorfor ikke? skal de ta med seg et helt trailer lass med forskjelige reservedeler , når enkle kjøretøy ikke krever så mye for en nødreperasjon. det er varer andre trenger , ikke reservedeler til bilene de frakter Nå henger jeg ikke med her, hvor kom reservedelene fra? Tror du må forklare hele denne situasjonen for her henger jeg ikke med Da følger du for dårlig med i debatten det er så enkelt som enkle biler , trenger bare enkle midler for å fikses , avanserte biler trenger ofte avanserte deler/ komplierte delr Det er ikke noe man alger på stedet da må man ha dem med seg slik dere svarer så vil dere at dagsn ekstrem transport skal forsvinne alt skal forgå automatisk Drar jeg frem problemene så avviser dere bare dem nesten som dere nekter for at det finnes ekstrem utfordringer autonome biler ikke vil takle eksemple fra Eustralia er høyst reelle I motsetnig til Norge så har de nok et større press på seg til få frem lasten til riktig tid som jeg har sagt før det finnes ting menskene takler bra , mens eltronikken takler dårlig mulig det blir bedre nå kvantesystemene dukker opp med andre ord så får man dårligere sjofører der man faktisk har bruk for sjofører , om ikke annet for å hjelpe elktronikken over kneika Endret 1. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 derfor passer det ikke med avansert biler Hvorfor ikke? skal de ta med seg et helt trailer lass med forskjelige reservedeler , når enkle kjøretøy ikke krever så mye for en nødreperasjon. det er varer andre trenger , ikke reservedeler til bilene de frakter Nå henger jeg ikke med her, hvor kom reservedelene fra? Tror du må forklare hele denne situasjonen for her henger jeg ikke med Da følger du for dårlig med i debatten det er så enkelt som enkle biler , trenger bare enkle midler for å fikses , avanserte biler trenger ofte avanserte deler/ komplierte delr Det er ikke noe man alger på stedet da må man ha dem med seg slik dere svarer så vil dere at dagsn ekstrem transport skal forsvinne alt skal forgå automatisk Drar jeg frem problemene så avviser dere bare dem nesten som dere nekter for at det finnes ekstrem utfordringer autonome biler ikke vil takle eksemple fra Eustralia er høyst reelle I motsetnig til Norge så har de nok et større press på seg til få frem lasten til riktig tid som jeg har sagt før det finnes ting menskene takler bra , mens eltronikken takler dårlig mulig det blir bedre nå kvantesystemene dukker opp med andre ord så får man dårligere sjofører der man faktisk har bruk for sjofører , om ikke annet for å hjelpe elktronikken over kneika Nå vet jeg ikke hvor mye kjennskap du har til sensorer og elektronikk, men de pleier ikke å ta store plassen. Så man kan fint ta med seg det aller meste av utstyret som utgjør den autonome delen. Det som faktisk tar plass er jo det mekaniske, men dette kommer en jo ikke unna.Eller går en for flintstone varianten så Så jeg ser ikke helt problemet. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Nå er det ikke sensoren jeg tenkete på men styre modulene. spesialkomonerte deler med hver sin oppgave . deter de små delen men de store , og mengden so må til for ilustere så kan man dra inn diskusjon der nasa ville bruke en 3d skriver for lage deler for delen ellers ville ta for stor plass det er noe av det samme man riskerer hvis kjøretøyen ble for kompliserte Her må man også ha et "kontor" og "hybel" til mekanikeren som nok vil bruke mesteparten av tiden på venting autonome kjøretøy av den typen man bruker i trnapor vil ikke egne seg og det er vel heller tvilsom at transportfirmane vil inverster i dyre spesialkjøretøy som likvel vil gå i stykker Endret 1. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Nå vet jeg ikke hvor mye kjennskap du har til sensorer og elektronikk, men de pleier ikke å ta store plassen. Så man kan fint ta med seg det aller meste av utstyret som utgjør den autonome delen. Det som faktisk tar plass er jo det mekaniske, men dette kommer en jo ikke unna.Eller går en for flintstone varianten så Så jeg ser ikke helt problemet. Her er vel problemet primært at elektronikk er mer sårbart og ofte vanskeligere å reparere. Det vil ikke en lavtlønna redneck som har lært seg å mekke litt klare. Men som sagt, elgen har dratt diskusjonen inn på spesialtransport. Hva som skjer i ødemarka i Australia og den mest bortgjemte landsbygda i Pakistan er vel ikke hva vi egentlig bryr oss om? Det som skjer er bare at disse stedene blir enda mindre konkurransedyktige når resten av verden effektiviserer. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Nå vet jeg ikke hvor mye kjennskap du har til sensorer og elektronikk, men de pleier ikke å ta store plassen. Så man kan fint ta med seg det aller meste av utstyret som utgjør den autonome delen. Det som faktisk tar plass er jo det mekaniske, men dette kommer en jo ikke unna.Eller går en for flintstone varianten så Så jeg ser ikke helt problemet. Her er vel problemet primært at elektronikk er mer sårbart og ofte vanskeligere å reparere. Det vil ikke en lavtlønna redneck som har lært seg å mekke litt klare. Men som sagt, elgen har dratt diskusjonen inn på spesialtransport. Hva som skjer i ødemarka i Australia og den mest bortgjemte landsbygda i Pakistan er vel ikke hva vi egentlig bryr oss om? Det som skjer er bare at disse stedene blir enda mindre konkurransedyktige når resten av verden effektiviserer. Ja som sagt er det en vurderingssak på hvor mye penger en skal bruke på rep man ombord. I fremtiden vill nok de fleste håndtere elektronikk fint, vi har nesten ikke noe valg Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Nå er det ikke sensoren jeg tenkete på men styre modulene. spesialkomonerte deler med hver sin oppgave . deter de små delen men de store , og mengden so må til for ilustere så kan man dra inn diskusjon der nasa ville bruke en 3d skriver for lage deler for delen ellers ville ta for stor plass det er noe av det samme man riskerer hvis kjøretøyen ble for kompliserte Her må man også ha et "kontor" og "hybel" til mekanikeren som nok vil bruke mesteparten av tiden på venting autonome kjøretøy av den typen man bruker i trnapor vil ikke egne seg og det er vel heller tvilsom at transportfirmane vil inverster i dyre spesialkjøretøy som likvel vil gå i stykker styremodul og spesial komponent? hva snakker du om? Har du sett hvor lite deler en tesla feks er bygget opp av? Ikke særlig mange. Det er elektronikken som styrer i samsvar med sensorene. styremodulen blir vell da elektromotorene regner jeg med? Ikke lett å forstå hva du mener alltid. Og ja, tesla har også autonome fuksjoner. krever ikke noe ekstra, kun software. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Nå er det ikke sensoren jeg tenkete på men styre modulene. spesialkomonerte deler med hver sin oppgave . deter de små delen men de store , og mengden so må til for ilustere så kan man dra inn diskusjon der nasa ville bruke en 3d skriver for lage deler for delen ellers ville ta for stor plass det er noe av det samme man riskerer hvis kjøretøyen ble for kompliserte Her må man også ha et "kontor" og "hybel" til mekanikeren som nok vil bruke mesteparten av tiden på venting autonome kjøretøy av den typen man bruker i trnapor vil ikke egne seg og det er vel heller tvilsom at transportfirmane vil inverster i dyre spesialkjøretøy som likvel vil gå i stykker Autonome biler kommer til å ha redundans på mange områder. Både sensorer og styreenheten. Hvis du ikke har slått opp ordet redundans ennå: https://no.wikipedia.org/wiki/Redundans(norsk tekst) Styreenheten er en dings som sitter godt beskyttet i en vanntett og spruttett og støtabsorbert boks. Den utsettes ikke for mekaniske påkjenninger slik som hjul, forstilling, dempere etc. når de kjører gjennom den australske ødemarka. Feilraten vil altså være like lav der som på en rettlinjet motorvei. Og når det skjer en feil, slår det redundante systemet inn og overtar. Problem løst! på millisekunder. Hvor lang tid tar det å erstatte en sjåfør som har fått Malaria midt i jungelen? Ikke millisekunder i hvert fall. For sensorer er det noe lignende. Svikter noen av sensorene for eksempel ved at et kamera blir tilsølt med gjørme, så tar de redundante kameraene over. Svikter mange nok så stopper bilen trygt og "elektroingeniøren" må gjøre noe så avansert som å bruke vaskeklut for å få kameraene i drift igjen og kjøre videre. Nå er ikke de mekanikerne jeg kjenner voldsomt flinke rengjørere, men det er neppe uoverkommelig å lære de opp i bruk av vaskeklut. Endret 1. juli 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) jeg snakker om at "sjoføren" må inn i elektronikken og bytte ut modusler , i stedet for å reparere microschips ikke noe særlig grei jobb i mørke og regn , midt en nyr i stedet for koble samme 2 ledninger , så må man bytte ut en større del , kretskort el.l. da må de ha med seg alle delene jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil nok en gan så snakker der som der ikke vet hva utfordringen går ut på forøvrig det er mye på dagens biler som skal være beskyttet , men det er ikke det det går lit for fort i stykker om du snakker om redudans så må det nok 10 doble enhetene for at det skal ungå problemer , men en normal biler klare seg med dobelt system Endret 1. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
teitur Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Sånn apropos autonome kjøretøyer i terreng: https://youtu.be/jV51BGIzkwU Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Sånn apropos autonome kjøretøyer i terreng: https://youtu.be/jV51BGIzkwU synd at den ikke finnes som sivil vogntog Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) jeg snakker om at "sjoføren" må inn i elektronikken og bytte ut modusler , i stedet for å reparere microschips ikke noe særlig grei jobb i mørke og regn , midt en nyr i stedet for koble samme 2 ledninger , så må man bytte ut en større del , kretskort el.l. da må de ha med seg alle delene Jeg foreslår at du klikker på linken og leser hva redundante systemer er for noe. Det står til og med på norsk. jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil Hvorfor ikke? nok en gan så snakker der som der ikke vet hva utfordringen går ut på forøvrig det er mye på dagens biler som skal være beskyttet , men det er ikke det det går lit for fort i stykker om du snakker om redudans så må det nok 10 doble enhetene for at det skal ungå problemer , men en normal biler klare seg med dobelt system Så det går bra med dobbelt system på normale biler? Hva tror du er billigst? Utstyre spesialtransporten i Australias ødemark med 8 stk vaskekluter (og 8 flasker med rent såpevann) eller øke redundansen fra 2 til 10 redundante hovedstyreenheter? Og nok en gang: Hovedstyreenheten (inkludert redundans) utsettes ikke for mer slitasje eller påkjenninger i Australias ødemark enn de gjør på en snorrett motorvei. Endret 1. juli 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 jeg snakker om at "sjoføren" må inn i elektronikken og bytte ut modusler , i stedet for å reparere microschips ikke noe særlig grei jobb i mørke og regn , midt en nyr i stedet for koble samme 2 ledninger , så må man bytte ut en større del , kretskort el.l. da må de ha med seg alle delene jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil nok en gan så snakker der som der ikke vet hva utfordringen går ut på forøvrig det er mye på dagens biler som skal være beskyttet , men det er ikke det det går lit for fort i stykker om du snakker om redudans så må det nok 10 doble enhetene for at det skal ungå problemer , men en normal biler klare seg med dobelt system Men hva er problemet med å ha med seg dette utstyret? Om så all elektronikk ryker, både hoved og den som er ment som redundans. Så er det bare til å bytte om. Elektronikk tar ikke stor plass, som du snakket om tidligere. Selv om jeg ikke ser på dette som ett problem i det hele tatt. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Nå glemmer der fulstendig hvilken belastning disse kjøretøyen blir utsatt fo DE KJØRER IKKE PÅ VEIER Det holder ikke med en vask for reparere noe som har gått i stykker Sitat jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt segda måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bilHvorfor ikke? Fordi det ikke vil finnes i avansert kjøretøy Mange av dangens biler tilater knap nok at man skifter lyspære mens dette er biler som er flerer generasjoner forran det igjen forvring så er det noe merkelig med denne debatten simen1 dro inn ulykker over hel verden for ilusterer hvor dårlige sjofør et menske er mens hvis jeg dro inn "veiene" i Australi for ilustrere en utfordring . så var de plutselig bare forholden i Norge som gjaldt jeg trodde at dette var biler soms skulle være tilpasset alle forhold over hele verden da er det ikek snakk om at alle har veier som er flaterer en stuegulvet dit men kjøring over alt , der mye kan ristes i stykker selv om det er skrydd god fas t og det må man ta hensyn til Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 Nå glemmer der fulstendig hvilken belastning disse kjøretøyen blir utsatt fo DE KJØRER IKKE PÅ VEIER Det holder ikke med en vask for reparere noe som har gått i stykker Slik transport krever spesial transport. om de er autonome eller ikke. Altså de vill bli bygget til å tåle dette, ikke for alltid såklart men de aller fleste turer vill gå helt fint. Du må ikke greie alle autonome biler under en kam. Det kommer til å bli mange produsenter og mange forskjellige kjøretøy til forskjellige oppgaver. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 Nå glemmer der fulstendig hvilken belastning disse kjøretøyen blir utsatt fo DE KJØRER IKKE PÅ VEIER Det holder ikke med en vask for reparere noe som har gått i stykker Hvorfor leser du ikke det jeg skriver? Sentralenheten er både redundant og godt beskyttet inne i bilen i vanntett og støtsikkert. Om kjøretøyet befinner seg på motorvei eller i en myr er likegyldig fordi risikoen for feil er like lav i begge tilfeller. Skjer det mot formodning noe feil (på motorveien eller i myra) så er sentralenheten redundant så man slipper å bytte noe som helst. Det er sensorene som trenger en vask hvis de svikter i myra. Ja, vask, med klut. De er også redundante og tåler at flere sensorer svikter samtidig uten at bilen stopper. Sensorer er ikke mekaniske slitedeler. De holder også like bra i en myr som på motorveien, men må altså vaskes hvis mange av de dekkes av gjørme. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2015 forvring så er det noe merkelig med denne debatten simen1 dro inn ulykker over hel verden for ilusterer hvor dårlige sjofør et menske er mens hvis jeg dro inn "veiene" i Australi for ilustrere en utfordring . så var de plutselig bare forholden i Norge som gjaldt Mennesker er så dårlige sjåfører at bilisme dreper og skader utrolig mange hvert år gjelder både her i landet og resten av verden. Det er et ganske enkelt faktum og det er trist om man skal la folk fortsette å dø og skades i stort omfang på grunn av irrasjonelle fordommer mot selvkjørende biler. At du drar frem eksempler med flere dagers kjøring til nærmeste verksted er ikke særlig representativt hverken i Norge, skandinavia, Europa, Amerika (utenom Amazonas), Asia eller for det normale veinettet i Australia. Det er rett og slett en sær kuriositet, et spesialtilfelle a la oljetransport over is i Alaska eller en rover på Mars. Det er ikke relevant for 99,9... % av trafikken i verden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 du glememr her er at det som skal være evigvarende aldri er det . hva doble ,eller triple sytemer angår så hjlper det lite når kontrol systene svikter , nettop på grunn av mekanisk påvirkning det kan være kontkter som løsner , det kan være elktronikk som blir overopphetet eller brudd i lefninger ( det siste har en lei tendesn til skjer selv om man har tatt alle forholdsregler ) selv forstår jeg ikke hvorfor enkelte kontakter får brudd selv om den sttår i ro Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 2. juli 2015 Del Skrevet 2. juli 2015 forvring så er det noe merkelig med denne debatten simen1 dro inn ulykker over hel verden for ilusterer hvor dårlige sjofør et menske er mens hvis jeg dro inn "veiene" i Australi for ilustrere en utfordring . så var de plutselig bare forholden i Norge som gjaldt Mennesker er så dårlige sjåfører at bilisme dreper og skader utrolig mange hvert år gjelder både her i landet og resten av verden. Det er et ganske enkelt faktum og det er trist om man skal la folk fortsette å dø og skades i stort omfang på grunn av irrasjonelle fordommer mot selvkjørende biler. At du drar frem eksempler med flere dagers kjøring til nærmeste verksted er ikke særlig representativt hverken i Norge, skandinavia, Europa, Amerika (utenom Amazonas), Asia eller for det normale veinettet i Australia. Det er rett og slett en sær kuriositet, et spesialtilfelle a la oljetransport over is i Alaska eller en rover på Mars. Det er ikke relevant for 99,9... % av trafikken i verden. nei. vel men da kan man helelr ikke komme å si at alle må bruke disse kjøretøye i fremtiden jeg vet at det finne mage rare transportveier i verden . og man vet neppe om alt heller da kan man ikke bare sånn uten videre , uten å vite hva som komemer si at dett er no alle bruker det er helelr ikke alle som har råd til det siste og nyeste er det en risikabel rute så vil man kun bruk gammel matriale til transporten og da må man reparere underveis hvis man skal ta med seg et helt lass med reservedeler , gjerne dobbel og 3 dobbelt opp fordsi man regner med at enkelt deler må byttes fleer ganger så får man rett og slett mindre plass til de varene som skal fraktes Detter firmaer som ikke inverster i dyre mskiner for enkelt opdrag , men bruke vanlige kjøretøy fordi de har så my forskjelig de frakter De skal tross alt ha litt igjen for jobben de gjør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå