Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

 

Hvorfor kan ikke mekanikerne i den australske ødemarka sitte i autonome kjøretøy? Hva er det som gjør manuelt kjørte kjøretøy bedre for disse mekanikerne?

 

 

Her er jeg faktisk enig med elgen. Kjører du manuelt så ser du kanskje lettere hvor du må forsterke veien, hvor vannet er grunt nok, når veien krever svært sakte kjøring osv. Det elgen sikter til her er jo kjøring på helt spesielle steder hvor transporten foregår på noe som knapt kan kalles vei.

 

Jeg ser ikke bortfra at slik ekstremtransport forblir manuell(hvertfall en god del år) og så slår man over på automodus når man kommer inn på fornuftig veistandard.

 

 

Jeg ser heller ikke bort i fra at slike strekninger blir fraktet av det som da vill bli kalt "spesialtransport". 

 

Altså alle biler i verden vill jo ikke bli autonome over natten, det er mange plasser de må ha manuelle biler enda. Som fattige strøk og ekstreme områder som krever spesial kjøretøy osv. 

 

Men en gang i fremtiden flyr vi nok alle uansett så da trenger vi ikke diskutere så mye lengre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke for meg at autonome biler kommer til å kjøre på veier som det under med det første jeg heller...

Men, 99,99999% kjører aldri på slike veier, så det vil være like uproblematisk for vanlige biler som det er nå, altså, ikke ett nevneverdig problem engang...

 

road-injury-1.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

 

derfor passer det ikke med avansert biler

 

 

 

Hvorfor ikke? 

 

skal de ta med seg et helt trailer lass med forskjelige reservedeler , når enkle kjøretøy ikke krever så mye for en nødreperasjon.

det er varer andre trenger  , ikke reservedeler til bilene de frakter

 

 

Nå henger jeg ikke med her, hvor kom reservedelene fra? Tror du må forklare hele denne situasjonen for her henger jeg ikke med 

 

Da følger du for dårlig med i debatten

 

det er så enkelt som enkle biler , trenger bare enkle midler for å fikses ,

avanserte biler trenger ofte avanserte deler/ komplierte delr 

Det er ikke noe man alger på stedet

da må man ha dem med  seg

 

slik dere svarer så vil dere at  dagsn ekstrem transport  skal forsvinne

alt skal forgå automatisk

 

Drar jeg frem problemene så avviser dere bare dem

nesten som dere nekter for at det finnes ekstrem utfordringer autonome biler ikke vil takle

eksemple fra Eustralia er høyst reelle

 

I motsetnig til Norge så har de nok et større press på seg til få frem lasten til riktig tid

 

 

som jeg har sagt før det finnes ting menskene takler bra , mens eltronikken takler dårlig

mulig det blir bedre nå kvantesystemene dukker opp

 

 

med andre ord så får man dårligere sjofører der man faktisk har bruk for sjofører , om ikke annet for å hjelpe elktronikken over kneika

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

derfor passer det ikke med avansert biler

 

 

 

Hvorfor ikke? 

 

skal de ta med seg et helt trailer lass med forskjelige reservedeler , når enkle kjøretøy ikke krever så mye for en nødreperasjon.

det er varer andre trenger  , ikke reservedeler til bilene de frakter

 

 

Nå henger jeg ikke med her, hvor kom reservedelene fra? Tror du må forklare hele denne situasjonen for her henger jeg ikke med 

 

Da følger du for dårlig med i debatten

 

det er så enkelt som enkle biler , trenger bare enkle midler for å fikses ,

avanserte biler trenger ofte avanserte deler/ komplierte delr 

Det er ikke noe man alger på stedet

da må man ha dem med  seg

 

slik dere svarer så vil dere at  dagsn ekstrem transport  skal forsvinne

alt skal forgå automatisk

 

Drar jeg frem problemene så avviser dere bare dem

nesten som dere nekter for at det finnes ekstrem utfordringer autonome biler ikke vil takle

eksemple fra Eustralia er høyst reelle

 

I motsetnig til Norge så har de nok et større press på seg til få frem lasten til riktig tid

 

 

som jeg har sagt før det finnes ting menskene takler bra , mens eltronikken takler dårlig

mulig det blir bedre nå kvantesystemene dukker opp

 

 

med andre ord så får man dårligere sjofører der man faktisk har bruk for sjofører , om ikke annet for å hjelpe elktronikken over kneika

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvor mye kjennskap du har til sensorer og elektronikk, men de pleier ikke å ta store plassen. Så man kan fint ta med seg det aller meste av utstyret som utgjør den autonome delen. Det som faktisk tar plass er jo det mekaniske, men dette kommer en jo ikke unna.Eller går en for flintstone varianten så :p

 

Så jeg ser ikke helt problemet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det ikke sensoren jeg tenkete på men styre modulene.

spesialkomonerte deler med hver sin oppgave .

deter de små delen men de store , og mengden so må til

 

for ilustere så kan man dra inn diskusjon der nasa ville bruke en 3d skriver for lage deler for delen ellers ville ta for stor plass

det er noe av det samme man riskerer hvis kjøretøyen ble for kompliserte

 

Her må man også ha et "kontor" og "hybel"  til mekanikeren som nok vil bruke mesteparten av tiden på venting

 

autonome kjøretøy av den typen man bruker i trnapor vil ikke egne seg

og det er vel heller tvilsom at transportfirmane vil inverster i dyre spesialkjøretøy  som likvel vil gå i stykker

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
 

 

Nå vet jeg ikke hvor mye kjennskap du har til sensorer og elektronikk, men de pleier ikke å ta store plassen. Så man kan fint ta med seg det aller meste av utstyret som utgjør den autonome delen. Det som faktisk tar plass er jo det mekaniske, men dette kommer en jo ikke unna.Eller går en for flintstone varianten så  :p

 

Så jeg ser ikke helt problemet. 

 

 

Her er vel problemet primært at elektronikk er mer sårbart og ofte vanskeligere å reparere. Det vil ikke en lavtlønna redneck som har lært seg å mekke litt klare.

 

Men som sagt, elgen har dratt diskusjonen inn på spesialtransport. Hva som skjer i ødemarka i Australia og den mest bortgjemte landsbygda i Pakistan er vel ikke hva vi egentlig bryr oss om?

 

Det som skjer er bare at disse stedene blir enda mindre konkurransedyktige når resten av verden effektiviserer. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nå vet jeg ikke hvor mye kjennskap du har til sensorer og elektronikk, men de pleier ikke å ta store plassen. Så man kan fint ta med seg det aller meste av utstyret som utgjør den autonome delen. Det som faktisk tar plass er jo det mekaniske, men dette kommer en jo ikke unna.Eller går en for flintstone varianten så  :p

 

Så jeg ser ikke helt problemet. 

 

 

Her er vel problemet primært at elektronikk er mer sårbart og ofte vanskeligere å reparere. Det vil ikke en lavtlønna redneck som har lært seg å mekke litt klare.

 

Men som sagt, elgen har dratt diskusjonen inn på spesialtransport. Hva som skjer i ødemarka i Australia og den mest bortgjemte landsbygda i Pakistan er vel ikke hva vi egentlig bryr oss om?

 

Det som skjer er bare at disse stedene blir enda mindre konkurransedyktige når resten av verden effektiviserer. 

 

 

Ja som sagt er det en vurderingssak på hvor mye penger en skal bruke på rep man ombord. I fremtiden vill nok de fleste håndtere elektronikk fint, vi har nesten ikke noe valg :)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sensoren jeg tenkete på men styre modulene.

spesialkomonerte deler med hver sin oppgave .

deter de små delen men de store , og mengden so må til

 

for ilustere så kan man dra inn diskusjon der nasa ville bruke en 3d skriver for lage deler for delen ellers ville ta for stor plass

det er noe av det samme man riskerer hvis kjøretøyen ble for kompliserte

 

Her må man også ha et "kontor" og "hybel"  til mekanikeren som nok vil bruke mesteparten av tiden på venting

 

autonome kjøretøy av den typen man bruker i trnapor vil ikke egne seg

og det er vel heller tvilsom at transportfirmane vil inverster i dyre spesialkjøretøy  som likvel vil gå i stykker

 

styremodul og spesial komponent? hva snakker du om? Har du sett hvor lite deler en tesla feks er bygget opp av? Ikke særlig mange. Det er elektronikken som styrer i samsvar med sensorene. styremodulen blir vell da elektromotorene regner jeg med? Ikke lett å forstå hva du mener alltid. 

 

Og ja, tesla har også autonome fuksjoner. krever ikke noe ekstra, kun software.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke sensoren jeg tenkete på men styre modulene.

spesialkomonerte deler med hver sin oppgave .

deter de små delen men de store , og mengden so må til

 

for ilustere så kan man dra inn diskusjon der nasa ville bruke en 3d skriver for lage deler for delen ellers ville ta for stor plass

det er noe av det samme man riskerer hvis kjøretøyen ble for kompliserte

 

Her må man også ha et "kontor" og "hybel"  til mekanikeren som nok vil bruke mesteparten av tiden på venting

 

autonome kjøretøy av den typen man bruker i trnapor vil ikke egne seg

og det er vel heller tvilsom at transportfirmane vil inverster i dyre spesialkjøretøy  som likvel vil gå i stykker

Autonome biler kommer til å ha redundans på mange områder. Både sensorer og styreenheten.

 

Hvis du ikke har slått opp ordet redundans ennå: https://no.wikipedia.org/wiki/Redundans(norsk tekst)

 

Styreenheten er en dings som sitter godt beskyttet i en vanntett og spruttett og støtabsorbert boks. Den utsettes ikke for mekaniske påkjenninger slik som hjul, forstilling, dempere etc. når de kjører gjennom den australske ødemarka. Feilraten vil altså være like lav der som på en rettlinjet motorvei. Og når det skjer en feil, slår det redundante systemet inn og overtar. Problem løst! på millisekunder. Hvor lang tid tar det å erstatte en sjåfør som har fått Malaria midt i jungelen? Ikke millisekunder i hvert fall.

 

For sensorer er det noe lignende. Svikter noen av sensorene for eksempel ved at et kamera blir tilsølt med gjørme, så tar de redundante kameraene over. Svikter mange nok så stopper bilen trygt og "elektroingeniøren" må gjøre noe så avansert som å bruke vaskeklut for å få kameraene i drift igjen og kjøre videre. Nå er ikke de mekanikerne jeg kjenner voldsomt flinke rengjørere, men det er neppe uoverkommelig å lære de opp i bruk av vaskeklut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg snakker om at "sjoføren" må inn i elektronikken og bytte ut modusler , i stedet for å reparere microschips

ikke noe særlig grei jobb i mørke og regn , midt en nyr

 

i stedet for koble samme 2 ledninger , så må man  bytte ut en større del , kretskort el.l.

da må de ha med seg alle delene

 

jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg

da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere

 

det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil

 

 

nok en gan så snakker der som der ikke vet hva utfordringen går ut på

 

forøvrig det er mye på dagens biler som skal være beskyttet , men det er ikke det

det går lit for  fort i stykker

 

om du snakker om redudans så må det nok 10 doble enhetene for at det skal ungå problemer , men en normal biler klare seg med dobelt system

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg snakker om at "sjoføren" må inn i elektronikken og bytte ut modusler , i stedet for å reparere microschips

ikke noe særlig grei jobb i mørke og regn , midt en nyr

 

i stedet for koble samme 2 ledninger , så må man  bytte ut en større del , kretskort el.l.

da må de ha med seg alle delene

Jeg foreslår at du klikker på linken og leser hva redundante systemer er for noe. Det står til og med på norsk.

 

jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg

da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere

 

det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil

Hvorfor ikke?

 

 

 

nok en gan så snakker der som der ikke vet hva utfordringen går ut på

 

forøvrig det er mye på dagens biler som skal være beskyttet , men det er ikke det

det går lit for fort i stykker

 

om du snakker om redudans så må det nok 10 doble enhetene for at det skal ungå problemer , men en normal biler klare seg med dobelt system

Så det går bra med dobbelt system på normale biler? Hva tror du er billigst? Utstyre spesialtransporten i Australias ødemark med 8 stk vaskekluter (og 8 flasker med rent såpevann) eller øke redundansen fra 2 til 10 redundante hovedstyreenheter?

 

Og nok en gang: Hovedstyreenheten (inkludert redundans) utsettes ikke for mer slitasje eller påkjenninger i Australias ødemark enn de gjør på en snorrett motorvei.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg snakker om at "sjoføren" må inn i elektronikken og bytte ut modusler , i stedet for å reparere microschips

ikke noe særlig grei jobb i mørke og regn , midt en nyr

 

i stedet for koble samme 2 ledninger , så må man  bytte ut en større del , kretskort el.l.

da må de ha med seg alle delene

 

jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg

da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere

 

det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil

 

 

nok en gan så snakker der som der ikke vet hva utfordringen går ut på

 

forøvrig det er mye på dagens biler som skal være beskyttet , men det er ikke det

det går lit for  fort i stykker

 

om du snakker om redudans så må det nok 10 doble enhetene for at det skal ungå problemer , men en normal biler klare seg med dobelt system

 

Men hva er problemet med å ha med seg dette utstyret? Om så all elektronikk ryker, både hoved og den som er ment som redundans. Så er det bare til å bytte om. Elektronikk tar ikke stor plass, som du snakket om tidligere. 

 

Selv om jeg ikke ser på dette som ett problem i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Nå glemmer der fulstendig hvilken belastning disse kjøretøyen blir utsatt fo

DE KJØRER IKKE PÅ VEIER

 

Det holder ikke med en vask  for reparere noe som har gått i stykker

 

 

 

 

Sitat

jeg så en episode der en kjøleviften hadde kilt seg
da måtte man sage vek endel av dekslet rundt slik at bladene på viften fikk plass til å rotere
 
det kunne de ikke ha gjort hvis det var en autonom bil

Hvorfor ikke?

Fordi det ikke vil finnes i avansert kjøretøy

Mange av dangens biler tilater knap nok at man skifter lyspære

mens dette er biler som er flerer generasjoner forran det igjen

 

forvring så er det noe merkelig med denne debatten

simen1 dro inn ulykker over hel verden for ilusterer hvor dårlige sjofør et menske er

mens hvis jeg dro inn "veiene" i Australi for ilustrere en utfordring .

så var de plutselig bare forholden i Norge som gjaldt

 

jeg trodde at dette var biler soms skulle være tilpasset alle forhold over hele verden

da er det ikek snakk om at alle har veier som er flaterer en stuegulvet dit

 

men kjøring over alt , der mye kan ristes i stykker selv om det er skrydd god fas t

 

og det må man ta hensyn til

Lenke til kommentar

Nå glemmer der fulstendig hvilken belastning disse kjøretøyen blir utsatt fo

DE KJØRER IKKE PÅ VEIER

 

Det holder ikke med en vask  for reparere noe som har gått i stykker

 

 

 

 

Slik transport krever spesial transport. om de er autonome eller ikke. Altså de vill bli bygget til å tåle dette, ikke for alltid såklart men de aller fleste turer vill gå helt fint. 

 

Du må ikke greie alle autonome biler under en kam. Det kommer til å bli mange produsenter og mange forskjellige kjøretøy til forskjellige oppgaver. 

Lenke til kommentar

Nå glemmer der fulstendig hvilken belastning disse kjøretøyen blir utsatt fo

DE KJØRER IKKE PÅ VEIER

 

Det holder ikke med en vask  for reparere noe som har gått i stykker

Hvorfor leser du ikke det jeg skriver? Sentralenheten er både redundant og godt beskyttet inne i bilen i vanntett og støtsikkert. Om kjøretøyet befinner seg på motorvei eller i en myr er likegyldig fordi risikoen for feil er like lav i begge tilfeller. Skjer det mot formodning noe feil (på motorveien eller i myra) så er sentralenheten redundant så man slipper å bytte noe som helst.

 

Det er sensorene som trenger en vask hvis de svikter i myra. Ja, vask, med klut. De er også redundante og tåler at flere sensorer svikter samtidig uten at bilen stopper. Sensorer er ikke mekaniske slitedeler. De holder også like bra i en myr som på motorveien, men må altså vaskes hvis mange av de dekkes av gjørme.

Lenke til kommentar
forvring så er det noe merkelig med denne debatten

simen1 dro inn ulykker over hel verden for ilusterer hvor dårlige sjofør et menske er

mens hvis jeg dro inn "veiene" i Australi for ilustrere en utfordring .

så var de plutselig bare forholden i Norge som gjaldt

Mennesker er så dårlige sjåfører at bilisme dreper og skader utrolig mange hvert år gjelder både her i landet og resten av verden. Det er et ganske enkelt faktum og det er trist om man skal la folk fortsette å dø og skades i stort omfang på grunn av irrasjonelle fordommer mot selvkjørende biler.

 

At du drar frem eksempler med flere dagers kjøring til nærmeste verksted er ikke særlig representativt hverken i Norge, skandinavia, Europa, Amerika (utenom Amazonas), Asia eller for det normale veinettet i Australia. Det er rett og slett en sær kuriositet, et spesialtilfelle a la oljetransport over is i Alaska eller en rover på Mars. Det er ikke relevant for 99,9... % av trafikken i verden.

Lenke til kommentar

du glememr  her er at det som skal være evigvarende  aldri er det .

hva doble ,eller triple sytemer angår så hjlper det lite når kontrol systene svikter , nettop på grunn av mekanisk påvirkning

det kan være kontkter som løsner , det kan være elktronikk som blir overopphetet eller brudd i lefninger 

( det siste har en lei tendesn til skjer selv om man har tatt alle forholdsregler )

 

selv forstår jeg ikke hvorfor enkelte kontakter får brudd selv om den sttår i ro

Lenke til kommentar

 

forvring så er det noe merkelig med denne debatten

simen1 dro inn ulykker over hel verden for ilusterer hvor dårlige sjofør et menske er

mens hvis jeg dro inn "veiene" i Australi for ilustrere en utfordring .

så var de plutselig bare forholden i Norge som gjaldt

Mennesker er så dårlige sjåfører at bilisme dreper og skader utrolig mange hvert år gjelder både her i landet og resten av verden. Det er et ganske enkelt faktum og det er trist om man skal la folk fortsette å dø og skades i stort omfang på grunn av irrasjonelle fordommer mot selvkjørende biler.

 

At du drar frem eksempler med flere dagers kjøring til nærmeste verksted er ikke særlig representativt hverken i Norge, skandinavia, Europa, Amerika (utenom Amazonas), Asia eller for det normale veinettet i Australia. Det er rett og slett en sær kuriositet, et spesialtilfelle a la oljetransport over is i Alaska eller en rover på Mars. Det er ikke relevant for 99,9... % av trafikken i verden.

 

nei. vel

men da kan man helelr ikke komme å si at alle må bruke disse kjøretøye i fremtiden

jeg vet at det finne mage rare transportveier i verden .

og man vet neppe om alt heller

 

da kan man ikke bare sånn uten videre , uten å vite hva som komemer si at dett er no alle bruker

 

det er helelr ikke alle som har råd til det siste og nyeste

er det en risikabel rute så vil man kun bruk gammel matriale til transporten og da må man reparere underveis

 

hvis man skal ta med seg et helt lass med reservedeler , gjerne dobbel og 3 dobbelt opp fordsi man regner med at enkelt deler må byttes fleer ganger så får man rett og slett mindre plass til de varene som skal fraktes

 

Detter firmaer som ikke inverster i dyre mskiner for enkelt opdrag , men bruke vanlige kjøretøy fordi de har så my forskjelig de frakter

 

De skal tross alt ha litt igjen for jobben de gjør

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...