Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er logikken "det kan gi lang vei for mekanikerne i ødemarka i Australia - ergo vil ikke autonome biler ha noe for seg i Norge"?

 

Eller hva er det du prøver å si med den Australske tv-serien?

 

Hva har det å si for resten av verden om de velger å ha med mekanikere i den Australske ødemarka?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal ikke mekanikere få kjøre autonome biler som alle andre? Må de gå eller sykle? Hvor er logikken bak det?

du har nok misfoståt meg .

for sjoføren er ekanikerne

og det trengs for at bilen skal komme seg frem

 

 

 

Det er nettopp da man vil merke det mest. Kjappere reaksjonstid (millisekunder vs ca et sekund hos en normalt oppmerksom sjåfør) vil kunne redusere sikkerhetsavstanden betraktelig. Dermed får man økt kapasitet til antall biler per time på veiene. Køer oppstår på grunn av at oppbremsing hos noen få biler forplanter seg bakover i køa og lager en "bølge" av oppbremsing. Den direkte årsaken er menneskets elendige reaksjonsevne. Autonome biler vil ta det problemet ved rota, mennesket, og slippe de samme købølgene som bare skaper ennå mer kø lengre bak. Autonome biler kan handle mye mer rasjonelt og samordnet enn det menneskelige sjåfører kan.

 

Autonome biler kan også kjøre med virtuell lenking mellom biler slik Volvos forsøksvogntog demonstrerte i Spania for 2-3 år siden. Vogntogene lå helt trygt rett opp i baken på hverandre og utnyttet dragsuget fra den foran. Testene med plutselig oppbremsing fungerte helt glimrende siden vogntogene reagerte helt likt i løpet av millisekunder. Innbyrdes avstander ble beholdt.

 

Det er jo det som er bakgrunnen for at autonome biler vil spare samfunnet for enorme summer i veiutvidelser. Dette har flere av oss forklart deg tidligere i tråden.

 

jeg opplever lyskryssene som et større problem

 

De slipper ikke gjennom hele køen før de skifter til rød lys

Noen ganger skiter det til rød lys rett før man er  fremme sammen med fler biler . samtidig som det tar lang tid før bilen fra sideveien  kommer inn i krysset

Lenke til kommentar

 

 

I storbyer er ikke taxisjåførene lommekjent i hele byen. De må ofte stole på GPS og kundens kommandoer. Hvis GPSen streiker klarer selv fulle folk å veilede taxisjåførene fra puben og helt hjem. Selv med asfaltering, veiarbeid og omkjøringer. Det er samme greia med autonome biler. Passasjerene gir kommandoer om hvor man skal, hvilke omveier man ønsker å ta osv. 

 

Det er da også naturlig å anta at autonome biler blir flinke til å finne alternative ruter. Kanskje blir det også slik at man setter opp en radiosender med alternativ ruteinformasjon når man skal utføre veiarbeid. Det er mange potensielle løsninger her. 

 

I mine øyne er regn, støv, skitt osv på sensorer samt vintervær de klareste utfordringene. 

 

Man har jo disse løsningene på plass i dag også. Man kan få opp både trafikkinformasjon og veiarbeid med omkjøring på mange GPS`er og på Google Maps. Det er riktignok ikke komplett, men systemet er på plass og kan enkelt tas i bruk enda mer allerede nå.

Ser for meg at man har en stor skjerm i bilen der man kan velge rute selv også, slik man har på Google Maps, men muligens i en utbedret versjon med flere funksjoner.

Lenke til kommentar

hvis blen er gammel , dem skal kjøre noen humdre mil pr dag  og det er fleredagers kjøring  til nermeste verksted så har man ikke noe valg.

mekanikeren  må være med

 

alterntivet er å bygge opp en masiv trasportrute med mange service punkter under veis.

det  tror jeg at det er ingen i australie som gidder

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Outback_Truckers#Series_overview

 

Om det er forsvarmessing så er det jo bare opp til bedriften å sende med en mekaniker, jeg ser ikke problemet her elgen? 

Lenke til kommentar

Er logikken "det kan gi lang vei for mekanikerne i ødemarka i Australia - ergo vil ikke autonome biler ha noe for seg i Norge"?

 

Eller hva er det du prøver å si med den Australske tv-serien?

 

Hva har det å si for resten av verden om de velger å ha med mekanikere i den Australske ødemarka?

 

nei, jeg poengterer bare at autonome biler eikke er noe som passer for alle

ihvertfall  ikke før man klarer å tenke anerledes

Lenke til kommentar

 

Er logikken "det kan gi lang vei for mekanikerne i ødemarka i Australia - ergo vil ikke autonome biler ha noe for seg i Norge"?

 

Eller hva er det du prøver å si med den Australske tv-serien?

 

Hva har det å si for resten av verden om de velger å ha med mekanikere i den Australske ødemarka?

 

nei, jeg poengterer bare at autonome biler eikke er noe som passer for alle

ihvertfall  ikke før man klarer å tenke anerledes

 

 

Du poengterer da ikke dette, du poengterer at noen biler må ha mekanikere med seg på turen pga det er langt til nærmeste verksted og det er krise om ikke bilen er oppe å gå "med en gang" når uhellet først er ute. 

 

Det har da ingenting med at bilen kjører autonomt? 

Lenke til kommentar

 

hvis blen er gammel , dem skal kjøre noen humdre mil pr dag  og det er fleredagers kjøring  til nermeste verksted så har man ikke noe valg.

mekanikeren  må være med

 

alterntivet er å bygge opp en masiv trasportrute med mange service punkter under veis.

det  tror jeg at det er ingen i australie som gidder

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Outback_Truckers#Series_overview

 

Om det er forsvarmessing så er det jo bare opp til bedriften å sende med en mekaniker, jeg ser ikke problemet her elgen? 

 

der mente jo at det ikke skulle være slik

Lenke til kommentar

forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon

Her anbefaller jeg dere til se noen episoder av "Autback truckers"  for få en opffatning om hva utfordringene faktis består i 

Det kommeren episode på discovery channel i kveld kl. 21;30

 

 

Tok en rask titt på Outback truckers på youtube, men orker ikke se mye på slik reality. Mye er overdrevent og filmet mer dramatisk enn det er, men først og fremst så er det ekstremt sært.

 

Worst case scenario: Noen få stakkarer i Australia må laste om når de skal inn på offentlig vei.

 

Personlig bryr jeg meg mest om transport på veier med standard fra motorvei og ned til det som gjerne kalles skogsbilvei. Kommer vi ned på traktorvei eller dårligere standard så havner det i en annen kategori for meg.

Lenke til kommentar

 

 

Er logikken "det kan gi lang vei for mekanikerne i ødemarka i Australia - ergo vil ikke autonome biler ha noe for seg i Norge"?

 

Eller hva er det du prøver å si med den Australske tv-serien?

 

Hva har det å si for resten av verden om de velger å ha med mekanikere i den Australske ødemarka?

 

nei, jeg poengterer bare at autonome biler eikke er noe som passer for alle

ihvertfall  ikke før man klarer å tenke anerledes

 

 

Du poengterer da ikke dette, du poengterer at noen biler må ha mekanikere med seg på turen pga det er langt til nærmeste verksted og det er krise om ikke bilen er oppe å gå "med en gang" når uhellet først er ute. 

 

Det har da ingenting med at bilen kjører autonomt? 

 

derfor passer det ikke med avansert biler

Lenke til kommentar

 

 

hvis blen er gammel , dem skal kjøre noen humdre mil pr dag  og det er fleredagers kjøring  til nermeste verksted så har man ikke noe valg.

mekanikeren  må være med

 

alterntivet er å bygge opp en masiv trasportrute med mange service punkter under veis.

det  tror jeg at det er ingen i australie som gidder

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Outback_Truckers#Series_overview

 

Om det er forsvarmessing så er det jo bare opp til bedriften å sende med en mekaniker, jeg ser ikke problemet her elgen? 

 

der mente jo at det ikke skulle være slik

 

 

Nei jeg sa at jeg tviler på at det er forsvarsmessig å ha en mekaniker i bilen konstant for å vente på problemer. Det koster bedriften fort 600 000 om ikke mer i året. Da er det nok billigere å sende mekaniker når uhelle først er ute. Men dette blir såklart opp til enhver å bestemme. Det er fult mulig å gjennomføre.

Lenke til kommentar

 

forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon

Her anbefaller jeg dere til se noen episoder av "Autback truckers"  for få en opffatning om hva utfordringene faktis består i 

Det kommeren episode på discovery channel i kveld kl. 21;30

 

 

Tok en rask titt på Outback truckers på youtube, men orker ikke se mye på slik reality. Mye er overdrevent og filmet mer dramatisk enn det er, men først og fremst så er det ekstremt sært.

 

Worst case scenario: Noen få stakkarer i Australia må laste om når de skal inn på offentlig vei.

 

Personlig bryr jeg meg mest om transport på veier med standard fra motorvei og ned til det som gjerne kalles skogsbilvei. Kommer vi ned på traktorvei eller dårligere standard så havner det i en annen kategori for meg.

 

 

Problemt er at transporten fåregår flere mil ute i ødemarka der traktroveier er luksus

Lenke til kommentar

 

 

derfor passer det ikke med avansert biler

 

 

 

Hvorfor ikke? 

 

skal de ta med seg et helt trailer lass med forskjelige reservedeler , når enkle kjøretøy ikke krever så mye for en nødreperasjon.

det er varer andre trenger  , ikke reservedeler til bilene de frakter

Lenke til kommentar

 

 

 

hvis blen er gammel , dem skal kjøre noen humdre mil pr dag  og det er fleredagers kjøring  til nermeste verksted så har man ikke noe valg.

mekanikeren  må være med

 

alterntivet er å bygge opp en masiv trasportrute med mange service punkter under veis.

det  tror jeg at det er ingen i australie som gidder

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Outback_Truckers#Series_overview

 

Om det er forsvarmessing så er det jo bare opp til bedriften å sende med en mekaniker, jeg ser ikke problemet her elgen? 

 

der mente jo at det ikke skulle være slik

 

 

Nei jeg sa at jeg tviler på at det er forsvarsmessig å ha en mekaniker i bilen konstant for å vente på problemer. Det koster bedriften fort 600 000 om ikke mer i året. Da er det nok billigere å sende mekaniker når uhelle først er ute. Men dette blir såklart opp til enhver å bestemme. Det er fult mulig å gjennomføre.

 

Alternativer er få bøter for å ikke komme tidsnokk  frem

 

husk at dette er ekstrem langtransport.

Lenke til kommentar

Er logikken "det kan gi lang vei for mekanikerne i ødemarka i Australia - ergo vil ikke autonome biler ha noe for seg i Norge"?

 

Eller hva er det du prøver å si med den Australske tv-serien?

 

Hva har det å si for resten av verden om de velger å ha med mekanikere i den Australske ødemarka?

nei, jeg poengterer bare at autonome biler eikke er noe som passer for alle

ihvertfall  ikke før man klarer å tenke anerledes

Hvorfor kan ikke mekanikerne i den australske ødemarka sitte i autonome kjøretøy? Hva er det som gjør manuelt kjørte kjøretøy bedre for disse mekanikerne?

 

Og igjen, hvilken relevans til Norge har den australske ødemarka med flere dagers kjøring til sivilisajsonen?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Det er nettopp da man vil merke det mest. Kjappere reaksjonstid (millisekunder vs ca et sekund hos en normalt oppmerksom sjåfør) vil kunne redusere sikkerhetsavstanden betraktelig. Dermed får man økt kapasitet til antall biler per time på veiene. Køer oppstår på grunn av at oppbremsing hos noen få biler forplanter seg bakover i køa og lager en "bølge" av oppbremsing. Den direkte årsaken er menneskets elendige reaksjonsevne. Autonome biler vil ta det problemet ved rota, mennesket, og slippe de samme købølgene som bare skaper ennå mer kø lengre bak. Autonome biler kan handle mye mer rasjonelt og samordnet enn det menneskelige sjåfører kan.

 

Autonome biler kan også kjøre med virtuell lenking mellom biler slik Volvos forsøksvogntog demonstrerte i Spania for 2-3 år siden. Vogntogene lå helt trygt rett opp i baken på hverandre og utnyttet dragsuget fra den foran. Testene med plutselig oppbremsing fungerte helt glimrende siden vogntogene reagerte helt likt i løpet av millisekunder. Innbyrdes avstander ble beholdt.

 

Det er jo det som er bakgrunnen for at autonome biler vil spare samfunnet for enorme summer i veiutvidelser. Dette har flere av oss forklart deg tidligere i tråden.

jeg opplever lyskryssene som et større problem

 

De slipper ikke gjennom hele køen før de skifter til rød lys

Noen ganger skiter det til rød lys rett før man er  fremme sammen med fler biler . samtidig som det tar lang tid før bilen fra sideveien  kommer inn i krysset

Fra den dagen manuelt kjørte biler blir forbudt på offentlige veier så trenger man ikke lyskryss lengre. Lyskrysslogikken blir innebygd i bilene. Det sparer veivesenet for store utgifter til bygging av nye lyskryss hvert år.

 

I tillegg kan det benytte bilenes kjøreruter til å bestemme optimal tid for "grønt" og "rødt" i de ulike retningene. Flyten vil bli mye mye bedre enn i dag. Det vil gi mindre nedbremsing og akselerasjon og dermed spare sjåføren for drivstoff, miljøet for CO2 og NOx og spare naboene for noe av støyen.

 

Vinn-vinn-vinn etc.. Det er så til de grader baklengs og misforstått å være mot autonome biler på grunn av køer, rush og lyskryss. Dette er bare vinn-vinn osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke mekanikerne i den australske ødemarka sitte i autonome kjøretøy? Hva er det som gjør manuelt kjørte kjøretøy bedre for disse mekanikerne?

 

 

Her er jeg faktisk enig med elgen. Kjører du manuelt så ser du kanskje lettere hvor du må forsterke veien, hvor vannet er grunt nok, når veien krever svært sakte kjøring osv. Det elgen sikter til her er jo kjøring på helt spesielle steder hvor transporten foregår på noe som knapt kan kalles vei.

 

Jeg ser ikke bortfra at slik ekstremtransport forblir manuell(hvertfall en god del år) og så slår man over på automodus når man kommer inn på fornuftig veistandard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

derfor passer det ikke med avansert biler

 

 

 

Hvorfor ikke? 

 

skal de ta med seg et helt trailer lass med forskjelige reservedeler , når enkle kjøretøy ikke krever så mye for en nødreperasjon.

det er varer andre trenger  , ikke reservedeler til bilene de frakter

 

 

Nå henger jeg ikke med her, hvor kom reservedelene fra? Tror du må forklare hele denne situasjonen for her henger jeg ikke med 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

hvis blen er gammel , dem skal kjøre noen humdre mil pr dag  og det er fleredagers kjøring  til nermeste verksted så har man ikke noe valg.

mekanikeren  må være med

 

alterntivet er å bygge opp en masiv trasportrute med mange service punkter under veis.

det  tror jeg at det er ingen i australie som gidder

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Outback_Truckers#Series_overview

 

Om det er forsvarmessing så er det jo bare opp til bedriften å sende med en mekaniker, jeg ser ikke problemet her elgen? 

 

der mente jo at det ikke skulle være slik

 

 

Nei jeg sa at jeg tviler på at det er forsvarsmessig å ha en mekaniker i bilen konstant for å vente på problemer. Det koster bedriften fort 600 000 om ikke mer i året. Da er det nok billigere å sende mekaniker når uhelle først er ute. Men dette blir såklart opp til enhver å bestemme. Det er fult mulig å gjennomføre.

 

Alternativer er få bøter for å ikke komme tidsnokk  frem

 

husk at dette er ekstrem langtransport.

 

 

Ja da må man tenke hvor sannsynlig er det at dette skjer ofte nok og tar så lang tid at bøtene overstiger prisen for å ha mekaniker der. Altså er det ett vurderingsspørsmål :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...