sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den vil komme det finnes jo de som nekter å ta buss ,eller fly Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den vil komme det finnes jo de som nekter å ta buss ,eller fly Og de vill nok føle seg mye tryggere nå som de fæle sjåførene er eliminert Nei klart det er noen som kommer til å ha angst for autonome biler også, slik er det med alt. Men mulig noen av de som i dag har angst for å sitte på med andre personer kan bli kurert? Hvem vet. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den store fordelen med sjølvkjøyrande bilar er at dei som er ekstra nervøse kan ta seg ein cognac for å roe nervane medan dei kjøyrer. Når verdens fyrste rulletrapp blei montert på Harrod's i London i 1898 så blei det sagt at det blei delt ut gratis cognac og luktesalt på toppen av trappa for dei som hadde trossa nevane og tok rulletrappa heilt opp. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert Andre ganger trengs det mekanikere som må fikse bilen på stedet for at trasportfirmaet ikke skal tape for mye penger , og så gå konkurs ( som i autback truckers) slik jeg forsto det så ver det snakk om at disse bilen heller ikke var av ny dato ny biler vil altid koste penger , lit for mye penger for mange Da lurer jeg på hvordan man skal ungå autonome gamle biler som streiker, slik mange av dagens biler gjør transportbransjen er nok det som merker det mest norlands fylkes komynne hadde for lit over 5 år sinden kjøp nye busser ( komforen kunne diskuteres ) kort tid etter begynte man å merke slitasje Hvordan tror du devil fungere med autonome busser ( hvis det da ikek blir biler i stedet ) som er 10 år2-3 miioner KM på baken før de skiftes ut ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert Andre ganger trengs det mekanikere som må fikse bilen på stedet for at trasportfirmaet ikke skal tape for mye penger , og så gå konkurs ( som i autback truckers) slik jeg forsto det så ver det snakk om at disse bilen heller ikke var av ny dato ny biler vil altid koste penger , lit for mye penger for mange Da lurer jeg på hvordan man skal ungå autonome gamle biler som streiker, slik mange av dagens biler gjør transportbransjen er nok det som merker det mest norlands fylkes komynne hadde for lit over 5 år sinden kjøp nye busser ( komforen kunne diskuteres ) kort tid etter begynte man å merke slitasje Hvordan tror du devil fungere med autonome busser ( hvis det da ikek blir biler i stedet ) som er 10 år2-3 miioner KM på baken før de skiftes ut ? Altså, disse bilene kommer til å være på "nett" slik at det blir live oppdatering av "GPS", så dette er ikke noe problem. Og hvorfor er det ett problem å sende mekaniker for å fikse problemet på stedet? Han kan hive seg i en autonom bil/buss/lastebil you name it. Som jeg har sagt tusen ganger før vill sensorer og utstyr bli overvåket, er det problemer må det fikses. slik som i dag. Og sålenge en kjøper kvalitetsprodukter så holder både elektronikk og mekanikk lenge med rett vedlikehold. Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den store fordelen med sjølvkjøyrande bilar er at dei som er ekstra nervøse kan ta seg ein cognac for å roe nervane medan dei kjøyrer. Når verdens fyrste rulletrapp blei montert på Harrod's i London i 1898 så blei det sagt at det blei delt ut gratis cognac og luktesalt på toppen av trappa for dei som hadde trossa nevane og tok rulletrappa heilt opp. Enkelte ganger når jeg bruker ruletrapen så føler jeg meg uvell , nesten svimmel , men ikke kvalm man kan ikke se bort fra at man forsatt blir bilsjuke av også autonome biler normal ville en sjofør tatt hensyn til det og stoppe flere gange under veis men når det er snakk om autonome biler så skal de jo bare gå direkte fra start til mål uten forstyrlser for å ikke skape kaos ergo så vil det bety at noe ikke kan bruk disse bilene hvis man ikke kan kontroler dem på en eller annen måte da er det ikke bare være snakk nødstopp , men å stoppe der det vil være fornuftig før man er komemt frem Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert Andre ganger trengs det mekanikere som må fikse bilen på stedet for at trasportfirmaet ikke skal tape for mye penger , og så gå konkurs ( som i autback truckers) slik jeg forsto det så ver det snakk om at disse bilen heller ikke var av ny dato ny biler vil altid koste penger , lit for mye penger for mange Da lurer jeg på hvordan man skal ungå autonome gamle biler som streiker, slik mange av dagens biler gjør transportbransjen er nok det som merker det mest norlands fylkes komynne hadde for lit over 5 år sinden kjøp nye busser ( komforen kunne diskuteres ) kort tid etter begynte man å merke slitasje Hvordan tror du devil fungere med autonome busser ( hvis det da ikek blir biler i stedet ) som er 10 år2-3 miioner KM på baken før de skiftes ut ? Kart kan enkelt oppdateres. Om biler blir helt avhengige av disse så vil selvsagt dette fikses. Mekaniker kan man kjøre ut og er uansett ikke vanlig. Pris på nye kjøretøy er ikke noe problem. Med selvkjørende biler blir det slutt på hviletidsbestemmelser og langt lavere lønnkostnader. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den store fordelen med sjølvkjøyrande bilar er at dei som er ekstra nervøse kan ta seg ein cognac for å roe nervane medan dei kjøyrer. Når verdens fyrste rulletrapp blei montert på Harrod's i London i 1898 så blei det sagt at det blei delt ut gratis cognac og luktesalt på toppen av trappa for dei som hadde trossa nevane og tok rulletrappa heilt opp. Enkelte ganger når jeg bruker ruletrapen så føler jeg meg uvell , nesten svimmel , men ikke kvalm man kan ikke se bort fra at man forsatt blir bilsjuke av også autonome biler normal ville en sjofør tatt hensyn til det og stoppe flere gange under veis men når det er snakk om autonome biler så skal de jo bare gå direkte fra start til mål uten forstyrlser for å ikke skape kaos ergo så vil det bety at noe ikke kan bruk disse bilene hvis man ikke kan kontroler dem på en eller annen måte da er det ikke bare være snakk nødstopp , men å stoppe der det vil være fornuftig før man er komemt frem Du har jo helt feil oppfatning av disse bilene. Klart man kan endre ruten underveis(stoppe). Det er da ikke noe fengselsbil Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 man kan ikke se bort fra at man forsatt blir bilsjuke av også autonome biler normal ville en sjofør tatt hensyn til det og stoppe flere gange under veis men når det er snakk om autonome biler så skal de jo bare gå direkte fra start til mål uten forstyrlser for å ikke skape kaos ergo så vil det bety at noe ikke kan bruk disse bilene hvis man ikke kan kontroler dem på en eller annen måte da er det ikke bare være snakk nødstopp , men å stoppe der det vil være fornuftig før man er komemt frem En autonom bil vil selvsagt kunne stoppe for hvile og frisk luft dersom det er ønskelig. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik.. Hva skal man med busser? Buss er fryktelig ineffektivt. Personlig transport er fremtiden. Da kommer du fra dør til dør. Buss tar gjerne dobbelt så lang tid. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Altså, disse bilene kommer til å være på "nett" slik at det blir live oppdatering av "GPS", så dette er ikke noe problem. nettet kan være probelmatisk det er jo bare å se til hvordan noen skryter av DAB radioen , mens andre klager på meglende dekning deter bare å se til hvorda de felste tele opratører skryter av hvor god 4G dekning de har ( det blei nok byttet ut med noe annet om 10 år , så byttet igjen senere ) mens realiten er er det noe helt annet jeg kan også dra in hvor forskjellig dekningen for mobilt minbank betlingen er ( det som brukes på busen og i taxiene ) Og hvorfor er det ett problem å sende mekaniker for å fikse problemet på stedet? Han kan hive seg i en autonom bil/buss/lastebil you name it. fordi mekanikeren er lang unna , når noe ryker ute i ødemarka samtidig som sjoføren har dert travlet med å komme frem for å berge dagsomsetningen Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik.. ja, de skal ha vær den biliste varianten . har hadde jeg baer håpet på at minstestandarden bli hevet flere hakk Foresten så gik det et rykte om at det de spesifisert ned standarden , alså forlagte å fjerne enkelt eting som var standard men de kan jo ikke ha noen økonomisk gevisnt Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik.. Hva skal man med busser? Buss er fryktelig ineffektivt. Personlig transport er fremtiden. Da kommer du fra dør til dør. Buss tar gjerne dobbelt så lang tid. Poenget med busser er å estarte mange bilr , for så ungå kø. om busene skal erstartes mend autonome biler , i tilegg til all de andre bilen så vil det med stor sansynlighet opstå kø. Også med autonome biler for dert er jo mange som skal til eller gjennom det samme området på kort tid Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 fordi mekanikeren er lang unna , når noe ryker ute i ødemarka samtidig som sjoføren har dert travlet med å komme frem for å berge dagsomsetningen Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil? Poenget med busser er å estarte mange bilr , for så ungå kø. om busene skal erstartes mend autonome biler , i tilegg til all de andre bilen så vil det med stor sansynlighet opstå kø. Også med autonome biler for dert er jo mange som skal til eller gjennom det samme området på kort tid Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik.. Hva skal man med busser? Buss er fryktelig ineffektivt. Personlig transport er fremtiden. Da kommer du fra dør til dør. Buss tar gjerne dobbelt så lang tid. Det er jeg helt enig i, men det blir så mye diskusjon i denne tråden så jeg holder meg til å kun svare på elgens spørsmål og ikke stille for mange spørsmål tilbake 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert I storbyer er ikke taxisjåførene lommekjent i hele byen. De må ofte stole på GPS og kundens kommandoer. Hvis GPSen streiker klarer selv fulle folk å veilede taxisjåførene fra puben og helt hjem. Selv med asfaltering, veiarbeid og omkjøringer. Det er samme greia med autonome biler. Passasjerene gir kommandoer om hvor man skal, hvilke omveier man ønsker å ta osv. Overraskes man av en stengt vei kan passasjerene kommandere bilen til å ta en annen vei. Akkurat det samme som hvis man hadde kjørt selv og møter en stengt vei, bare at man slipper å kommandere via pedaler og ratt. Det kan være talekommandoer akkurat som til taxisjåføren (digitale oversettingstejenester takler for lengst et stort utvalg språk). Har man taleproblemer, for eksempel er nyoperert i halsen eller etter en heftig tannlegetime, skriver man bare retningskommandoene via en skjerm i stedet for. Akkurat som man ville levert en lapp med adresse til taxisjåføren. For å unngå misforståelser får man opp reiseruten på et kart akkurat som på google maps eller GPSen. Inkludert mulighet for å endre kjøreruten under veis. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Altså, disse bilene kommer til å være på "nett" slik at det blir live oppdatering av "GPS", så dette er ikke noe problem. nettet kan være probelmatisk det er jo bare å se til hvordan noen skryter av DAB radioen , mens andre klager på meglende dekning deter bare å se til hvorda de felste tele opratører skryter av hvor god 4G dekning de har ( det blei nok byttet ut med noe annet om 10 år , så byttet igjen senere ) mens realiten er er det noe helt annet jeg kan også dra in hvor forskjellig dekningen for mobilt minbank betlingen er ( det som brukes på busen og i taxiene ) Og hvorfor er det ett problem å sende mekaniker for å fikse problemet på stedet? Han kan hive seg i en autonom bil/buss/lastebil you name it. fordi mekanikeren er lang unna , når noe ryker ute i ødemarka samtidig som sjoføren har dert travlet med å komme frem for å berge dagsomsetningen Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik.. ja, de skal ha vær den biliste varianten . har hadde jeg baer håpet på at minstestandarden bli hevet flere hakk Foresten så gik det et rykte om at det de spesifisert ned standarden , alså forlagte å fjerne enkelt eting som var standard men de kan jo ikke ha noen økonomisk gevisnt Tesla klarer seg nå fint med det nettet de kjører på. At man ikke alltid har dekning er uproblematisk, man trenger ikke bestandig å laste noe ned. En kB her og en kB der blir fort en kart oppdatering det Mekanikeren ble svart tidligere ser jeg med det åpenbare svaret. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil? forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon Her anbefaller jeg dere til se noen episoder av "Autback truckers" for få en opffatning om hva utfordringene faktis består i Det kommeren episode på discovery channel i kveld kl. 21;30 Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid. Mon det når noen tusen skal inn og ut av byen i løpet av en time Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil? forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon Her anbefaller jeg dere til se noen episoder av "Autback truckers" for få en opffatning om hva utfordringene faktis består i Det kommeren episode på discovery channel i kveld kl. 21;30 Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid. Mon det når noen tusen skal inn og ut av byen i løpet av en time Det er jo ingen problem å ha en mekaniker "boende" i lastebilen slik at han er på plass når det skjer noe. men dette koster nok mer enn det smaker regner jeg med slik at økonomisk sett er det bedre å ringe etter en når uhellet først er ute. Husk på at transportkostnaden går betraktelig ned når det ikke kreves sjåfør som skal lønnes. iallefall her til lands Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 I storbyer er ikke taxisjåførene lommekjent i hele byen. De må ofte stole på GPS og kundens kommandoer. Hvis GPSen streiker klarer selv fulle folk å veilede taxisjåførene fra puben og helt hjem. Selv med asfaltering, veiarbeid og omkjøringer. Det er samme greia med autonome biler. Passasjerene gir kommandoer om hvor man skal, hvilke omveier man ønsker å ta osv. Det er da også naturlig å anta at autonome biler blir flinke til å finne alternative ruter. Kanskje blir det også slik at man setter opp en radiosender med alternativ ruteinformasjon når man skal utføre veiarbeid. Det er mange potensielle løsninger her. I mine øyne er regn, støv, skitt osv på sensorer samt vintervær de klareste utfordringene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juli 2015 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2015 Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil?forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon Hvorfor skal ikke mekanikere få kjøre autonome biler som alle andre? Må de gå eller sykle? Hvor er logikken bak det? Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid.Mon det når noen tusen skal inn og ut av byen i løpet av en time Det er nettopp da man vil merke det mest. Kjappere reaksjonstid (millisekunder vs ca et sekund hos en normalt oppmerksom sjåfør) vil kunne redusere sikkerhetsavstanden betraktelig. Dermed får man økt kapasitet til antall biler per time på veiene. Køer oppstår på grunn av at oppbremsing hos noen få biler forplanter seg bakover i køa og lager en "bølge" av oppbremsing. Den direkte årsaken er menneskets elendige reaksjonsevne. Autonome biler vil ta det problemet ved rota, mennesket, og slippe de samme købølgene som bare skaper ennå mer kø lengre bak. Autonome biler kan handle mye mer rasjonelt og samordnet enn det menneskelige sjåfører kan. Autonome biler kan også kjøre med virtuell lenking mellom biler slik Volvos forsøksvogntog demonstrerte i Spania for 2-3 år siden. Vogntogene lå helt trygt rett opp i baken på hverandre og utnyttet dragsuget fra den foran. Testene med plutselig oppbremsing fungerte helt glimrende siden vogntogene reagerte helt likt i løpet av millisekunder. Innbyrdes avstander ble beholdt. Det er jo det som er bakgrunnen for at autonome biler vil spare samfunnet for enorme summer i veiutvidelser. Dette har flere av oss forklart deg tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå