Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den vil komme

det finnes jo de som nekter å ta buss ,eller fly

Og de vill nok føle seg mye tryggere nå som de fæle sjåførene er eliminert :) 

 

Nei klart det er noen som kommer til å ha angst for autonome biler også, slik er det med alt. Men mulig noen av de som i dag har angst for å sitte på med andre personer kan bli kurert? Hvem vet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den store fordelen med sjølvkjøyrande bilar er at dei som er ekstra nervøse kan ta seg ein cognac for å roe nervane medan dei kjøyrer.  :wee:

 

Når verdens fyrste rulletrapp blei montert på Harrod's i London i 1898 så blei det sagt at det blei delt ut gratis cognac og luktesalt på toppen av trappa for dei som hadde trossa nevane og tok rulletrappa heilt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert

Andre ganger trengs det mekanikere som må fikse bilen på stedet for at trasportfirmaet ikke skal tape for mye penger , og så gå konkurs ( som i autback truckers)

 

slik jeg forsto det så ver det snakk om at disse bilen heller ikke var av ny dato

 

 

ny biler vil altid koste penger , lit for mye penger for mange

 

Da lurer jeg på hvordan man skal ungå autonome gamle biler som streiker, slik mange av dagens biler gjør 

transportbransjen er nok det som merker det mest

 

 

norlands fylkes komynne hadde for lit over 5 år sinden kjøp nye busser  ( komforen kunne diskuteres )

kort tid etter begynte man å merke slitasje

Hvordan tror du devil fungere med autonome busser ( hvis det da ikek blir biler i stedet )  som er 10 år2-3 miioner KM på baken  før de skiftes ut ?

Lenke til kommentar

mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert

Andre ganger trengs det mekanikere som må fikse bilen på stedet for at trasportfirmaet ikke skal tape for mye penger , og så gå konkurs ( som i autback truckers)

 

slik jeg forsto det så ver det snakk om at disse bilen heller ikke var av ny dato

 

 

ny biler vil altid koste penger , lit for mye penger for mange

 

Da lurer jeg på hvordan man skal ungå autonome gamle biler som streiker, slik mange av dagens biler gjør 

transportbransjen er nok det som merker det mest

 

 

norlands fylkes komynne hadde for lit over 5 år sinden kjøp nye busser  ( komforen kunne diskuteres )

kort tid etter begynte man å merke slitasje

Hvordan tror du devil fungere med autonome busser ( hvis det da ikek blir biler i stedet )  som er 10 år2-3 miioner KM på baken  før de skiftes ut ?

 

Altså, disse bilene kommer til å være på "nett" slik at det blir live oppdatering av "GPS", så dette er ikke noe problem. 

 

Og hvorfor er det ett problem å sende mekaniker for å fikse problemet på stedet? Han kan hive seg i en autonom bil/buss/lastebil you name it. 

 

Som jeg har sagt tusen ganger før vill sensorer og utstyr bli overvåket, er det problemer må det fikses. slik som i dag. Og sålenge en kjøper kvalitetsprodukter så holder både elektronikk og mekanikk lenge med rett vedlikehold. 

 

Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik..

Lenke til kommentar

Den store fordelen med sjølvkjøyrande bilar er at dei som er ekstra nervøse kan ta seg ein cognac for å roe nervane medan dei kjøyrer.  :wee:

 

Når verdens fyrste rulletrapp blei montert på Harrod's i London i 1898 så blei det sagt at det blei delt ut gratis cognac og luktesalt på toppen av trappa for dei som hadde trossa nevane og tok rulletrappa heilt opp.

 

Enkelte ganger når jeg bruker ruletrapen så føler jeg meg uvell , nesten svimmel , men ikke kvalm

 

man kan ikke se bort fra at man forsatt blir bilsjuke av også autonome biler

normal ville en sjofør tatt hensyn til det og stoppe flere gange under veis

men når det er snakk om autonome biler så skal de jo bare gå direkte fra start til mål uten forstyrlser for å ikke skape kaos

ergo så vil det bety at noe ikke kan bruk disse bilene hvis man ikke kan kontroler dem på en eller annen måte 

da er det ikke bare være  snakk nødstopp , men å stoppe der det vil være fornuftig før man er komemt frem

Lenke til kommentar

mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert

Andre ganger trengs det mekanikere som må fikse bilen på stedet for at trasportfirmaet ikke skal tape for mye penger , og så gå konkurs ( som i autback truckers)

 

slik jeg forsto det så ver det snakk om at disse bilen heller ikke var av ny dato

 

 

ny biler vil altid koste penger , lit for mye penger for mange

 

Da lurer jeg på hvordan man skal ungå autonome gamle biler som streiker, slik mange av dagens biler gjør 

transportbransjen er nok det som merker det mest

 

 

norlands fylkes komynne hadde for lit over 5 år sinden kjøp nye busser  ( komforen kunne diskuteres )

kort tid etter begynte man å merke slitasje

Hvordan tror du devil fungere med autonome busser ( hvis det da ikek blir biler i stedet )  som er 10 år2-3 miioner KM på baken  før de skiftes ut ?

 

Kart kan enkelt oppdateres. Om biler blir helt avhengige av disse så vil selvsagt dette fikses.

 

Mekaniker kan man kjøre ut og er uansett ikke vanlig.

 

Pris på nye kjøretøy er ikke noe problem. Med selvkjørende biler blir det slutt på hviletidsbestemmelser og langt lavere lønnkostnader.

Lenke til kommentar

 

Den store fordelen med sjølvkjøyrande bilar er at dei som er ekstra nervøse kan ta seg ein cognac for å roe nervane medan dei kjøyrer.  :wee:

 

Når verdens fyrste rulletrapp blei montert på Harrod's i London i 1898 så blei det sagt at det blei delt ut gratis cognac og luktesalt på toppen av trappa for dei som hadde trossa nevane og tok rulletrappa heilt opp.

 

Enkelte ganger når jeg bruker ruletrapen så føler jeg meg uvell , nesten svimmel , men ikke kvalm

 

man kan ikke se bort fra at man forsatt blir bilsjuke av også autonome biler

normal ville en sjofør tatt hensyn til det og stoppe flere gange under veis

men når det er snakk om autonome biler så skal de jo bare gå direkte fra start til mål uten forstyrlser for å ikke skape kaos

ergo så vil det bety at noe ikke kan bruk disse bilene hvis man ikke kan kontroler dem på en eller annen måte 

da er det ikke bare være  snakk nødstopp , men å stoppe der det vil være fornuftig før man er komemt frem

 

 

Du har jo helt feil oppfatning av disse bilene. Klart man kan endre ruten underveis(stoppe). Det er da ikke noe fengselsbil

Lenke til kommentar

 

man kan ikke se bort fra at man forsatt blir bilsjuke av også autonome biler

normal ville en sjofør tatt hensyn til det og stoppe flere gange under veis

men når det er snakk om autonome biler så skal de jo bare gå direkte fra start til mål uten forstyrlser for å ikke skape kaos

ergo så vil det bety at noe ikke kan bruk disse bilene hvis man ikke kan kontroler dem på en eller annen måte 

da er det ikke bare være  snakk nødstopp , men å stoppe der det vil være fornuftig før man er komemt frem

 

 

En autonom bil vil selvsagt kunne stoppe for hvile og frisk luft dersom det er ønskelig.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik..

 

 

Hva skal man med busser? Buss er fryktelig ineffektivt. Personlig transport er fremtiden. Da kommer du fra dør til dør. Buss tar gjerne dobbelt så lang tid.

Lenke til kommentar

 

Altså, disse bilene kommer til å være på "nett" slik at det blir live oppdatering av "GPS", så dette er ikke noe problem.

nettet kan være probelmatisk

det er jo bare å se til hvordan noen skryter av DAB radioen  , mens andre klager på meglende dekning

deter bare å se til hvorda de felste tele opratører skryter av hvor god  4G  dekning de har ( det blei nok byttet ut med noe annet om 10 år , så byttet igjen  senere )  mens realiten er er det noe helt annet

 

jeg kan også dra in hvor forskjellig dekningen for mobilt minbank betlingen er ( det som brukes på busen og i taxiene )

 

 

Og hvorfor er det ett problem å sende mekaniker for å fikse problemet på stedet? Han kan hive seg i en autonom bil/buss/lastebil you name it.

 fordi mekanikeren er lang unna , når noe ryker ute i ødemarka  samtidig som sjoføren har dert travlet med å komme frem for å berge dagsomsetningen

 

 

Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik..

ja, de skal ha vær den biliste varianten .

har hadde jeg baer håpet på at minstestandarden bli hevet flere hakk

 

Foresten så gik det et rykte om at det de spesifisert ned standarden , alså forlagte å fjerne enkelt eting som var standard

men de kan jo ikke ha noen økonomisk gevisnt

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik..

 

 

Hva skal man med busser? Buss er fryktelig ineffektivt. Personlig transport er fremtiden. Da kommer du fra dør til dør. Buss tar gjerne dobbelt så lang tid.

 

Poenget med busser er å estarte mange bilr , for så ungå kø.

 

om busene skal erstartes mend autonome biler , i tilegg til all de andre bilen så vil det med stor sansynlighet opstå kø. Også med autonome biler

for dert er jo mange som skal til eller gjennom det samme området på kort tid

Lenke til kommentar

fordi mekanikeren er lang unna , når noe ryker ute i ødemarka  samtidig som sjoføren har dert travlet med å komme frem for å berge dagsomsetningen

 

Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil?

 

Poenget med busser er å estarte mange bilr , for så ungå kø.

 

om busene skal erstartes mend autonome biler , i tilegg til all de andre bilen så vil det med stor sansynlighet opstå kø. Også med autonome biler

for dert er jo mange som skal til eller gjennom det samme området på kort tid

 

 

Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke det blir noe problem, man må bare lage bussene til å vare og kommunen må betale for det. Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik..

 

 

Hva skal man med busser? Buss er fryktelig ineffektivt. Personlig transport er fremtiden. Da kommer du fra dør til dør. Buss tar gjerne dobbelt så lang tid.

 

 

 

Det er jeg helt enig i, men det blir så mye diskusjon i denne tråden så jeg holder meg til å kun svare på elgens spørsmål og ikke stille for mange spørsmål tilbake :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mnage ganger trenger man jo sjofører som er kente i området for å finne frem når ikke Gpsen ikke er god nok odatert

I storbyer er ikke taxisjåførene lommekjent i hele byen. De må ofte stole på GPS og kundens kommandoer. Hvis GPSen streiker klarer selv fulle folk å veilede taxisjåførene fra puben og helt hjem. Selv med asfaltering, veiarbeid og omkjøringer. Det er samme greia med autonome biler. Passasjerene gir kommandoer om hvor man skal, hvilke omveier man ønsker å ta osv. Overraskes man av en stengt vei kan passasjerene kommandere bilen til å ta en annen vei. Akkurat det samme som hvis man hadde kjørt selv og møter en stengt vei, bare at man slipper å kommandere via pedaler og ratt. Det kan være talekommandoer akkurat som til taxisjåføren (digitale oversettingstejenester takler for lengst et stort utvalg språk). Har man taleproblemer, for eksempel er nyoperert i halsen eller etter en heftig tannlegetime, skriver man bare retningskommandoene via en skjerm i stedet for. Akkurat som man ville levert en lapp med adresse til taxisjåføren. For å unngå misforståelser får man opp reiseruten på et kart akkurat som på google maps eller GPSen. Inkludert mulighet for å endre kjøreruten under veis.

Lenke til kommentar

 

 

Altså, disse bilene kommer til å være på "nett" slik at det blir live oppdatering av "GPS", så dette er ikke noe problem.

nettet kan være probelmatisk

det er jo bare å se til hvordan noen skryter av DAB radioen  , mens andre klager på meglende dekning

deter bare å se til hvorda de felste tele opratører skryter av hvor god  4G  dekning de har ( det blei nok byttet ut med noe annet om 10 år , så byttet igjen  senere )  mens realiten er er det noe helt annet

 

jeg kan også dra in hvor forskjellig dekningen for mobilt minbank betlingen er ( det som brukes på busen og i taxiene )

 

 

Og hvorfor er det ett problem å sende mekaniker for å fikse problemet på stedet? Han kan hive seg i en autonom bil/buss/lastebil you name it.

 fordi mekanikeren er lang unna , når noe ryker ute i ødemarka  samtidig som sjoføren har dert travlet med å komme frem for å berge dagsomsetningen

 

 

Men her høres det ut som om de har valgt billig buss, og ja da ender det ofte slik..

ja, de skal ha vær den biliste varianten .

har hadde jeg baer håpet på at minstestandarden bli hevet flere hakk

 

Foresten så gik det et rykte om at det de spesifisert ned standarden , alså forlagte å fjerne enkelt eting som var standard

men de kan jo ikke ha noen økonomisk gevisnt

 

 

Tesla klarer seg nå fint med det nettet de kjører på. At man ikke alltid har dekning er uproblematisk, man trenger ikke bestandig å laste noe ned. En kB her og en kB der blir fort en kart oppdatering det :) 

 

Mekanikeren ble svart tidligere ser jeg med det åpenbare svaret. 

Lenke til kommentar

 

Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil?

forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon

Her anbefaller jeg dere til se noen episoder av "Autback truckers"  for få en opffatning om hva utfordringene faktis består i 

Det kommeren episode på discovery channel i kveld kl. 21;30

 

 

Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid.

Mon det når noen tusen skal inn og ut av byen i løpet av en time

Lenke til kommentar

 

 

Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil?

forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon

Her anbefaller jeg dere til se noen episoder av "Autback truckers"  for få en opffatning om hva utfordringene faktis består i 

Det kommeren episode på discovery channel i kveld kl. 21;30

 

 

Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid.

Mon det når noen tusen skal inn og ut av byen i løpet av en time

 

 

 

Det er jo ingen problem å ha en mekaniker "boende" i lastebilen slik at han er på plass når det skjer noe. men dette koster nok mer enn det smaker regner jeg med slik at økonomisk sett er det bedre å ringe etter en når uhellet først er ute. Husk på at transportkostnaden går betraktelig ned når det ikke kreves sjåfør  som skal lønnes. iallefall her til lands :)

Lenke til kommentar

 

I storbyer er ikke taxisjåførene lommekjent i hele byen. De må ofte stole på GPS og kundens kommandoer. Hvis GPSen streiker klarer selv fulle folk å veilede taxisjåførene fra puben og helt hjem. Selv med asfaltering, veiarbeid og omkjøringer. Det er samme greia med autonome biler. Passasjerene gir kommandoer om hvor man skal, hvilke omveier man ønsker å ta osv. 

 

Det er da også naturlig å anta at autonome biler blir flinke til å finne alternative ruter. Kanskje blir det også slik at man setter opp en radiosender med alternativ ruteinformasjon når man skal utføre veiarbeid. Det er mange potensielle løsninger her. 

 

I mine øyne er regn, støv, skitt osv på sensorer samt vintervær de klareste utfordringene. 

Lenke til kommentar

Men mekanikeren er jo ikke noe lenger unna bare fordi det er en autonom bil som trenger hjelp og ikke en manuell bil?

forskjellen herer at sjoføren også er mekanikker , slik at man kommer seg til meregent sted for få fulstendig reperasjon

Hvorfor skal ikke mekanikere få kjøre autonome biler som alle andre? Må de gå eller sykle? Hvor er logikken bak det?

 

Autonome biler åpner for langt bedre trafikkflyt og det er ikke antall biler på veien som skaper kø. Busser lever på lånt tid.

Mon det når noen tusen skal inn og ut av byen i løpet av en time

Det er nettopp da man vil merke det mest. Kjappere reaksjonstid (millisekunder vs ca et sekund hos en normalt oppmerksom sjåfør) vil kunne redusere sikkerhetsavstanden betraktelig. Dermed får man økt kapasitet til antall biler per time på veiene. Køer oppstår på grunn av at oppbremsing hos noen få biler forplanter seg bakover i køa og lager en "bølge" av oppbremsing. Den direkte årsaken er menneskets elendige reaksjonsevne. Autonome biler vil ta det problemet ved rota, mennesket, og slippe de samme købølgene som bare skaper ennå mer kø lengre bak. Autonome biler kan handle mye mer rasjonelt og samordnet enn det menneskelige sjåfører kan.

 

Autonome biler kan også kjøre med virtuell lenking mellom biler slik Volvos forsøksvogntog demonstrerte i Spania for 2-3 år siden. Vogntogene lå helt trygt rett opp i baken på hverandre og utnyttet dragsuget fra den foran. Testene med plutselig oppbremsing fungerte helt glimrende siden vogntogene reagerte helt likt i løpet av millisekunder. Innbyrdes avstander ble beholdt.

 

Det er jo det som er bakgrunnen for at autonome biler vil spare samfunnet for enorme summer i veiutvidelser. Dette har flere av oss forklart deg tidligere i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...