Simen1 Skrevet 30. juni 2015 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2015 Ja, det blir ikke bare litt annerledes. Det blir en ganske handicapped og ufullstendig autonom bil. Heldigvis ikke noe i nærheten av lanseringsklare autonome biler. Godt argument for å ikke lage sin egen Frankenstein-bil i garasjen med deler fra et elretur-kamera. Men kan vi komme oss tilbake til virkelighetens verden nå? Kommende masseproduserte autonome biler. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 du sier vikelighetesn verden. Andre sier snart enda fler sier om 5-15 år jeg vill i det minst vente til alt fungerer uten å skremme folket Hvis man driver og tester ting i årvis og ikke finenr feil så kan det være skummelt på en måte hvis det ligger en skult fiel der driver man å finenr feil hele tiden så er det også skummelte på sin måte Ingen ting av dette virker til være av intressee for det hadde passet å vite hva de sliter med jeg ser at noe virker å vere lit unsvarlige når man tror at det er så lett å overfør veiforholdene fra amerike til resten av verden og tror at det vil gå som en lek å få resten av bilene på veien på kort tid Dise bilen er kansje klare for sommerføret i californie , men hva med resten av verden hvorfor blir de ikke testet andre steder i verden ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 det blir lit anerldes når kamerat ikke ser forskjell på en bil og en traktor klipper. eller ikke ser forskjell på e stein og en balong . steinen mpe man ungå , man balongen vil bare sprette unna om man skulle jkøre på den Bilene er utstyrt med AI logikk. Så i starten vill den ikke gjenkjenne noen ting men da må vi lære den det den ser og vips så ser den det "samme" som oss. Og i mange tilfeller er det helt unødvendig for bilen å vite hva det er den ser, så lenge den ikke går glipp av det Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 For normal kjøring tror jeg fint det går an å utvikle AI-styrte biler som vil være langt sikrere i trafikken enn selv gode menneskesjåfører. Jeg har argumentert for autonome biler "som ikke kan krasje" som en bedre teknologi enn diverse passive sikkerhetssystemer og digre kollisjonssoner i over et tiår allerede. Når alle har biler "som ikke kan krasje" kan man lage bilene mindre og lettere. Men i det siste har jeg kommet på noe som må løses først: Et opplagt dilemma for AI-delen i autonome biler er hvis unngåelse av ett potensielt personskadeuhell kan føre til ett eller flere andre potensielle personskadeuhell. Altså at AI-delen må velge mellom potensielle alvorlighetsgrader. Det må legges inn en vekting slik at AI-delen klarer å velge det mest moralsk akseptable personskadeuhellet. De fleste menneskeførere kan i løpet av brøkdelen av et sekund f.eks velge å kollidere med en annen bil eller kjøre utfor veien fremfor å pløye gjennom et gangfelt med mange fotgjengere. Hvordan kan en AI-del i en autonom bil vurdere situasjonen "korrekt" i slike situasjoner hvor unngåelse av en kollisjon potensielt kan resultere i noe mer alvorlig? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 For normal kjøring tror jeg fint det går an å utvikle AI-styrte biler som vil være langt sikrere i trafikken enn selv gode menneskesjåfører. Jeg har argumentert for autonome biler "som ikke kan krasje" som en bedre teknologi enn diverse passive sikkerhetssystemer og digre kollisjonssoner i over et tiår allerede. Når alle har biler "som ikke kan krasje" kan man lage bilene mindre og lettere. Men i det siste har jeg kommet på noe som må løses først: Et opplagt dilemma for AI-delen i autonome biler er hvis unngåelse av ett potensielt personskadeuhell kan føre til ett eller flere andre potensielle personskadeuhell. Altså at AI-delen må velge mellom potensielle alvorlighetsgrader. Det må legges inn en vekting slik at AI-delen klarer å velge det mest moralsk akseptable personskadeuhellet. De fleste menneskeførere kan i løpet av brøkdelen av et sekund f.eks velge å kollidere med en annen bil eller kjøre utfor veien fremfor å pløye gjennom et gangfelt med mange fotgjengere. Hvordan kan en AI-del i en autonom bil vurdere situasjonen "korrekt" i slike situasjoner hvor unngåelse av en kollisjon potensielt kan resultere i noe mer alvorlig? Den må jo vurdere på samme måte som oss, "hva er best". Sannsynligvis vill det gå ut over bilen du selv sitter i da du sannsynligvis er alene i bilen. Forskjellen er jo at en "datamaskin" kan prosessere alle disse mulighetene kjapt og kan derfor lett velge den "beste" utveien i motsetning til oss som bare følger instinktet og kanskje gjør vondt verre. Det største problemet er jo hvem som tar skylden, dette er ett spørsmål som enda ikke er svart på etter det jeg forstår Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) det blir lit anerldes når kamerat ikke ser forskjell på en bil og en traktor klipper. eller ikke ser forskjell på e stein og en balong . steinen mpe man ungå , man balongen vil bare sprette unna om man skulle jkøre på den Bilene er utstyrt med AI logikk. Så i starten vill den ikke gjenkjenne noen ting men da må vi lære den det den ser og vips så ser den det "samme" som oss. Og i mange tilfeller er det helt unødvendig for bilen å vite hva det er den ser, så lenge den ikke går glipp av det så du mener at en bil som ikke forstår noen ting ( mindre en en nyfød unge ) skal lære seg alt på engen hand og få bedre kunskaper en det vi mnesker makter . starten høres ikke akurat så veldig sansynlig ut jeg har hør om roboter som som lærer seg ting på egen hand menm de har alrede lit å starte med samtidig så gar utvikligen der ikke akurat så veldig for , hvis man skal ha detet systemet klart i løpet av 15 år ( år 2030) man må nok legge på 1 tiår elelr 2 før det er klart det tok jo omtrent 20 år fra man hadde bærbare telfoner til dagen lomme utgaver Det samme vil det nok også være for AL teknologien nå tro jeg at det vil ta lengre tid på grunn av kompleksiteten Endret 1. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 det blir lit anerldes når kamerat ikke ser forskjell på en bil og en traktor klipper. eller ikke ser forskjell på e stein og en balong . steinen mpe man ungå , man balongen vil bare sprette unna om man skulle jkøre på den Bilene er utstyrt med AI logikk. Så i starten vill den ikke gjenkjenne noen ting men da må vi lære den det den ser og vips så ser den det "samme" som oss. Og i mange tilfeller er det helt unødvendig for bilen å vite hva det er den ser, så lenge den ikke går glipp av det så du mener at en bil som ikke forstår noen ting ( mindre en en nyfød unge ) skal lære seg alt på engen hand og få bedre kunskaper en det vi mnesker makter . starten høres ikke akurat så veldig sansynlig ut jeg har hør om roboter som som lærer seg ting på egen hand menm de har alrede lit å starte med samtidig så gar utvikligen der ikke akurat så veldig for , hvis man skal ha detet systemet klart i løpet av 15 år ( år 2030) man må nok legge på 1 tiår elelr 2 før det er klart det tok jo omtrent 20 år fra man hadde bærbare telfoner til dagen lomme utgaver Det samme vil det nok også være for AL teknologien nå tro jeg at det vil ta lengre tid på grunn av kompleksiteten nei det mener jeg ikke, de lærer ikke på egenhånd. De får hjelp til å komme igang og så "lærer" de av seg selv. Altså dette "systemet" er klart, de rulle i California. Altså det er i utvikling. En del av det er helt komplett å unngår testing for å utelukke feil. Mens andre deler jobbes med enda. De fleste bil leverandører estimerer autonome biler på veien fra 2020-2030 en plass. her er masse fint lesestoff til deg: http://www.driverless-future.com/?page_id=384 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) det spriker fra 2017 til 2040 . jeg sier at man må vente til 2050 minst , hvis man får lov å kjøre dem i automodus med folk om bor da. det kan hende av det blir tilat med varetransport før den tid da er det mer lik de dronene militæret eksperimeterer med i dag Endret 1. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 det sprker fra 2017 til 2040 . jeg sier at man må vente til 2050 minst , hvis man får lov å kjøre dem i automodus med folk om bor da. det kan hende av det blir tilat med varetransport før den tid da er det mer lik de dronene militæret eksperimeterer med i dag Nei det gjør det ikke om du leser, den som står til 2040 er ett estimat om når det er 75% autonome biler på veien.... da sier det seg selv at de tror de første kommer tidligere.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) hvis du får med deg alle detaljen så står det noe om at Audi selv tror at de har noen biler på veien alerede i 2017 ellers så var det alt fra 2020 til 2040 jeg tror om det komemer slike biler ut inen den tid så er det ikke før at de skal frakte personer automatisk . Endret 1. juli 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 hvis du får med deg alle detaljen så står det noe om at Audi selv tror at de har noen biler på veien alerede i 2017 ellers så var det alt fra 2020 til 2040 jeg tror om det komemer slike biler ut inen den tid så er det ikke før at de skal frakte personer automatisk . Hvis DU får med deg alle detaljene står det en opp til 2040 men der står dette: IEEE predicts up to 75% of vehicles will be autonomous in 2040 Mens resten er mellom 20-30 som sagt... Klart de skal frakte mennesker.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 kan du forklare hva det menes med : Next generation Audi A8 capable of fully autonomous driving in 2017Stefan Moser, Head of Product and Technology Communications at Audi has announced that the next generation of their A8 limousine will be able to drive itself with full autonomy.(Source: motoring.com.au, 2014-10-22) og Sergey Brin plans to have Google driverless car in the market by 2018Google’s founder Sergey Brin has made it clear that the company plans to have its driverless cars on the market no later than 2018. At the signing ceremony for California’s autonomous vehicles law, he outlined Googles path towards commercialization of its driverless cars. Within 2013 Google plans to expand the number and users of their driverless cars to Google employees. Thereafter it will not take longer than 5 years to get the cars into the market.(Source: Driverless car market watch, 2012-10-02) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 kan du forklare hva det menes med : Next generation Audi A8 capable of fully autonomous driving in 2017 Stefan Moser, Head of Product and Technology Communications at Audi has announced that the next generation of their A8 limousine will be able to drive itself with full autonomy. (Source: motoring.com.au, 2014-10-22) og Sergey Brin plans to have Google driverless car in the market by 2018 Google’s founder Sergey Brin has made it clear that the company plans to have its driverless cars on the market no later than 2018. At the signing ceremony for California’s autonomous vehicles law, he outlined Googles path towards commercialization of its driverless cars. Within 2013 Google plans to expand the number and users of their driverless cars to Google employees. Thereafter it will not take longer than 5 years to get the cars into the market. (Source: Driverless car market watch, 2012-10-02) At både audi og Google vill ha klar autonome biler i 2018? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 kan du forklare hva det menes med : Next generation Audi A8 capable of fully autonomous driving in 2017 Stefan Moser, Head of Product and Technology Communications at Audi has announced that the next generation of their A8 limousine will be able to drive itself with full autonomy. (Source: motoring.com.au, 2014-10-22) og Sergey Brin plans to have Google driverless car in the market by 2018 Google’s founder Sergey Brin has made it clear that the company plans to have its driverless cars on the market no later than 2018. At the signing ceremony for California’s autonomous vehicles law, he outlined Googles path towards commercialization of its driverless cars. Within 2013 Google plans to expand the number and users of their driverless cars to Google employees. Thereafter it will not take longer than 5 years to get the cars into the market. (Source: Driverless car market watch, 2012-10-02) At både audi og Google vill ha klar autonome biler i 2018? hvorfor nekter du da for det i denne posten ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Jeg mente kun at det ikke var så lenge som til 2040. Mente aldri at de ikke ville komme før. 20-30 var bare en uheldig skrivemåte. Jeg ser ikke bort i fra at de kommer før. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 ja,ja, siden deter et nytt konsept så må de nok gokjenner i alle retninger selv om man får til å lage biler som kan kjøre av seg selv på mange steder og så regnes det nok som no helt nyt og da må byrokratiet godkjenen det før det kan taes i bruk selv her jeg mine krav som garantert er noe av det samme byrokratiet også forlanger Dette kommer til å ta tid hvis bilen er klare for markdet i 2020 så vil byrokratiet bruke sin tid på få dem godkjent og så har man tiliten til de som skal bruke dem hvor lang tid tar det for alle oss å føle seg sikekr i biler man føler at man ikke har kontroll over . man har jo bedre tilit til et menske elelr system som opereres av mensker en det som går helt automatisk Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Heldigvis så er ingeniører såpass oppegående at de så godt som mulig prøver å ikke ta hensyn til folks irrasjonelle frykt, og heller lager noe som er bra. Det er ingeniører som designer selvkjøringssystemene. Du får velge når det kun finnes selvkjørende biler elgen, har du ikke tillit, ikke bruk de. Resten av samfunnet kommer dog ikke til å la deg kjøre bilen selv kun basert på dine irrasjonaliteter. AtW 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den dagen en hel masse personer klager på at de ikke kommer dit de skal fordi de kune kan bruke automatiske kjøretø vil du nok se anerledes på det . Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den dagen en hel masse personer klager på at de ikke kommer dit de skal fordi de kune kan bruke automatiske kjøretø vil du nok se anerledes på det . Mulig han aldri vill se den dagen 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 Den dagen en hel masse personer klager på at de ikke kommer dit de skal fordi de kune kan bruke automatiske kjøretø vil du nok se anerledes på det . Vi lager da tunneler selv om det er mange mennesker som ikke tør å kjøre gjennom disse. Vi bygger ut 4G og wifi selv om det er mange som er el-overfølsomme osv. At disse klager over manglende frihet blir enkelt og greit ignorert av samfunnet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå