Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Samme situasjon, men denne gang sovner du ikke men bilen tror det og slenger deg over i motsatt kjørefelt pga den tror du er på vei ut av veien, hvorfor skulle bilen gjøre det ? drar du ratet til høye eller venstre og det er tryg så er det ikke no problem hvisbilen nekter deg å gjøre det , så er det fordi det ikke trygt . værre er det ikke Det er joi bare mange premisser som må gå opp , på samme måte som bilen selv kanm finne ut hvor det er trygt å kjøre vil du til venstre og det er tryg så er det ok er det ikke trygt og du drar i rattet så nekter bilen å svinge det smme gjelder for høyre Er det feil på den sensoren så vil ikke bilen være opmerksom på farene og da er det din tur til å bestemme da må bilen også forstå at senseoren har feil , me de flestelektronsieksytemr er jo i stand til å finne det ut selv Hvis man skal ha sikre sensorer ( etter hvordan dere vile ha definert det ) så må man opp i et 3 dobbelt system med bare 1 sensor så vi bilen bli blindet når dener ute av drift med 2 så vet ikke biulen sikekr hvilken sensor som gir riktig data med 3 så vil nok 2 av dem virke og da må de bestemme romfergen hadde 5 datamskiner om bord bare for at de skulle kunne utelykke de elelr den datamaskinen som feilet man må opp på omtrent samme nivå for disse bilene eller så må meneske få hjelpe til den gange det skjører seg det er jo helelr ikke meningen at man skal overstyre et sytem som virker slik det skal Den gjør det fordi den har en feil, det var jo hele grunnen til at du ønsket det slik for bilene har feil. Og nå hadde den en feil som du ikke kan rette opp i for dere "krangler" og ingen er overordnet. Og dette med overvåking av utstyr og registrering av feil har jeg snakket om før og forklart så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å snakke om det nå. Redundans har jeg også snakket om, igjen forstår ikke hvorfor du nevner det nå. Eneste forskjellen er at du har lyst til å kjøre videre selv, men er det ikke mye lettere at det automatisk sendes en replacement bil til deg(leiebil) slik at du kan hoppe over i den slik at den frakter deg videre? Da er jo alt utstyr i orden. Her sier du direkte at det er helt i orden at bilen krasjer og kansje dreper flere personer , bare fordi du vil at elktroniken skal ha ful kontroll . selv om du vet at man kunne ha ungåt det Hvordan får du det til? Som vanlig finner du på ting. Jeg forklarer at din fantastiske hybrid bil vill føre til drap den også, så det er jo egentlig du som sier det. Forskjellen er bare at jeg ikke beskylder deg for slik galskap. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 da har du enten tolket meg feil , eller misforstått meg jeg er også ute etter full kontrol over bilen . i motsetning til deg så er ejg for at menske skal kunne vurdere flere ting , me da man må ha li hjelp Du derimot mner ( ihvefal slik du gir intrykk av ) at den vurderingen må man la elktronikken ha full kontroll over da har man 3 alternativer man kjører en bil der man ikke har noen hjelpemidler av betydning ( botsett fra vasrsel når veskenivåen begynner å bli lave, eller at det er feil på bilen ) elektronikken har full kontrol og man kan til nød slå av elktronikken , som da medfører at bilen er død et samarbeide mellom fører og elktronikk , slik man har begynt med i dagens biler . bare at det bler mer utviklet jeg ville ha valgt nr 3 her . ser du før deg flere alternativer , men både negative og positive sider ? hvorvit man ska kunne kjøre selv eller ikke , det bir vi nok ikke enige i så da kunne vi like gjerne lagt den delen død det jeg har lurt litt på angående automatisk navigering er hvordan bilen skal skille mellom forskjelige kjørefelt som ikke er merket opp man kan selvsagt bruke gps , men det er en smule unøykt hvis det er begrenset plass for få komme i riktig fil et meneske ser hvor langt unna veikanten man kjører og så antar man en passe avstand som da vil passe med kjørefeltet senere vil må få det bkreftet nå man måter eller tar igjen andre biler da er man likestilt med disse automatiske bilene så spørmålet er hvordan klare bilen å se kjørefilene når det ikke finens noe son indikrer hvor skillet går ? en slik bil vil jo ha sensorer over alt . det som er spørmålet er hvor ser disse sensoren egenlig . de må nødvendigvis plaseres i område rund støtfangeren på bilen , og det området er jo utsatt for mye tilgrissing ser du før deg et spylesystem som vasker hel støtfangeren , slik det er for lysene op de fleste bilen i dag Før man fronter automatiske biler som om de skal ta over for all bilkjøring , så bør man se lit på hva folk bruker bilen sin til i dag ( og framtiden) Det er ikke bare til transport , som disse autonome bilene er tiltenkt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 da har du enten tolket meg feil , eller misforstått meg jeg er også ute etter full kontrol over bilen . i motsetning til deg så er ejg for at menske skal kunne vurdere flere ting , me da man må ha li hjelp Du derimot mner ( ihvefal slik du gir intrykk av ) at den vurderingen må man la elktronikken ha full kontroll over da har man 3 alternativer man kjører en bil der man ikke har noen hjelpemidler av betydning ( botsett fra vasrsel når veskenivåen begynner å bli lave, eller at det er feil på bilen ) elektronikken har full kontrol og man kan til nød slå av elktronikken , som da medfører at bilen er død et samarbeide mellom fører og elktronikk , slik man har begynt med i dagens biler . bare at det bler mer utviklet jeg ville ha valgt nr 3 her . ser du før deg flere alternativer , men både negative og positive sider ? hvorvit man ska kunne kjøre selv eller ikke , det bir vi nok ikke enige i så da kunne vi like gjerne lagt den delen død det jeg har lurt litt på angående automatisk navigering er hvordan bilen skal skille mellom forskjelige kjørefelt som ikke er merket opp man kan selvsagt bruke gps , men det er en smule unøykt hvis det er begrenset plass for få komme i riktig fil et meneske ser hvor langt unna veikanten man kjører og så antar man en passe avstand som da vil passe med kjørefeltet senere vil må få det bkreftet nå man måter eller tar igjen andre biler da er man likestilt med disse automatiske bilene så spørmålet er hvordan klare bilen å se kjørefilene når det ikke finens noe son indikrer hvor skillet går ? en slik bil vil jo ha sensorer over alt . det som er spørmålet er hvor ser disse sensoren egenlig . de må nødvendigvis plaseres i område rund støtfangeren på bilen , og det området er jo utsatt for mye tilgrissing ser du før deg et spylesystem som vasker hel støtfangeren , slik det er for lysene op de fleste bilen i dag Før man fronter automatiske biler som om de skal ta over for all bilkjøring , så bør man se lit på hva folk bruker bilen sin til i dag ( og framtiden) Det er ikke bare til transport , som disse autonome bilene er tiltenkt Dette viser bare hvor lite du kan om disse bilene i det hele tatt. Disse bilene SER! ja de har kamera og analyserer det de ser. Kombinert med mange andre sensorer såklart. Derfor trenger den ingen striper på veien for å se hvor den skal kjøre. Jeghar spurt deg om det hundre ganger før(nei ikke så mange, men igjen føles det så mange) om du har sett darpa sin challange der bilene kjører i ørkenen? Der er det ikke mange striper i veien gitt, men gud så det kjører på! Så ta å lær deg noe nå snart elgen, for dette har du ikke peiling på og du synser på hele dagen. Og jeg vill ikke velge det som du kaller for valg 3, for da har du full kontroll over bilen(slik vi kjenner dem idag) og du kommer til å gjøre mange feil som kan gi kritiske følger for meg. Og ikke start med dette at bilen skal passe på deg sprøytet igjen for dette aner ikke du hvordan en skal lage og jeg har allerede forklart deg problemene rundt slik logikk. Og spyle støtfangeren er jo en mulighet, men mange sensorer trenger ikke sikt, men for kameraet sin del så høres det ut som en god løsning. Og om den ikke har nok sikt vill den stoppe og kreve at noe blir gjort. Problem solved. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 da har du enten tolket meg feil , eller misforstått meg jeg er også ute etter full kontrol over bilen . i motsetning til deg så er ejg for at menske skal kunne vurdere flere ting , me da man må ha li hjelp Du derimot mner ( ihvefal slik du gir intrykk av ) at den vurderingen må man la elktronikken ha full kontroll over da har man 3 alternativer man kjører en bil der man ikke har noen hjelpemidler av betydning ( botsett fra vasrsel når veskenivåen begynner å bli lave, eller at det er feil på bilen ) elektronikken har full kontrol og man kan til nød slå av elktronikken , som da medfører at bilen er død et samarbeide mellom fører og elktronikk , slik man har begynt med i dagens biler . bare at det bler mer utviklet jeg ville ha valgt nr 3 her . ser du før deg flere alternativer , men både negative og positive sider ? hvorvit man ska kunne kjøre selv eller ikke , det bir vi nok ikke enige i så da kunne vi like gjerne lagt den delen død det jeg har lurt litt på angående automatisk navigering er hvordan bilen skal skille mellom forskjelige kjørefelt som ikke er merket opp man kan selvsagt bruke gps , men det er en smule unøykt hvis det er begrenset plass for få komme i riktig fil et meneske ser hvor langt unna veikanten man kjører og så antar man en passe avstand som da vil passe med kjørefeltet senere vil må få det bkreftet nå man måter eller tar igjen andre biler da er man likestilt med disse automatiske bilene så spørmålet er hvordan klare bilen å se kjørefilene når det ikke finens noe son indikrer hvor skillet går ? en slik bil vil jo ha sensorer over alt . det som er spørmålet er hvor ser disse sensoren egenlig . de må nødvendigvis plaseres i område rund støtfangeren på bilen , og det området er jo utsatt for mye tilgrissing ser du før deg et spylesystem som vasker hel støtfangeren , slik det er for lysene op de fleste bilen i dag Før man fronter automatiske biler som om de skal ta over for all bilkjøring , så bør man se lit på hva folk bruker bilen sin til i dag ( og framtiden) Det er ikke bare til transport , som disse autonome bilene er tiltenkt Dette viser bare hvor lite du kan om disse bilene i det hele tatt. Disse bilene SER! ja de har kamera og analyserer det de ser. Kombinert med mange andre sensorer såklart. Derfor trenger den ingen striper på veien for å se hvor den skal kjøre. Jeghar spurt deg om det hundre ganger før(nei ikke så mange, men igjen føles det så mange) om du har sett darpa sin challange der bilene kjører i ørkenen? Der er det ikke mange striper i veien gitt, men gud så det kjører på! Så ta å lær deg noe nå snart elgen, for dette har du ikke peiling på og du synser på hele dagen. Og jeg vill ikke velge det som du kaller for valg 3, for da har du full kontroll over bilen(slik vi kjenner dem idag) og du kommer til å gjøre mange feil som kan gi kritiske følger for meg. Og ikke start med dette at bilen skal passe på deg sprøytet igjen for dette aner ikke du hvordan en skal lage og jeg har allerede forklart deg problemene rundt slik logikk. Og spyle støtfangeren er jo en mulighet, men mange sensorer trenger ikke sikt, men for kameraet sin del så høres det ut som en god løsning. Og om den ikke har nok sikt vill den stoppe og kreve at noe blir gjort. Problem solved. dette beviser også en annen ting . du har forsatt ikke forstått hvordan jeg ser for meg hvordan punkt 3 skal fungere for der bommer du totalt jeg tolker det dithen at du nekter for at man skal få til en slik løsning det er slett ikke slik deter i dag , som du sier selv et ellr annet sted , man kan ikke la utviklingen stoppe ok du sa det kanskje ikke slik da . Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 dette beviser også en annen ting . du har forsatt ikke forstått hvordan jeg ser for meg hvordan punkt 3 skal fungere for der bommer du totalt jeg tolker det dithen at du nekter for at man skal få til en slik løsning det er slett ikke slik deter i dag , som du sier selv et ellr annet sted , man kan ikke la utviklingen stoppe ok du sa det kanskje ikke slik da . Det er jo ikke rart jeg ikke forstår deg, jeg har jo bedt deg forklare gjentatte ganger uten hell.. Jeg nekter ikke for en slik ordning, for vi har den i dag som feks min "dynamiske cruisekontroll" som jeg har på min bil, den hjelper meg i å holde rett fart og hole avstand til biler. Men om jeg ønsker kan jeg presse på gassen og kjøre i grøfta/annen bil osv helt uten problem. Om jeg har forstått deg rett er det her bilen skal da nekte meg(med din løsning). Jeg har forklart deg ganske nylig hvordan dette kan by på problemer om både du og bilen er uenig om situasjonen og jobber i mot hverandre. Men mulig jeg har misforstått deg, så igjen ber jeg om forklaring på ditt vidunder produkt. Og jeg er jo for all del ikke for å stoppe utviklingen? Jeg vill ta den dithen at vi slipper å tenke på kjøringen... 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) jeg kan ikke forklare alt i detalj heller , men kort så går det ut på at jeg ønsker meg en vidre utvikling av dangs biler . men med mere inteligens ( om mna kan kall det for det ) som da avgjør hva som er fornyftig det betyr så lenge det finnes fler alternativer hvordan man skal løse en situsjon under kjøringen så kan sjoføren få avgjøre eksemplet med nedbresing tok jeg med for jeg anså det som det aller viktigste du er jo veldig siker på at en slik bil selv vil vite at den har feil og hvor feilen er , da kan det faktsik hende at bile vil kreve reaksjon raskt fra sjoføren for å berge seg unna , men det ror jeg ikke en sjofør som kjer selv en slik autonom bil vil merke så mye til han vil derimot se en feilmelding elelr symmbol på dashbordet en ting å tenke på i forbindelse med nødmodus og hva man kunne fått lov til i Sverige og sikekr noen andre land og ( men ikke i Nnorge meg bekjent ) så får man faktisk lov til å kjøre vanlige biler uten å ha fører kort men det det er noe restriksjoner hvordan bilen skal være http://www.tv2.no/a/4186469 dette kunne ha vær utgangspuktet for også kjøre i nødmodus. ps; beklager hvis det det går litt i sur med retskrivingen årsaken er at ordlisten bare funger på epost programmet thunderbird og ikke i firefox Endret 30. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 jeg kan ikke forkelre alt i detalj heller , men kort så går det ut på at jeg ønsker meg en vidre utvikling av dangs biler . men med mere inteligens ( om mna kan kall det for det ) som da avgjør hva som er fornyftig det betyr så lenge det finnes fler alternativer hvordan man skal løse en situsjon under kjøringen så kan sjoføren få avgjøre eksemplet med nedbresing tok jeg med for jeg anså det som det aller viktigste du er jo veldig siker på at en slik bil selv vil vite at den har feil og hvor feilen er , da kan det faktsik hende at bile vil kreve reaksjon raskt fra sjoføren for å berge seg unna , men det ror jeg ikke en sjofør som kjer selv en slik autonom bil vil merke så mye til han vil derimot se en feilmelding elelr symmbol på dashbordet en ting å tenke på i forbindelse med nødmodus og hva man kunne fått lov til i Sverige og sikekr noen andre land og ( men ikke i Nnorge meg bekjent ) så får man faktisk lov til å kjøre vanlige biler uten å ha fører kort men det det er noe restriksjoner hvordan bilen skal være http://www.tv2.no/a/4186469 dette kunne ha vær utgangspuktet for også kjøre i nødmodus. Nei jeg har forstått at du sliter med dette med detaljer. Men da forstår jeg det slik, du vill ha biler med assist systemer slik vi har i dag. Da har menneskene fortsatt makten og vi fortsetter å drepe hverandre i trafikken, så nei dette kommer ikke til å skje.. Jeg mener ikke at menneskene skal gjøre noe som helst, bilen oppdager en feil og går inn i nødmodus avhengig av feil og utfører det som står i den sekvensen. Det kan være alt fra stopp så snart så mulig eller kjør til verksted etter du har kommet deg på jobb. Og hvorfor skal du kjøre i nødmodus? Da er det noe galt, hvorfor tror du at du kan kjøre under slike forhold? Det kan være noe så galt at du ikke kommer deg fra flekken. Og hvorfor må du på død å liv kjøre en plass når det er noe galt? hvorfor kan du ikke bare bli hentet av en leiebil? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) jeg sa ikke at man på død og liv skulle kjøre selv . hvis hvis det skjer i sterkt kulde og bilen har slått seg helt av vil du da vente flere timer på hjelp -- hvis det bare er en senbsor som krangler og bilen ikke klare å koble den ut jeg har mine ønsker og jeg ser at det burde være mulig å få de til du setter jo bare begrsninger Du har beskyldt meg for å ville stoppe utviklingen her burde jeg beskylde deg for å stoppe utviklingen , skal la det være selv om det frister Det man må huske på er at man ikke vet hva som er mulig i fremtiden i dag ser man bare overflaten av det som kommer En ting man har begynt med er systemer som faktis skal kunne finne ut om sjoføren er oppmersom på trafikken elelr ikke , om man sover elelr om man er våken Dette er forløpig bare foskning , men det er bidrag til en trygere trafikk man kan jo nesten tro at du nå bare skal ta hensyn til det man kan gjøre i dag , og ikke i fremtiden jeg følger med på hva som komemr ute i media jeg ser også at flere ting burde kunne kobineres , ikke begrenseses Endret 30. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) jeg sa ikke at man på død og liv skulle kjøre selv . hvis hvis det skjer i sterkt kulde og bilen har slått seg helt av vil du da vente flere timer på hjelp -- hvis det bare er en senbsor som krangler og bilen ikke klare å koble den ut jeg har mine ønsker og jeg ser at det burde være mulig å få de til du setter jo bare begrsninger Du har beskyldt meg for å ville stoppe utviklingen her burde jeg beskylde deg for å stoppe utviklingen , skal la det være selv om det frister Det man må huske på er at man ikke vet hva som er mulig i fremtiden i dag ser man bare overflaten av det som kommer En ting man har begynt med er systemer som faktis skal kunne finne ut om sjoføren er oppmersom på trafikken elelr ikke , om man sover elelr om man er våken Dette er forløpig bare foskning , men det er bidrag til en trygere trafikk man kan jo nesten tro at du nå bare skal ta hensyn til det man kan gjøre i dag , og ikke i fremtiden jeg følger med på hva som komemr ute i media jeg ser også at flere ting burde kunne kobineres , ikke begrenseses du klarer jo ikke å se fordelene en gang, man må ikke vente flere timer på hjelp. Det kommer en leiebil med en gang for det er ingen opptatt sjåfør som trengs... du ser at ting skal være mulig fordi du ikke forstår deg på derfor finner du bare på drømme systemer fordi du ønsker å kjøre selv. Beskyld meg gjerne for å stoppe utviklingen, for jeg lurer veldig på hvordan du har fått denne oppfatningen. Dette med å oppdage trøtte sjåfører finnes allerede.... Lenge siden VAG startet med pause anbefaling. Men hva hjelper ett slikt system om sjåføren ikke følger anbefalingen uansett? INGENTING. Kjører bilen selv derimot kan en døse av så mye en vill Men jeg gidder ikke diskutere med deg lengre, det kommer ingen vei uansett. Du får prate med de som støtter forslagene dine. Endret 30. juni 2015 av Salvesen. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 jo, jeg ser fordelene men jeg stoler bare ikke på dem fult ut og da ønsker man seg en bakup løsning som vil være praktisk at man ikke risikerer å må vente lenge på hjelp er bare tul Man kan ikke forvente at det finnes asistanse for hver KM mange steder er det og langt mellom service stedene dette vil neppe endre seg merkbart i fremtiden heller ergo så må man vente deter ikek slik at man få hjelp bare fordi det kommer en tilfeldi bil kjørende , men må vente på de rette persoene somogså kan fikse problemet og må bilen fraktes inen til verkstedet så sier det sit selvfølgelig er det fint å kunne lese avisen mens bile kjører deg hjem Det som er værre er at bilen nekter å kjøre den ene dagen du skulle komme deg tilig hem for være med på bursadagen til broren din Det blir ikke bedre om man blir stående midt på fjelet , seint en søndags kveld langt fra folk jeg kan ikke se at det blir bedre en det er i dag Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 jo, jeg ser fordelene men jeg stoler bare ikke på dem fult ut og da ønsker man seg en bakup løsning som vil være praktisk at man ikke risikerer å må vente lenge på hjelp er bare tul Man kan ikke forvente at det finnes asistanse for hver KM mange steder er det og langt mellom service stedene dette vil neppe endre seg merkbart i fremtiden heller ergo så må man vente deter ikek slik at man få hjelp bare fordi det kommer en tilfeldi bil kjørende , men må vente på de rette persoene somogså kan fikse problemet og må bilen fraktes inen til verkstedet så sier det sit selvfølgelig er det fint å kunne lese avisen mens bile kjører deg hjem Det som er værre er at bilen nekter å kjøre den ene dagen du skulle komme deg tilig hem for være med på bursadagen til broren din Det blir ikke bedre om man blir stående midt på fjelet , seint en søndags kveld langt fra folk jeg kan ikke se at det blir bedre en det er i dag HALLO. du må våkne. når bilene kjører seg selv trenger man ikke vente på noen. Bilen din får feilmelding, det blir automatisk sendt krav om erstatningsbil, nærmeste avis/hertz osv sender ut bil. Ja er man langt i gokk må man kanskje vente litt, og men langt mindre enn i dag. Og bergingsbil kommer etterhvert og plukker opp din bil. Du trenger ikke vente på den. Det blir bedre enn i dag fordi man er ikke avhengig av ett menneske skal hjelpe deg med ny bil. Dette kjenner jeg alt for godt da jeg jobbet på sentralen til viking i studietiden. Og der kan det gå timesvis før en blir berget fordi SJÅFØREN er opptat med andre oppdrag. Med autonome biler sendes leiebil ut, på egenhånd og berger kommer når det passer han. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Litt av vitsen med ein sjølvkjøyrande bil er at den skal nekte dumme sjåførar som vil sette bilen i nødmodus for å kjøyre likevell sjølv om bilen er øydelagt. Vi har rikelig med ulykker der folk kræsjer i bilar som har tynnslitte dekk, manglar bremser, og liknande kritiske feil. Det er til og med folk som klarer å kjøyre bilen bensintom til tross for at alle dagens bilar advarer føraren om lavt drivstoffnivå på minst to forskjellige måtar, ofte fleire. Enkelte trur dei er verdensmestere og veit best uansett, det er særlig slike personar som ein sjølvkjøyrande bil må beskytte frå seg sjølv for å redde menneskeliv. Det er stort sette slike folk som ender opp med å ta livet av andre i trafikken. Enkelte er villige til å ta enormt stor risiko for å oppnå bagatellmessige fordelar. Typisk eksempel med sjåførar som er trøtte bak rattet og som heller gambler på at dei skal kunne holde seg våkne dei siste par mila og derfor kjøyrer på, i staden for å ta ei lita pause. Tar dei ei pause kjem ein 15 min seinare fram, men ein kjem jo i alle fall fram i staden for å kjøyre utfor vegen etter å ha sovna. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 jo, jeg ser fordelene men jeg stoler bare ikke på dem fult ut og da ønsker man seg en bakup løsning som vil være praktisk at man ikke risikerer å må vente lenge på hjelp er bare tul Man kan ikke forvente at det finnes asistanse for hver KM mange steder er det og langt mellom service stedene dette vil neppe endre seg merkbart i fremtiden heller ergo så må man vente deter ikek slik at man få hjelp bare fordi det kommer en tilfeldi bil kjørende , men må vente på de rette persoene somogså kan fikse problemet og må bilen fraktes inen til verkstedet så sier det sit selvfølgelig er det fint å kunne lese avisen mens bile kjører deg hjem Det som er værre er at bilen nekter å kjøre den ene dagen du skulle komme deg tilig hem for være med på bursadagen til broren din Det blir ikke bedre om man blir stående midt på fjelet , seint en søndags kveld langt fra folk jeg kan ikke se at det blir bedre en det er i dag HALLO. du må våkne. når bilene kjører seg selv trenger man ikke vente på noen. Bilen din får feilmelding, det blir automatisk sendt krav om erstatningsbil, nærmeste avis/hertz osv sender ut bil. Ja er man langt i gokk må man kanskje vente litt, og men langt mindre enn i dag. Og bergingsbil kommer etterhvert og plukker opp din bil. Du trenger ikke vente på den. Det blir bedre enn i dag fordi man er ikke avhengig av ett menneske skal hjelpe deg med ny bil. Dette kjenner jeg alt for godt da jeg jobbet på sentralen til viking i studietiden. Og der kan det gå timesvis før en blir berget fordi SJÅFØREN er opptat med andre oppdrag. Med autonome biler sendes leiebil ut, på egenhånd og berger kommer når det passer han. det er netto langt ute på lande som er problemet .og bilen vil ikke kjøre jeg tror ikek du helt har oversikten her leibiler , uenset hvordan de ville være ,ente de komemr av seg selv eller de blir kjør kommer fra et sentralt sted deter ikek slik at man finner dem hvor hver enste mil heller , det kan være ande lengre emellom dem forøvrig så har de flest jeg vet om blit hentet av bergingsbilen , ikke av leiebilen en bergingsbil må da nødvendigvis ha manuel betjening Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 jo, jeg ser fordelene men jeg stoler bare ikke på dem fult ut og da ønsker man seg en bakup løsning som vil være praktisk at man ikke risikerer å må vente lenge på hjelp er bare tul Man kan ikke forvente at det finnes asistanse for hver KM mange steder er det og langt mellom service stedene dette vil neppe endre seg merkbart i fremtiden heller ergo så må man vente deter ikek slik at man få hjelp bare fordi det kommer en tilfeldi bil kjørende , men må vente på de rette persoene somogså kan fikse problemet og må bilen fraktes inen til verkstedet så sier det sit selvfølgelig er det fint å kunne lese avisen mens bile kjører deg hjem Det som er værre er at bilen nekter å kjøre den ene dagen du skulle komme deg tilig hem for være med på bursadagen til broren din Det blir ikke bedre om man blir stående midt på fjelet , seint en søndags kveld langt fra folk jeg kan ikke se at det blir bedre en det er i dag HALLO. du må våkne. når bilene kjører seg selv trenger man ikke vente på noen. Bilen din får feilmelding, det blir automatisk sendt krav om erstatningsbil, nærmeste avis/hertz osv sender ut bil. Ja er man langt i gokk må man kanskje vente litt, og men langt mindre enn i dag. Og bergingsbil kommer etterhvert og plukker opp din bil. Du trenger ikke vente på den. Det blir bedre enn i dag fordi man er ikke avhengig av ett menneske skal hjelpe deg med ny bil. Dette kjenner jeg alt for godt da jeg jobbet på sentralen til viking i studietiden. Og der kan det gå timesvis før en blir berget fordi SJÅFØREN er opptat med andre oppdrag. Med autonome biler sendes leiebil ut, på egenhånd og berger kommer når det passer han. det er netto langt ute på lande som er problemet .og bilen vil ikke kjørejeg tror ikek du helt har oversikten her leibiler , uenset hvordan de ville være ,ente de komemr av seg selv eller de blir kjør kommer fra et sentralt sted deter ikek slik at man finner dem hvor hver enste mil heller , det kan være ande lengre emellom dem forøvrig så har de flest jeg vet om blit hentet av bergingsbilen , ikke av leiebilen en bergingsbil må da nødvendigvis ha manuel betjening Det er svært sjeldent det skjer at en befinner seg langt unna og trenger hjelp, som sagt jeg har jobbet mangen år i viking redning. Og om så det skjer så er det bare kjøretiden en må vente. Ja i dag må bergingsbilen komme å kjøre deg til leiebil. Men om bilene kjører selv kan leiebilen bli sendt ut til deg med en gang og så kommer bergingsbilen etterhvert å plukker opp bilen din. Bergingsbilen kan kjøre seg selv den også, men en operatør til å laste/losse bilene er nok praktisk ja:) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Litt av vitsen med ein sjølvkjøyrande bil er at den skal nekte dumme sjåførar som vil sette bilen i nødmodus for å kjøyre likevell sjølv om bilen er øydelagt. Vi har rikelig med ulykker der folk kræsjer i bilar som har tynnslitte dekk, manglar bremser, og liknande kritiske feil. Det er til og med folk som klarer å kjøyre bilen bensintom til tross for at alle dagens bilar advarer føraren om lavt drivstoffnivå på minst to forskjellige måtar, ofte fleire. Enkelte trur dei er verdensmestere og veit best uansett, det er særlig slike personar som ein sjølvkjøyrande bil må beskytte frå seg sjølv for å redde menneskeliv. Det er stort sette slike folk som ender opp med å ta livet av andre i trafikken. Enkelte er villige til å ta enormt stor risiko for å oppnå bagatellmessige fordelar. Typisk eksempel med sjåførar som er trøtte bak rattet og som heller gambler på at dei skal kunne holde seg våkne dei siste par mila og derfor kjøyrer på, i staden for å ta ei lita pause. Tar dei ei pause kjem ein 15 min seinare fram, men ein kjem jo i alle fall fram i staden for å kjøyre utfor vegen etter å ha sovna. vitsen er at man skal komme seg frem tryg og uten problemer men så er jo både sjofør og elktronik problematisk til tider Da ma man finne en løsning som fungerer derfor menr jeg at punkt 3 lenger oppe i tråde er den beste løsningen Den vil ogå være totalt anerledes en det er med dagens biler der sjoføren kun får hjelp fra simple asistent systemer jeg vil ikke gå i detalj på hvordan jeg ser for meg løsningen . dels fordi jeg ikke kjenner til alt som måtte komme dels fordi det blir for detaljert og dels fordi det vil ta for lang tid å skrive det når jeg blir beskyld for å bare ta hensyn til dags situsjon når ejg dlriver hva jeg ønsker så er det ikke badre når dere bare tar hensyn til dagens situasjon for negativisere mensket som sjoføre da kan man ikke påstå med garanti at det i fremtiden vil være farlig å kjøre selv til det vet man rett og slet alt for lite om hva som måtte komme Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Jaja, du kan drømme så lenge om systemet ditt elgen, det kommer ikke. Det er ingen som lager ett slikt system, for det er ikke nødvendig. Det er autonome biler som er fremtiden, om du ønsker det eller ikke:) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Det vet du ingen ting om og da setter man også kunstige bgresninger på hvor trygg en bil kan være . Som sagt man kan ikke vite om hva som kommer , bare ønske seg det Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Det vet du ingen ting om og da setter man også kunstige bgresninger på hvor trygg en bil kan være . Som sagt man kan ikke vite om hva som kommer , bare ønske seg det Neida elgen, ditt super system kommer nok til å bli det mest brukte systemet i verden! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Det vet du ingen ting om og da setter man også kunstige bgresninger på hvor trygg en bil kan være . Som sagt man kan ikke vite om hva som kommer , bare ønske seg det Neida elgen, ditt super system kommer nok til å bli det mest brukte systemet i verden! som sagt det vet heller ikke jeg Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 (endret) Jeg er som sagt overbevist om at autonome biler vil komme og jeg har enorm tro på dem. Spørs om barna som blir født i 2040 i det hele tatt vil vite hva en "buss" er for noe (svaret på spørsmålet er et ekstremt gammeldags og treigt transportmiddel). Vi slipper å tenke på parkering og er det noe som er kjipt i byer så er det å måtte finne parkering. Nei, bare å hoppe rett ut av bilen rett ved butikken. Og butikken ja, jeg ser virkelig frem til dagen da jeg spaserer ut av Rema1000 for siste gang. For hvorfor kan ikke bare en bil bringe varene til meg? Som sagt ser jeg også for meg at 6-åringen kan bilen alene til fotballtreninga, men bare kan kjøre til bestemte steder på angitte tidspunkt (med mindre jeg godkjenner ekstra reiser via mobilen). 15-åringen får kanskje lov til å kjøre fritt innen kommunen, hvertfall før kl 23 på kvelden. Og så ser jeg frem til at pappa kan kjøre bil selv når han er 85 og dårlig til beins. Vi snakker mye om sikkerhet, men for meg handler dette mye om økt livskvalitet. Selvkjørende biler er rett og slett så mye mer enn bare en bil. Endret 30. juni 2015 av EternalSunshine Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå