aklla Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Jeg har ikke sagt eller ment noe av de tingene du sier jeg har sagt. Det gjelder egentlig generelt sett, i alle diskusjoner. Jeg er ikke i nærheten av å si det du mener jeg sier engang. Egentlig burde du skaffe deg tolk som kan sitte å si hva det du leser betyr. Så, les det jeg skrev igjen og prøv for en gangs skyld å kommenter noe som er ca innenfor det jeg skrev. Jeg vet det er vanskelig men det hjelper veldig å klare å lese hva andre skriver i en diskusjon. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 Det du har sagt har du sagt Hva du egelig mener kan jo altids diskuteres Det er hvordan du formidler og hvordan budskapet oppfattes som har betydning her så jeg sier bare hvordan jeg oppfatter det du skriver det samme gjelder det ejg skriver Når det gjelder autonome biler så har du vær linkende klar på det du har lagt frem Du liker ikke å kjøre bil , derfor ser du helst at ingen andre gjør det hellelr i forbindelse med å vente på hjelp hvis bilen svikter så er det fler ting som betyr mere en det gjør hvis de er en familie som er på tur i egen bil Det var jo snakk om at disse bilen kunne erstatte både buss og taxi da er det ikke aksebtabelt å veten , selv om man i dag må vente på busser som ikke kommer da er det helt andre krav som stilles Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Hjelper ikke være klar når du leser noe helt annet enn det som står der. Å formidle ett budskap du forstår har jeg aldri fått til, selv om alle andre forstår det. Kan du sitere meg hvor jeg sier at jeg ikke liker å kjøre bil? Endret 28. juni 2015 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Hvorfor det du er ikke direkte Da blir det vanskelig Du sier at menskene er dårlige til kjøre , og at elktronikken uten untak er et bedre alternativ jeg er ikke ening me deg i det. deter det det dreier seg om Endret 28. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Kan du sitere meg der jeg sier at jeg ikke liker å kjøre bil? Edit: ettersom du ikke har klart det og heller ikke kommer til å klare det og det at jeg for lengst er lei av at du dikter opp hva jeg mener og sier, så ble valget mitt enkelt, du får finne noen andre å kverulere med Endret 28. juni 2015 av aklla Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. juni 2015 Del Skrevet 28. juni 2015 (endret) Kan du sitere meg der jeg sier at jeg ikke liker å kjøre bil? Nei for du har ikke sagt det ordrett derimot så skryter du lit for mye av disse autonome bilen , og det uten å vite hvordan de blir budskapet gir dog ganske klare indikasjoner om at du er lit begeistret for kjøre selv eller la andre kjøre jeg kan ikke sitere deg , men jeg har begrunnet hordan jeg opfattet budskapet for meg er det som om du sier at jeg liker ikke å kjøre bil Det må da være like bra som en sitering Nå er det på tide å glemme all dispottene og heller se på vi forventer av disse bilene Endret 28. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Hva forventer vi av disse bilene? En drosjesjofør som ikke tar opp sitteplass, som aldri glemmer vikeplikten, som aldri kjører for fort, som aldri er trøtt, som ser i alle retninger samtidig, som aldri er ruset, som lærer av egne og alle andres feil, som har tryggere kjøring enn mennesker. 2 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Når du snakker om det Abigor : *Slippe å irritere seg over sjåfører som sniker i køen, fletting går langt bedre. *Kunne sitte og bruke tiden til - fra jobb på å prate med ungene eller se på media / underholdning. *Sove (om bilen er 100% selvkjørende). Sånn som jeg kommer på i farta... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 For ikkje å snakke om fordelen det er at du kan sende bilen for å hente guttungen frå fotballtrening, eller hente mormor hos legen utan at du sjølv treng å ta deg fri frå jobb eller avbryte det du sjølv styrer med akkurat då for å sette deg i bilen for å kjøyre. I seg sjølv er dette risikoreduserande, sidan dersom det skulle skje ei ulykke så blir kun dei personane som hadde eit konkret forflyttningsbehov som blir skada. Hadde du kjøyrt ens ærend for å hente nokon i det du kjem utfor ei ulykke så blir du skada/drept i trafikken kun fordi du måtte være i trafikken for å kunne hente passasjeren. Så i staden for to trafikkdrepte i ein manuell bil der både sjåføren og passasjeren blir drept i ei ulykke, så er det berre passasjeren som døyr dersom ein sjølvkjøyrande bil kræsjer (sidan sjåføren står heime og f.eks. lager middag) 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) jeg forventer omtrent det samme Men i tilegg mulighten til å kunne kjøre selv ( jeg ser det som lite sansynlig at det vi bli totalt kjøreforbud ) Da blir det også overvåking av sjoføren og man har også mulighten til å kunne kjøre i nødmodus jeg ser for meg diverse prioriteringer hva som er viktig i en hver situasjon , også når elktronikken svikter f,eks, at brsene , elelr mulighten for å kunne stoppe har høyste prioritering det betyr altså at bilen stopper enten det er elktronikken elelr sjoføren som bestememr det det betyr også at sjoføren ikke kan gi gass når det er hindringer forran eller at bilen ikke kan kjøre selv så llenge sjoføren holde på bremsen det som kan være problematisk er klare å komme seg unna hvis en "gammeldags bil " i kke klarer å stoppe. jeg kan ikke se at hverken autmatiske eller menuelle biler vil klare det da må man stole på at elektronikken gjør jobben sin men så vet man at det hender at det svikter og da ser jeg ikke flere alternativer en manuell overtakalse Endret 29. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 jeg forventer omtrent det samme Men i tilegg mulighten til å kunne kjøre selv ( jeg ser det som lite sansynlig at det vi bli totalt kjøreforbud ) Da blir det også overvåking av sjoføren og man har også mulighten til å kunne kjøre i nødmodus jeg ser for meg diverse prioriteringer hva som er viktig i en hver situasjon , også når elktronikken svikter f,eks, at brsene , elelr mulighten for å kunne stoppe har høyste prioritering det betyr altså at bilen stopper enten det er elktronikken elelr sjoføren som bestememr det det betyr også at sjoføren ikke kan gi gass når det er hindringer forran eller at bilen ikke kan kjøre selv så llenge sjoføren holde på bremsen det som kan være problematisk er klare å komme seg unna hvis en "gammeldags bil " i kke klarer å stoppe. jeg kan ikke se at hverkaen autmatiske elelr menuelle bile vil klare det da må man stole på at elktronikken gjør jobben sin men så vet man at det hender at det svikter og da ser jeg ikek flere alternativer en manuell overtakalse At du kommer til å få kjøre biler manuelt i en "slik" verden er drømmetenking, det blir enten eller. Og jeg er ganske sikker på at det blir autonome biler som kommer seirende ut når vi ser hvor gode de faktisk er. Men jeg ser ikke bort i fra at en må "hjelpe" bilen i noen situasjoner der den ikke forstår helt hva som skjer forran seg. Som veibygging og slikt, kanskje den vill stille deg ett spørsmål om slik den har tenkt ser trygt ut og du må akseptere eller si at den må "planlegge" på nytt eller noe slikt. Og slik du tenker kan ikke fungere. altså at bilen kan ikke kjøre om du bremser men kan stoppe bilen om du gasser. Det er to "systemer" som jobber i mot hverandre, da trengs det noe annet som overvåker begge to og bestemmer hvem som har rett, men dette systemet igjen kan jo ta feil.. Så det blir bare rot. En MÅ være master og den andre slave. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Det som du ikkje klarer å ta innover deg Elgen er at problemet med manuelle bilar som ikkje klarer å stoppe er eit problem som både automatiske og manuelle bilar kan risikere å måtte håndtere. Men ved ellers lik situasjon så vil ein automatisk bil nesten alltid løyse situasjonen betre sidan datamaskina som kjøyrer kan samle inn mykje meir informasjon på kort tid enn eit menneske. Der mennesket vil sjå bilen som ikkje klarer å stoppe i bakspegelen og instinktivt vrenger bilen sin i grøfta for å komme seg unna, vil den sjølvkjøyrande bilen analysere situasjonen og vurdere alle muligheiter før den bestemmer seg for å legge seg ut i venstre felt i staden for å kjøyre i grøfta fordi bilen alt har oppdaga at det ikkje kjem bil imot og at det derfor er ein trygg manøver. Mennesker handler ofte på impuls, noke som fører til at ulykkene får mykje større konsekvensar enn nødvendig. Typisk scenario når det kjem ein elg ut i vegbana. Eit menneske vil instinktivt prøve å styre unna elgen. Av og til klarer ein dette og unngår ei ulykke, andre gongar fører denne manøveren til at ein unngår elgen, men i staden kjøyrer rett i fronten på ein motgåande personbil, eller kjøyrer rett i fjellveggen. Av og til er det faktisk betre å bremse ned og treffe elgen, skadane blir då mindre enn ved frontkollisjonen som ein risikerer dersom ein berre vrenger på ratter. Eit menneske har ikkje tid til å vurdere om det er tryggast å kjøyre til venste inn i motgåande kjøyrefelt, rett fram og treffe elgen, eller til høgre og gå i grøfta. Så her er det rein bingo om mennesket avverger ulykka, eller om ulykka blir mykje verre enn ein vanlig viltpåkjørsel. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Problemt er at det er steder der det aldri vil være tilerretlagt for automatisk kjøring Da kan man ikke bare parker , og så gå 10 mil til fots for å komme seg frem Om bilen skulle stopp og spøør deg om veien , så vil heller ikek det være serlig patktisk så har blir det lit for mye svar hvitt Inn den tid har de nok løst flere prblemer ine man vs maskin problematikken her tror jeg dere faktisk sliter med å forstå hvilket oppleg jeg tenker på utgangspunkter dog automatisk biler med utvide funsjonalitet Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Problemt er at det er steder der det aldri vil være tilerretlagt for automatisk kjøring Da kan man ikke bare parker , og så gå 10 mil til fots for å komme seg frem Om bilen skulle stopp og spøør deg om veien , så vil heller ikek det være serlig patktisk så har blir det lit for mye svar hvitt Inn den tid har de nok løst flere prblemer ine man vs maskin problematikken her tror jeg dere faktisk sliter med å forstå hvilket oppleg jeg tenker på utgangspunkter dog automatisk biler med utvide funsjonalitet Hvorfor skal det være steder der det ikke er tilrettelagt for automatisk kjøring? Hvorfor skal ikke den klare det om du klarer det? Du må forklare hva du mener, ikke bare påstå ting, som du alltid gjør. Den skal ikke spør om veien, den skal bare dobbeltsjekke om den er usikker. Alternativet er at den snur å finner en annen vei, men spør for å prøve å spare tid feks. Jeg sier ikke at dette er en ting som kommer, men noe jeg ser på en sannsynlig ting som kan komme. Klart jeg sliter med å forstå noe du ikke klarer å forklare, det er jo det som er problemet. Du sier masse og påstår masse uten å ha kunnskap om emnet eller mulighet til å forklare hvordan det skal virke. Derfor kan du heller ikke påstå at det er mulig. Og bare for å ha sagt det så mener jeg at det komm er til å skje over tid, altså det blir ikke slik at mandag 1.1.20XX kan en ikke kjøre manuelle biler og alle må handle seg nye biler for å komme rundt. Men at det over tid fases ut manuelle biler slik at vi til slutt ender opp med kun autonome kjøretøy. Endret 29. juni 2015 av Salvesen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 fordi det vil kreve en moderne infrastruktur og opdartet opplysninger hvis man så ser på hvor langt etter man ligger i dag med veien så kan man ikke forvente at det endre seg radikalti fremtiden helelr Nå er det vel ingen som vet hvilket sytem de vil bruke i fremtiden eller hvordan det vil virke og jeg har helelr ikke sagt at det skejr over natta Om dere sliter med å forstå meg , så kan jeg ikke si at ejg har det noe bedre her virker det der tror dere vet hvordan det blir , og har allerede lagt det opp der etter det er jo engen som vet noe om hvordan det blir Det som tydelig er vanskelig å forstå er at en automat som dreper et menske er ikke mindre tilgjiblig en et menske som dreper et anent en automat vil handle på autopilot , alså ikke vike hvis det opstår problemer ut over det som er gjennomtenkt et menneske vil reagere helt anerldes her er det altså snakk om nye sittusjoner elktronikken ikke er lært opp til tkale da blir det et paradok når det påståes at de trenger ingen programering ( man vet at en pc må ha programmer for å virke) man skal ikke ta hensyn til så mange situasjoner det skjer ikke om så alt for lang tid ( den vurdering er jeg lit i tvil om ) elktronikken skal nærmest bestemme over livet til meneskene , selv om den også kan feile ( her var jo poenget at elktronikken skulle hjelpe menesket ) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 fordi det vil kreve en moderne infrastruktur og opdartet opplysninger hvis man så ser på hvor langt etter man ligger i dag med veien så kan man ikke forvente at det endre seg radikalti fremtiden helelr Nå er det vel ingen som vet hvilket sytem de vil bruke i fremtiden eller hvordan det vil virke og jeg har helelr ikke sagt at det skejr over natta Om dere sliter med å forstå meg , så kan jeg ikke si at ejg har det noe bedre her virker det der tror dere vet hvordan det blir , og har allerede lagt det opp der etter det er jo engen som vet noe om hvordan det blir Det som tydelig er vanskelig å forstå er at en automat som dreper et menske er ikke mindre tilgjiblig en et menske som dreper et anent en automat vil handle på autopilot , alså ikke vike hvis det opstår problemer ut over det som er gjennomtenkt et menneske vil reagere helt anerldes her er det altså snakk om nye sittusjoner elktronikken ikke er lært opp til tkale da blir det et paradok når det påståes at de trenger ingen programering ( man vet at en pc må ha programmer for å virke) man skal ikke ta hensyn til så mange situasjoner det skjer ikke om så alt for lang tid ( den vurdering er jeg lit i tvil om ) elktronikken skal nærmest bestemme over livet til meneskene , selv om den også kan feile ( her var jo poenget at elktronikken skulle hjelpe menesket ) Hvorfor krever det moderne infrastruktur? Bilen skal holde seg på veien og ikke treffe noe, klarer du det klarer en god autonom bil det også. I dag er det gjerne ett problem da de fortsatt er i beta modus, men jeg ser ikke noe problem i fremtiden. Men som sagt skjer ikke dette i morgen, mulig vi har "ordnet" opp i infrastrukturen før det skulle bli ett evt problem. Vi vet ikke hvordan det blir, men vi ser på de tester som er gjort og har teknisk innsikt slik at vi ser løsninger på "problemer". Vi har tro på produktet. Selvfølgelig vill den vike om det oppstår noe som den ikke forstår, det er ikke slik at om en "pc" kommer i en situasjon som ikke var tiltenkt så begynner den åleve sitt egent liv og peiser på, den får en exception tilstand feks og inni den kan det ligge en "nød" funksjon som kjører til siden, slenger ut grillen og hiver på noen pølser så du kan ha mens du venter(ref ventepølse og slikt) for så å sende automatisk varsling til leverandør at her er det en bug, utvikler kan så fikse bug'en, oppdatere software og før pølsen er kald kan du fortsette... Altså veldig satt på spissen, men problemer kommer det alltid til å være, men det er jo ikke umulig å ordne det. Ting "elektronikken ikke er lært opp til å takle" trenger vi bare å lære den, en gang så er det gjort. Hvor du har dette fra forstår jeg ikke, for kode blir nevnt hele tiden. Og du har rett, det trengs kode. Klart man skal ta hennsyn til mange "situasjoner" men det programmeres ikke inn situasjoner, det programmeres i funksjoner som kan kombineres i forskjellige situasjoner slik at en ikke trenger å tenke på alle mulige måter ting kan skje på, de blir bare kombinert til hver enkelt funksjon. Denne uken rullet for første gang google sine egenproduserte biler på veiene i california og de farter rundt der, klart det ikke er lenge til dette kan "kjøpes". Se på utviklingen de siste årene, vi er nærme. Elektronikken skal ikke bestemme over noen ting? Den skal hjelpe oss å ikke dø i trafikken, men den kan ikke trylle og mennesker vil miste livet. Men langt mindre vill bli rammet. Så jo, den hjelper mennesket. For all del, jeg kan være en av de uheldige som dør i en autonom bil, det er jeg jo helt klar over.Men jeg er ogsåklar over at det er mer sannsynlig at jeg dør i min manuelle bil. Og vi skal alle dø en dag, det kan vi ikke endre på. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 her tror jeg dere faktisk sliter med å forstå hvilket oppleg jeg tenker på utgangspunkter dog automatisk biler med utvide funsjonalitet At du kun ser for deg at bilane i framtida blir utstyrt med ABS-bremser og servostyring som tekniske hjelpemiddler må du nesten ta på di eiga kappe. Det er heilt korrekt at det ikkje plutselig vil være kun sjølvkjøyrande bilar på vegen, i fyrste omgang vil bilane komme med fleire og fleire støttefunksjonar som gjer at bilføraren har eit ekstra sikkerheitsnett som trår til dersom føraren gjer ein feil. Deretter vil vi få nokre år der bilane i prinsippet kjøyrer seg sjølv, men der det fortsatt er krav til at det skal sitte ein sjåfør i førarsetet. Og deretter vil ein bevise at sjåføren gjer fleire feil enn rette avgjerslar, og då blir manuell kjøyring kun tillatt for personar med særlig dokumenterte kjøyreeigenskapar. Men at sjølvkjøyrande bilar vil komme, det er berre eit spørsmål om tid. fordi det vil kreve en moderne infrastruktur og opdartet opplysninger hvis man så ser på hvor langt etter man ligger i dag med veien så kan man ikke forvente at det endre seg radikalti fremtiden helelr Kva betydning er det vegstandaren har? Før ein sjølvkjøyrande bil kan bli godkjent for norske vegar så må den være i stand til å også kjøyre på vegar utan gul stripe. Den store fordelen med ein sjølvkjøyrande bil på dårlige vegar er at den sjølvkjøyrande bilen faktisk vil tilpasse fart og akselerasjon etter forholda. Medan enkelte personar som kjøyrer vil presse bilen opp i 80 km/t fordi det teknisk sett er lov å kjøyre så fort. Ein sjølvkjøyrande bil vil ikkje bli overraska over at det er ein hump i vegen som er vanskelig å sjå i vanlig dagslys, ein sjølvkjøyrande bil må nødvendigvis ha sensorar som måler konturane av kjøyrebanar. Vi veit ikkje med sikkerheit kva teknologi dei sjølvkjøyrande bilane kjem til å ha. Men det er i alle fall heilt sikkert at dei kjem til å være meir avanserte enn at den berre kjøyrer frå A til B etter GPS-kordinater og eit utdatert vegkart, heilt utan å vurdere omgivelsane. Dagens sjølvkjøyrande bilar er alt langt fobi dette stadiet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 At du kun ser for deg at bilane i framtida blir utstyrt med ABS-bremser og servostyring som tekniske hjelpemiddler må du nesten ta på di eiga kappe. Hvor har dere det i fra at det er kun ABS jeg skrev : jeg forventer omtrent det samme Men i tilegg mulighten til å kunne kjøre selv ( jeg ser det som lite sansynlig at det vi bli totalt kjøreforbud ) Da blir det også overvåking av sjoføren rett etter inlegene deres det er jo problemer med biler i dag som er beregnet på veien her da er ikke infrastrukturen bergnet for det og jeg har problemer med å se at det vil endre seg og så har man den veien standrden som "lyver" , i den forstand at den gir etter når støre kjøretøy kjører der Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 At du kun ser for deg at bilane i framtida blir utstyrt med ABS-bremser og servostyring som tekniske hjelpemiddler må du nesten ta på di eiga kappe. Hvor har dere det i fra at det er kun ABS jeg skrev : jeg forventer omtrent det samme Men i tilegg mulighten til å kunne kjøre selv ( jeg ser det som lite sansynlig at det vi bli totalt kjøreforbud ) Da blir det også overvåking av sjoføren rett etter inlegene deres det er jo problemer med biler i dag som er beregnet på veien her da er ikke infrastrukturen bergnet for det og jeg har problemer med å se at det vil endre seg og så har man den veien standrden som "lyver" , i den forstand at den gir etter når støre kjøretøy kjører der Hva er problemet med infrastrukturen? Du klarer jo ikke å si det engang. Hva er det med infrastrukturen som gjør det umulig for autonome biler å bruke den? Og det at veien gir etter ville ikke du heller klart å se før det skjedde, og om det er veldig åpenbart slik at man kan se det med øynene, hvorfor tror du at autonome biler ville oversett dette? Tror du ikke de vill se etter ujevnheter i vei osv? At den bare peiser på selv om det er dannet ett lite skihopp over natten pga ekstrem temperatur? som ett eksempel liksom. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 den generelle infrastrukturen på dagens veier er problematisk , og det vil neppe bere seg i fremtiden disse autonome bilen sklulle jo ha en bedre oversikte over situasjonen ( bl.a. veistandarden ) , men nå prøver du å si noe annet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå