Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en nødstop holder ikke , den jan ha skylte feil

hvorfor tror dere at bilen har 2 krets bremsesystem og større kjøretøy har 3 ?

Nødstopp har skjeldent feil de kutter direkte og inngår ikke i logikken, men ja redundans er viktig så sleng på en til. Det er forsåvidt helt normalt.

 

Men dette er uansett synsing fra bør side. Men skulle jeg laget det ville jeg hatt full redundans på alt kritisk utstyr og to nødstopper:) da ville jeg følt meg veldig trygg.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ser for meg at nødstoppet "dreper" automatikken og bremser. Veldig enkelt egentlig, den tar over alt og nekter automatikken å gjøre noe. Det kan være ett helt separert system. Så simple systemer har ikke feil ettersom det strengt tatt kan være relé-styrt, gjerne redundant system slik at 2 systemer gjør det samme når man trykker på stoppet.

Lenke til kommentar

Ser for meg at nødstoppet "dreper" automatikken og bremser. Veldig enkelt egentlig, den tar over alt og nekter automatikken å gjøre noe. Det kan være ett helt separert system. Så simple systemer har ikke feil ettersom det strengt tatt kan være relé-styrt, gjerne redundant system slik at 2 systemer gjør det samme når man trykker på stoppet.

Et slik system du beskriver det , vil være direkte farlig 

 

Man kunne sammenligne det med at man huger inn bremselene på en vanlig bil uten ABS , rett foran en buss samtidig som det e veldig glatt ute

Lenke til kommentar

 

Ser for meg at nødstoppet "dreper" automatikken og bremser. Veldig enkelt egentlig, den tar over alt og nekter automatikken å gjøre noe. Det kan være ett helt separert system. Så simple systemer har ikke feil ettersom det strengt tatt kan være relé-styrt, gjerne redundant system slik at 2 systemer gjør det samme når man trykker på stoppet.

 

Et slik system du beskriver det , vil være direkte farlig 

 

Man kunne sammenligne det med at man huger inn bremselene på en vanlig bil uten ABS , rett foran en buss samtidig som det e veldig glatt ute

Hvem har sagt at man hugget på bremsene og at det ikke er noe abs?

 

Slik jeg ser det for meg vill det være ett rele som kutter spenning til motorer og gir ett signal om nødmodus, da vill bilen gjøre en nødsekvens med bremsing, kjøre inn til siden osv. Det kan være ett helt separat nødsystem feks som starter opp i det en løser ut nødsignalet.

Lenke til kommentar

Bilen må likevel vite at den ikke kjøre på noe ,eller skaper farlige situasjoner

 

og da får man det oprinelige systemt på nytt

Ja den kan fint bruke sensorene til dette, er det en feil en plass må den bare gjøre en "enklere" nød prosedyre, det er jo trossalt en nød situasjon.

Lenke til kommentar

da må driftsikkerhetn på systemt heveves noen hakk

 

man kan si at driftsikkerhent på dagens biler er bra , men mange har mye problemer .

Ofte er det biler med mye avanser elektronikk som har disse feilene 

side de er manuelt kjørt vil slike feil venligvis ikke være alt for kritiske

det blir noe annet når bilen skal kjøre selv

 

Da kan man jå bare lage seg en lsite på hvilke merkler man kan stole på og hvilke man skal holde seg unna.

Lenke til kommentar

 

Ser for meg at nødstoppet "dreper" automatikken og bremser. Veldig enkelt egentlig, den tar over alt og nekter automatikken å gjøre noe. Det kan være ett helt separert system. Så simple systemer har ikke feil ettersom det strengt tatt kan være relé-styrt, gjerne redundant system slik at 2 systemer gjør det samme når man trykker på stoppet.

 

Et slik system du beskriver det , vil være direkte farlig 

 

Man kunne sammenligne det med at man huger inn bremselene på en vanlig bil uten ABS , rett foran en buss samtidig som det e veldig glatt ute

En buss, og alle andre kjøretøy skal holde såpass god avstand bak at de også klarer å bremse. Om bussen er autonom vil den faktisk holde den avstanden også, og bussen vil bremse før den krasjer inn i bilen.

Ellers tenkte jeg ikke på en hard bråbrems men en vanlig oppbremsing slik man gjør foran lyskryss osv. Det er tross alt ikke for når elger og lignende kommer i veien men når man må stoppe automatikken.

Og, man har fortsatt ABS, antiskrens osv om produsenten legger til rette for det, automatikken kan også fungere i nødmodus om det er ønskelig fra produsenten, at den bremser ned til for. Eks 20km/t og kjører rolig til neste praktiske stoppested. Her er det rett og slett bare for produsenten å finne den beste løsningen, alle fungerer...

Lenke til kommentar

da må driftsikkerhetn på systemt heveves noen hakk

 

man kan si at driftsikkerhent på dagens biler er bra , men mange har mye problemer .

Ofte er det biler med mye avanser elektronikk som har disse feilene 

side de er manuelt kjørt vil slike feil venligvis ikke være alt for kritiske

det blir noe annet når bilen skal kjøre selv

 

Da kan man jå bare lage seg en lsite på hvilke merkler man kan stole på og hvilke man skal holde seg unna.

Du har ingen peiling på driftsikkerheten til disse bilene, de har ikke blitt testet godt nok. De første Google bilene har akkurat rullet ut på veien i California og det vill vise seg hvor gode de er når de har blitt testet i en god stund.

 

Og jeg ser ikke problemet, alle biler har feil på systemer i blandt. Dette er som oftest feil produsert/skade på utstyr, dette kan man ikke unngå men forbedre. Og så hva om det skjer? Bilen vill stoppe og du må vente på assistanse akkurat som i dag.

 

Så jeg ser ikke problemet i det heletatt, det er bare din fantasiverden som ser problemene, du har ingenting håndfast å gå etter.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke driftsikerheten på komende biler man man får sterke intrykk av de som har vært opp gjennom årende

 

Flere her inne har gitt intryk av at det er test god nok , siden det ikke har skjedd alvorlige ulykker .

de venter bare på at produsenten skal få ut fingeren

 

det var også derfor jrg reagerer på hvor travelt enkelt har det for å få dem ut på veiene

 

forøvrig så er det ikke no særlig å måtte vente mange timer på hjlp på et øde sted.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Ser for meg at nødstoppet "dreper" automatikken og bremser. Veldig enkelt egentlig, den tar over alt og nekter automatikken å gjøre noe. Det kan være ett helt separert system. Så simple systemer har ikke feil ettersom det strengt tatt kan være relé-styrt, gjerne redundant system slik at 2 systemer gjør det samme når man trykker på stoppet.

Et slik system du beskriver det , vil være direkte farlig 

 

Man kunne sammenligne det med at man huger inn bremselene på en vanlig bil uten ABS , rett foran en buss samtidig som det e veldig glatt ute

En buss, og alle andre kjøretøy skal holde såpass god avstand bak at de også klarer å bremse. Om bussen er autonom vil den faktisk holde den avstanden også, og bussen vil bremse før den krasjer inn i bilen.

Ellers tenkte jeg ikke på en hard bråbrems men en vanlig oppbremsing slik man gjør foran lyskryss osv. Det er tross alt ikke for når elger og lignende kommer i veien men når man må stoppe automatikken.

Og, man har fortsatt ABS, antiskrens osv om produsenten legger til rette for det, automatikken kan også fungere i nødmodus om det er ønskelig fra produsenten, at den bremser ned til for. Eks 20km/t og kjører rolig til neste praktiske stoppested. Her er det rett og slett bare for produsenten å finne den beste løsningen, alle fungerer...

 

du påstod jo for en liten "stund" siden at et større kjøretøy ikke altid  klarte å stoppe slik at bilen forran måtte brå akselrere for å ungå kolisjon

har du endret mening  nå ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Det ene utelukker ikke det andre...

Det er ikke slik at enten klarer store kjøretøy alltid å stoppe eller så klarer de aldri å stoppe. Men, med en rolig nedbremsinger bør de klare det uansett. At bilen man selv sitter i feiler helt samtidig som det er ett løpsk vogntog bak kan så klart skje, og da kan det skje en ulykke. Ulykker vil skje samme hvordan man kommer seg frem...

Du mener vel kanskje de enten aldri klarer å stoppe eller alltid klarer å stoppe?

 

Om vogntoget bak er autonomt vil det holde en så stor avstand at det klarer å stoppe i tide. Det skal egentlig alle andre kjøretøy i dag også, men er mange som ikke gjør det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Du påstå nå likevell at bilen forran måtte kjøre på rødt lys for berge seg unna .

 

det jeg vill frem til var om det faktisk gikk ann å kjøre på rød.

 

alle disse scenarien er lite trolige

 

uanset så vil en bil som venter på grønt lys ikke klare å akselrere seg unna når det kommer en bil som ikke vil klare å stoppe

når man opdager at det er for kort avstan så er det for seint til begynne å kjøre

selv om kjøretøyet er automatisk

Lenke til kommentar

En autonom bil vet hvor lang tid den trenger for å komme seg unna og vet hvor fort bilen bak kjører og dermed også hvilken avstand bilen må starte å kjøre for å komme seg unna med god margin. Den kan også se at bilen bak ikke gjør noe tegn til nedbremsing. Så, jo, en autonom bil kan fint klare det.

Bilen trenger heller uke kjøre fra lastebilen bak, bare unna veien så den kan kjøre forbi. Det er bare idioter som prøver å kjøre ifra noe som kommer rett bak de i høy fart. Det beste er å komme seg på siden, noe som verken krever mye tid eller god fart...

Lenke til kommentar

problemt er at når situasjonen opstår vil det allerde være for seint å forsøke å komme seg unna.

det største problemt er dog kø , der man står mellom 2 biler sog så blir bilen bak påkjørt

noen ganger er du siste man i køen , men du står for nært bilen forran  til at du kan svingge unna

andre ganger har du biler på siden

da er det kun håpe om at bilen som kommer i far vil svingge unna som gjelder

her har det ingen betydning om bilen er manuelt kjørt eller om den er automatisk

 

å kjørere på rødt lys er også en  stor risiko selv om de kan være nødvendig i enkelte tilfelelr

problemt  er da at det mest sansynlig vil være andre viler som ente er i krysett eller på ,vei ut i krysset

 

Det betyr ikke at man skal fratra sjofører muligheter ( som likevel blir kontrolrt av elektronikken)  og så gi de automatiske bilen aktra fordeler , ut over det som vill være naturlig

 

Da drives det en form for traskasering av de som kan kjøre bil

Lenke til kommentar

Det er jo dette som er fordelen med automatiske bilar, dei vil alltid ta det logiske og fornuftige valget i eit slikt scenario.

Ein person kan finne på ulogiske handlingar som å kjøyre på raudt lys for å unngå lastebilen, ein automatisk bil som reagerar mykje raskare har alt vurdert alle muligheitene og tar det tryggaste valget.

Lenke til kommentar

Noen ganger skjer ulykker, man kan ikke alltid få stoppet det. Sånn er det og sånn blir det for alltid. Dette er egentlig alle enige om uten at det har gått opp for deg at alle mener det.

 

Alle elektronikk er forresten en trakassering av mennesker ettersom det gjør jobben mye bedre enn mennesker. Er du generelt set imot alle elektronikk ettersom det er trakassering av mennesker?

Skulle levd på 1500-tallet du...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det er jo dette som er fordelen med automatiske bilar, dei vil alltid ta det logiske og fornuftige valget i eit slikt scenario.

Ein person kan finne på ulogiske handlingar som å kjøyre på raudt lys for å unngå lastebilen, ein automatisk bil som reagerar mykje raskare har alt vurdert alle muligheitene og tar det tryggaste valget.

 

hvilket foornuftig valg har man når man er inneklmt mellom 2 bil rekekr , en bil forran og det komemren bil i stor fart bak  ?

hvilket fornuftig valg har man når du står i lyskryset og venter på grønt lys, og de komemr en bil i stor fart bak

skal man

a: forsette og vente på grønt ( manser ikke noen biler i krysett )

b: kjøre på rød

 

jeg vil nok ha valg B hvis jeg synes at bilen har stor fart

 

Nå har ejg selv opplevd å se en bil bli påkjør bakfra mens jeg vente på bussen

i dettilfell vasr det også plass for bilen som gjorde skaden å kjøre på siden av bilen forran

Lenke til kommentar

Noen ganger skjer ulykker, man kan ikke alltid få stoppet det. Sånn er det og sånn blir det for alltid. Dette er egentlig alle enige om uten at det har gått opp for deg at alle mener det.

 

Alle elektronikk er forresten en trakassering av mennesker ettersom det gjør jobben mye bedre enn mennesker. Er du generelt set imot alle elektronikk ettersom det er trakassering av mennesker?

Skulle levd på 1500-tallet du...

 

nå må du ikke gjøre deg vrang

akkurat oppføre du deg som du ska fratra mensker retten till  å vurdere ting selv

 

Nesten som om du vil frata sjoføren vinduiene på bilen bare fordi han ikke skal få lov til å se , det vil du overlate til elektronikken

 

det er slik ting som provoserer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...