frohmage Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja, ofre hundretusener av liv hvert år for at noen få kan nyte sine veteranbiler. Millioner kanskje hehe. Påbud blir vel gjerne innført for nye biler, så i de gamle bilene blir det nok fortsatt lov å kjøre seg ihjel Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Jeg tror nok at man fint kan bruke gamle biler så lenge man har førerkort... I fremtiden vil man kunne få kjøpt en bil der man ikke behøver førerkort , dermed så har man ikke problemet med at mennesket i bilen ønsker å kjøre selv , bilen ser jo at mennesket ikke har førerkort og nekter ham å kjøre og ta livet av seg selv. Så spørs det om vi fortsatt behøver veier i fremtiden, ny teknologi kan fort komme på plass og vi kan jo kanskje få "svevende" biler eller andre framkostmidler som fjerner mange av problemene som vi får i trafikken i dag. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hvis veteranbiler er så farlige som dere hevder , hvorfor får de da lov til ferdes på vanlige veier ? Hvordan fremtiden bli vet man selvsagt ikke , og det har vær mange påstander når fremtidsbilen kom , f.eks når den svevendebilen ble dagligdags Det ble bom hver gang i henhold til teknologien så har det alltid vær noen som har vært overdrevet optimistiske , slik er de nok også denne gangen Det jeg er sikker på er at disse personene overser eller ignorerer enkelte utfordringer som betyr mye for å få det til å virke slik man ønsker Det som har gått igjen her i tråden er at enkelt vil ha disse autonome bilen alt for fort etter min mening og vil gjerne ofre noen personer for sikre 1o ganger så mange. Man skal ikke ofre et eneste menneske i jakten på kanskje sikre 10 mennesker det er også derfor det ble lit hett om det å kunne kjøre selv vs å bli nektet Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Har du nektet en person å kjøre bilen din om han ikke har førerkort? Det hadde nå jeg i alle fall. Antallet veteranbiler i Norge er såpass liten ( under noen tusen biler derav kanskje et par hundre i drift hver dag) så de utgjør ikke akkurat en fare , eierne har også en tendens til å kjøre pent og ryddig (er jo tross alt en bil som kan ha en verdi på noen millioner ). Og i forhold til teknologien så har vi noen som rett og slett ikke forstår nyere teknologi , blir jo litt som eldre som nekter å prøve å bruke en pc for å få tilgang til bankkontoen sin eller tviholder til minibankene som nå ser ut til å forsvinne i langt større grad enn før , rett og slett vrangforestillinger og ønsker ikke å høre på fornuft uansett hvor mye man prøver , men vi må for all del ikke gi opp... Jeg liker dog den siste kommentaren til Elgen , hadde vi brukt den på dagens biler hadde vi trolig syklet til jobb da dagens biler på ingen måte er sikkre eller ivaretar personen i bilen, faktisk i året er det vel noen 100.000 tusen som dør i trafikken pluss en del som blir skadet for livet... Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Det som har gått igjen her i tråden er at enkelt vil ha disse autonome bilen alt for fort etter min mening og vil gjerne ofre noen personer for sikre 1o ganger så mange. Hvem er disse enkelte? Tviler på at noen vil kjøre noe som ikke er nøye utprøvd og testa. Virker som du er skremt av utviklingen uansett hvor seint den går. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 nå handler det ikke om man kan kjøre bile eller ikke men om man skal få lov til tross for at man er skikket til å kjøre og , ja hvis jeg ikke viste om en person hadde fører kort så ville jeg nok ikke lånt min bil til den personen nå vil jeg også påstå at det er farligere å sykle en kjøre bil , så det siste avsnittet dit Maldvado blir lit underlig hvor får du det til at det er flere 100 tusen som blir dret i trafikken , når de reelle talen snakker om noen hundre , altså en tiende del ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Det som har gått igjen her i tråden er at enkelt vil ha disse autonome bilen alt for fort etter min mening og vil gjerne ofre noen personer for sikre 1o ganger så mange. Hvem er disse enkelte? Tviler på at noen vil kjøre noe som ikke er nøye utprøvd og testa. Virker som du er skremt av utviklingen uansett hvor seint den går. det ble ytet påstander om at bilen vill være klare i løpet av få år . når jeg mente at det ikke var mulig , meg begynnelse så ble jeg avist med at jeg ikke hadde peiling ( ikke ordrett skrevet ) Det er et god stykke bakeover i diskusjonenen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 (endret) Jeg tar det helt med ro. Ingenting triller ut på veiene før det er grundig testet. Det du har nevnt av bekymringer er bare en liten del av de problemene ingeniører utfordres med. Endret 22. juni 2015 av Abigor Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) 2020 er det Google har som mål, om alt går etter planen. Selvfølgelig er om alle tester osv viser at den er trygg. Men den kommer aldri ut før den er klar, slik du påstod tidligere, da du sa vi mente den kom ut i 2020 uansett hva og sa vi mente den helst skulle ut lenge før den var testet ferdig. .. Endret 23. juni 2015 av aklla 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Det var nok noe utålmodige personer som ikke tenker klart . uansett jeg håper at man slipper så mye av maset fra dem 5 år er uansett lit kort tid Det sies at disse bilen har kar x antall KM på egen hand Det det holdes stille om er hvor mye assistanse systemet måtte ha under veis eller hvilken hastighet kjøreturene gik i det kunne også være greit å vite hvilke utfordringer bilene ble testert for Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Ok så du etterspør hundrevis av sider med informasjon om testene? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Ok så du etterspør hundrevis av sider med informasjon om testene? Både ja og nei . man kan si ja hvi man kan filetere ut det man ikke er interessert i Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Du vil altså bare ha indrefileten av testresultatene? Nei, jeg tror virkelig ikke du har noe å frykte elgen, og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du er så overbevist om at teknologien vil bli lansert før den er trygg. Ingen grunn til pessimismen altså. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 nå handler det ikke om man kan kjøre bile eller ikke men om man skal få lov til tross for at man er skikket til å kjøre og , ja hvis jeg ikke viste om en person hadde fører kort så ville jeg nok ikke lånt min bil til den personen nå vil jeg også påstå at det er farligere å sykle en kjøre bil , så det siste avsnittet dit Maldvado blir lit underlig hvor får du det til at det er flere 100 tusen som blir dret i trafikken , når de reelle talen snakker om noen hundre , altså en tiende del ? Så da må du være enig om at det er bedre å la en annen kjøre bilen som er skikket til det om passasjeren ikke har førerkort? Nei, det er ikke snakk om noen hundre som dør i trafikken årlig, det er faktisk så mye som 1.3 millioner mennesker ( I norge ligger vi på omtrent 200 ) , Men om du ikke forstår dette eller faktisk bruker litt tid til å sjekke fakta , så vil du neppe forstå det argumentet som jeg kom med når det gjelder sykler. Men nå skal jeg innrømme at jeg har gitt deg nok tid på forumet , vi kommer jo ingen vei ved å diskutere sammen så neste gang jeg deltar i denne tråden vil jeg prøve å komme tilbake til topic. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 eksemplet dit med sykler skjønte jeg ikke helt for en syklist ute i trafikken er en myk trafikant når man så har en del syklister som viker å ikke ta sin sikkerhet på alvor så lurer jeg virkelig på hvordan du kan mane at det er tryggere på sykkel Da må man jo fjerne bilene helt her er jeg bare lit redd for at at ikke alle betydningsfulle feil ville være avdekket før de bli lansert samtidig så har man jo fått det inntrykk at det allerede er bestem når disse bilen skal være klare , man må bare avdekke mest mulig feil før den tid og så er det jo ganske vanlig å finne flere feil etter at produktet er lansert da florteler historien at slike biler egentlig ikke vil være klare , eller feilfrie når de blir lanser for markedet da kan man lure på hvor siker de egling vil være i forhold til planen ,om de faktisk vil være trygge Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 (endret) Det er ingen biler som blir lansert med betydningsfulle feil. Da skal det være svikt i flere ledd, høyst usannsynlig. Det er urealistisk å forvente noe slikt. En ny bil må være uten betydningsfulle feil for å lanseres idag. De må være sikre iforhold til planen om de skal lanseres. Det er strenge krav for slike ting. Endret 24. juni 2015 av Abigor Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Det er ingen biler som blir lansert med betydningsfulle feil. Da skal det være svikt i flere ledd, høyst usannsynlig. Det er urealistisk å forvente noe slikt. En ny bil må være uten betydningsfulle feil for å lanseres idag. De må være sikre iforhold til planen om de skal lanseres. Det er strenge krav for slike ting. Du kan så si det men de har jo vist seg ting har dukket opp i ettertid etter at dagens bil har kommet ut er kontroll god nok ? og kan man med sikkerhet si at den vil være god nok i fremtiden ? jeg er ikke helt overbevist ( da er det snakk om automodus ) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Før du stiller spørsmålet er den god nok. Elgen, hva er god nok for deg? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Før du stiller spørsmålet er den god nok. Elgen, hva er god nok for deg? Dette lurer jeg også på! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2015 Del Skrevet 24. juni 2015 Før du stiller spørsmålet er den god nok. Elgen, hva er god nok for deg? Det har jeg forklart både til deg og de andre flere ganger god nok er at man slipper å engste seg for konsekvenser av feil enten det er selvforskyldt eller elektronikken som skal styre hele systemet . Her er det snakk om systemer som passe på mennesker og ikke en tilfeldig robot i en bilfabrikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå