Gå til innhold

Selvkjørende biler – en god eller dårlig idé?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror nok at man fint kan bruke gamle biler så lenge man har førerkort...

I fremtiden vil man kunne få kjøpt en bil der man ikke behøver førerkort , dermed så har man ikke problemet med at mennesket i bilen ønsker å kjøre selv , bilen ser jo at mennesket ikke har førerkort og nekter ham å kjøre og ta livet av seg selv.

 

Så spørs det om vi fortsatt behøver veier i fremtiden, ny teknologi kan fort komme på plass og vi kan jo kanskje få "svevende" biler eller andre framkostmidler som fjerner mange av problemene som vi får i trafikken i dag.

Lenke til kommentar

Hvis veteranbiler er så farlige som dere hevder , hvorfor får de da lov til ferdes på vanlige veier ?

 

Hvordan fremtiden bli vet man selvsagt ikke , og det har vær mange påstander når fremtidsbilen kom , f.eks når den svevendebilen ble dagligdags

Det ble bom hver gang

 

i henhold til teknologien så har det alltid vær noen som har vært overdrevet  optimistiske , slik er de nok også denne gangen

 

Det jeg er sikker på er at disse personene overser eller ignorerer enkelte utfordringer som betyr mye for å få det til å virke slik man ønsker 

 

Det som har gått igjen her i tråden er at enkelt vil ha disse autonome bilen alt for fort etter min mening og vil gjerne ofre noen personer for sikre 1o ganger så mange.

 

Man skal ikke ofre et eneste menneske i jakten på kanskje sikre 10 mennesker

det er også derfor det ble lit hett om det å kunne kjøre selv vs å bli nektet 

Lenke til kommentar

Har du nektet en person å kjøre bilen din om han ikke har førerkort? Det hadde nå jeg i alle fall.

Antallet veteranbiler i Norge er såpass liten ( under noen tusen biler derav kanskje et par hundre i drift hver dag) så de utgjør ikke akkurat en fare , eierne har også en tendens til å kjøre pent og ryddig (er jo tross alt en bil som kan ha en verdi på noen millioner ).

 

Og i forhold til teknologien så har vi noen som rett og slett ikke forstår nyere teknologi , blir jo litt som eldre som nekter å prøve å bruke en pc for å få tilgang til bankkontoen sin eller tviholder til minibankene som nå ser ut til å forsvinne i langt større grad enn før , rett og slett vrangforestillinger og ønsker ikke å høre på fornuft uansett hvor mye man prøver , men vi må for all del ikke gi opp...

 

Jeg liker dog den siste kommentaren til Elgen , hadde vi brukt den på dagens biler hadde vi trolig syklet til jobb da dagens biler på ingen måte er sikkre eller ivaretar personen i bilen, faktisk i året er det vel noen 100.000 tusen som dør i trafikken pluss en del som blir skadet for livet...

Lenke til kommentar

Det som har gått igjen her i tråden er at enkelt vil ha disse autonome bilen alt for fort etter min mening og vil gjerne ofre noen personer for sikre 1o ganger så mange.

Hvem er disse enkelte? Tviler på at noen vil kjøre noe som ikke er nøye utprøvd og testa. Virker som du er skremt av utviklingen uansett hvor seint den går.

Lenke til kommentar

nå  handler det ikke om man  kan kjøre bile eller ikke men om man skal få lov til tross for at man er skikket til å kjøre

og , ja hvis jeg ikke viste om en person hadde fører kort så ville jeg nok ikke lånt min bil til den personen

 

nå vil jeg også påstå at det er farligere å sykle en kjøre bil , så det siste avsnittet dit Maldvado blir lit underlig

 

 

hvor får du det til at det er flere 100 tusen som blir dret i trafikken , når de reelle talen snakker om noen hundre , altså en tiende del ?

Lenke til kommentar

 

Det som har gått igjen her i tråden er at enkelt vil ha disse autonome bilen alt for fort etter min mening og vil gjerne ofre noen personer for sikre 1o ganger så mange.

Hvem er disse enkelte? Tviler på at noen vil kjøre noe som ikke er nøye utprøvd og testa. Virker som du er skremt av utviklingen uansett hvor seint den går.

 

det ble ytet påstander om at bilen vill være klare i løpet av få år .

når jeg mente at det ikke var mulig , meg begynnelse så ble jeg avist med at jeg ikke hadde peiling ( ikke ordrett skrevet  )

 

Det er et god stykke bakeover i diskusjonenen

Lenke til kommentar

2020 er det Google har som mål, om alt går etter planen. Selvfølgelig er om alle tester osv viser at den er trygg. Men den kommer aldri ut før den er klar, slik du påstod tidligere, da du sa vi mente den kom ut i 2020 uansett hva og sa vi mente den helst skulle ut lenge før den var testet ferdig. ..

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var nok noe utålmodige personer som ikke tenker klart .

uansett jeg håper at man slipper så mye av maset fra dem

 

5 år er uansett lit kort tid

 

Det sies at disse bilen har kar x antall KM på egen hand

Det det holdes stille om er hvor mye assistanse systemet måtte ha  under veis eller hvilken hastighet kjøreturene gik i

det kunne også være greit å vite hvilke utfordringer bilene ble testert for

Lenke til kommentar

Du vil altså bare ha indrefileten av testresultatene?  :wee:

 

Nei, jeg tror virkelig ikke du har noe å frykte elgen, og jeg forstår fortsatt ikke hvorfor du er så overbevist om at teknologien vil bli lansert før den er trygg. Ingen grunn til pessimismen altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

nå  handler det ikke om man  kan kjøre bile eller ikke men om man skal få lov til tross for at man er skikket til å kjøre

og , ja hvis jeg ikke viste om en person hadde fører kort så ville jeg nok ikke lånt min bil til den personen

 

nå vil jeg også påstå at det er farligere å sykle en kjøre bil , så det siste avsnittet dit Maldvado blir lit underlig

 

 

hvor får du det til at det er flere 100 tusen som blir dret i trafikken , når de reelle talen snakker om noen hundre , altså en tiende del ?

 

Så da må du være enig om at det er bedre å la en annen kjøre bilen som er skikket til det om passasjeren ikke har førerkort?

Nei, det er ikke snakk om noen hundre som dør i trafikken årlig, det er faktisk så mye som 1.3 millioner mennesker ( I norge ligger vi på omtrent 200 ) , 

 

Men om du ikke forstår dette eller faktisk bruker litt tid til å sjekke fakta , så vil du neppe forstå det argumentet som jeg kom med når det gjelder sykler. 

 

Men nå skal jeg innrømme at jeg har gitt deg nok tid på forumet , vi kommer jo ingen vei ved å diskutere sammen så neste gang jeg deltar i denne tråden vil jeg prøve å komme tilbake til topic.

Lenke til kommentar

eksemplet dit med sykler skjønte jeg ikke helt for en syklist ute i trafikken er en myk trafikant

når man så har en del syklister som viker å ikke ta sin sikkerhet på alvor så lurer jeg virkelig på hvordan du kan mane at det er tryggere på sykkel

 

Da må man jo fjerne bilene helt

 

her er jeg bare lit redd for at at ikke alle betydningsfulle feil ville være avdekket før de bli lansert 

samtidig så har man jo fått det inntrykk at det allerede er bestem når disse bilen skal være klare , man må bare avdekke mest mulig feil før den tid

 

og så er det jo ganske vanlig å finne flere feil etter at produktet er lansert

 

da florteler historien at slike biler egentlig ikke vil være klare , eller feilfrie når de blir lanser for markedet

 

da kan man lure på hvor siker de egling vil være i forhold til planen ,om de faktisk vil være trygge

Lenke til kommentar

Det er ingen biler som blir lansert med betydningsfulle feil. Da skal det være svikt i flere ledd, høyst usannsynlig. Det er urealistisk å forvente noe slikt. En ny bil må være uten betydningsfulle feil for å lanseres idag.

 

De må være sikre iforhold til planen om de skal lanseres. Det er strenge krav for slike ting.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det er ingen biler som blir lansert med betydningsfulle feil. Da skal det være svikt i flere ledd, høyst usannsynlig. Det er urealistisk å forvente noe slikt. En ny bil må være uten betydningsfulle feil for å lanseres idag.

 

De må være sikre iforhold til planen om de skal lanseres. Det er strenge krav for slike ting.

Du kan så si det

men de har jo vist seg ting har dukket opp i ettertid etter at dagens bil har kommet ut

er kontroll god nok ?

 

og kan man med sikkerhet si at den vil være god nok i fremtiden ?

jeg er ikke helt overbevist

( da er det snakk om automodus )

Lenke til kommentar

Før du stiller spørsmålet er den god nok.

 

Elgen, hva er god nok for deg?

 

Det har jeg forklart både til deg og de andre flere ganger

 

god nok er at man slipper å engste seg for konsekvenser av feil enten det er selvforskyldt eller elektronikken som skal styre hele systemet . Her er det snakk om systemer som  passe på mennesker og ikke en tilfeldig robot i en bilfabrikk 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...