sinnaelgen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 (endret) Nå vet man jo ikke hvordan det blir i fremtiden , men hvis man ser på dagens situasjon så er det ingen selvfølge at man får bilen sin reparert på det nærmeste verkstedet . da må man få bilen til det verkstedet som kan fikse den bilen Hvordan teller dette for eller i mot autonome biler?Nei, det er ingen selvfølge at alle verksteder tar alle biler i dag, det blir heller ikke slik i fremtiden og var heller ikke slik tidligere(selv om de fleste merker ble tatt imot for 20 år siden). Hvorfor er dette ett større problem med autonome problemer enn dagens biler? nå tok du innlegget ut av sammenheng . jeg sier ikke at det blir et større problem , men det blir andre utfordringer å ta hensyn til enkelt her på forumet vill jo nekte en å kjøre selv , så hvis bilen har stoppet et øde sted uten muligheter for kunne kjørebilen selv til nemmeste sted for å få hjelp kan det være veldig problematisk verkstedet vet sikker om en automatisk bil som har stoppet , men men man må vente lenge på redningen Det er jo mange av dagens biler som stopper på grunn av elektroniske problemer , men de fleste kan kjøres til verkstedet da er det ikke noe system som hindrer deg i øre selv fordi det er en bagatellmessing feil om radaren på en automatisk bil svikter så kan den fin kjøres manuelt ,men bilen kan neppe kjøre selv salvesen: jeg ser hvertfall flere ting der mennesker og maskiner kan overvåke hverandre fra å hindre hverandre å gjøre feil . det hel går på prioriteringer Endret 21. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Det blir da strengt tatt bare andre deler som kan ryke, ikke noe man trenger å ta hensyn til mtp. hvor nærmeste verksted er. En bil i dag kan ryke sammen og må på kjøres av NAF på ett verksted med kompetanse på bilen for å bli reparert. Det samme vil gjelde om 20 år. Joda, man må vente på NAF både nå og om 20 år. At en autonom bil stopper for hver minste lille bagatell kommer ikke til å skje, ryker noe den må ha vil den åpenbart ikke kjøre videre, men sånn er det tross alt i dag også. Ryker noe viktig på bilen kan man ikke kjøre videre. Slik er det nå, slik er det om 20 år. Nok ett problem vi har i dag som blir fremstillt som så mye værre når man ikke sitter bak rattet selv... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Men hvem er master og hvem er slave? Eller hvem har mest makt? Om du svinger til høyre når du egentlig skal til venstre skal da bilen ta overhånd? Og omvendt, skal du da klare å overstyre bilen? Om begge er uenig i hva som skjer, hvem tar avgjørelsen da? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 (endret) Problemet er at det ofte er bagateller som gjør at bilen stopper . Før i tiden kunne man fikse det selv ganske lett , i dag er dert nesten umulig og i fremtiden vil det være hel umulig Da må det taes et langt større ansvar for alle mulige hendelser en det gjøres i dag slik jeg ser det er er ikke snakk om master og slave på et bestemt nivå men hva som er viktigst for sikkerheten hvis sjåføren holder på kollidere skal bilen kunne bremse automatisk hvis bilen derimot nekter å stoppe så skal sjåføren kunne overstyre det og få stoppet bilen angående hvor man skal svinge så har jeg ikke kommet dit hen enda i te slik tilfelle ville det nok ha vær klokest å stoppe helt så lenge det er trygt både til høyre og venstre så spiller det vel ingen rolle , . Endret 21. juni 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 På enkelte nyere biler i dag må man på merkeverksted for å bytte lyspære på bilen. Enkelte biler har kun plast når man åpner panseret og det er umulig å i det hele tatt se motoren uten å skru masse. Liker ikke den utviklingen selv heller, men dette har ingenting med autonome biler å gjøre, på de fleste nye biler i dag kan man ikke gjøre noe selv. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Klart det har noe med autonome biler å gjøre for man forsetter jo på den samme trenden med dem . Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Det stemmer, men det er fortsatt ikke ett problem som kommer med autonome biler, det gjelder alle biler. Hvorfor ta opp generelle problemer med alle (nyere) biler i en tråd spesifikt for autonome biler? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Problemet er at det ofte er bagateller som gjør at bilen stopper . Før i tiden kunne man fikse det selv ganske lett , i dag er dert nesten umulig og i fremtiden vil det være hel umulig Da må det taes et langt større ansvar for alle mulige hendelser en det gjøres i dag slik jeg ser det er er ikke snakk om master og slave på et bestemt nivå men hva som er viktigst for sikkerheten hvis sjåføren holder på kollidere skal bilen kunne bremse automatisk hvis bilen derimot nekter å stoppe så skal sjåføren kunne overstyre det og få stoppet bilen angående hvor man skal svinge så har jeg ikke kommet dit hen enda i te slik tilfelle ville det nok ha vær klokest å stoppe helt så lenge det er trygt både til høyre og venstre så spiller det vel ingen rolle , . Men hvordan skal dette samsvare? Om du alltid kan overstyre det du vill så er det.jo ikke noe som overvåker deg? Slik at du alltid kan ta domme avgjørelser. Det er en fin tanke, men ganske umulig å gjennomføre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Problemet er at det ofte er bagateller som gjør at bilen stopper . Før i tiden kunne man fikse det selv ganske lett , i dag er dert nesten umulig og i fremtiden vil det være hel umulig Da må det taes et langt større ansvar for alle mulige hendelser en det gjøres i dag slik jeg ser det er er ikke snakk om master og slave på et bestemt nivå men hva som er viktigst for sikkerheten hvis sjåføren holder på kollidere skal bilen kunne bremse automatisk hvis bilen derimot nekter å stoppe så skal sjåføren kunne overstyre det og få stoppet bilen angående hvor man skal svinge så har jeg ikke kommet dit hen enda i te slik tilfelle ville det nok ha vær klokest å stoppe helt så lenge det er trygt både til høyre og venstre så spiller det vel ingen rolle , . Men hvordan skal dette samsvare? Om du alltid kan overstyre det du vill så er det.jo ikke noe som overvåker deg? Slik at du alltid kan ta domme avgjørelser. Det er en fin tanke, men ganske umulig å gjennomføre. du tenker nok på at man skal få muligheten til overstyre hele systemet . det var ikke det jeg hadde tankene men enkelt ting her direkte med sikkerheten å gjøre , og da først og fremst muligheten til kunne stoppe bilen nå hadde det også vær fin om de fikk en slag nød-modus for kunne kjøre bilen til et egnet sted , enten for overnatte eller til verkstedet problemet med å sett fra seg bilen hvor som helst er jo alt den kan bli utsatt for der når den blir der et annet problem er hvordan man skal komme seg videre noe å tenke på for de som er tilhengere av å fjerne bilen til fordel for kollektivtransporter. det er slik tin jeg hadde håpet på at blir mye bedre i fremtiden Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 Problemet er at det ofte er bagateller som gjør at bilen stopper . Før i tiden kunne man fikse det selv ganske lett , i dag er dert nesten umulig og i fremtiden vil det være hel umulig Da må det taes et langt større ansvar for alle mulige hendelser en det gjøres i dag slik jeg ser det er er ikke snakk om master og slave på et bestemt nivå men hva som er viktigst for sikkerheten hvis sjåføren holder på kollidere skal bilen kunne bremse automatisk hvis bilen derimot nekter å stoppe så skal sjåføren kunne overstyre det og få stoppet bilen angående hvor man skal svinge så har jeg ikke kommet dit hen enda i te slik tilfelle ville det nok ha vær klokest å stoppe helt så lenge det er trygt både til høyre og venstre så spiller det vel ingen rolle , . Men hvordan skal dette samsvare? Om du alltid kan overstyre det du vill så er det.jo ikke noe som overvåker deg? Slik at du alltid kan ta domme avgjørelser. Det er en fin tanke, men ganske umulig å gjennomføre. du tenker nok på at man skal få muligheten til overstyre hele systemet . det var ikke det jeg hadde tankenemen enkelt ting her direkte med sikkerheten å gjøre , og da først og fremst muligheten til kunne stoppe bilen nå hadde det også vær fin om de fikk en slag nød-modus for kunne kjøre bilen til et egnet sted , enten for overnatte eller til verkstedet problemet med å sett fra seg bilen hvor som helst er jo alt den kan bli utsatt for der når den blir der et annet problem er hvordan man skal komme seg videre noe å tenke på for de som er tilhengere av å fjerne bilen til fordel for kollektivtransporter. det er slik tin jeg hadde håpet på at blir mye bedre i fremtiden Jeg tror ikke dette er ett.problem på de nåværende automatiske bilene, men problemet er vell når det kommer en ny.generasjon som er oppvokst med automatiske biler. De kan jo ikkje kjøre og kommer "aldri" til å.gjøre det. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 nåværende ? , de er jo kommet i kommersielt bruk enda Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 21. juni 2015 Del Skrevet 21. juni 2015 nåværende ? , de er jo kommet i kommersielt bruk enda Jeg tenker på de som er under utvikling nå og de som ruller rundt allerede Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Tenk så mye irritasjon vi går glipp av og denne trådens død når autonome (selvkjørende) biler har vært så lenge på markedet at de blir påbudt. Besnærende tanke. Og nå, drøye tre år senere, kan vi vel konkludere med at vi så langt ikke har gått glipp av særlig mye irritasjon ... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 jeg lurer på hva vil skje med alle veteranbilene ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 jeg lurer på hva vil skje med alle veteranbilene ? Museum? Det er da utrolig lenge til alle biler blir skiftet ut til automatiske så vi har god tid til å finne en god løsning på det problemet:) Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 jeg lurer på hva vil skje med alle veteranbilene ? Museum? Det er da utrolig lenge til alle biler blir skiftet ut til automatiske så vi har god tid til å finne en god løsning på det problemet:) Men hva tror du ? husk at man vil jo ut kjøre doningen av og til Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 jeg lurer på hva vil skje med alle veteranbilene ? Museum? Det er da utrolig lenge til alle biler blir skiftet ut til automatiske så vi har god tid til å finne en god løsning på det problemet:) Men hva tror du ?husk at man vil jo ut kjøre doningen av og til Jeg tipper man må ut på en bane, evt få den ombygget? Da tenker jeg i en verden der det bare er lovlig med automatiske biler. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 jeg lurer på hva vil skje med alle veteranbilene ? Museum? Det er da utrolig lenge til alle biler blir skiftet ut til automatiske så vi har god tid til å finne en god løsning på det problemet:) Men hva tror du ?husk at man vil jo ut kjøre doningen av og til Jeg tipper man må ut på en bane, evt få den ombygget? Da tenker jeg i en verden der det bare er lovlig med automatiske biler. da er jeg redd for at enkelt av veteranene blir ødelagt , siden mange vil ha dem original Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 jeg lurer på hva vil skje med alle veteranbilene ? Museum? Det er da utrolig lenge til alle biler blir skiftet ut til automatiske så vi har god tid til å finne en god løsning på det problemet:) Men hva tror du ?husk at man vil jo ut kjøre doningen av og til Jeg tipper man må ut på en bane, evt få den ombygget? Da tenker jeg i en verden der det bare er lovlig med automatiske biler. da er jeg redd for at enkelt av veteranene blir ødelagt , siden mange vil ha dem original Ja det er jo kjipt, men det er enda bedre å redde liv spør du meg:) har selv lyst på en sansen veteran jeg kan skru på og dulle med. Men har også lyst på sikker transport som henter meg og kjører meg der jeg vill:) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja, ofre hundretusener av liv hvert år for at noen få kan nyte sine veteranbiler. Vil nå si en veteranbil på veien er verdt ett menneskeliv pr år, minst... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå