The Avatar Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 nå var det i toppgear jeg så at man slett ikke kan stoler på GPS en . i det tilfelle insisterte GPS at man skulle kjør inn på en vei som var stengt i det tilfelle ville raskeste rute ikke fungere Korleis er dette forskjellig frå dagen gps-system? Når eg kjøyrer med gpsen på og kjøyrer forbi avkjørselen så kalkulerer gpsen ei ny rute med ein gong. Om den vil ha meg til å snu, eller foreslår ei heilt ny rute vil variere alt etter kva som er kortast. Ein sjølvkjøyrande bil vil heilt sikkert gjere det same dersom den planlagte ruta er blokkert enten fysisk eller ved at det er skilta omkjøyring. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Enig, hvis maskinen er programmer til å takle utfordringene så gjør den det. Men spørsmålet er om man kan programmere en autonom varebil til å ta imot input av alle relevante faktorer når det gjelder varetransporten og deretter resonnere seg frem til beste løsning. Jeg tror transport av varer er atskillig mere avansert enn å velge raskeste rute på et kart. Tror det er så mange faktorer inne I bildet som det ikke er mulig å programmere/forutsi på forhånd og som vil kreve mennesklig vurderingsevne for å kunne velge optimal løsning. Kunne du forklart et eksempel? Jeg er villig til å ta utfordringen. Jeg har programmert heuristiske søk og "pathfinding" tidligere. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Det dere snakker om er å finne korteste rute mellom 2 steder , det jeg snakker om er å gjøre hele rute på mest mulig effektiv måte , der man skal innom flere steder utgangspunktet er at ruten er programmert inn på forhand så vid jeg vet så kan man lage en kjøreplan , der man kan kan angi , i en bestem rekkefølge de stedene man skal innom Meg bekjent så vil ikke GPS endre ruten automatisk , den vil insistere å besøke stendene i den rekkefølgen som er lagt inn Da er oppgaven til GPS-en : besøk stendene A,B,C,D og E på kortes mulig kjørestrekning Den oppgaven her jeg ikke sett at det er mulig å få til på en GPS Man må plotte inn punktene i en bestestemt rekkefølge Midt i ruta finner man ut at det er lengre til C enn til E , mens D er rett i nærheten , på grunn av omkjøringer Da burde GPS-en omprioritere rekkefølgen , men så vid jeg vet så er det ikke mulig Dett blir selvsagt viktig hvis man skal sende bilen ut på egen hand Endret 27. mai 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Dette løses enkelt via lineær programmering eller en eller annen metode. Det er overhodet ikke et problem. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Enig, hvis maskinen er programmer til å takle utfordringene så gjør den det. Men spørsmålet er om man kan programmere en autonom varebil til å ta imot input av alle relevante faktorer når det gjelder varetransporten og deretter resonnere seg frem til beste løsning. Jeg tror transport av varer er atskillig mere avansert enn å velge raskeste rute på et kart. Tror det er så mange faktorer inne I bildet som det ikke er mulig å programmere/forutsi på forhånd og som vil kreve mennesklig vurderingsevne for å kunne velge optimal løsning. Kunne du forklart et eksempel? Jeg er villig til å ta utfordringen. Jeg har programmert heuristiske søk og "pathfinding" tidligere. Poenget mitt er at jeg tror ikke et datasystem I en autonom varebil vil ha tilgang til like mye informasjon som en varebilsjåfør som ofte må kommunisere og synkronisere med mottakerne underveis. Fleksibilitet er stikkordet og jeg tror det blir for komplisert å programmere. Og hvordan skal en autonom bil kunne håndtere lasting/lossing? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Dette løses enkelt via lineær programmering eller en eller annen metode. Det er overhodet ikke et problem. Dette tilsynelatende "umulige" problemet er det allerede lagt masse programmer som løser. F.eks her kan du plotte inn alle steder du skal innom så kommer raskeste rute: http://www.routexl.com/ Poenget mitt er at jeg tror ikke et datasystem I en autonom varebil vil ha tilgang til like mye informasjon som en varebilsjåfør som ofte må kommunisere og synkronisere med mottakerne underveis. Fleksibilitet er stikkordet og jeg tror det blir for komplisert å programmere. Og hvordan skal en autonom bil kunne håndtere lasting/lossing? Det kommer antagelig til å sitte en person inni bilen for å ta seg av alt slikt, denne personen slipper bare kjøre bilen. Men, lasting, lossing, ringe kunder, snakke med kunder osv. vil den gjøre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Da kan dere like gjerne innrømme at dagens GPS har ikke de muligheten , om en hvor lett det er å få det til på pcn på kontoret Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Dette tilsynelatende "umulige" problemet er det allerede lagt masse programmer som løser. F.eks her kan du plotte inn alle steder du skal innom så kommer raskeste rute: http://www.routexl.com/ Jepp. Jeg har 7.5 studiepoeng i et fag som heter bedriftsøkonomiske beslutninger. Her var kanskje halvparten til 2/3 lineær programmering, og en liten del av dette igjen var metoder som kunne blitt brukt på en slik problemstilling. Og dette var på introduksjonsnivå. For all del, de som faktisk vet hva de driver med kan selvsagt løse dette 100 ganger bedre enn det jeg kan, men hvis alle andre plutselig falt død om kunne faktisk jeg løst dette 'problemet'. Og jeg vet omtrent ingenting. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 For all del, de som faktisk vet hva de driver med kan selvsagt løse dette 100 ganger bedre enn det jeg kan, men hvis alle andre plutselig falt død om kunne faktisk jeg løst dette 'problemet'. Og jeg vet omtrent ingenting. Men alikevel en umulighet å få i bilene i følge eksperten litt lengre opp her 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Dagens applikasjoner vil ikke kunne forstå en skiltet omkjøring som går via en midlertidig "snudd" enveiskjøring f.eks. Dette er dog problemer som er fullstendig trivielle å løse for en programmerer. NOEN (eller mange) tilpasninger må altså gjøres i forhold til dagens systemer, men det vil absolutt ikke være noen umulighet. Folk har selvfølgelig lov til å tro hva de vil, og være så pessimistiske de vil, men min påstand er i allefall at FØR ELLER SENERE vil en bil kunne kjøre selv i trafikken. Uansett hvor mange banale problemstillinger man konstruerer vil det finnes en løsning på det meste. (Nei, om det bryter ut krig, og alle veier blir bombet bort, så vil kanskje vareleveringen bli noe forsinket, det stemmer...) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Den oppgaven her jeg ikke sett at det er mulig å få til på en GPS Man må plotte inn punktene i en bestestemt rekkefølge Midt i ruta finner man ut at det er lengre til C enn til E , mens D er rett i nærheten , på grunn av omkjøringer Da burde GPS-en omprioritere rekkefølgen , men så vid jeg vet så er det ikke mulig Dett blir selvsagt viktig hvis man skal sende bilen ut på egen hand Det du beskriver er et problem som har vært kjent i flere hundre år og som det ikke er noen problemer å løse idag. Jeg har selv løst det problemet du skisserer. Dagens teknologi eller fremtidens teknologi er ikke begrenset av hvilken funksjonalitet som er tilgjengelig på gps idag. Det du beskriver her er enkelt å løse. Du burde spille Sim City, der kan biler øyeblikkelig omdirigere til beste alternative vei dersom du ødelegger en vei eller byggeer en ny vei. Endret 28. mai 2015 av Abigor Lenke til kommentar
teitur Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Da kan dere like gjerne innrømme at dagens GPS har ikke de muligheten , om en hvor lett det er å få det til på pcn på kontoretSå lenge du snakker om forbrukerenheter har det ingen verdens ting med hvilke muligheter man har for å programmere slikt å gjøre, men et bevisst valg for å lage et enkelt grensesnitt for brukeren. Selv om jeg ikke kjenner til disse, vil det overraske meg om ikke profesjonelle logistikkløsninger allerede har slik funksjonalitet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Den oppgaven her jeg ikke sett at det er mulig å få til på en GPS Man må plotte inn punktene i en bestestemt rekkefølge Midt i ruta finner man ut at det er lengre til C enn til E , mens D er rett i nærheten , på grunn av omkjøringer Da burde GPS-en omprioritere rekkefølgen , men så vid jeg vet så er det ikke mulig Dett blir selvsagt viktig hvis man skal sende bilen ut på egen hand Det du beskriver er et problem som har vært kjent i flere hundre år og som det ikke er noen problemer å løse idag. Jeg har selv løst det problemet du skisserer. Dagens teknologi eller fremtidens teknologi er ikke begrenset av hvilken funksjonalitet som er tilgjengelig på gps idag. Det du beskriver her er enkelt å løse. Du burde spille Sim City, der kan biler øyeblikkelig omdirigere til beste alternative vei dersom du ødelegger en vei eller byggeer en ny vei. Da burde du kunne fortelle meg hvordan man løser det på dagens GPS-er klarer du det ikke så snakker du bare tøv for tiden ja , jeg utfordrer deg til å vise meg hvordan du har løst det problemet jeg har skissert . Jeg er nemlig ikke overbevist om at du faktisk har forstått hva problemet er Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Da kan dere like gjerne innrømme at dagens GPS har ikke de muligheten , om en hvor lett det er å få det til på pcn på kontoretSå lenge du snakker om forbrukerenheter har det ingen verdens ting med hvilke muligheter man har for å programmere slikt å gjøre, men et bevisst valg for å lage et enkelt grensesnitt for brukeren. Selv om jeg ikke kjenner til disse, vil det overraske meg om ikke profesjonelle logistikkløsninger allerede har slik funksjonalitet. Nå var det snakk om å omprioritere levering adresser under en tur med leveringer Mange bruker jo vanlige GPS mottakere. cruet er at systemet selv skal justere listen automatisk etter hver som turen forsetter Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Jeg kunna ha linket til en GPS som gjør alt det du har nevnt her og mer, men tviler såpass på om det får deg til å endre mening om det finnes eller ikke at jeg dropper det... Men, det finnes altså, og har vært standard på de litt bedre GPSene siden 2008, men det tror vel ikke du noe på selv om jeg kjøper en og viser den til deg personlig. Evt. Er ikke det GPS lengre, på samme måte som at litt eldre elbiler ikke er elbiler lengre... Endret 28. mai 2015 av aklla Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Enig, hvis maskinen er programmer til å takle utfordringene så gjør den det. Men spørsmålet er om man kan programmere en autonom varebil til å ta imot input av alle relevante faktorer når det gjelder varetransporten og deretter resonnere seg frem til beste løsning. Jeg tror transport av varer er atskillig mere avansert enn å velge raskeste rute på et kart. Tror det er så mange faktorer inne I bildet som det ikke er mulig å programmere/forutsi på forhånd og som vil kreve mennesklig vurderingsevne for å kunne velge optimal løsning. Kunne du forklart et eksempel? Jeg er villig til å ta utfordringen. Jeg har programmert heuristiske søk og "pathfinding" tidligere. Poenget mitt er at jeg tror ikke et datasystem I en autonom varebil vil ha tilgang til like mye informasjon som en varebilsjåfør som ofte må kommunisere og synkronisere med mottakerne underveis. Fleksibilitet er stikkordet og jeg tror det blir for komplisert å programmere. Og hvordan skal en autonom bil kunne håndtere lasting/lossing? Skal ikke se bort i fra at folk som mottar varene må losse selv i fremtiden. Ved hjelpemidler såklart. Feks robot i lasteplan som henter varen bort til mottaker ala autostore eller lignende løsning. Kommunikasjonen kan en sentealarbeider håndter og voila så har 50 sjåfører blitt redundante(antall er såklart tatt ut av luften) Lenke til kommentar
teitur Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Nå var det snakk om å omprioritere levering adresser under en tur med leveringer Mange bruker jo vanlige GPS mottakere. cruet er at systemet selv skal justere listen automatisk etter hver som turen forsetter Vel, da bruker man ikke GPS-mottakere for konsumentmarkedet, de er laget for Ola og Kari Hvermansen som skal fra A til B via C. Det er det grensesnitt og rutelogikk er programmert for. Selv disse enhetene kan likevel ha funksjoner for å lede deg utenom stengte veier eller veier med mye kø. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Jeg kunna ha linket til en GPS som gjør alt det du har nevnt her og mer, men tviler såpass på om det får deg til å endre mening om det finnes eller ikke at jeg dropper det... Men, det finnes altså, og har vært standard på de litt bedre GPSene siden 2008, men det tror vel ikke du noe på selv om jeg kjøper en og viser den til deg personlig. Evt. Er ikke det GPS lengre, på samme måte som at litt eldre elbiler ikke er elbiler lengre... Du trenger ikke å ha et horn i siden til meg bare fordi jeg spør om noe jeg aldri har sett noen sted Har man ikke sett det selv så kan det være vanskelig å tro at det eksister Hvis jeg ikke husker så veldig mye feil så var du ekstremt opptatt at jeg dokumenterte det jeg skrev , du skulle til og med ha dokumentert innholdet i hodet mit ( som forsatt er ganske drøyt ) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 Har visse krav om jeg skal tro på ting som blir sagt... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. mai 2015 Del Skrevet 28. mai 2015 (endret) Har man ikke sett det selv så kan det være vanskelig å tro at det eksisterHvor mange algoritmer har du sett eksisterer? Om du ikke har kjennskap til maskinlæring, heuristiske søk og pathfinding algoritmer så har du behov for ganske mye undervisning for å tro på mye av det som er relevant for selvkjørende biler, dersom kriteriet er at du må se det selv for å tro på det. Det er ikke noe poeng å bruke timer og uker på å lære deg dette når informasjonen er lett tilgjengelig på internett. Si ifra om du ønsker en lang liste så skal jeg klare å finne mye spennende for deg. Alternativt kan du spille 10 minutter med Sim City, så ser du ganske fort at det sporet du er inne på nå ikke leder noen vei. Problemet har vært kjent i flere hundre år og er forlengst løst. La meg legge til: Travelling salesman er "NP-Complete", kort fortalt betyr det at med mange "byer" eller punkter i ruten så blir det veldig fort ekstremt mange mulige rekkefølger å velge mellom, og for å finne beste må man som regel regne ut alle muligheter for å finne den absolutt raskeste rekkefølgen. Istedenfor kan man løse problemet med heuristiske søk. Det vil si algoritmer som forsøker å finne veldig god løsning, uten at det garantert er den beste løsningen. Dette kan løses med ulike heuristiske algoritmer som "maurtueoptimalisering" (på engelsk ant colony optimalization) eller genetisk algoritme. Dette er veldig spennende måter å løse en rekke problemer med, for eksempel strømnett og til og med satelitters reise mellom planeter. Endret 29. mai 2015 av Abigor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå