The Avatar Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 Litt av problemet med elg-påkjørsler er reaksjonstida. Sjølv om radaren er tilgjengelig for både menneske og maskin, så vil bilen reagere med å bremse minst eit sekund før ein menneskelig førar får reagert. Det er kanskje ikkje nok til å unngå påkjørselen, men skadeomfanget blir mindre. Dersom dei sjølvkjøyrande bilane også har trådlaus kommunikasjon så vil også bilen bak ha større forutsetningar for å unngå påkjørsel bakfrå. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. mai 2015 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Litt av problemet med elg-påkjørsler er reaksjonstida. Sjølv om radaren er tilgjengelig for både menneske og maskin, så vil bilen reagere med å bremse minst eit sekund før ein menneskelig førar får reagert. Det er kanskje ikkje nok til å unngå påkjørselen, men skadeomfanget blir mindre. Dersom dei sjølvkjøyrande bilane også har trådlaus kommunikasjon så vil også bilen bak ha større forutsetningar for å unngå påkjørsel bakfrå. I tillegg til at bilene nå begynner å komme med automatiserte systemer for bremsing i forhold til distanse foran. En annen ting er unnamanøvre , et menneske kan prøve å unngå å kræsje med elgen og dermed kjøre rett i fronten på en annen bil i motsatt kjørefelt , en datamaskin kan velge å kun bremse så kraftig så mulig nettopp fordi den ser risikoen ved å kjøre inn i det andre feltet og den møtende bilen. Det beste hadde jo selvsagt vært om Elgen aldri har kunnet beveget seg inn på områder hvor mennesker ferdes , men dette er vel litt vel ønsketenking fra oss og vanskelig å realisere med mindre man er villig til å sette opp enorme gjerder over store deler av Norge. Trolig er dette "Fikk elg inn gjennom frontruten"den største problemstillingen på Norske og utenlandske veier , altså dyr som kommer plutselig inn i veibanen og gir sjåføren så og si null reaksjonstid. Der kan man lure på om en automatisk bil kan unngå en slik situasjon.Mennesker ser ikke den godt kamuflerte elgen i skogen, men en radar(lidar) kan fint se den da den ser bevegelse. Blir nok en utfordring å skille elg fra blader som flytter på seg, men de har i utgangspunktet mye større forutsettning for å se elg.De følger også med i veikanten 100% av tiden, det gjør ikke mennesker som kjører. Men, mulig varmekamera kommer i nordligere strøk når de kommer så langt at det er på tide å teste de her Vanskelig å si , men jeg har tro på at teknologien som kommer vil gjøre ting enklere... Endret 25. mai 2015 av Malvado Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Vanskelig å si , men jeg har tro på at teknologien som kommer vil gjøre ting enklere... Noe spesiellt du tenkte på her eller? Forresten, å sette opp gjerde vil skap veldig store problemer for dyrene som bor i skogen, ettersom de da ikke kan flytte seg fra ett beite til ett annet. Elgene vil i praksis bli sperret inne på ett "lite" område, og det vil bli problemer med innavl, enkelte steder og antagelig 0 elg på de stedene som ikke er store nok. Man kan rett og slett ikke sette opp gjerder langs veien. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Joda, det finnes allerede en teknologi som løser det problemet.....viltbro og tunneller. Norge flommer over av penger så vi kan gjerde inne veiene våre☺ Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Nei, men det går jo an å finne eventuelle problematiske elg som har en tendens til å løpe vilt ut i trafikken og hindre at det skjer ulykker akkurat der. Det finnes jo også områder med gjerder og underganger laget for dyr som elg , fordelen er jo at de ikke slippes løs blant oss mennesker og utgjør dermed ikke en stor risiko eller forargelse når de plutselig dukker opp og ødelegger traffikkflyten i akkurat det området man ferdes. Men ja, å bruke gjerde over hele Norge blir nesten det samme som å stenge alle sammen ute fra et forum for å hindre at noen spammer med reklame , ikke den beste løsningen og da er det heller bedre å ta tak i spammerne og prøve å løse problemet der og da. Uansett har jeg troen på at moderne biler kan finne måter å spore elg og andre hindre i trafikken for å forhindre alvorlige ulykker. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 GPS og sender på samtlige elg og andre større dyr som kan gjøre noe fare for trafikken, sånn at bilene kan følge med på hvor de er i sanntid Teknologien er nok ikke det største problemet, men det praktiske. Men tror varmekamera kan løse problemet på en grei måte men er ikke perfekt det heller... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Argumenter som "når elektronikken feiler trenger man ratt og pedaler" holder ikke som arugment den dagen ratt og pedaler svikter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 Dagens situasjon er mer slik: "når hodet eller kroppen til sjåføren svikter trenger man elektronikk som tar over". 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 angående alt og andre dyr på vid ranke Det er gjort forsøk med gjerder for å holde reien borte fra jernbanelinje problemet er at disse gjerdene gjerne stenger rein inne på jernbane sporet Da vil det bety at man risikere å holde viltdyrene på veien , stedet for å holde dem borte fra veien http://www.nordlys.no/Reingjerde_hindrer_rein_i___forlate_E6___flere_p_kj_rt_og_drept-5-34-29718.html da er det tydelig at noen ikke vet hva de holder på med forøvrig så mener jeg at den absolutte beste løsning med automatiske biler , er tog eller så må både elektronikk og menneske samarbeide for å holde tøylen på hverandre når noe holder på å gå galt En bil kan godt bremse automatisk selv om bilen er manuelt kjørt da har man muligheten til å plutselig å endre destinasjon jeg er ute å kjører en del på jobben , det er en del fruktkurver som skal leveres De har man en rute å følge , men ofte må man endre litt på rekefølgen hvis det permanente men plutselige hindringer (*) i veien det er ikke noe man bare programmerer inn i man kan jo alltids påstå at GPS-en ( eller eller andre deler av systemet ) vet som hindringene . det krever jo at noen register disse hindringene . dette skjer ikke så alt for ofte * med permanente plutselige hindringer menr jeg gravearbeid man ikke vet omm at sperringen ikke var der dagen før det er ikke så lett å få med seg når en hel by graves opp 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2015 En bil kan godt bremse automatisk selv om bilen er manuelt kjørt da har man muligheten til å plutselig å endre destinasjon Hva får deg til å tro at det ikke skal være mulig? Se for deg at du ruller ut hjemmefra etter å ha sagt til bilen at destinasjonen er på jobben. Rett borti gata kommer du på at matpakken ligger hjemme. Tror du bilen må helt frem til jobben før den får snudd? Bare gi den ny beskjed så endrer den kjøreplanen deretter, snur 180 grader ved første lovlige mulighet. jeg er ute å kjører en del på jobben , det er en del fruktkurver som skal leveres De har man en rute å følge , men ofte må man endre litt på rekefølgen hvis det permanente men plutselige hindringer (*) i veien det er ikke noe man bare programmerer inn i man kan jo alltids påstå at GPS-en ( eller eller andre deler av systemet ) vet som hindringene . det krever jo at noen register disse hindringene . dette skjer ikke så alt for ofte * med permanente plutselige hindringer menr jeg gravearbeid man ikke vet omm at sperringen ikke var der dagen før det er ikke så lett å få med seg når en hel by graves opp Vi har jo pratet side opp og side ned om radarer, kamerasystemer, nærsensorer, IR-sensorer osv og du tror fortsatt at selvkjørende biler ikke skal ha noe av dette? At de skal være like dumme som denne karen og stå og stange i veggen som en pac-man hvis det er en uforutsett hindring i vegen? Bare for å gi et forsiktig hint: Elektronikk og sensorsystemer har kommet en lengre enn Commodore 64. Det var mange gode grunner til at selvkjørende biler ikke ble kommersialisert i 1982, men det betyr ikke at grunnene eksisterer nå 33 år senere. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 26. mai 2015 Del Skrevet 26. mai 2015 Jeg sier det fordi det ikke alltid er like enkelt omprogrammere eller avbryte systemer det andre var jo at disse automatiske bilene skule alltid være mer oppdaterte en vanlige GPS når man er ute og leverer selv og må endre litt på ruten så vil man gjerne omprioritere rekkefølgen dit man skal da er også varen plassert i en bestemt rekkefølge , men der likevel mulig å plukke det ut i en annen rekefølge hadde det nå vært en drone som skulle levere , som skulle innom flere steder så blir det ikke like enkelt særlig hvis man skal utnytte lasterommet bedre at kunde nr 3 må rydde ut en masse vare for å tak i sine varer forsinker det hele hadde bilen kjørt i riktig rekkefølge så hadde det gått knirkefritt Men hvis det hadde vær hindringer på veien , og bilen ikke kunne ender rekkefølge på leveringen så hadde det blir mye frem og tilbake Det skaper også forsinkelser mye trafikk vil bare gjøre det enda værre joda det går an å løse det og men man bør i det minste tenke på disse problemstillingene så har man disse 4 valgene - man kommer seg ikke på jobben fordi bilen streiker . løsning ta bussen eller ring ertet drosje - man kommer seg ikke på jobben tidsnok fordi bussen har nettop gått , løsningen ville være å ta drosje hvis man har råd - man kommer seg ikke på jobben tidsnok fordi alle drosjene er opptatt og - man kommer seg ikke til jobben tidsnok fordi det er feil med autobilen , og alle de andre er opptatt Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Er det ingen som har klart å programmere en rute som skal inkludere en rekke stopp i en bestemt rekkefølge før? Hva får deg til å mistenke at ingen har tenkt på dette før? Det du nevner har jo folk tenkt på i flere hundre år allerede. Og hva er det som ikke fungerer med dagens løsninger innen datateknikk? En datamaskin vil regne ut kortere rute enn noe menneske klarer. Det gir mindre trafikk og mindre forurensing. Det virker som du tror at du har tenkt ut en rekke problemer som ingen andre har tenkt på før. Men det du sier er jo kjente temaer innen logistikk og matematikk. Det begynner å bli like banalt som å kritisere utviklingen med "men har de tenkt på at disse datamaskinene og sensorene trenger strøm? Hvordan skal de løse det for bilene? Er det noen måte å generere eller lagre elektrisk energi, hvis ikke vil jo ingen av systemene fungere". Endret 27. mai 2015 av Abigor 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Er det ingen som har klart å programmere en rute som skal inkludere en rekke stopp i en bestemt rekkefølge før? Hva får deg til å mistenke at ingen har tenkt på dette før? Det du nevner har jo folk tenkt på i flere hundre år allerede. Og hva er det som ikke fungerer med dagens løsninger innen datateknikk? En datamaskin vil regne ut kortere rute enn noe menneske klarer. Det gir mindre trafikk og mindre forurensing. Det virker som du tror at du har tenkt ut en rekke problemer som ingen andre har tenkt på før. Men det du sier er jo kjente temaer innen logistikk og matematikk. Det begynner å bli like banalt som å kritisere utviklingen med "men har de tenkt på at disse datamaskinene og sensorene trenger strøm? Hvordan skal de løse det for bilene? Er det noen måte å generere eller lagre elektrisk energi, hvis ikke vil jo ingen av systemene fungere". leste du egentlig hva jeg skrev eller gjettet du bare ? svaret dit tilsvarer det siste du svarte på noe helt annet en det jeg skrev bl.a. så spurte jeg hvilket valg ville bilen foretatt ? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Hvilket valg vil du at bilen skal ta? Det virker som din kritikk bygger på at utviklingen ikke kjenner til begrepet "fleksibilitet". Tror du utvikling av selvstyrte biler vil inkludere "fleksibilitet"? Endret 27. mai 2015 av Abigor Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Hvilket valg vil du at bilen skal ta? Det virker som din kritikk bygger på at utviklingen ikke kjenner til begrepet "fleksibilitet". Tror du utvikling av selvstyrte biler vil inkludere "fleksibilitet"? jeg ville ha valgt det valget jeg synes ville være mest fornuftig Når det gjelder automatiske systemer så virker fleksibiliteten å vær en smule mangelfull altså hvis man skal lever varer på sted A, Sted B og helt til sted E på listen står det f,sk at man skal levere i rekefølge A, E,C,D , og B selv om den mest fornuftige er levere i alfabetisk rekkefølge i dette eksemplet siden stedene også ligger plassert i den rekkefølgen det jeg tviler sterkt på er at en automatisk bil ville være i stand til å se gangen i å omprioritere rekkefølgen for den har jo fått beskjed om levere det i den rekkefølgen Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) Det jeg tviler sterkt på er at du har noen som helst innsikt i hva du kritiserer. Selvfølgelig kan du omprogrammere rekkefølgen. Du kritiserer teknologi som allerede fungerer slik du ønsker det skal fungere. Du kunne like gjerne sagt du tviler sterkt på at hjulene til automatiske biler kommer til å bli helt runde, eller om de istedenfor blir litt mer firkantet slik at bilen rister når man kjører. Tror du det er problem å lage runde hjul? Tror du det er problem å legge inn kjørerute med stopp? Uansett hva andre sier, så kommer du bare til å finne på uendelig unnskyldninger. For eksempel det du sier nå, som ikke engang er noe problem med dagens teknologi. Istedenfor å diskutere ting som er løst, som allerede eksisterer idag, hvorfor ikke diskutere de faktiske utfordringene? Vet du hva de er? Endret 27. mai 2015 av Abigor 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 (endret) det jeg tviler sterkt på er at en automatisk bil ville være i stand til å se gangen i å omprioritere rekkefølgen for den har jo fått beskjed om levere det i den rekkefølgen Om maskinen er programert til å levere i en bestemt rekkefølge, så gjør den selvfølgelig det. Om den er programmert til å velge raskeste rute, så gjør den selvfølgelig det. Gratis gps-applikasjoner til dagens mobiltelefoner klarer utmerket å finne raskeste rute innom et gitt antall destinasjoner. Nå mens jeg skrev svarte Abigor omtrent resten av det jeg ville si.. Edit: Elgen, om du hadde skrevet det du gjør for 20 år siden, så kanskje noen hadde vært enige med deg. Endret 27. mai 2015 av frohmage Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 Det jeg tviler sterkt på er at du har noen som helst innsikt i hva du kritiserer. Selvfølgelig kan du omprogrammere rekkefølgen. Du kritiserer teknologi som allerede fungerer slik du ønsker det skal fungere. Du kunne like gjerne sagt du tviler sterkt på at hjulene til automatiske biler kommer til å bli helt runde, eller om de istedenfor blir litt mer firkantet slik at bilen rister når man kjører. Tror du det er problem å lage runde hjul? Tror du det er problem å legge inn kjørerute med stopp? Uansett hva andre sier, så kommer du bare til å finne på uendelig unnskyldninger. For eksempel det du sier nå, som ikke engang er noe problem med dagens teknologi. Istedenfor å diskutere ting som er løst, som allerede eksisterer idag, hvorfor ikke diskutere de faktiske utfordringene? Vet du hva de er? tøver du fryktelig her. at du er uenig med meg er nå en ting , men du trenger likke å dra barnslige argumenter ussende på en slik bil har ingen ting med hvor god eller dårlig den er til å prioritere jobben Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 det jeg tviler sterkt på er at en automatisk bil ville være i stand til å se gangen i å omprioritere rekkefølgen for den har jo fått beskjed om levere det i den rekkefølgen Om maskinen er programert til å levere i en bestemt rekkefølge, så gjør den selvfølgelig det. Om den er programmert til å velge raskeste rute, så gjør den selvfølgelig det. Gratis gps-applikasjoner til dagens mobiltelefoner klarer utmerket å finne raskeste rute innom et gitt antall destinasjoner. Nå mens jeg skrev svarte Abigor omtrent resten av det jeg ville si.. Edit: Elgen, om du hadde skrevet det du gjør for 20 år siden, så kanskje noen hadde vært enige med deg. jeg tviler på at du så sammenhengen her nå var det i toppgear jeg så at man slett ikke kan stoler på GPS en . i det tilfelle insisterte GPS at man skulle kjør inn på en vei som var stengt i det tilfelle ville raskeste rute ikke fungere vel hva blir raskeste rute i mit eksempel , egentlig joe de skulle tilsvare at leveransen gikk i alfabetisk rekkefølge men hvis det dukker opp hindringer som skaper en del omveier så er det ikke sikker at de stemmer. så hva ter man da hensyn til rekkefølgen mellom stedene eller nødvendig kjørestrekning inkluder omveier ? det er neppe alle her som ser for seg en grafisk fremstilling av hele ruten Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. mai 2015 Del Skrevet 27. mai 2015 det jeg tviler sterkt på er at en automatisk bil ville være i stand til å se gangen i å omprioritere rekkefølgen for den har jo fått beskjed om levere det i den rekkefølgen Om maskinen er programert til å levere i en bestemt rekkefølge, så gjør den selvfølgelig det. Om den er programmert til å velge raskeste rute, så gjør den selvfølgelig det. Gratis gps-applikasjoner til dagens mobiltelefoner klarer utmerket å finne raskeste rute innom et gitt antall destinasjoner. Nå mens jeg skrev svarte Abigor omtrent resten av det jeg ville si.. Edit: Elgen, om du hadde skrevet det du gjør for 20 år siden, så kanskje noen hadde vært enige med deg. Enig, hvis maskinen er programmer til å takle utfordringene så gjør den det. Men spørsmålet er om man kan programmere en autonom varebil til å ta imot input av alle relevante faktorer når det gjelder varetransporten og deretter resonnere seg frem til beste løsning. Jeg tror transport av varer er atskillig mere avansert enn å velge raskeste rute på et kart. Tror det er så mange faktorer inne I bildet som det ikke er mulig å programmere/forutsi på forhånd og som vil kreve mennesklig vurderingsevne for å kunne velge optimal løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå