Sheldon C Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Mener du det rett og slett er umulig å lage en trygg selvkjørende bil som fungerer for "folk flest"? Tillater meg å svare. Kommer an på hva du legger i begrepet "selvkjørende bil". Mener du en 100% autonom bil der ratt og pedaler er røsket ut og skal takle alle tusener av ulike hindringer, alle mulige værforhold, omkjøringer/veiarbeider osv osv...så mener jeg at det er komplett umulig å lage en slik bil med tanke på kommeriselt salg. Derimot mener jeg at videreutvikling av kjøreassisentsystemene vil fortsette og gi muligheter for delvis selvkjøring når forholdene tilllater det, f.eks på motorveier av god kvalitet, f.eks at deler av veinettet tilpasses autonome biler. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 (endret) på en måte så er jeg redd for at de setter i gang produksjonen , noen folk kjøper disse bilene og så øker ulykkes statistikken kraftig jeg skal ikke nevne alle mulige årsaker til det , men konsekvensen blir da at produksjon må legges på iss i mange år ikke fordi man også kan kjøre dem manuelt , men fordi bilen ikke er godt nokk bygd for de områdene de skal brukes i det er jo allerede kommet påstander på dagens ny biler er blir hacket , enten låsesystemet( 1) eller hele styresystemet (2) 1: det skal finnes en del produkter på marked som overkjører fjernstyringen når man låser bilen trådløst 2: tesla ble jo hacket : https://www.google.no/search?q=hacket+tetsla&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Tx5eVeynB4aRsgGz7YGgDA dette gjør meg skeptisk når man vet at haking av pcer kan gjøre at de lever sitt eget liv til tross for alle verden mottiltak videre så vil slike biler få barnesykdommer helt i begynnelsen som alt annet som består av ny elektronikk når man så legger det sammen med de som helst hadde sett at disse bilene var klare i går , såkalte pressgrupper så blir man ekstra skeptisk 2 momenter som jeg ikke har fått avklart 1: hvor mye har alle disse bilen kjør helt på egenhand , uten assistanse 2: hvor driftsikre er systemene det er også en god del praktiske ting når det er snakk om automatiske biler bla. så fyller de ikke besinn på egen hand , eventuelt setter og drar ut ladde kabelen selv hvis de er elektriske så må det også legges inn et system som passer på at de blir laddet opp i tide forøvrig så er jeg helt ening med deg Boond007 Endret 21. mai 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Jeg kan aldri tro at en selvkjørende bil skal kunne takle slike forhold, når veimerkingen forsvinner under et lag med snø. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 21. mai 2015 Del Skrevet 21. mai 2015 Okay, takk for svar til begge to. Grunnen til at jeg rettet spørsmålet til elgen var hans utstrakte pessimisme til konseptet i sin helhet. Jeg er enig i at "selvkjørende" er et vagt begrep, men selv synes jeg utviklingen er spennende, og jeg er overbevist om at vi ikke vil bli presset inn i kjøretøyer som ikke er trygge. Slapp av - ingen vil ta fra noen av dere retten til å kjøre bil med det første (ikke pga. dette i hvertfall), og ingen av dere kommer heller til å bli kjørt ned av en "automatisk" villbass i overskuelig fremtid. Så igjen - hva er det da å være redd for? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Kort fortalt så dreier der seg om systemer som skal være feilfrie ( slik at man stoler på dem 100% , frivillig eller med tvang ) som likevel svikter på en slik måte at de skaper en alvorlig situasjon de fleste vet at ingen ting er helt feilfritt , det er også min erfaring likevel later det til at noen tror at det er feilfritt når noe sier at den lille sjansen for at det går galt tar vi for det skjer så sjeldent , da utfordrer man skjebnen jeg bryr meg ikke så mye når både offer og han som tar sjansen er samme person det allel bryr seg om er når ting går ut over uskyldige siden slike biler aldri vil bli hel feilfrie så vil det vær uklokt at de er 100% selvkjørte og skulle man være nødt til kjører bilen selv på enkelte områder mens resten er påtvunget automatisk kjøring så vil sjåføren bli en dårlig sjåfør med lite kjøreerfaring det er ikke heldig Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Men igjen, de vil være MYE mer feilfri enn mennesker bak rattet, og dermed være tryggere enn om man kjører selv Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Men igjen, de vil være MYE mer feilfri enn mennesker bak rattet, og dermed være tryggere enn om man kjører selv når systemene funger ja , men ikke ellers det er systemsvikt jeg snakker om her Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. mai 2015 Del Skrevet 22. mai 2015 Jeg tenkte på totalt sett Når mennesket som kjører svikter er det veldig risikabelt å sitte på der også... Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Jeg tenkte på totalt sett Når mennesket som kjører svikter er det veldig risikabelt å sitte på der også... Derfor har man alle de systemene som hjelper til under kjøringen Det skal forhindre at man glemmer å bremse hvis det er hindringer foran Men man bør ikke stole for mye på at bilen bremser av seg selv heller samtidig så ville det være greit å vite hvilke hindringer man møter. ville dyr vil alltid være en utfordring Det er flere av hjelpemidlene jeg liker. Det jeg misliker er en total dominans av slik systemer som gjør valget for deg jeg ser en del praktiske utfordring med slike systemer , også når de fungerer slik de skal Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 hvor lenge skal dette tøyset pågå? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Men igjen, de vil være MYE mer feilfri enn mennesker bak rattet, og dermed være tryggere enn om man kjører selv når systemene funger ja , men ikke ellers det er systemsvikt jeg snakker om her Hva så om det oppstår systemsvikt? Det er fortsatt tryggere. Feil skjer, men det skjer flere feil med mennesker bak rattet. Uansett hvordan du vrir å vender på det. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) hvor lenge skal dette tøyset pågå?Til evig tid Men håper nå det kommer noen reelle problemer så man kan diskutere litt skikkelig igjen snart Endret 23. mai 2015 av aklla Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 hvor lenge skal dette tøyset pågå?Til evig tid Men håper nå det kommer noen reelle problemer så man kan diskutere litt skikkelig igjen snart Enig, meg bekjent er det jo per i dag ingen problemer verdt å diskutere med disse bilene i dag. Allikevel går diskusjonen hett pga en viss persons antagelser om hva som kan skje(selv om det ikke har skjedd) rare greier det her Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 (endret) Men igjen, de vil være MYE mer feilfri enn mennesker bak rattet, og dermed være tryggere enn om man kjører selv når systemene funger ja , men ikke ellers det er systemsvikt jeg snakker om her Hva så om det oppstår systemsvikt? Det er fortsatt tryggere. Feil skjer, men det skjer flere feil med mennesker bak rattet. Uansett hvordan du vrir å vender på det. nå får du tenke deg gott om for det du sier faktisk at en kalkulator som ikke funger regner beder en et menneske jeg begynner å bli lei av personer som tar alt som en selvfølge . det er ikke problemer , og de få som oppstår har ingen betydning o.s.v jeg tviler at dere har den samme holdningen til pcen eller mobilen deres Endret 23. mai 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Men igjen, de vil være MYE mer feilfri enn mennesker bak rattet, og dermed være tryggere enn om man kjører selv når systemene funger ja , men ikke ellers det er systemsvikt jeg snakker om her Hva så om det oppstår systemsvikt? Det er fortsatt tryggere. Feil skjer, men det skjer flere feil med mennesker bak rattet. Uansett hvordan du vrir å vender på det. nå får du tenke deg gott om for det du sier faktisk at en kalkulator som ikke funger regner beder en et menneske jeg begynner å bli lei av personer som tar alt som en selvfølge . det er ikke problemer , og de få som oppstår har ingen betydning o.s.v jeg tviler at dere har den samme holdningen til pcen eller mobilen deres Nei det er ikke det jeg sier, faktisk det motsatte. Altså at alle bilene uten systemsvikt fungerer mye bedre enn ett menneske bak rattet. Og jeg tar det ikke alt som en selvfølge? Jeg sier jo selv at feil oppstår. Men sålenge de oppstår sjeldnere enn menneskelige feil så er det jo en forbedring? Det må da du også være enig i? Og jo jeg har samme holdning til mine "dingser" jeg er inneforstått med at de kan feile men jeg skyr dem ikke som pesten av den grunn? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 En stakkar i Norge vil dø en gang i året av en feil bilen gjør. Jeg og antagelig Salvesen ser ikke problemet med det. Har du problemer med det, elgen? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 En stakkar i Norge vil dø en gang i året av en feil bilen gjør. Jeg og antagelig Salvesen ser ikke problemet med det. Har du problemer med det, elgen? Til dels enig, det er jo beklagelig at slike ting vill skje i fremtiden. Men jeg er inneforstått med at det er ingen vei utenom. Det jeg dog liker veldig godt er at antall ulykker vill drastisk reduseres med disse bilene(iallefall slik der ligger Ann i dag) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 Men igjen, de vil være MYE mer feilfri enn mennesker bak rattet, og dermed være tryggere enn om man kjører selv når systemene funger ja , men ikke ellers det er systemsvikt jeg snakker om her Hva så om det oppstår systemsvikt? Det er fortsatt tryggere. Feil skjer, men det skjer flere feil med mennesker bak rattet. Uansett hvordan du vrir å vender på det. nå får du tenke deg gott om for det du sier faktisk at en kalkulator som ikke funger regner beder en et menneske jeg begynner å bli lei av personer som tar alt som en selvfølge . det er ikke problemer , og de få som oppstår har ingen betydning o.s.v jeg tviler at dere har den samme holdningen til pcen eller mobilen deres Kan du ikke snart få inn i hodet ditt at ingen sier slike biler aldri vil ha problemer, bare at de er tryggere enn mennesker. AtW Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 det jeg har problemer med er at der så lett godtar at slike biler kan drepe mennesker når det er systemsvikt det er forskjell å ha en mulighet til å unngå drap og ikke ha den muligheten at biler med mennesker bak ratet kjører dårligere en uten er inntil videre bare en teori. det er ikke prøv ut i stor nok skala enda flere av momentene jeg påpeker er ikke testet da blir det tøvete å hevde at de er så trygge det innslaget som ble vist på tv for noen år siden beviste at bilen var ikke trygg . sjåføren måtte gripe inn et kort øyeblikk holdningen deres viker å være i den retningen at bilene klare om 5 år uansett hvor mye testing og oppgraderinger som måtte være igjen det liker jeg ikke når alt funger er alt bare fryd og gammen det er når deler av systemet svikter mane får problemer det virker å være ignorert helt jeg har den erfaringen at små bagateller får store konsekvenser når det gjelder elektronikk , data og programmer flere av der her på forumet virker ikke å bry dere om det og bare maser om hvor bra bilen er når den fungerer det er en farlig holdning Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2015 Del Skrevet 23. mai 2015 det jeg har problemer med er at der så lett godtar at slike biler kan drepe mennesker når det er systemsvikt det er forskjell å ha en mulighet til å unngå drap og ikke ha den muligheten at biler med mennesker bak ratet kjører dårligere en uten er inntil videre bare en teori. det er ikke prøv ut i stor nok skala enda flere av momentene jeg påpeker er ikke testet da blir det tøvete å hevde at de er så trygge det innslaget som ble vist på tv for noen år siden beviste at bilen var ikke trygg . sjåføren måtte gripe inn et kort øyeblikk holdningen deres viker å være i den retningen at bilene klare om 5 år uansett hvor mye testing og oppgraderinger som måtte være igjen det liker jeg ikke når alt funger er alt bare fryd og gammen det er når deler av systemet svikter mane får problemer det virker å være ignorert helt jeg har den erfaringen at små bagateller får store konsekvenser når det gjelder elektronikk , data og programmer flere av der her på forumet virker ikke å bry dere om det og bare maser om hvor bra bilen er når den fungerer det er en farlig holdning Problemet mitt med din holdning er at du har Ingen grunn til det. Disse bilene har ikke forårsaket noen store ulykker og er derfor å regne som en suksess sålangt. De skal som du sier testes mer før vi kan gå helt inn for dem, men det krever jo også at det faktisk testes. Og da må vi få disse bilene på veien, ikke sant? Og det du sier med drap er jo bare helt latterlig. Hvor mange folk har blitt drept av automatiskebiler? Hvor mange av menneskestyrte bileR? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå